Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Opgelost - Geen goed inkomende turbo
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
het heeft niet veel zin om te kijken of te wastegate wel dicht is want hij stuur aan om te openen 68.1
normaal zou dat op 12.8 moeten staan omdat de druk niet gehaald wordt maar toch wordt er aangestuurd om te openen ( noodloop veilige waarde volgens mij)
je hebt er ook een egr plaatje tussen zie ik
normaal zou dat op 12.8 moeten staan omdat de druk niet gehaald wordt maar toch wordt er aangestuurd om te openen ( noodloop veilige waarde volgens mij)
je hebt er ook een egr plaatje tussen zie ik
Laatst gewijzigd door stijnh op 20 jun 2009, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
je kan altijd eens voelen met de hand of de wastegate verstelbaar is maar hoe dan ook je motorcomputer wil ze toch niet sluiten
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
heb je geen lichtje pinken op je dash? ben99% zeker dat je auto in noodloop gaat hoor.
anders test dat eens: auto af, starten log 3 en 11 en dan eens licht gas geven, dan eens wat meer.
en ook: motor afleggen, starten, loggen 3 en 11, traag vertrekken in 1, schakelen naar 2 en dan volgas tot 3000 toeren
en dan ALLE waarden plaatsen (printsceen)
daaruit moet duidelijk zijn of je t4 in noodloop gaat
anders test dat eens: auto af, starten log 3 en 11 en dan eens licht gas geven, dan eens wat meer.
en ook: motor afleggen, starten, loggen 3 en 11, traag vertrekken in 1, schakelen naar 2 en dan volgas tot 3000 toeren
en dan ALLE waarden plaatsen (printsceen)
daaruit moet duidelijk zijn of je t4 in noodloop gaat
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Ik ga maandag even informeren naar een goede LMM, misschien is dinsdag de diode er en kan ik dat testen.
Als dat goed gaat bestel ik de LMM, of misschien sowiezo doen, ding ziet er aardig gebruikt uit.
Het inderdaad de EGR afgedopt, kloteding verziekt de hele boel. Had dat bij mijn Mondeo ook gedaan liep veel mooier en niet meer stotteren in de woonwijk in de lage toeren.
Als dat goed gaat bestel ik de LMM, of misschien sowiezo doen, ding ziet er aardig gebruikt uit.
Het inderdaad de EGR afgedopt, kloteding verziekt de hele boel. Had dat bij mijn Mondeo ook gedaan liep veel mooier en niet meer stotteren in de woonwijk in de lage toeren.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Geen lampje knipperen nee.stijnh schreef:heb je geen lichtje pinken op je dash? ben99% zeker dat je auto in noodloop gaat hoor.
anders test dat eens: auto af, starten log 3 en 11 en dan eens licht gas geven, dan eens wat meer.
en ook: motor afleggen, starten, loggen 3 en 11, traag vertrekken in 1, schakelen naar 2 en dan volgas tot 3000 toeren
en dan ALLE waarden plaatsen (printsceen)
daaruit moet duidelijk zijn of je t4 in noodloop gaat
Ga ik morgen even doen, nu eerst een biertje
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Hier wat waardes, printscreen past niet of de cijfertjes worden wel erg klein (-;
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run6.csv
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run6.csv
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
zijn dit nu waarden zonder te rijden? of zitten er waarden van rijden bij?
indien er geen waarden van rijden bij zitten doe dit nog eens: motor afleggen, starten, loggen 3 en 11, traag vertrekken in 1, schakelen naar 2 en dan volgas tot 3500 toeren
in vorige log gaat je motor niet in noodloop wat wel het geval was bij alle vorige geposte waarden
wel blijven de waarden laag, als het niet rijdend was is dat normaal
indien er geen waarden van rijden bij zitten doe dit nog eens: motor afleggen, starten, loggen 3 en 11, traag vertrekken in 1, schakelen naar 2 en dan volgas tot 3500 toeren
in vorige log gaat je motor niet in noodloop wat wel het geval was bij alle vorige geposte waarden
wel blijven de waarden laag, als het niet rijdend was is dat normaal
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Dit zijn waardes van het rijden, ik zal je stappen zo even doorlopen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Hierbij,
Is met stationair draaien, weinig gasgeven en later een aantal tot aan de 3000rpm.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run7stil.csv
Deze is met starten, rustig wegrijden, overschakelen naar 2 en dan vol gas naar ongeveer 3500rpm.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run8rijden.csv
Is met stationair draaien, weinig gasgeven en later een aantal tot aan de 3000rpm.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run7stil.csv
Deze is met starten, rustig wegrijden, overschakelen naar 2 en dan vol gas naar ongeveer 3500rpm.
http://www.rocky-mountain.nl/Windsurfing/run8rijden.csv
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
het is raar dat je motor vandaag niet in noodloop gaat en gisteren wel.
turbodruk wordt totaal niet gehaald maar omdat hij niet in noodloop gaat stuurt hij wel met 12.8 aan zoals ik zei.
je kan nog eens testen met diode maar dit is volgens mij de oplossing niet.
controleer de inlaatluchtfilter eens, controleer of alle slangen voor de regeling turbodruk nog goed zijn, (je kan eventueel eens zonder achterste pot van de uitlaat gaan rijden om restrictie daarin uit te sluiten ), met de hand voelen of de wastegate beweegbaar is, maar volgens mij is de klep die de turbodruk regelt dood.
gisteren regelde die niet goed, er moet een hoge turbodruk geweest zijn -> noodloop, vandaag wordt de waste totaal niet geloten.
check nog eens faultcodes bij engine, loop alles eens af wat ik hier zei en laat wat horen
post dan ook een log met diode ( rustig vertrekken in 1 en dan in 2 volgas)
turbodruk wordt totaal niet gehaald maar omdat hij niet in noodloop gaat stuurt hij wel met 12.8 aan zoals ik zei.
je kan nog eens testen met diode maar dit is volgens mij de oplossing niet.
controleer de inlaatluchtfilter eens, controleer of alle slangen voor de regeling turbodruk nog goed zijn, (je kan eventueel eens zonder achterste pot van de uitlaat gaan rijden om restrictie daarin uit te sluiten ), met de hand voelen of de wastegate beweegbaar is, maar volgens mij is de klep die de turbodruk regelt dood.
gisteren regelde die niet goed, er moet een hoge turbodruk geweest zijn -> noodloop, vandaag wordt de waste totaal niet geloten.
check nog eens faultcodes bij engine, loop alles eens af wat ik hier zei en laat wat horen
post dan ook een log met diode ( rustig vertrekken in 1 en dan in 2 volgas)
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Geen foutcodes bij engine.
Wat moet ik aan de slang van de Wastegate voelen als ik die eraf haal? bij stationair en bij bv 3000rpm?
Dat ding moet toch vacuum trekken als ik mijn vinger/tong ertegen hou, dus zichzelf vastzetten door de onderdruk op m'n vinger/tong?
Voor de wastegate klep kan ik dan aan dat stangetje rommelen? trekken of duwen?
Wat moet ik aan de slang van de Wastegate voelen als ik die eraf haal? bij stationair en bij bv 3000rpm?
Dat ding moet toch vacuum trekken als ik mijn vinger/tong ertegen hou, dus zichzelf vastzetten door de onderdruk op m'n vinger/tong?
Voor de wastegate klep kan ik dan aan dat stangetje rommelen? trekken of duwen?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
ik dacht dat het trekken was aan dat hendeltje of stangetje van de wastegate , ben het niet 100% zeker
vacuum slangen controleren op slijtage/scheuren en bij twijfel vervangen (kost niet veel)
ik denk dat je wastegate regeling met overdruk werkt
http://213.239.212.66/wiki/Ventil_N75_( ... egrenzung)
lees en test dit eens (van voorgaande site)
Prüfung
Eine erste grundlegende Prüfung kann über die Eigendiagnose durch Messen/Überwachen des Ladedrucks und der Taktrate des Ventils N75 erfolgen. Wird eine mögliche Fehlfunktion des Ventils festgestellt, sollte es zunächst elektrisch geprüft werden. Dazu den Stecker abziehen und den elektrischen Widerstand des Ventils zwischen den beiden Kontakten prüfen:
* ACV und Versionen: 25 - 45 Ohm
* AHY und Versionen: 15 - 20 Ohm
Desweiteren lässt sich der Durchgang durch das Ventil (siehe Funktion) während der Stellglieddiagnose durch Blasen/Saugen in den bzw. am entsprechenden Anschluss prüfen. Während der Stellglieddiagnose sollte das Ventil deutlich vernehmbar klacken.
Ist keine Fehlfunktion des Ventils erkennbar, sollten sämtliche angeschlossene Schläuche genauestens unter die Lupe genommen werden.
Störungen
Das Ventil N75 fällt recht selten (komplett) aus. Allerdings scheint es bei den T4 mit Wastegate-Turbolader aufgrund der Beaufschlagung mit Ladeluft vom Ausgang des Turboladers (höhere Temperatur, Ölverunreinigung) schneller zu verschleißen. In der Folge dichtet es die Luftwege im Ventil nicht mehr korrekt ab.
In vielen Fällen führen jedoch auch Undichtigkeiten der an das Ventil angeschlossenen Schläuche zu Störungen der Ladedruckregelung.
Darüber hinaus treten nicht selten Probleme bei Motoren mit Billigtuning (z.B. 10-Cent-Tuning) auf, die sich durch sporadische Einträge im Fehlerspeicher (Ladedruckregelung) äußern.
n75 kan je zo testen
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html
puntje 5.2
let op: daar is alles beschreven voor regeling met onderdruk
vacuum slangen controleren op slijtage/scheuren en bij twijfel vervangen (kost niet veel)
ik denk dat je wastegate regeling met overdruk werkt
http://213.239.212.66/wiki/Ventil_N75_( ... egrenzung)
lees en test dit eens (van voorgaande site)
Prüfung
Eine erste grundlegende Prüfung kann über die Eigendiagnose durch Messen/Überwachen des Ladedrucks und der Taktrate des Ventils N75 erfolgen. Wird eine mögliche Fehlfunktion des Ventils festgestellt, sollte es zunächst elektrisch geprüft werden. Dazu den Stecker abziehen und den elektrischen Widerstand des Ventils zwischen den beiden Kontakten prüfen:
* ACV und Versionen: 25 - 45 Ohm
* AHY und Versionen: 15 - 20 Ohm
Desweiteren lässt sich der Durchgang durch das Ventil (siehe Funktion) während der Stellglieddiagnose durch Blasen/Saugen in den bzw. am entsprechenden Anschluss prüfen. Während der Stellglieddiagnose sollte das Ventil deutlich vernehmbar klacken.
Ist keine Fehlfunktion des Ventils erkennbar, sollten sämtliche angeschlossene Schläuche genauestens unter die Lupe genommen werden.
Störungen
Das Ventil N75 fällt recht selten (komplett) aus. Allerdings scheint es bei den T4 mit Wastegate-Turbolader aufgrund der Beaufschlagung mit Ladeluft vom Ausgang des Turboladers (höhere Temperatur, Ölverunreinigung) schneller zu verschleißen. In der Folge dichtet es die Luftwege im Ventil nicht mehr korrekt ab.
In vielen Fällen führen jedoch auch Undichtigkeiten der an das Ventil angeschlossenen Schläuche zu Störungen der Ladedruckregelung.
Darüber hinaus treten nicht selten Probleme bei Motoren mit Billigtuning (z.B. 10-Cent-Tuning) auf, die sich durch sporadische Einträge im Fehlerspeicher (Ladedruckregelung) äußern.
n75 kan je zo testen
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html
puntje 5.2
let op: daar is alles beschreven voor regeling met onderdruk
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Het stangetje van de wastegate krijg ik geen beweging in met een notor die uit is.
Ik ga na het eten even de weerstand meten en de diagnose uitvoeren, m'n vrouw heeft er een beetje de pest in met die "kl@t#" bus.
Ik ga na het eten even de weerstand meten en de diagnose uitvoeren, m'n vrouw heeft er een beetje de pest in met die "kl@t#" bus.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
moest je wat dichter wonen mocht je altijd eens langskomen
de kracht die je op dat stangetje moet zetten is vrij groot hoor, de veer erin is krachtig en je zal het maar een beetje kunnen bewegen
de kracht die je op dat stangetje moet zetten is vrij groot hoor, de veer erin is krachtig en je zal het maar een beetje kunnen bewegen
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: LMM - Graag jullie mening ter bevestiging
Bedankt voor je aanbod en je hulp zover natuurlijk, ik woon net onder Rotterdam ik denk dat Oost Vlaanderen best een stukkie rijden is (-:stijnh schreef:moest je wat dichter wonen mocht je altijd eens langskomen
de kracht die je op dat stangetje moet zetten is vrij groot hoor, de veer erin is krachtig en je zal het maar een beetje kunnen bewegen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++