Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Daar ben ik weer. Keihard doorgewerkt de afgelopen maanden, en daardoor weinig zin gehad om ook nog eens te posten als ik s'avonds eindelijk thuis was. Maarrrrr uiteraard ga ik wel al mijn vorderingen en aanpassingen uit de doeken doen al zal dat niet allemaal voor het camperweekend gebeuren :nuts . Degenen die naar het camperweekend komen kunnen in elk geval een diavoorstelling en het resultaat bekijken van de hele ombouw. Het is nu nagenoeg klaar, al blijf ik natuurlijk verbeteren en nadenken over andere aanpassingen.
Het weekend lijkt ook uitermate geschikt om de standkachel eens goed aan de tand te voelen, maar dat mag wat ons betreft de pret niet drukken! Is het mogelijk dat er iemand met een laptop mijn boordcomputer uitleest? Ik heb wel de kabel, maar nog niet de juiste software daarvoor. Ik hoor het wel.

Verder met een stukje isolatie!
Bijlagen
15 mm armacell achter de keuken, voor 25 mm is net te weinig ruimte ivm afvalwatertank
15 mm armacell achter de keuken, voor 25 mm is net te weinig ruimte ivm afvalwatertank
25 mm armacell tegen buitenzijde en 15 mm om de wielkas
25 mm armacell tegen buitenzijde en 15 mm om de wielkas
Extra demping/isolatiemat in cabine
Extra demping/isolatiemat in cabine
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Voordat ik verder ga met de rest van het project, wil ik toch eerst even het uiteindelijke resultaat laten zien. (Kan het niet laten :knipoog ) Op het camperweekend nog zonder velgen maar nu met. Oordeel zelf. Ik ben er in elk geval erg blij mee. Zelfs Manon kan een glimlach niet verbergen. :gekte
Bandenmaat Falken 453, maat: 225/50/17 - 98Y XL

Uiteraard doe ik de totstandkoming van de rest van de inbouw nog uit de doeken. Woensdag eerst nieuwe distributie, spanrollen, multiriem, waterpomp en dieselpompriem. We blijven bezig :nuts

En Peter, we zijn aardig aan het knopen! Bedankt voor het touw!
Bijlagen
DSC_1251.jpg
DSC_1257.jpg
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Van T4 naar California

Bericht door sgsdebruijn »

Mooie camper Jorrit,
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Van T4 naar California

Bericht door sgsdebruijn »

Mooie camper Jorrit, staat erg netjes zo met die velgen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

@ Jorrit, ziet er mooi uit..

En met die knopen, als je er niet uit komt,
dan wil ik ze er wel een keertje in leggen hoor..
Lekker touw he? :knipoog :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Henny M
Berichten: 262
Lid geworden op: 02 sep 2010, 22:13
Locatie: Veldhoven (NBr.)

Re: Van T4 naar California

Bericht door Henny M »

Hallo Jorrit,
Ik heb je project met veel plezier gelezen top ! :klappen Ik ben nu ook bezig met het ombouwen naar een T4 California.
Ik heb dan ook enkele vragen aan je ivm de standkachel. Die kunstof koker die je op de foto in je hand hebt komt die in de kokerbalk als tussenkanaal van de aanzuiglucht ?, want die heb ik denk ik niet..en hoe hebt je de "gaten"in de bodem afgemeten? ,en waar komt die slang aan vast, die naast de uitlaat op de standkachel is bevestigd?
Veel vraagjes....ik hoor graag van je gr. Henny M
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Hoi Henny,

Leuk te horen dat je ook aan het ombouwen bent.
Mbt die kunstof koker. Dat is idd de kokerbocht voor de aanzuiglucht. Hij zuigt aan vanuit de bodem(balk) achter het keukentje. Vandaar heb je een "open" verbinding naar de ventilatiesleuven van het zekeringenpaneel. Het afmeten heb ik aan de hand van de duidelijke fotos van de onderstaande websites gedaan. Tevens heb ik de complete standkachel met aanzuigbuis op blokken gelegd en op die manier gepast en gemeten. Zorg dat je zeker bent van je zaak! De gaten in de balk kun je het beste slijpen. Vooral binnenin het glas goed afschermen voor eventueele slijpsplinters, die branden namelijk in je glas en dat zie je pas goed als je folie toe gaat passen. Ik heb het gehad met mijn achterruit helaas. De koker zo goed als mogelijk uitzuigen, helaas kun je dit nooit perfect doen. Het moeilijkste vond ik de positie van het gat aan de bovenzijde tov het gat aan de onderzijde. Die 2 moeten uiteraard mooi in 1 lijn liggen. Bij mij zaten ze iets versprongen waardoor ik een en ander af moest dichten met compriband. Dat is verder geen probleem maar je zou het wel kunnen voorkomen natuurlijk. 1 tip, als je een brug kan regelen gaat alles een stuk makkelijker. Ik ben een dag bezig geweest met het monteren van zelf gemaakte beugeltjes en het aan de praat krijgen van het hele zaakje. Tel daar bij op het schoonmaken, spuiten en weer bedrijfsklaar maken van het hele zaakje.

VW nummer voor het bochtje: 701 819 461 pakking (tussen aanzuigbuis en bocht) 701 819 471
De aansluiting op de bodem heb ik dus gemaakt met compriband en daarover een kitlaag, en dat zit dicht.

De slang die jij bedoeld naast de uitlaat is een demper en die sluit je aan op de chassisbalk nabij de brandstoftank. Dat kan niet missen, gewoon klik en hij zit vast. Over de werking ervan moet je mij niks vragen, daar heb ik me niet echt verder in verdiept, maar daar zijn anderen weer kundig in.

Hier wat linkjes van mijn bronnen mbt de standkachel:
BenTDI, Oskar en forumleden die ik vergeten ben :knipoog
http://www.t4-wiki.de/wiki/D3L" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.t4-wiki.de/wiki/Luftstandhei ... BCstung%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoop dat je hier verder mee kunt en anders hoor ik het wel. Succes! :werkaanT4
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

En Jan, ik ben niet gek natuurlijk :knipoog
We zij trouwens een weekendje weg geweest naar Beuningen (OV). Het was s'nachts -1! Ik maakte me zorgen om de kids op het hefdak maar die hebben het niet koud gehad in hun slaapzakjes. Standkachel heb ik s'ochtends nog even aan gehad om op te warmen. Werkt allemaal prachtig.
Oja, inmiddels ook naar de VW garage geweest waarbij dus alle riemen vernieuwd zij icl. waterpomp. Tevens oliepomphuispakking en krukas oliekeerring vervangen (olielekkage). Even slikken, maar hoop dat we er voorlopig weer even mee kunnen.
Henny M
Berichten: 262
Lid geworden op: 02 sep 2010, 22:13
Locatie: Veldhoven (NBr.)

Re: Van T4 naar California

Bericht door Henny M »

Hallo Jorrit,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg...ga hem bestellen, en ik hoop dat als ik nog een vraag heb je nog een keer lastig :muur te mogen vallen.
Alvast welterusten en gr. Henny.
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha Henny en Jorrit, collega busverbouwers!
Jorrit, je bus ziet er prachtig uit. Ik ben ook wel benieuwd naar de binnenkant! Tracteer je ons daar ook nog een keertje op? Trouwens, mooie locatie waar je bus staat... Bemmelsedijk toch?
Ik weet niet Henny of je al bezig bent met de gaten voor de standkachel. Maar mocht je nog aan de slag moeten... i.p.v. slijpen, zoals Jorrit voorstelde, is het maken van de gaten ook heel goed te doen met een decoupeerzaag. Met een boor 10 mm zorg je voor strakke afgeronde hoeken (klinkt wat tegenstrijdig; ronde hoeken) en met de zaag hobbel je zo van gat naar gat. W.b. het meten: je zou een referentie gaatje kunnen boren door de bodem. Bij mij zat er al een boorgaatje in de buurt van de plek van de doorvoer en dat bleek een perfect ijkpunt voor het aftekenen van de gaten; compriband was daardoor niet nodig. Wat Jorrit al opmerkte; belangrijk dat de twee gaten in de balk mooi in lijn zitten. Zie hieronder het gat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Komend Pinksterweekend ga ik onze bus uittesten. Het meeste is af, maar tjonge jonge, wat een klus!
groet,
Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Henny M
Berichten: 262
Lid geworden op: 02 sep 2010, 22:13
Locatie: Veldhoven (NBr.)

Re: Van T4 naar California

Bericht door Henny M »

Hallo Erik,
Ga dit weekend aan de slag met de "gaten". Bedankt voor je tips!!
Jullie horen nog wel hoe het is verlopen. Ik wens jou en ?? een fijn weekend.
Het weer is in ieder geval toppie!! gr. Henny.

Henny !! :werkaanT4

Erik!! :campingT4
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Succes Henny, het weer is zeker mooi, doet je zelfs afvragen... werken aan de standkachel, is dat wel nodig? :nuts
ik wens je een voorspoedige klus en voldoende tijd voor :proost
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Klopt Erik, Bemmelse dijk. En die gaten zien er netjes uit hoor. Weer een dosis tips erbij. Jij bent toch nog snel gegaan als je nu bijna klaar bent. :toppie Foto's van de binnenkant komen uiteraard ook nog, al wil ik die met wat uitleg erop zetten. Tijd, tijd tijd. Morgen de hele dag :proost op een house festival hier in de buurt :nuts En dan zondag ontnuchteren bij Oskar. Fijn weekend allemaal.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Was me weer een mooi weekend. Oskar heeft het druk gehad ;) Cruise Control gemonteerd, airbag kabelboom passagierzijde vervangen en de CPV werkt nu weer op afstand, kortom hele nuttige en gezellige zondag! Ben er erg blij mee. Tevens geconstateerd dat de middenkachelventilator zijn beste tijd gehad heeft. En als laatste kwam nog even een defecte temperatuursensor aan het licht. Soms geeft hij wel de koelwatertemperatuur aan en soms niet. Volgende klus. Ach ja zo blijf je lekker bezig.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Van T4 naar California

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Jorrit,
Leuk dat alles werkt, hoop dat je een ventilator (betaalbaar)voor je middenkachel kunt vinden.
Het was erg gezellig zondag en veel bereikt, ook jij bedankt! :toppie :werkaanT4
Groet, Oskar.
Plaats reactie