Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Dit is wel een hele stabile, voor die 78xx kun je bv de lm 7805 nemen voor 5 volt, en wil je 12volt dan de lm7812 enz.
De 2n2955 moet je wel plaatsen op een koelblok.
Op de ingang kun je gemakkelijk 24 volt zetten.
Bijlagen
stabiDEZE.GIF
stabiDEZE.GIF (6.96 KiB) 809 keer bekeken
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar die LM werkt toch met minimaal 3-4 volt overspanning? dat lukt in een auto met een lm 7812 niet toch?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Rotor »

Je hebt gelijk, maar ik dacht dat je een flinke 5 volt wou hebben.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

moet molex stekker (pc) voorzien van 5 en 12 volt voor wat randspparatuur....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

Gisteren en vanochtend weer wat gestoeid, grotendeels werkt het.

twee dingen zijn me niet helemaal duidelijk

1) verbruikssignaal aangesloten op de kabelboom en interface voor can, maar lijkt geen signaal te krijgen (0,0 l/100km)
2) K-line weet ik niet waar die aangesloten moet worden, de kabel die ik dacht is waarschijnlijk niet de juiste, want VAG-com kan het instrumentenpaneel niet vinden...

verder moet er nog een kabel tussen de MFA hendel en de auto gemaakt worden.

verder werkt ie prima zo te zien.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door sgsdebruijn »

Hoi Roger,
dappere actie :nuts ik heb ook nog een teller liggen die erin moet, gewoon een simpele zonder MFA ben wel benieuwd hoe het e.e.a. aan elkaar is geknoopt.
Was in excel bezig om alles op een rijtje te zetten van de winter, volgens mij is mijn adapterkabel niet helemaal kloppend.
Heb jij nog wat bijgehouden welke kleurtjes bij elkaar horen?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb de excel sheet niet gebruikt, had een kufatec kabelboom voor de teller, verder een schema van een T4 TDI uit 96 (is mijne ook) en dan is het een kwestie van draad voor draad opzoeken in die spaghetti achter de zekeringkast....

parkeerlicht: grijs-rode en grijs-zwarte draad, stekker zit ongeveer midden op de zekeringskast, kabelboom komt van boven

deurcontact bestuurdersdeur: gele enkelpolige stekker helemaal inks in de hoek bij het schutbord (licht aanzetten en deur open, als je deze stekker los trekt stopt de zoemer

ABS en Airbag heb ik dat losse blokje in het dashboard als besturing voor de relais gebruikt (electronisch doe ik later nog wel een keer) relais laten besturen door draden die ik op de plek van de lampjes in dat blokje gesoldeerd heb (zijn 1,2 W lampjes, een gewoon auto-relais gebruikt ietsje meer, 1,7 watt)

Handrem grijs-groene kabel tweede rij van links achterop de zekeringkast (massa als je de handrem aantrekt) als je de juiste hebt gevonden, doorknippen en de draad naar de teller aansluiten op het uiteinde dat NIET aan de zekeringskast gaat .



ik heb T4-wiki erbij gehouden voor pennummers van de blauwe en groene stekker en het schema dat René me bezorgd heeft voor de auto en verder een kwestie van zoeken, en meten....

lastigst is het feit dat het zo'n ongeordende janboel is achter de zekeringskast.....

maar moeilijk is het niet, alleen de K-line en verbruikssignaal is nog een probleem, die kan ik niet zo 1,2,3 meten omdat dat datasignalen zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door sgsdebruijn »

Roger, bedankt. Als ik alle andere klussen heb gedaan (verstuivers, brandruprail links, gasveren + doek dak, roestplekje, remklauw(en) achter, diode inschakelen dmv schaleaar ipv LMM :groteogen :werkaanT4 ) dan deze maar eens.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Begonnen met teller ombouw

Bericht door Roger B. (11)61 »

so, diagnose werkt ook, denk dat ik in VAG-com verkeerd heb zitten zoeken, vandaag even doorgepiept van de OBDstekker naar de plek op de zekeringskast...wel de juiste plek dus... nogmaals gezocht met VAGcom...werkte (denk dat ik nr 17 instrumenten vorige keer over het hoofd gezien heb)

nouja, effe codering aangepast zodat die oliesensormelding uit is....

nu nog een probleem en een probleempje...........

probleempje is dat het laadstroomcontrolelampje pas uitgaat als ik boven de 1000 toeren geweest ben, en de tellerunit dan nog even piept en heel even "generator werkstatt" in het MFA verschijnt.

probleem is dat ik geen verbruikssignaal kan vinden.

dus dan maar eerst de vraag: was in 96 een TDI leverbaar MET MFA op de tellerunit? en zoja, welke kabel brengt dat signaal van de motorcomputer naar de zekeringkast?

ik heb een schema, maar positie 26 op de 28 polige stekker van de tellerunit staat niet in dit schema genoemd (t28/26 is wel de verbruikssignaalpositie voor de groene teller als deze MFA heeft)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

vandaag weer even gestoeid met de teller...

op T4wiki hebben ze het over pin 10 op de motorcomputer voor het verbruikssignaal en dat dat via pin1 van G2 (achterzijde zekeirngkast) naar U1, pin 1 (achterzijde zekeringkast, stekker naar tellerunit) en dan dus naar de tellerunit gaat......maar ze zeggen er ook bij dat andere bronnen het over pin 9 hebben.................

ECHTER, bij mij origineel zowel pin 1 van u1 niet bedraad als pin 1 van G2 niet bedraad.....

dus dan maar even de motorkap opengetrokken, kap van de computer gehaald en stekker losgenomen.... jep. zowel op positie 9 als op positie 10 geen stekkertje in de combinatiestekker..........................

tja....dan maar effe zelf leggen.... op Pin 10 een draad aangesloten, multimeter met meetbereik op gelijkspanning er aan en andere kant aan massa..... motor gestart en gas geven, je ziet eigenlijk zo goed als niets....
Dan pin 9 maar proberen....hey daar loopt de spanning op als ik meer gas geef...... en dat strookt met het feit dat de boordcomputer een blokspanning uitstuurt met wisselende frequentie (meer blokjes per minuut voor hoger verbruik)(ik heb dit ergens gelezen, kan het nu alleen even niet terugvinden)

hoedanook, dan maar eens mijn draadje op de verbruikssignaal-ingang van het canbus interface hangen en een stukje gaan rijden..... verrek...het werkt.....

e.e.a. voorlopig-netjes ingebouwd (uiteraard geen stekkertje voor die motorcomputerstekker in huis) en dat is ook weer klaar....

Verder nog even een kabeltje tussen MFA-hendel en de tellerunit gemaakt .....
eerst doorpiepen op de stekker van de hendel.....

Blauw staat in verbinding met:
zwart voor de keuze MFA1/MFA2
rood voor reset in zowel de 1 als de 2 positie
wit voor de MFA-modus
geel voor het achterruitenwisserschakelaartje aan de tip van de hendel (die ik ga gebruiken om de cc uit te schakelen ipv rem of koppeling trappen) helaas is het een schakelaar die 1xdrukken aan, nog een keer drukken uit is, had lever een puls-schakerlaar gehad....)

blauw aan massa, rood, wit en zwart aan de corresponderende draden van de tellerkabelboom en ook dat werkt.......


Wat ik nu nog moet/ga doen is een ruitensproeierniveauschakelaar inbouwen en aansluiten en de buitentemp-voeler.... en misschien ombouwen naar een andere kleur licht ipv blauw.......en dan is de tellerunitconversie compleet


En toen de proefrit waarbij me iets opviel.............................. heeft deze MFA (Teller van T4 uit 2001) geen "resterende km tot lege tank" functie???
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door sgsdebruijn »

knap werk, topic staat mooi in de favorieten voor als ik er zelf aan ga beginnen (geen MFA alleen normale blauwe teller).
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

zonder canbus?? dan is het niet zo veel werk.... meeste werk bij mij was MFA werkend maken....

voor jou alleen airbag en abs lampje en handrem lampje een "probleem" denk ik

makkelijkst is een kabel kopen ervoor, zijn te koop bij een aantal leveranciers in DLD en uiteraard bij de dealer (ik ben bezig ze in NL te gaan verkopen van KunTec) je kunt ook proberen er een gebruikt te vinden bij een sloperij
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door sgsdebruijn »

heb een kabel erbij maar als ik de pinbezettingen ga bekijken is het net of er met die kabel is gerommeld, pinnetjes verwisseld.
Was van de winter dat ik de boel ben gaan labellen en in excel heb gezet, ben er nog niet klaar mee en dus al lang niet meer naar gekeken.

btw heb jij ook EDS op je bus? constateerde dat met Peter van het weekend met uitlezen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Harry62 »

Heb je het met dat laadtstroom lampje ook al opgelost?

Dit is wat ik heb gedaan toen: De blauwe draad, volgens mij, heb ik in serie gezet met een lampje.
Deze brand dan wel constant maar de laadtstroom werkt direct en geeft geen melding af.
Ik heb een stadslicht lampje met houder gebruikt.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Teller ombouw 95% afgerond (zie post 21/6)

Bericht door Roger B. (11)61 »

sgsdebruijn schreef: btw heb jij ook EDS op je bus? constateerde dat met Peter van het weekend met uitlezen
ESD (electronisch sper diff meen ik dat het heet....) bedoel je neem ik aan , een systeem dat bij gladheid de tractie probeert te bewaren door het ABS systeem te activeren en wellicht ook je gaspedaal beperkt? ja heeft mijn T4 ook, in de winter treedt het vaak in werking op ijs en aangereden sneeuw bij (fors) wegrijden

maar dat staat volledig los van je teller, dat zit in je ABS
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie