Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies bij aankoop T4 camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Interieur is ook niet 100% westfalia origineel, of wel? Die slaapbank is in ieder geval vrij smal op het smalste deel (120cm) en als ik andere advertenties bekijk waarbij wel 100% westfalia wordt geclaimed ziet het er allemaal een stuk degelijker en doordachter uit dan dit. Toch blijft de bus ons wel trekken. Gebreken aan het bed kunnen we ook wel fixen denk ik op een of andere manier met opvulstukken of we leren gewoon slapen op 120cm of zo. Andere ideeën ook welkom. Het gaat mij vooral om een motorisch goede bus en goed plaatwerk.

Forumlid Arjan heeft zich gemeld en wil eventueel wel mee met ons. De eigenaar is ook OK met elke keuring die we maar willen heeft hij telefonisch laten weten. Geeft toch al wel weer wat meer vertrouwen.
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door autocaravana »

Interieur is ook niet 100% westfalia origineel, of wel?
Er is niets Westfalia aan deze camper. Ik herken van de foto's in elk geval niets wat tot Westfalia is te herleiden.
Van de keuken en de koelkast zie ik geen foto's.
Het is volgens mij een zelfbouwproject, waar waarschijnlijk geen enkel Westfalia-onderdeel in zit.
Het meubilair is in elk geval zelfbouw, naar de foto's te oordelen. Het type dak is ook niet van Westfalia en is bovendien niet geïsoleerd als ik de foto goed zie.
Bij mijn weten hebben alle Volkswagen Westfalia's een achterklep en geen halve deuren.
Het is een personenbus (geweest) waar wat meubeltjes in geflanst zijn. Je ziet achter het keukenblok nog een gordel zitten die in combinatie met de huidige bank een merkwaardige constructie oplevert. Is dit wel RDW-goedgekeurd?

Ik vind het eigenlijk schandalig dat de verkoper (en de taxateur) dit een Westfalia noemt.
Ook gezien de door anderen geuite bedenkingen over de automaat, de kilometerstand en de onbekende onderhoudshistorie zou ik dit voertuig nooit kopen.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Sjoerds »

Volgens de RDW site is hij vanochtend overgeschreven, dus lijkt te zijn verkocht.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Cdj schreef: 19 nov 2018, 00:00 Interieur is ook niet 100% westfalia origineel, of wel? Die slaapbank is in ieder geval vrij smal op het smalste deel (120cm) en als ik andere advertenties bekijk waarbij wel 100% westfalia wordt geclaimed ziet het er allemaal een stuk degelijker en doordachter uit dan dit. Toch blijft de bus ons wel trekken. Gebreken aan het bed kunnen we ook wel fixen denk ik op een of andere manier met opvulstukken of we leren gewoon slapen op 120cm of zo.
Het bed in een Westfalia is 117 cm breed (beneden) en 106 cm (boven). Ik zou dus inderdaad maar gaan wennen aan een bed van 120 breed.
Ga eens snuffelen op deze site om te leren hoe een Westfalia eruit ziet: http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_mo.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hella »

Het is inderdaad godgeklaagd dat de aanduiding Westfalia te pas en te onpas opduikt.
Maar ja, daarmee wordt vertrouwen gewekt en is een minimumprijs bijna gegarandeerd.
Erger vind ik dat een erkende taxateur niet beter weet (wil weten ??); dat het in dit geval een in eigen beheer omgebouwde Multivan betreft.
Hoeft niets mis mee te zijn maar let er dan wel op dat het voertuig als camper staat ingeschreven (al was het maar om het kwart tarief wegenbelasting). En de 'taxateur' zou een klacht aan zijn broek moeten krijgen.
Vraag is verder uit welk land deze camper is ingevoerd. We gaan er misschien te snel van uit dat het Duitsland wel zal zijn; maar dat hoeft in dit geval niet (gelet op de naam van de verkoper).
Gelet op alle reacties en bedenkingen zou ook ik dit voertuig nooit kopen.
Ik mag hopen dat Cdj alle goedbedoelde adviezen ter harte heeft genomen en dat hij in ieder geval niet de koper van hedenmorgen 09.02 uur is geweest.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

Heb je al eens een multivan met deurtjes achter gezien?
Ik namelijk nog nooit :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hella »

Ook zelf (om)gebouwd :bifun
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Neen, ik was niet de koper. De zoektocht gaat verder :) bedankt allen. Ik leer elke dag weer bij!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Als een automaat een harde eis is zal je onder de 10.000 euro geen fatsoenlijke T4 camper vinden, al dan niet Westfalia. En ook geen Mercedes Vito campers. Daar zal je zelf ondertussen waarschijnlijk ook wel achter gekomen zijn. Je kan natuurlijk ook eens naar de Amerikaanse merken kijken, Chevrolet, Dodge e.d. Deze zijn meestal wel voorzien van een automaat en de prijsstelling is ook gunstiger dan van de Westfalia's. Keerzijde is natuurlijk dat het verbruik ongeveer twee keer zo hoog ligt. Ik heb zelf geen idee hoe onderhoudsgevoelig of roestgevoelig deze wagens zijn maar daar is met een beetje googelen wel achter te komen. Zomaar een voorbeeld van zoiets op Marktplaats (heb hier zelf geen enkele binding mee): https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/che ... ousPage=lr
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Heb er geen binding mee maar kwam dit tegen en moest weer even aan dit draadje denken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door RoelandZ »

Die ziet er op de foto’s verdomd goed uit👍
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

En de prijs is ook niet verkeerd. Een Ford Nugget van die leeftijd rijdt, vergeleken met een 2.5 TDI, wat meer als een vrachtwagen en is ook duidelijk lawaaiiger. De Fords zijn ook wat gevoeliger voor roest dus dat is wel een punt van aandacht. Maar de indeling van de Nugget is erg praktisch.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Cdj
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 nov 2018, 22:40

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Cdj »

Hanz schreef: 23 nov 2018, 17:03 Op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Heb er geen binding mee maar kwam dit tegen en moest weer even aan dit draadje denken.
Bedankt voor het spotten! Ik zag hem ook. We hebben deze eerder gezien. Vinden we inderdaad ook interessant. Wat wel een mogelijk nadeel is, is de slaapbank. Deze lijkt erg klein bemeten voor twee personen. In andere nuggets lijkt hij nog een keer uit te klappen te zijn, waardoor er richting de voorstoelen meer slaapruimte ontstaat. Dat lijkt hier niet het geval. Daardoor wordt het wel krap wellicht. We gaan navraag doen en waarschijnlijk wel een kijkje nemen.

Ook viel mij op:
Ledig gewicht: 2.156 kg
Laadvermogen: 534 kg
GVW: 2.690 kg

Betekent dit dat we nog maar 534kg aan bagage, incl gewicht van passagiers, mogen meenemen? Nooit zo op gelet bij andere campers, maar is dit niet aan de lage kant? Alleen al ons twee en we hebben 1/5e verbruikt. Water, voedsel, kleding, medepassagiers, hun baggage, zonnepaneel... :vraagteken
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Hanz »

Ik heb inderdaad ook even naar die slaapbank zitten kijken, het lijkt of daar een deel mist. Volgens mij moet het er zo uitzien als op de onderstaande foto's, een derde deel dat onder de bank zit en bij het platleggen uitklapt.
Wat betreft het gewicht, bij mijn California kan ik 710 kg aan passagiers en lading hebben. Maar 534 kg lijkt mij ook nog ruim voldoende voor een normale camper uitrusting.
Nugget 2.JPG
Nugget.JPG
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ilja1974
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Advies bij aankoop T4 camper

Bericht door Ilja1974 »

Ik kwam deze tegen.

Volkswagen T4 Automaat Buscamper Met Slaaphefdak! (bj 2000)
http://link.marktplaats.nl/m1344922575? ... ios_tablet

En moest aan jullie topic denken en dat het een pre was dat het een automaat moest zijn,
Wel een stuk boven jullie budget maar dan heb je wel wat nets met garantie en dat is ook wel wat waard.
Plaats reactie