Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

Bericht door Bikeman »

Nog een paar tips,

Als het tankelement filter (in de tank) verstopt is kun je vacuüm krijgen in het brandstof systeem. Hierdoor krijgt de brandstof pomp te weinig of geen brandstof en stopt. Dit gaat vanzelf weer over, het filter in de tank laat nl nog wel brandstof door alleen te weinig om bij groot verbruik te kunnen voldoen aan de vraag.
Het kan ook zijn (zelf mee gemaakt) dat er bv een plastic tank handschoentje in de tank drijft en soms voor je aanzuigbuis gaat zitten, als hij dan afslaat door brandstof gebrek wordt er niet meer aan de aanzuigbuis gezogen en laat de handschoen na een tijdje weer los en komt er weer brandstof (kan ook iets anders zijn wat in de tank drijft)

Contactslot is ook een mogelijkheid (al genoemd) Tip als hij niet wil aanslaan (wel starten) afsluiter controleren (tikt hij niet dan spanning meten op afsluiter, geen spanning dan contactslot stuk wel spanning afsluiter stuk)

Problemen doen zich voor bij 1/4 inhoud van de tank! Kan ook een gescheurde aanzuigbuis van het tank element zijn, soms bij steuntje van drijver aan de buis. Zal zeker tankelement verwijderen en kijken IN de tank en inspecteren van zuigbuis en filter. (tank wel "even" bijna leeg rijden)


* Het testen van de brandstof afsluiter is simpel, met de motor uit doe je de motorkap open en zoekt op de brandstofpomp de afsluiter op, klein en cilindrisch met 'n draadje er aan.
Dit draadje haal je los en leg je even aan de kant (nergens tegen aan) dan zet je bus op contact en druk je het draadje tegen de aansluiting aan, hierbij hoor je een harde tik (voel je ook duidelijk)
Dit geeft alleen maar aan of de spoel bekrachtigd wordt en de aansturing OK is.
Om hem beter te kunnen controleren moet je hem eruit draaien, er zit een lange stift en een veer in die door de spoel omhoog word getrokken (magnetisch) aan de stift zit een klepje (afsluiter) deze kan beschadigd zijn waardoor hij niet meer goed afsluit.
De problemen met de afsluiter zijn meestal spoel stuk (niet willen aanslaan) of klepje stuk (soms of niet meer uit willen)
Is de afsluiter stuk (bv hij tikt niet meer) en je wilt toch naar huis! Los draaien en stift en veer eruit en weer terug monteren. Nu loopt hij weer maar kan niet meer uit gezet worden (koppeling omhoog laten komen met voet op de rem en uit is het beestje)


Suc6 :werkaanT4

Ab
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

Bericht door Bikeman »

Multivan Generation schreef:Je kunt als test ook even wat lange slangen direct vanaf de tank naar de pomp leggen en aansluiten.
Je bypassed daar meteen een heleboel "mogelijke probleem veroorzakers mee"

Wil het dan nog niet echt, dan tank element of pomp bekijken.

kunt ook vanaf een externe jerrycan met diesel testen.. Dan sluit je het tank element ook uit..

groeten Peter
Dit kan zeer zeker alleen vergeet niet de retourleiding ook in de jerrycan te leggen.
Anders sta je zo met een lege jerrycan, er word veel meer brandstof aangezogen dan dat er verbruikt wordt, dit gaat via de retour weer terug naar de tank.

Ab
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

Bericht door Pascal-141 »

Bikeman schreef:
Multivan Generation schreef:Je kunt als test ook even wat lange slangen direct vanaf de tank naar de pomp leggen en aansluiten.
Je bypassed daar meteen een heleboel "mogelijke probleem veroorzakers mee"

Wil het dan nog niet echt, dan tank element of pomp bekijken.

kunt ook vanaf een externe jerrycan met diesel testen.. Dan sluit je het tank element ook uit..

groeten Peter
Dit kan zeer zeker alleen vergeet niet de retourleiding ook in de jerrycan te leggen.
Anders sta je zo met een lege jerrycan, er word veel meer brandstof aangezogen dan dat er verbruikt wordt, dit gaat via de retour weer terug naar de tank.

Ab
Om even te testen zal hij heus geen jerrycan leegzuigen he :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Michello
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 apr 2015, 09:49

Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

Bericht door Michello »

Pascal-141 schreef:
Bikeman schreef:
Multivan Generation schreef:Je kunt als test ook even wat lange slangen direct vanaf de tank naar de pomp leggen en aansluiten.
Je bypassed daar meteen een heleboel "mogelijke probleem veroorzakers mee"

Wil het dan nog niet echt, dan tank element of pomp bekijken.

kunt ook vanaf een externe jerrycan met diesel testen.. Dan sluit je het tank element ook uit..

groeten Peter
Dit kan zeer zeker alleen vergeet niet de retourleiding ook in de jerrycan te leggen.
Anders sta je zo met een lege jerrycan, er word veel meer brandstof aangezogen dan dat er verbruikt wordt, dit gaat via de retour weer terug naar de tank.

Ab
Om even te testen zal hij heus geen jerrycan leegzuigen he :knipoog
De term even moet wel concreet gemaakt worden. Ik kan je wel vertellen dat na 10 minuten een jerrycan van 5 Liter wel aardig leeg begint te raken.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

Bericht door Pascal-141 »

Michello schreef:



De term even moet wel concreet gemaakt worden. Ik kan je wel vertellen dat na 10 minuten een jerrycan van 5 Liter wel aardig leeg begint te raken.
Da's wel een heel klein jerrykannetje :lach Maar om te testen (dus om luchtaanzuig of verstopping in de toevoerleiding vanaf tank tot pomp uit te sluiten) , hoeft die geen 10 minuten te draaien hé , dat zie je snel genoeg of hij via de aanzuig met de jerrycan beter draait /start of niet . :knipoog

Ik heb die test een tijdje geleden zelfs al gedaan met een potje waar amper 1L diesel in kon , aan dat potje had ik onderaan een nippel vastgeschroefd , daar de aanvoerslang naar de inspuitpomp en potje omhoog houden , dan zo even testdraaien . Werkt ook goed :nuts
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Glekke
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:38
Locatie: België

Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

Bericht door Glekke »

Ok hier ben ik weer, heb allereerst het blokje aan het contactslot vervangen, (had soms al eens dat ie helemaal niets deed als je sleutel omdraaide), maar dit hielp niets, motor ging wel rond, maar start niet.
Dan het klepje uit elkaar gehaald om de pomp, en start direct!
Dus dit ga ik morgen maar eens vervangen, heb gezien dat dit zelfs op stock is bij mij op het werk. Dan maar weer eens even rijden en hopen dat het hiermee opgelost is.
De brandstofslangen ga ik zeker nog allemaal nalopen of hier niets is verkeerd gedaan door de garage. En de vlotter ga ik er ook maar eens uithalen, m'n lampje dat de brandstof bijna op is heeft ook nog nooit gewerkt, dus dan kan ik dit in een keer in orde maken.

Wat ik nog wel steeds ervaar, sinds de pomprevisie is de t4 voelbaar trager geworden, en een kloppend geluid in de motor, kunnen dit de kleppen zijn?
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

Bericht door Bikeman »

Hoi Glekke,

Het geluid wat je hoort is waarschijnlijk kloppen van de motor door verkeerd verbranding (ontsteking) moment.

Als ik je verhaal lees dan denk ik dat je pomp niet op tijd staat waardoor je ook minder trekkracht hebt.
Denk dat je de pomptiming zou moeten controleren, mogelijk is hier een fout bij gemaakt.

Ab
Glekke
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:38
Locatie: België

Re: 2.4d cali houd in en slaat soms niet aan

Bericht door Glekke »

Had vorige week die afsluitklep op de pomp vervangen, en rij ondertussen al bijna een week zonder problemen.
De pomptiming en hoeveelheid diesel die inspuit staat wel fout nu denk ik.
De bus rookt weer heel fel en het verbruik is echt slecht, heb amper 600 km met een tank gereden
FransCamper
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2015, 09:31

Relais 109

Bericht door FransCamper »

Haal het relais nr. 109 eruit, deze zit onder het zekeringkastje links van het stuur, haal het kapje eraf en kijk of de centrale soldeerverbinding die het midden zit, zwart geblakerd is, zoja, dan opnieuw solderen of een nieuwe plaatsen, mogelijk is dat de oorzaak, heb ik ook gehad. Een nieuwe kostte mij een paar jaar geleden € 11,95, het is vrij eenvoudig te doen.
Altijd proberen!
Plaats reactie