Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eerste post...

vragen over de T4
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: eerste post...

Bericht door (con)standkachel »

Staar je niet altijd blind op bouwjaren.
Een (bus)camper wordt doorgaans heel anders behandeld dan een bedrijfswagen. De meeste campers doen niet meer dan 10.000 km per jaar, rijden voornamelijk langere afstanden en staan 's winters in een droge stalling. Met een 14K budget zou ik me de enorme berg werk van een ombouw besparen en een fabriekscamper van een particulier kopen van rond 1995.
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste post...

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar als je een TDI wil moet je toch na 96 nemen

wil je de verzinkte carrosseriedelen, dan moet je na 98 nemen

dus dan zit je toch weer snel boven het budget denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: eerste post...

Bericht door Henk Peter 856 »

Klopt, heb een 1999er, gisteren in de wax gezet maar de lak is nog als nieuw !! :T44EVER
droombus
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2008, 14:27

Re: eerste post...

Bericht door droombus »

Al met al blijkt dat het dus toch niet allemaal zo duidelijk is met al die bpm bedragen. Het lijkt er inderdaad op dat de bpm niet over de inrichting wordt berekend. Als je de verschillende camperprijzen en bpm bedragen op elkaar deelt (varieert de bpm toeslag tussen de 27 en 30%. Bij de Multivan varieert dit tussen de 48 en 65%. De variaties liggen voor zover ik kan zien aan de toeslagen (zoals de slurptax) In prijslijst van de multivan zijn die toeslagen in een tabel weergegeven.

Nog twee voorbeelden:
Multivan highline 174pk diesel 4motion: netto: 43110; bpm: 24627 (57%)
California highline 174pk diesel 4motion: netto: 50473; bpm: 14987 (30%)

Het lijkt erop dat de bpm wordt berekend over alle onderdelen van de auto, met uitzondering van de delen die typerend zijn voor de camper(kastjes, koelkast, stoeltjes, wateraansluiting, kooktoestel etc.) Maar ik kan dit niet terugvinden op de site van de belastingdienst. Hierop staat enkel het percentage 42.3% voor zowel personen auto's als campers.

@(con)standkachel
Met de huidige opgeklopte prijzen koop je niet veel camper voor 14000 euro. En om van mijn huidige auto uit 2004 over te stappen op een oude roestbak zie ik niet echt zitten. Uiteraard zijn lange afstandskilometers beter dan korte, maar elke km is slijtage, hoe je het wend of keert.

groeten,
Gijs
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste post...

Bericht door Roger B. (11)61 »

BPM is 42,3% over het netto catalogusbedrag inclusief opties, NA de BPM heffing komt er nogeens BTW overheen (jaja, je betaald belasting (BTW)over de belasting (BPM) :groteogen ) Volgens mij gaan ze echt niet bekijken wel deel van de kosten voor de inrichting is (dat is niet te achterhalen, ook niet bij fabriekscampers).

en wat betreft kilometers.... een motor slijt vooral in de kilometers dat ie nog niet op bedrijfstemperatuur is....

motorisch gezien koop ik liever een auto van 3 jaar met 100.000 km dan een van 3 jaar met 20.000 kilometers..

Voor de rest van de auto (aandrijflijn en onderstel) telt wel elke kilometer. Zeker als je zelf niet de kennis/durf en of mogelijkheid hebt om zelf reparaties en onderhoud uit te voeren is de keuze voor een jongere met minder kilometers niet eens zo onverstandig.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
droombus
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2008, 14:27

Re: eerste post...

Bericht door droombus »

ik heb net iets gevonden waaruit blijkt dat ze dus wel kijken welk deel behoort tot 'recreatief gebruik'

hier: http://www.camperleven.nl/index.php?doc ... oer_bn_bpm staat:
Omdat campers een tweeledige functie hebben; enerzijds dienen zij voor het vervoer van personen en anderzijds hebben zij een recreatieve functie, net als tenten en caravans welke niet belast zijn met BPM. Wordt het deel van de waarde van de camper dat betrekking heeft op de recreatieve functie, niet met BPM belast.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste post...

Bericht door Roger B. (11)61 »

knap, en wie bepaald welk deel van de waarde voor rekening van het recreatief gebruik komt??

lijkt me een heel wazig iets
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: eerste post...

Bericht door ardesch 879 »

Kijk is op de prijslijst van bussen, combi's en campers en kijk is wat de bpm is. Natuurlijk is het voor de wjw te duur om iets nieuws aan te schaffen, maar wie een beetje budget, heeft en toch bpm moet betalen, is misschien de aanschaf van een camper niet veel duurder dan een bus. En je wegenbelasting is weer voordeliger.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: eerste post...

Bericht door Reny »

Bij het berekenen van de BPM gaat de douane uit van de prijs een gesloten bestelbus ex-BTW en ex-BPM (de nettocatalogus waarde). De prijs van uw auto kunt u via de site van 'Autotelex' redelijk eenvoudig opvragen. Wilt u dat er ook een berekening via die site gemaakt gaat worden dan moet u daarvoor betalen.

Bij de nettocatalogus waarde moet de waarde van de accessoires en extra's opgeteld worden. Dit zijn niet de accessoires van het camperdeel (zoals een standkachel) maar die, die gelden voor de auto zoals: meerdere airbags, een navigatiesysteem, airco, mistlampen, elektrische spiegels enz. Ook voor deze accessoires geldt de netto catalogusprijs. Als u de prijs van de auto en de waarde van de accessoires bij elkaar optelt, berekent het gedownloade fomulier de BPM. Vervolgens kunt u invullen welk afschrijvingspercentage voor uw camper geldt (zie tabel). Het bedrag dat dan op uw formulier staat is het bedrag dat u aan Rest-BPM moet betalen bij de douane.
Bovenstaande komt van deze site:

http://www.californiacoach.nl/kopen/imp ... deling.htm

Deze mensen hebben een camper zelf ingevoerd.

succes
groetjes
Rény
fotogalerij 1120
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: eerste post...

Bericht door (con)standkachel »

droombus schreef: Met de huidige opgeklopte prijzen koop je niet veel camper voor 14000 euro.
Dat ben ik met je eens, maar dat heeft ook met het jaargetijde te maken. Wacht maar eens tot november en de vraagprijzen dalen nog harder dan de buitentemperatuur.
Dehler Profi GL
Plaats reactie