Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ben der eigenlijk wel klaar mee

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

jos_br schreef:
Pim 328 schreef:

Bij montage van de verstuivers let op de juiste montage hoek. zet je ze fout erin dan staat de boel onder spanning en kan het zijn dat er een verstuiver door de klepdeksel naar buiten komt.
.
Dit is flauwekul, de verstuivers komen niet naar buiten door een verkeerde montagehoek. De gaatjes in de nozzle moeten onder een bepaalde hoek inspuiten en daarom is een juiste plaatsing belangrijk.

Jos.
Er zit zeker een punt in Pim zijn verhaal Jos. Wellicht dat ze inderdaad niet door het deksel naar buiten komen en zich in de motorkap boren :nuts
Maar volgens ELSA-WIN kunnen ze los gaan zitten.
injector-install.pdf
(214.12 KiB) 350 keer gedownload
Ik ben zelf geen auto monteur, dit heb ik zelf ook nog nooit eerder gedaan. Dus het is voor mij ook aftasten en heel veel foto's maken, alles separaat in doosjes en zo bewaren. En hopen dat het allemaal goed gaat komen. Voordat ik besloten heb om dit zelf te gaan doen heb ik heel goed de technische handleiding van ELSE-WIN gelezen, en alle opmerkingen doorgenomen. Mocht het helemaal mis gaan, dan kost het mij een extra paar euro's (3500,-) en neem ik een ruilblok.

Ik heb met regelmaat wel gewerkt aan grotere diesel motoren caterpillar, detroit diesel, ABC, volvo, deutz en zo. Dus ben gelukkig niet geheel een leek :jump
En veel verder stuk gaan kan haast ook niet. Andere optie een 2,5ltr V6 tdi er in lepelen lijkt mij een leuk project.

Al jullie hulp en adviezen zijn van harte welkom :yes :wjw Ik heb nog geen haat richting VW, maar wil ze ook geen duizenden euro's rijker maken door hun boobytraps :muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door ktmkrik »

In mijn ogen is het verhaal van Jos geloofwaardiger en zie ik zo ook nog geen pompverstuiver door het klepdeksel komen.
Maar iedereen s druk met die verstuivers, nieuwe o-ringen, koppen reviseren, maar de eigenlijke oorzaak verhelpen heeft niemand nog gedaan of over gesproken!
De pompverstuiver zit maar aan 1 kant geklemd met een blokje en een m6 bout waar volgens mij goud in zit.
Heb zelf eens gekeken hoe het allemaal in elkaar steekt en hoeveel ruimte er nog is maar naar mijn inzien kun je aan de rechterkant van de pompverstuiver ook een m6 bout plaatsen.
Iemand hier al eens aan gedacht?
Of zitten er inwendig in de kop olie of koelvloeistofkanalen waardoor dit niet mogelijk is?
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

ktmkrik schreef:In mijn ogen is het verhaal van Jos geloofwaardiger en zie ik zo ook nog geen pompverstuiver door het klepdeksel komen.
Maar iedereen s druk met die verstuivers, nieuwe o-ringen, koppen reviseren, maar de eigenlijke oorzaak verhelpen heeft niemand nog gedaan of over gesproken!
De pompverstuiver zit maar aan 1 kant geklemd met een blokje en een m6 bout waar volgens mij goud in zit.
Heb zelf eens gekeken hoe het allemaal in elkaar steekt en hoeveel ruimte er nog is maar naar mijn inzien kun je aan de rechterkant van de pompverstuiver ook een m6 bout plaatsen.
Iemand hier al eens aan gedacht?
Of zitten er inwendig in de kop olie of koelvloeistofkanalen waardoor dit niet mogelijk is?
Daar heb je inderdaad een goed punt, de slijtage is ook aan de zijde waar geen bevestiging zit. Maar of daar olie of koel kanalen onderdoor lopen durf ik echt nu nog niet te zeggen. Zodra ik de nieuwe kop heb, zal ik eens gaan prutsen met de defecte cilinderkop. Dan kan ik daar wel eens een gaatje in boren etc :nuts

Maar inderdaad goed punt.

kwam nog een filmpje tegen over de los zittende verstuivers
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door Pim 328 »

Dat is zeker geen onzin, ik heb ze gezien waar de verstuiver tegen de klepdeksel aan is gevlogen omdat het boutje is afgebroken omdat de boel onder spanning stond.
Gat in klepdeksel, maar zal natuurlijk nooit helemaal eruit vliegen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jos_br »

Pim 328 schreef:Dat is zeker geen onzin, ik heb ze gezien waar de verstuiver tegen de klepdeksel aan is gevlogen omdat het boutje is afgebroken omdat de boel onder spanning stond.
Gat in klepdeksel, maar zal natuurlijk nooit helemaal eruit vliegen.

Dat kan absoluut niet. Ik heb ook loszittende verstuibers zat meegemaakt. Wanneer ze zelfs los gaan zitten en er een heel kleine lekkage onderin onstaat gaat de motor zo beroerd lopen of zelf niet meer starten dat je er niet meer verder mee rijdt. De bout zit dan voor het gevoel zelfs vast! Al zou het boutje breken zit de tuimelaar er nog boven, geloof me, die breekt of verbuigt niet zomaar.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

Even voor de kenners, wat is de maximale afwijking die een verstuiver (PDE) mag hebben op de slijt plekken bij de O ring ?
Afbeelding
Mijn slijtage is op alle verstuivers 1/10 mm Althans de maat is op de goede vlakken, boven de bovenste seal 32mm en daaronder 31mm, en hier wijkt de slijtage plek dus één tiende van af. Aan de ene kant zou ik denken ik laat ze controleren, en aan de andere kant zou ik het liefst gaan voor nieuwe verstuivers als ze niet zo klere duur waren. Iemand een idee wat hier voor de "afkeur" grens is.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jos_br »

Met deze slijtage doen we niets. Het is alleen belangrijk dat er geen scherpe randen in de gaten van de verstuivers zitten. Jij hebt er een neiuwe kop opzitten dan speelt dit niet. Verder is het plaatsen van nieuwe rubbers en (rek)boutjes wel belangrijk.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door Multivan Generation »

@ Olaf,
laat in je nieuwe kop meteen van die stalen pas bussen maken :knipoog
Is op de lange duur beter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

Multivan Generation schreef:@ Olaf,
laat in je nieuwe kop meteen van die stalen pas bussen maken :knipoog
Is op de lange duur beter..
Hey Multivan,

Ik heb ergens gelezen ( hier of op een ander forum) dat daar ook twijfels over zijn, door het verschil in uitzetting's coëfficiënt tussen de stalen bussen en de aluminium cilinderkop. Ik ben in mijn kosten plaatje al van een nieuwe cilinderkop uitgegaan, en hoop dat ik daar in ieders geval 100000/150000 km mee kan rijden.

Anders zou ik beter in de oude cilinderkop ( mits kleppen etc nog ok) stalen bussen kunnen plaatsen. Maar het verbussen van een cilinderkop kost meer dan een nieuwe cilinderkop kaal, met mijn visuele inspectie lijkt het er op dat de nokkenas en dergelijk allemaal nog goed zijn. Geen enkele sporen van slijtage of dergelijke. Alles is spiegel glad, ik kan er letterlijk en figuurlijk mijn haar in kammen. Ik hoop echter wel dat de hydraulische klep stoters nog ok zijn enzovoort.
kosten plaatje
kosten plaatje
Ik hoop dat ik zo een compleet plaatje heb waar alles in staat, mocht er een slim iemand zijn die ziet wat ik over het hoofd zie dan hoor ik het wel. :yes
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door ktmkrik »

jacobsentertainment476 schreef:
Multivan Generation schreef:@ Olaf,
laat in je nieuwe kop meteen van die stalen pas bussen maken :knipoog
Is op de lange duur beter..
Hey Multivan,

Ik heb ergens gelezen ( hier of op een ander forum) dat daar ook twijfels over zijn, door het verschil in uitzetting's coëfficiënt tussen de stalen bussen en de aluminium cilinderkop. Ik ben in mijn kosten plaatje al van een nieuwe cilinderkop uitgegaan, en hoop dat ik daar in ieders geval 100000/150000 km mee kan rijden.

Anders zou ik beter in de oude cilinderkop ( mits kleppen etc nog ok) stalen bussen kunnen plaatsen. Maar het verbussen van een cilinderkop kost meer dan een nieuwe cilinderkop kaal, met mijn visuele inspectie lijkt het er op dat de nokkenas en dergelijk allemaal nog goed zijn. Geen enkele sporen van slijtage of dergelijke. Alles is spiegel glad, ik kan er letterlijk en figuurlijk mijn haar in kammen. Ik hoop echter wel dat de hydraulische klep stoters nog ok zijn enzovoort.
kosten T5 motor.jpg
Ik hoop dat ik zo een compleet plaatje heb waar alles in staat, mocht er een slim iemand zijn die ziet wat ik over het hoofd zie dan hoor ik het wel. :yes
Ze zeggen ook wel eens dat je de kabelboom gelijk mee moet vervangen maar of het nodig is dat kun jezelf beter even beoordelen bij je eigen kabelboom voor de verstuivers.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jos_br »

ktmkrik schreef:
Ze zeggen ook wel eens dat je de kabelboom gelijk mee moet vervangen maar of het nodig is dat kun jezelf beter even beoordelen bij je eigen kabelboom voor de verstuivers.

Hier heb je helemaal gelijk in. Er valt niets te meten in zo'n kabelboom, het gaat om de overgangsweesratnden van de stekkers die op de verstuivers, die gaan gewoon te los zitten. Aanknijpen levert weleens een tijdje soelaas bieden, het komt echter weer terug.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

jos_br schreef:
ktmkrik schreef:
Ze zeggen ook wel eens dat je de kabelboom gelijk mee moet vervangen maar of het nodig is dat kun jezelf beter even beoordelen bij je eigen kabelboom voor de verstuivers.

Hier heb je helemaal gelijk in. Er valt niets te meten in zo'n kabelboom, het gaat om de overgangsweesratnden van de stekkers die op de verstuivers, die gaan gewoon te los zitten. Aanknijpen levert weleens een tijdje soelaas bieden, het komt echter weer terug.

Jos.
Zal het item in de lijst zetten. Wil na dit geouwehoer heel veel :driveT5 plezier hebben :muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door edjeraketje »

@Jos JB
Jij verveelde je vandaag zeker :lach

@jacobs denk dat ik mag zeggen dat Jos 1 van de weinige bedrijven in NL is die wekelijks pompverstuivers in grote aantallen vervangen. Ik ben ook 1 van zijn( tevreden) klanten en kan zeggen dat naar modificatie van mijn PD's de motor nu eens heel bleef.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

edjeraketje schreef:@Jos JB
Jij verveelde je vandaag zeker :lach

@jacobs denk dat ik mag zeggen dat Jos 1 van de weinige bedrijven in NL is die wekelijks pompverstuivers in grote aantallen vervangen. Ik ben ook 1 van zijn( tevreden) klanten en kan zeggen dat naar modificatie van mijn PD's de motor nu eens heel bleef.

Gr Edje
Ik denk dat iedereen hier de beste bedoelingen heeft, ben er wel van overtuigd. Voorlopig wil ik de T5 in een goeie staat weer op de weg hebben, en zelf weer vertrouwen krijgen in dit stuk :censor Morgen nog even een beetje verder prutsen, olie er af halen. Wellicht dat ik een sample laat controleren om te kijken of er niet diesel bij in heeft gezeten. Alhoewel ik daar verder niets van heb geroken.

Ik heb zelf al even door de info over de motor olie heen gelezen, en ook online op castrol gecontroleerd welke olie op mijn auto moet, zover ik weet 0W30
2,5tdi 128kw geen DPF. Ik lees hier en daar ook andere berichten over andere soorten olie die op de AXE motor gaan. Dus hoop toch dat ik em niet zelf om zeep heb geholpen door ook nog eens verkeerde olie te gebruiken.... En zoals ik ook al gemeld had, ik heb verder geen krassen in de nokkenas of dergelijke dus, denk wel goed te zitten.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door ronald tdi »

Ik volg dit verhaal vanaf het begin, maar moet toch concluderen dat je er voorlopig niet klaar mee bent :nuts :zwaai
Plaats reactie