Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Hier de laatste drie foto's. Uiteraard zijn er meer voor de liefhebbers, maar dit geeft een redelijke indruk.
Ik heb de kachel na veel geklooi als volgt getest: Losse huishoudaccu in de wagen gezet, rode draden en de gele van de kachel doorverbonden met de +accu en de bruine draad met de min. Even wachten, vervolgens een beetje geblaas uit de kachel. Daarna gaat het dieselpompje als een gek tikken om vervolgens weer af te slaan. Dit ritueel heb ik 4 a 5 keer moeten herhalen alvorens de verbranding plaatsvond. In de tussentijd zag ik een luchtbelletje vanaf het T-stuk richting pompje gaan, en dat gaf aan dat er weldegelijk diesel werd aangezogen.
Ik dacht eerst nog dat je verschillende standen in kon stellen middels het bedieningspaneel. Blijkbaar kun je alleen de inschakeltijd en temperatuur instellen. Ook goed :knipoog
Bijlagen
IMG_0488.jpg
IMG_0492.jpg
T-stuk, net niet zichtbaar T-stuk voor zuheizer<br />het ken net, maar mooi is anders!
T-stuk, net niet zichtbaar T-stuk voor zuheizer
het ken net, maar mooi is anders!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Van T4 naar California

Bericht door sgsdebruijn »

Ziet er erg netjes uit hoor.

Zou je voor mij een foto kunnen maken van de 2de kachel onder de auto en dan met name het deel naar de uitstroomopening die achter de bestuurdersstoel uitkomt?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

sgsdebruijn schreef:Ziet er erg netjes uit hoor.

Zou je voor mij een foto kunnen maken van de 2de kachel onder de auto en dan met name het deel naar de uitstroomopening die achter de bestuurdersstoel uitkomt?
Ik neem aan dat je de standkachel bedoelt? En dan van achter naar de uitstroomopening achter de bestuurdersstoel? Die maak ik morgen even voor je. Ik heb daar niet veel foto's van, want ik was wel klaar met dat onder de wagen liggen :nuts
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Van T4 naar California

Bericht door sgsdebruijn »

Nee het gaat om de uitblazer achter de bijrijdersstoel, ik had even de bestuurder en bijrijder door elkaar gehaald :muur
Ik heb me door Oskar laten vertellen dat bij de nieuwere types met passagierskachel midden onder de auto de uitblaas achter de bijrijdersstoel zit, ik heb hem in het midden van de vloer en 40cm achter de verhoging van de voorstoelen zitten. Ik wil kijken of dat om te bouwen is naar uitblaas zoals bij de nieuwere types.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

Je hebt ook de beugel waar de standkachel aan hangt goed uit zijn bedrf gehaald jorrit prima ....
Ja geduld en tijd jongen dat moet je op kunnen brengen ...is wel eens moeilijk maar zal beloond worden ..
Groet Ben :zwaai
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

@sgs de bruijn
Hier een paar foto's van die kachel rechtsonder. Bij werkt hij trouwens niet. Ik weet niet waarom maar heb het vermoeden dat relais 140 kapot is. Komt later....
Als ik nog meer foto's moet nemen zeg het maar. Positie van het gat aan de binnenkant? Eventueel met een maatlatje erlangs?

Ik hoor het wel.
Bijlagen
IMG_0907.JPG
IMG_0906.JPG
IMG_0902.JPG
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

Zo jorrit jij hebt een grote dikke moederhaard daar aan de rechterkant zitten en een kleintje links ....leuk weer wat te zien ...
Groet Ben :wjw :yes
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Van T4 naar California

Bericht door sgsdebruijn »

Bedankt Jorrit, ik ga dat vergelijken met de mijne moet van de lente toch de vloerbedekking vervangen dus wellicht dan gelijk de uitstroomopening van de kachel verplaatsen. Gr. Sebastiaan
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo, ik zal weer even een stukje toevoegen. Om te beginnen de deurpanelen en wat isolatieinfo.
Ik had nog een setje compo speakers liggen. Toch zitten deze er tijdelijk in, want ze klinken prima, maar laagfrequent eis ik iets meer :nuts. 13 cm is in mijn optiek gewoon te weinig, en al helemaal als je op vakantie geen extra sub mee wilt leuren.
Bijlagen
Plek zat om de panelen te &quot;ontdreunen&quot; even goed fohnen dan plakt het lekker
Plek zat om de panelen te "ontdreunen" even goed fohnen dan plakt het lekker
Ontdreuning op de bekleding voorportieren, met dank aan www.eldiape.com
Ontdreuning op de bekleding voorportieren, met dank aan www.eldiape.com
IMG_0690.JPG
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Even provisorisch adapterringen gemaakt van mp en zwart gemaakt :toppie
Speakers passen er mooi in, tweeters op de deurpanelen geplaatsten de lompe filters onder het dashboard weggestopt.
De isolatie van de deurpanelen is van 15 mm armacell, hiermee heb je ook geen problemen met het openen en sluiten van je raam. Probeer het wel eerst even uit. Het valt niet mee om het zaakje er netjes in te plakken, het beste kun je het in delen aan de carrosserie bevestigen. De speciale contactlijm smeer je aan de deur en aan het schuim en wanneer je ze samenbrengt kun je amper nog schuiven met het schuim. Wees dus snel en pas alle stukken even voor. Let ook op met de scherpe randen van de carrosserie want je hebt je handen snel open liggen.
Bijlagen
IMG_0691.JPG
IMG_0693.JPG
IMG_0694.JPG
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Het zijn allemaal tijdrovende klussen geweest. Vooral het reinigen van alle onderdelen. Alles is uitgebreid gereinigd en daar gaat heel erg veel tijd in zitten. Ik doe het grotendeels alleen, en ben ca. 2 avonden doordeweek, en 1 dag in het weekend bezig met het project. Moet wel zeggen dat ik daardoor op het forum achterloop. Inmiddels zitten alle afwerkprofielen er al op :yes , neemt niet weg dat ik nog veel moet doen. Vooral de aanpassingen mbt de dubbele clima gaan nu een rol spelen. Verder wil ik de ramen nog gaan tinten (hoge kast weer eruit :nuts ) en moet de vloer nog voorzien worden van vinyl. Toprail monteren, cc, distributieriem vervangen (laat ik doen), nieuwe banden/velgen (heeft iemand nog een betaalbaar setje misschien?)
Wat zou ik het best met mijn bodemplaat kunnen doen? Mijn idee is om de plaat alleen met kit op de flensen van de vloerrails te bevestigen. Of kan ik beter mechanisch bevestigen door de hele laadvloer? En wat te doen met de randen? Afdichten met kit, of gewoon vanaf blijven? Ik hoor het graag.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Van T4 naar California

Bericht door Harry 341 »

Heb de deuren ook gedaan,maar ik heb het raammechanisme er "even" uitgehaald..scheelt een stuk ruimte om te werken...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha Jorrit,
Wat schiet jij lekker op. Leuk om te zien hoe het wordt. Ik heb wat minder tijd dan jij, maar onderschrijf je opmerking w.b. het schoonmaken etc. ... het voorbereidende werk. Het demonteren van alle onderdelen alleen al kost meer tijd dan ik gehoopt had. Vandaag de 2e rail voor de slaapbank uit de donorbus gehaald; wat een klus :nuts . Uren werk om ze los te krijgen. De 1e rail had ik er vorige week al uit en die is reeds ontdaan van lijmresten en mooi opgepoetst. Wat ook een :muur klus is, is het loshalen van de standkachel en de "gewone" kachel (die van de laatste foto's). Ik heb de standkachel er nu onderuit na 2 uur prutsen. Alle bouten en moeren en schroeven zijn na 20 jaar volledig vastgeroest en niet meer normaal te verwijderen. Nog een nadeel is dat je er niet of heel moeilijk bij kan om ze los te boren. Iemand nog een tip om verroeste schroeven te verwijderen?

Ik ben aan het zoeken naar de bevestigingsbeugels om straks de kachels weer onder mijn bus te monteren, maar heb nog niets gevonden? Is dat soort onderdelen nog ergens verkrijgbaar, of moet ik zelf nieuwe beugels maken? De originele zijn ernstig verroest...
Eind van de week hoop ik in ieder geval de rails in mijn bus te hebben gelijmd en de verschillende doorvoeren te hebben geboord en gezaagd. De renovatie van de kastjes schiet op. Ik ben bezig de hoge kast achter van een nieuwe indeling te voorzien. Vandaag aan het meten geweest... foto's volgen. Misschien kom ik ook naar het camperweekend, nog even zien of het past in de agenda.

Wat betreft de bevestiging van de vloerplaten; in mijn donorbus zaten ze met kleine parkertjes vast aan de flensen van de rails. Aan de kant van de schuifdeur was het hoogteverschil opgevangen met repen hout van de juiste dikte en vastgezet met dezelfde zwarte rubberachtige kit waarmee ook de rails zaten gelijmd (wat is dat trouwens voor kit, sikaflex?)

Groet,
Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Van T4 naar California

Bericht door multivan_rob »

Tjonge, zeg, wat wordt erg goed :klappen gewerkt aan die bus :werkaanT4 van je. En wat een leuke verslagen om te lezen! :yes Zeer inspirerend! :wjw
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Harry, slim gedaan met de deurpanelen, dat is natuurlijk de beste oplossing.

Jan, met mechanisch bevestigen bedoel ik inderdaad mbv parkers door de bodem. Ik wil dat liever ook niet. Wat Erik zegt is een optie natuurlijk, maar ik ga toch maar voor mijn eerste plan: kitten op de flens, daardoor verwacht ik dat de plaat mooi vast komt te liggen, of er moeten nog meer goede ideeen ter sprake komen natuurlijk. :lach

Erik, je bent goed bezig hoor, doorzetten! Leuk als je er half april ook bij kan zijn. Heb er erg veel zin in. Die beugel voor die standkachel zou je eens aan Oskar kunnen vragen. Ik heb hem zo snel niet kunnen vinden.

En Rob, leuke reactie, ik zag dat je ook van de partij bent in april :yes
Plaats reactie