Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

Deze uitlaat heeft een andere binnendiameter.
Hierdoor gaan de uitlaatgassen minder snel weg.
Doordat die uitlaatgassen als het ware een beetje ophopen,
zal de turbo eigenlijk niet zijn gevraagde druk kunnen leveren,
omdat hij als het ware een beetje tegengehouden wordt.
Wil je toch het gevraagde prestatieniveau bereiken,
dan moet je het gaspedaal wat verder intrappen,
met een meerverbruik tot gevolg..

Zo logisch genoeg?

In jouw geval, zou ik de bus eens rijdend loggen/uitlezen.
Dat geeft al veel meer een indruk van de oorzaak.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Allereerst wil ik even aangeven, dat ik het waardeer dat jullie zo de tijd voor me nemen.
Ik heb zelf weinig technische kennis en dan is deze info meer dan welkom.


In principe is er weinig aan het verhaal te veranderen.

Er is een paar weken geleden nieuwe uitlaat geplaatst, alleen was ik er niet van op de hoogte dat het een model voor de 2.4 betrof. Er was alleen aangegeven dat er geen roetfilter (of iets dergelijks) nodig was. Wat ik me nu wel herinner is dat na het plaatsen van de uitlaat de motor opnieuw moest worden afgesteld, dit omdat deze niet goed meer liep op de nieuwe uitlaat. De uitleg was dat dit kwam omdat de oude uitlaat behoorlijk verrot was en dat de motor (door de vorig eigenaar) hierop was afgesteld. Door het vervangen, moest dit opnieuw gebeuren.

Ik heb tevens telefonische contact gehad met een uitlaat specialist. Deze heeft aangegeven, dat dit type uitlaat ook in het begin voor de 2.5 werd gebruikt, maar dan alleen voor de modellen t/m 1995.

De monteur geeft aan dat alleen het eerste gedeelte is aangepast en dat de rest van de uitlaat gelijk moet zijn aan de 2.5 modellen tot 2003. Nu heb ik weinig tot geen kennis hierover, maar als ik mijn uitlaat zo bekijk en vergelijk met de voorbeelden die de uitlaatspecialist mij heeft toegezonden , dan is de middendemper ook voor een 2.4, aangezien de 2.5 een kortere demper heeft.
Is dit juist?

@ Peter, Bedankt voor je uitleg.
Dus de “nieuwe” type uitlaten hebben dan niet alleen een andere demper, maar de pijpen hebben ook een andere dikte.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Problemen

Bericht door ailko vos »

onze temp meter kwam een tijd geleden ook niet op 90en.iedere keer net een beetje eronder en soms duurde het lang voor ie uit de hoek kwam.nieuwe sensor gehaald probleem over
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Problemen

Bericht door ptr1968 »

Typisch geval van thermostaat en/of sensor vervangen.
Ligt echt niet aan de uitlaat, toeval bestaat soms.

peter
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

@Peter: gaat de bus daardoor ook meer verbruiken?
Dit scheelt nu 250km per 80 liter.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Problemen

Bericht door René »

Ik rij met dezelfde voorpijp (met dempertje) voor mijn 150pk motor ipv het roetfilter.
Vermogens verlies merk ik niet en verschil in diameter is ook niet van toepassing. Alles past netjes op elkaar
Doordat motor niet warm wordt verbruikt ie meer brandstof, heeft niets met uitlaat te maken.

Vervang de thermostaat maar, dan is je probleem opgelost.

Grtzzzz René
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Ik zal morgen de garage vragen of ze de thermostaat gecontroleerd hebben. Ik heb deze klachten vorige week ook aangegeven tijdens de nieuwe APK. Was er voor het gemak vanuit gegaan dat zij de thermostaat / sensoren wel gecontroleerd hebben.

De bus geeft ook blauwe rook. Is dit ook hierna te herleiden?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

Ik schrijf niet dat het de hoofd oorzaak is (die uitlaat),
maar het draagt niet echt bij aan een goede flow.

Als er mensen zijn, die zo'n voorste uitlaatpijp er onder willen zetten, prima toch. :zwaai

In het 4de bericht van dit topic heb ik al suggesties gegeven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Problemen

Bericht door ptr1968 »

RJ GRUNN schreef: 16 feb 2018, 19:52 @Peter: gaat de bus daardoor ook meer verbruiken?
Dit scheelt nu 250km per 80 liter.
Ja zeker met die kou die we nu hebben merk je dat goed.

Normaal zonder vorst rijdt ik met m'n tdi T4 een tank 1200km, de laatste keer 1000km met de vorst.

Wat ook gebeurt kan zijn; dat ze tijdens verwisselen van uitlaat een snoertje/stekkertje van de temp. sensor eraf gestoten hebben.

Preventief een keer de thermostaat en sensor vervangen is niet duur en wel goede zaak.
Dit heeft eigenlijk weinig invloed op blauwe rook. Vaak is deze rook slijtage of pomp timing en ook 88pk tdi slechte injectoren.
Toen ik nog de oude injectoren van de 88pk had, rookte die van mij alleen blauw als de motor koud was, en hij stonk ook behoorlijk.
In jouw geval kan dus het ene probleem het andere probleem versterken.

vrgr. peter
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Hoi,

Nou het heeft even geduurd, maar afgelopen week zijn de thermostaat en de sensoren vervangen.
Het is alleen dat de bus nu ook nog steeds niet 100% is.
Als de bus op temperatuur komt, doet hij dit nu mooi binnen 4 a 5 km.
Het is alleen, dat hij de 90 graden niet altijd vast houdt.
Regelmatig zakt de temperatuur tijdens het rijden terug naar 0.
Dacht eerst dat het misschien aan het metertje lag, maar de kachel wordt ook koud, dus de motor koelt echt weer af.
Ook komt het nog steeds voor dat de bus nog steeds niet op temperatuur komt, dit is vaak als ik de bus voor de tweede keer pak (warme motor).

Ik heb hem vandaag weer laten uitlezen.
Alles blijkt goed te zijn afgesteld en de thermostaat werkt juist.
Nu werd mij aangegeven, dat de storing die de bus aangaf vermoedelijk de pomp is.
Ze hebben de foutmelding eerste gereset en als de problemen toch terug komen, dat ik de brandstofpomp moet laten vervangen.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Weten jullie ook zo welke kosten ik kan gaan verwachten?

Groet RJ
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen

Bericht door Pascal-141 »

De inspuitpomp heeft echt niks te maken met je temperatuurprobleem hoor , laat je geen oor aannaaien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Problemen

Bericht door ptr1968 »

Brandstof pomp lijkt me sterk, eerder ergens kabel/stekkerbreuk
Beter andere garage zoeken als ze met dit soort verhalen aankomen.

Heel soms doet een nieuwe thermostaat het niet goed.
Of verkeerde type...
Je kan er zelf 1 halen bij de vw dealer voor de zekerheid
Plaats reactie