Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributie vervangen na 8 jaar

vragen over de T4
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door eindgebruiker »

Eriek schreef:Volkswagen hanteert voor de ACV blijkbaar 120.000 km zonder leeftijd.
Enige tijd geleden gebeld met Volkswagen Campers Amersfoort. Dit is toch niet het minste bedrijf. Antwoord: vervangen na 120.000 km en niet op leeftijd. Bij weinig km worden de riemen vervangen na 10 jaar! Niet uit noodzaak maar puur preventief.
Dus de riemleveranciers zeggen 5 a 6 jaar, en VW zegt 10 jaar. Rara waar komt dat verschil vandaan?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door Harry 341 »

Ben ik nou de enige die een aantal berichten ziet met VW DEALER advies over 90.000 of 6 jaar??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Eriek
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 apr 2013, 10:48

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door Eriek »

Ben ik nou de enige die een aantal berichten ziet met VW DEALER advies over 90.000 of 6 jaar??
Bracht ik 2 jaar geleden de coach naar de dealer voor groot onderhoud, dus na 6 jaar en 45.000 km.
Opdracht was inclusief distributie.
Wordt ik gebeld: de kap is eraf en vervanging is niet nodig, ziet eruit als nieuw.
Afspraak is toen gemaakt: vervangen over 2 jaar.

En ik spreek over een vw garage met weinig personeelsverloop, doen het werk goed en het vertrouwen is aanwezig.

Dus binnenkort, want helemaal lekker zit het me ook weer niet.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door Pascal-141 »

Eriek schreef:
Het verbaast me dat er weinig oorzaken worden genoemd wanneer een riem toch breekt.

Groeten,
Eriek
De meest voorkomende oorzaak is , zoals al eerder vermeld , kapotte spanrollen . Zowel op distributiezijde als pompzijde . De stukken van de spanrollen durven dan wel in de riemen terecht komen...
En de 2 delige krukaspoulie die kapot loopt en daarbij in de distributieriem terechtkomt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 319
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door eindgebruiker »

Uit een heel oud draadje (2008):
Multivan Generation schreef:VW geeft wel een maximum aantal kilometers aan, maar geen maximum leeftijd..
De fabrikant van de riemen geeft geen maximum aantal kilometers aan, maar wel een maximum leeftijd...
:knipoog
Vandaar de spraakverwarring.

Dat van die 6 jaar wist ik nog niet. Zonet maar eens het onderhoudsboekje van mijn ACV bekeken. Blijkt dat de distributieriem vandaag op de kop af 6 jaar oud is :nuts
Gebruikersavatar
lemmy
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 aug 2014, 16:13

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door lemmy »

bij mij ist gelijk hoe, ik heb busje gekocht en gevraagd wanneer de riem vervangen geweest is en de eigenaar kon er me niet op antwoorden, dus gelijk naar de garage en nieuwe laten plaatsen en die ligt er nu 2000 km op , ik kan nog tijdje verder :zwaai :gekte

lemmy rocks \m/
Ik ben niet oud.....ik ben een KLASSIEKER !!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef:Dat lijkt mij de juiste aanpak als je het beste met je busje voor hebt.

:toppie
volledig mee akkoord ! :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
kingscrown
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 feb 2013, 09:11

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door kingscrown »

Na aanleiding van dit topic ook bij mij maar eens in de boekjes gedoken:

De laatste keer dat de riem is vervangen was bij 180.000km op 20-12-2007.
Inmiddels staat de KM teller op 262.000 en zijn we 7jr verder...

Gisteren even contact gezocht met het VW Campercentrum is Amersfoort (daar was hij bij de vorige eigenaren in onderhoud).
''De distributieriem moet vervangen worden om de 120.000 km of 10 jaar.
Totale kosten 1100-10%=990 euro. Wij vervangen dan alle looprollen, riemen en waterpomp.
''

Tja wat te doen... zojuist heeft de auto een grote beurt gehad en staat hij bij de spuiter totaal á 1500,-EUR :nuts . Ik denk dat ik hem toch bij 90.000km ga laten aanpakken, ergens in het voorjaar dus.
Eriek
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 apr 2013, 10:48

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door Eriek »

Gisteren even contact gezocht met het VW Campercentrum is Amersfoort (daar was hij bij de vorige eigenaren in onderhoud).
''De distributieriem moet vervangen worden om de 120.000 km of 10 jaar.
Totale kosten 1100-10%=990 euro. Wij vervangen dan alle looprollen, riemen en waterpomp.''
Zou het VWC aan Russisch roulette doen? Denk van niet.
Echter: als ik lees dat er garages zijn die enkel een riem vervangen en de waterpomp en rollen niet denk ik er soms het mijne van. Blijkbaar wordt riembreuk veroorzaakt door externe factoren?
De meest voorkomende oorzaak is , zoals al eerder vermeld , kapotte spanrollen . Zowel op distributiezijde als pompzijde . De stukken van de spanrollen durven dan wel in de riemen terecht komen...
En de 2 delige krukaspoulie die kapot loopt en daarbij in de distributieriem terechtkomt .
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door Oviivo »

kingscrown schreef:Na aanleiding van dit topic ook bij mij maar eens in de boekjes gedoken:

De laatste keer dat de riem is vervangen was bij 180.000km op 20-12-2007.
Inmiddels staat de KM teller op 262.000 en zijn we 7jr verder...

Gisteren even contact gezocht met het VW Campercentrum is Amersfoort (daar was hij bij de vorige eigenaren in onderhoud).
''De distributieriem moet vervangen worden om de 120.000 km of 10 jaar.
Totale kosten 1100-10%=990 euro. Wij vervangen dan alle looprollen, riemen en waterpomp.
''

Tja wat te doen... zojuist heeft de auto een grote beurt gehad en staat hij bij de spuiter totaal á 1500,-EUR :nuts . Ik denk dat ik hem toch bij 90.000km ga laten aanpakken, ergens in het voorjaar dus.
Het Campercentrum vertelde mij dit jaar bij de beurt dat het brandstoffilter niet vervangen hoefde te worden, gaat ook op km's. Maar na 5 jaar vond ik het zelf toch echt aan vervanging toe. Ik bedoel; laat je informeren maar denk zelf ook na wat je wenst. Gevolgen zijn vaak duurder dan voorkomende maatregelen ...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Eriek
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 apr 2013, 10:48

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door Eriek »

Ik onderschrijf de mening dat een ieder moet doen waar hij zich goed mee voelt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door Multivan Generation »

kingscrown schreef:Gisteren even contact gezocht met het VW Campercentrum is Amersfoort (daar was hij bij de vorige eigenaren in onderhoud).
''De distributieriem moet vervangen worden om de 120.000 km of 10 jaar.
Totale kosten 1100-10%=990 euro. Wij vervangen dan alle looprollen, riemen en waterpomp.
''
Doen ze dan ook de brandstofpomp zijde en de multiriem voor dat bedrag?
En geven ze garantie als na 9 jaar en 80.000 km de distributieriem knapt?

Zo maar een vraag hoor..

Veel garages en leden van het forum gaan soms verschillend om met gegevens.
Ik kan me voorstellen dat een garage aangeeft 90.000 km, want des te eerder kom je weer binnen.
Ik kan me voorstellen dat een riem fabrikant aangeeft zoveel jaar, want kilometers kunnen ze niet aangeven.
En dat VW aangeeft zoveel kilometer (proefondervindelijk vastgesteld).

VW campercentrum kijkt wellicht ook naar gebruik van campers en kilometrage per jaar.
Ik voel mezelf prettiger bij zekerheid en neem die mogelijke extra 30.000 km voor lief, en ga om de 90.000 km.
Spanrollen die het af laten weten, omloop rollen die defect gaan, trillingsdempers die inscheuren, aircopompen en dynamo's die een extra belasting geven op een multiriem bij inschakelen, een waterpomp die kaduuk gaat, het gebeurd allemaal. En daarom doe ik het om de 90.000 alles (behalve trillingsdemper die gaat wat langer mee) omdat ik voor zo iets stoms geen risico wil nemen om langs de kant te staan, waarbij ik eventuele vervolgschade maar vergoed moet zien te krijgen.. Of mijn recht moet gaan zien te krijgen.

:zwaai

groeten Peter
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door matje86 »

ik snap er niks meer van, ik doe het gewoon om de 4 jaar, liefst rond de kerst, dan is het lekker rustig in de garage, en heb ik vrije tijd om mee te helpen(of om andere dingen aan de bus te doen) de garage doet er dan ook rustig mee aan en hebben we een gezellige tijd :werkaanT4 autovink zaandam
ps in de garage hebben ze alle sleutels beide hand, en een luchthamer(tol) om roest weg te halen :knipoog
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door m.c van den berg »

Jij snapt het Matje :toppie Help nl zelf ook graag mee :yes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Distributie vervangen na 8 jaar

Bericht door whizzi »

Bij mijn bus is vorig jaar juli de hele rambam vervangen (incl krukaspoelie). De distributieriem zat er 9 jaar op en ik ben dat 'engeltje' wat op (of in?) de motor zit/zat nog steeds dankbaar. De distributieriem was kurkdroog, vertoonde al scheuren en er waren zelfs kleine hapjes uit. Het is letterlijk een wonder te noemen dat de motor niet compleet in de soep was gelopen (met een distributieriem in deze staat, kapotte (gespleten) krukaspoelie en kapotte waterpomp).

De vorige eigenaar heeft er uiteindelijk maar 50.000 mee gereden in die 9 jaar tijd. Ik weet wel dat ik in 2018 sowieso de riem weer laat vervangen (alhoewel ik met minimaal 30k per jaar misschien wel eerder aan de KM's zit). 9 Jaar is wat mij betreft, echt te lang.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie