Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoeveel km's met een tank halen jullie?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door Pascal-141 »

WouterW schreef:[Wil de boel wel eens omdraaien (de welbekende knuppel in 't hoenderhok):
Hoe krijgen mensen het voor elkaar om met een lege bus zonder aanhanger, ongeacht of 't een 1.9/2.0 of 2.5 ongeacht welke kleur de TDI letters hebben een verbuik te realiseren van 9,0 L/100 ..km?
.
Hoe we het voor elkaar krijgen een verbruik van 9L/100km te realiseren ? Tja , ik wou dat ik zo zuinig kon rijden met mijn T5 ...
Voor de tuning (en leeghalen van de DPF) kwam het verbruik niet eens onder de 10a 10,5L/100km , nu na de tuning en met lege DPF zit sinds een paar weken het gemiddelde verbruik rond de 9,2L/100km .(ondanks dat ik de extra PK's ook wel vaak gebruik)
Waarom ik geen 6,7L/100km verbruik ? omdat ik GAS geef ! :lach , als ik overal 30km/u of 50km/u wil rijden , dan rijd ik wel met een brommer :bifun
Maar als ik vergelijk met mijn oude T4 , met zelfde rijstijl was dat toch 1L/100km minder bij eenzelfde rijstijl.

Maar de tuning heeft mijn T5 zeker wel een stuk zuiniger gemaakt , en hij rijd ook een stuk soepeler nu . Ben dus best tevreden dat ik de tuning heb laten uitvoeren. Vooral het feit dat ik de DPF heb leeggehaald en dat de regenereercyclus nu uitgeschakeld werd is een grote stap vooruit , dat ding regenereerde om de 500km (te herkennen aan de trillende en onregelmatig draaiende motor bij stationair , en aan het hoger verbruik : verbruik ging tijdens regenereren van 0,8L/u naar 1,2 L/u)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door RickyT5 »

500 km met 100 Liter diesel, lekker overzichtelijk.
Rick
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door XAVIER »

met m'n california, 174pk tip6 haal ik 600 a 700km voor 90% autostrade. laatste winter heb ik de luifel en fietsrek eraf gehaald en dit scheelt geen 50km op een tank dus is de moeite niet. heb reeds geprobeert een tank aan 100-105km/u dan haal ik 800 stress km. dus die 100km extra zijn het ook niet waard om slapend op de snelweg te tuffen. :driveT5 xavier
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door Jeroen T5 204 »

Voor een 130 pk 2007 LWB automaat met DRF (die kost ook zo een halve liter op 100km, als het niet vanwege regenereren is , dan wel vanwege tegendruk door verstopping) met o.a. lift vind ik 990 km netjes Jeroen.
Ik heb het voorste potje tussen mijn uitlaat weg gehaald, alleen een roetfilter (retrofit) en 1 open einddemper. Midden demper is er tussenuit. Scheelt al aanzienlijk in het verbruik, voorheen met volle tank een rijbereik van 860 km.

De druk van je airco systeem is ook belangrijk met het verbruik heb ik gemerkt. Dus zorg dat er voldoende gas inzit.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door TsX »

verbruik hangt van veel factoren af.

Sommige mensen weten het niet, maar je kan veel uitsparen door bergaf gewoon je
gas los te laten ipv blijven gas geven om dezelfde snelheid te houden.
Omdat de ecu dan geen brandstof meer gaat inspuiten.
Ook in neutraal of je koppeling induwen bergaf bespaar je al brandstof.

Druk op airco gaat volgens mij geen invloed hebben, toch niet als je airco niet aan staat.
Als je airco niet aanstaat loopt de compressor niet mee, er zit daar een speciale koppeling tussen.

Gewicht is ook een factor. Als je meer gewicht moet meezeulen, vooral bergop zal
je verbruik uiteraard hoger liggen. Een full-option Multivan met alle zetels erin
gaat dan ook meer verbruiken dan een lege basisversie.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb zelf waargenomen dat na het op druk zetten van het aircosysteem het rijbereik hoger werd.

Heb een 2de verdamper in mijn bus en ook meer gas dan standaard. Normaal zit er 650 gram gas in het systeem, bij mij 900 gram.
Hij was een tijdje geleden aardig wat gas kwijt geraakt doordat er te weinig ingedaan was. Toen reed hij ook totaal niet zuinig :ie :ie
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:
WouterW schreef:[Wil de boel wel eens omdraaien (de welbekende knuppel in 't hoenderhok):
Hoe krijgen mensen het voor elkaar om met een lege bus zonder aanhanger, ongeacht of 't een 1.9/2.0 of 2.5 ongeacht welke kleur de TDI letters hebben een verbuik te realiseren van 9,0 L/100 ..km?
.
Hoe we het voor elkaar krijgen een verbruik van 9L/100km te realiseren ? Tja , ik wou dat ik zo zuinig kon rijden met mijn T5 Maar als ik vergelijk met mijn oude T4 , met zelfde rijstijl was dat toch 1L/100km minder bij eenzelfde rijstijl.

Tja de :driveT5 is ook ongeveer een 200 honderd kilo zwaarder dan de :driveT4 komt door die degelijke achterbumpers van de T5 denk ik :bifun :bifun
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door robertTREBOR »

Ik denk dat ik ALLES mee heb om zuinig te rijden

een korte uitvoering; gewicht 1850 kg

roetfilter weg

gechipt door JD

handgeschakelde 6 bak

en hou wel van volgas optrekken, maar niet als ik een rood stoplicht in het vizier heb.

rem zo veel mogelijk op de motor af , remschijven en blokken 100.000 km oud en nog in prima staat !

altijd ca 1050 km op een tank diesel, dan weer 83 ltr. diesel erin.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
dyselinck
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:13

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door dyselinck »

robertTREBOR schreef:Ik denk dat ik ALLES mee heb om zuinig te rijden

een korte uitvoering; gewicht 1850 kg

roetfilter weg

gechipt door JD

handgeschakelde 6 bak

en hou wel van volgas optrekken, maar niet als ik een rood stoplicht in het vizier heb.

rem zo veel mogelijk op de motor af , remschijven en blokken 100.000 km oud en nog in prima staat !

altijd ca 1050 km op een tank diesel, dan weer 83 ltr. diesel erin.
Ben aan het overwegen voor te chippen. Ga ik echt een " WOW :yes " gevoel hebben? 140 naar 170 pK?

Ben vooral benieuwd naar die 400 nm. Snel rijden boeite me niet echt. Heb ook een korte uitvoering.
T5 SWB 2010 GP "naomi": 186 PK - Xenon - Plastidipped - 19 inch - frontspoiler
Wishlist: - DRL - 40 mm verlaging - DPF OFF
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door WouterW »

Pascal-141 schreef:Waarom ik geen 6,7L/100km verbruik ? omdat ik GAS geef ! , als ik overal 30km/u of 50km/u wil rijden , dan rijd ik wel met een brommer
tja da's ook een manier, Pascal
Ook in neutraal of je koppeling induwen bergaf bespaar je al brandstof.
niet doen, bergaf ook laten rollen in (lage) versnelling zeker niet ontkoppelen
robertTREBOR schreef:een korte uitvoering; gewicht 1850 kg
op de weegbrug doet íe 200 kg meer...

Wanneer JD in Lochem je bus inderdaad 475 Nm gegeven heeft dan gebeurt dat van 1700 tot hooguit 2300 rpm. Die 207 pk komen pas aan de orde wanneer je doortrekt tot boven de 3600 rpm, en da's irrelevant gezien dit topic. Koppel onderin kost diesel. PK's bovenin het toerenbereik ook (nog meer trouwens). Jouw 2,5 BNZ presteert qua motorkarakteristiek het meest optimaal tussen 1500 en 2300 rpm. Dat roetfilter eronderheen is je grootste winst geweest qua koppelbeleving. JD zal er bovenin het toerensegment wat extra diesel en turbodruk tegenaangegooid hebben om aan die 207 PK's te komen.
robertTREBOR schreef:Ik denk dat ik ALLES mee heb om zuinig te rijden
Ik denk dat je beslist niet alles mee hebt om zuinig te rijden. Daarvoor kan JD vast en zeker enkele parameters herschrijven danwel aanpasen. Ik zit hardop te denken...waarom verbruik ik met buitentemperaturen onder de 18gr C 1,5 l/100 km méér? Luchtmassameter zal een belangrijke oorzaak zijn, of heeft de buitentemperatuur zélf daar ook invloed op? Ik wil wel eens een remap van de ECU zien die dit mogelijk kan maken. Dus mét:
* behoud van koppel (standaard 340 Nm bij 2200 rpm voor de AXD/BNZ)
* zonder grote brandstofverbruik schommelingen koud danwel warm weer
* een soepel rijdende bus met behoud van driveability

De tuner die dit kan aanbieden heeft aan mij een eerste klant :knipoog
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door Pascal-141 »

WouterW schreef:
Pascal-141 schreef:Waarom ik geen 6,7L/100km verbruik ? omdat ik GAS geef ! , als ik overal 30km/u of 50km/u wil rijden , dan rijd ik wel met een brommer
tja da's ook een manier, Pascal
Ook in neutraal of je koppeling induwen bergaf bespaar je al brandstof.
niet doen, bergaf ook laten rollen in (lage) versnelling zeker niet ontkoppelen
robertTREBOR schreef:een korte uitvoering; gewicht 1850 kg
op de weegbrug doet íe 200 kg meer...

Wanneer JD in Lochem je bus inderdaad 475 Nm gegeven heeft dan gebeurt dat van 1700 tot hooguit 2300 rpm. Die 207 pk komen pas aan de orde wanneer je doortrekt tot boven de 3600 rpm, en da's irrelevant gezien dit topic. Koppel onderin kost diesel. PK's bovenin het toerenbereik ook (nog meer trouwens). Jouw 2,5 BNZ presteert qua motorkarakteristiek het meest optimaal tussen 1500 en 2300 rpm. Dat roetfilter eronderheen is je grootste winst geweest qua koppelbeleving. JD zal er bovenin het toerensegment wat extra diesel en turbodruk tegenaangegooid hebben om aan die 207 PK's te komen.
robertTREBOR schreef:Ik denk dat ik ALLES mee heb om zuinig te rijden
Ik denk dat je beslist niet alles mee hebt om zuinig te rijden. Daarvoor kan JD vast en zeker enkele parameters herschrijven danwel aanpasen. Ik zit hardop te denken...waarom verbruik ik met buitentemperaturen onder de 18gr C 1,5 l/100 km méér? Luchtmassameter zal een belangrijke oorzaak zijn, of heeft de buitentemperatuur zélf daar ook invloed op? Ik wil wel eens een remap van de ECU zien die dit mogelijk kan maken. Dus mét:
* behoud van koppel (standaard 340 Nm bij 2200 rpm voor de AXD/BNZ)
* zonder grote brandstofverbruik schommelingen koud danwel warm weer
* een soepel rijdende bus met behoud van driveability

De tuner die dit kan aanbieden heeft aan mij een eerste klant :knipoog
-Mijn korte wielbasis T5 (panelvan) , laadruimte bekleed met 8mm multiplex plaat en enkele cabine , weegt 1900kg op de weegbrug , dus waarom zou die van RobertTrebor 200kg meer wegen volgens jou ?
-Als je wil chippen , waarom zou je dan "behoud van koppel" willen ??? Het is net dat extra koppel dat je meer "vermogensreserve" geeft , waardoor hij net zuiniger gaat rijden .
-Mijn BNZ is onlangs ook gechipt , de tuning is op maat gemaakt naar mijn eigen wensen . Ik heb er veel koppel bijgekregen , dus vooral bij "lage" toeren , omdat ik zelden boven 3000tr/m ga , het blijft een diesel en ik rijd een diesel zoals het hoort (op koppel) . En bij het echt doortrekken voel je dat ook : vanaf 1500tr/min heb je meer dan voldoende vermogen nu.
En wat betreft "soepel rijdende bus" : toen mijn T5 nog standaard was reed hij naar mijn gevoel "hakerig" , zeker NIET soepel , je voelde ook duidelijk de verstelling van de variabele turbo , na de tuning rijd hij pas echt soepel over het hele toerenbereik. Dus , "driveability" is nu naar mijn gevoel stukken beter dan voor de tuning , hij rijd gewoon veel lekkerder , ook wanneer je gewoon rustig rijd gaat alles gewoon veel soepeler.
En wat betreft verbruik : mijn T5 rijd een stuk zuiniger nu (na de tuning) , de kost van de chiptuning heb ik dankzij het minder verbruiken op 1,5 jaar terugverdiend .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door robertTREBOR »

dyselinck schreef:
robertTREBOR schreef:Ik denk dat ik ALLES mee heb om zuinig te rijden

een korte uitvoering; gewicht 1850 kg

roetfilter weg

gechipt door JD

handgeschakelde 6 bak

en hou wel van volgas optrekken, maar niet als ik een rood stoplicht in het vizier heb.

rem zo veel mogelijk op de motor af , remschijven en blokken 100.000 km oud en nog in prima staat !

altijd ca 1050 km op een tank diesel, dan weer 83 ltr. diesel erin.
Ben aan het overwegen voor te chippen. Ga ik echt een " WOW :yes " gevoel hebben? 140 naar 170 pK?

Ben vooral benieuwd naar die 400 nm. Snel rijden boeite me niet echt. Heb ook een korte uitvoering.

Als je zoals ik van 174 pk naar 207 pk gaat is er niet echt een wow beleving. das maar ca 20% meer !
Ik vond mijn T5 pas echt wow gaan rijden toen dat roetfilter eronder vandaan ging.
met roetfilter en gechipt naar 207 pk kon ik nooit sneller dan 165 / 170 km p. uur komen, de motor kan simpel weg zijn uitlaatgassen niet kwijt.
nadat het roetfilter was verwijderd liep me bus ineens 200 km p. uur en veel zuiniger !!
ook de trekkracht op hoge toeren was ineens vollop aanwezig
Ik vind 1op 12,5 qua verbruik heel netjes voor een T5 , ik tank wel de duurdere ULTIMATE diesel.
sowieso is het toch nog steeds schrikken als je dik 120 euro moet betalen voor een tankje diesel.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door robertTREBOR »

even nog ter informatie ivm het brandstof verbruik waarbij het gewicht ook een rol speelt

toen ik mijn T5 128kw in 2010 van 2008 kocht zat er geen dub. cab. in en was het gewicht rond de 1750 kg

na inbouw van de dub. cab, ging het leeggewicht naar 1863 kg

maar op het kentekenbewijs staat nu;

massa ledig voertuig 1863 kg

massa rijklaar 1963 kg

is ledig voertuig dan met een lege brandstoftank ?? en zonder het gewicht van de bestuurder ??
Bijlagen
gewicht T5 128 kw met dub cab
gewicht T5 128 kw met dub cab
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door Gerrit354 »

Massa ledig is zonder en rijklaar is met vloeistoffen. 100 kg voor vloeistoffen is standaard en wijkt dus meestal af.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Hoeveel km's met een tank halen jullie?

Bericht door robertTREBOR »

Gerrit354 schreef:Massa ledig is zonder en rijklaar is met vloeistoffen. 100 kg voor vloeistoffen is standaard en wijkt dus meestal af.

dus zonder ; koelvloeistof , remolie , motorolie , versn.bak olie, lege airco , diesel , en ruitspr. water ?????

ik geloof dat ik voor de wegenbelasting die 1863 kg betaal , das niet het goede gewicht dan denk !


antwoord gevonden:

http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetken ... ewijs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie