Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2 x bergruimte als camper eis?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door marrcel »

Ik heb nog een cliffhanger. Ik had een marktplaatsdate. Dat ging als volgt.
Ik verkocht mijn 8 ex brandweer stoelhoezen aan toevallig iemand met ook een ex brandweer T5. Dit is een 8p swb. Hij gaat maandag aanstaande naar de keuring met alleen de kantelstoel eruit. Dus 2+2+3 opstelling. Op de plaats van de kantelstoel had hij een minikeuken. Mij viel op dat de laadjes niet van binnenuit waren te openen. Na mijn opmerking begon hij toch ook te twijfelen. Maandag weten we meer.

Ik ga liever voor iets meer zekerheid met de keuring. Dus keukenblokje met tafel en een ladenblokje met 2 afzonderlijke bergruimtes met de 3zits. Eigenlijk koos ik voor wat is het minimum waar ik zelf gewoon mee onderweg zou willen zijn. Gewoon de spullen uit de kookcampeerkrat een plekje kunnen geven. Ik noem dat een starters opstelling.
Dat keuken blokje blijft misschien wel wat langer, zeg maar voor rijst en groente koken. Maar wokken dan wel op een slide tussen de uitgeklapte achterdeuren. Gelukkig hebben we 2 koks aan boord :yes
Zo voldoe ik aan de regels en ik heb wat ik hebben wil. Wordt vervolgd.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

Even off-topic @ marrcel: je hebt nu een topic in T4 camper en een topic in T5 camper over dezelfde bus.
Misschien handiger om voor het vervolg een nieuw topic aan te maken in T5 projecten, dat houdt het wel zo overzichtelijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 621
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door MarkV »

Voor de geïnteresseerden:
Multivan Generation schreef:Volgens mij is de opbergruimte van een multivan/california beach, als ik me niet vergis, één afsluitbaar vak.
En dat is te weinig volgens de gestelde eisen van de Belastingdienst.
Of zij de ruimte onder de bank mee tellen als vaste opbergruimte, is dan de vraag.
Een Multivan-bank heeft 3 schuiflades, die afgesloten kunnen worden met een draaibare klep. Ik kan bevestigen dat deze door de Belastingdienst worden gezien als 3 afzonderlijke opbergruimtes.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door marrcel »

Hanz schreef: 07 jan 2022, 09:24 Even off-topic @ marrcel: je hebt nu een topic in T4 camper en een topic in T5 camper over dezelfde bus.
Misschien handiger om voor het vervolg een nieuw topic aan te maken in T5 projecten, dat houdt het wel zo overzichtelijk.
vergeef mijn enthousiasme. Ik zal proberen het gescheiden te houden ;)
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door MGA1600 »

J vd Pal schreef: 05 jan 2022, 09:37
marrcel schreef: 05 jan 2022, 09:23 Keuken liefst uitneembaar voor de enkele keer dat een motorfiets vervoerd moet worden.
Realiseer je je dat je op dat moment niet meer voldoet aan de eisen voor het kwart tarief! De boetes die je dan kunt krijgen zijn zeer hoog! Natuurlijk is de kans dat je op dat moment gecontroleerd wordt klein maar toch.
Ik ken zo’n verhaal van iemand die even het keukentje eruit had gehaald voor een verhuizing. Gesnapt en hij kreeg een naheffing voor de wegenbelasting teruggerekend tot het moment waarop het 1/4 tarief was vastgelegd. En dan nog plus een stevige boete. Voor dat bedrag had hij echt meermaals een professioneel verhuis bedrijf kunnen inhuren….
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door marrcel »

Vandaag ging een iemand met 8p minus-1 kantelstoel als 7p kampeerauto door de keuring met een vanessa bed en een keukenblokje achter de bijrijderstoel.
Aan de belasting hoefde hij alleen een stahoogte foto op te sturen. Wie kijkt er dan naar die 2 x bergruimten?
Wellicht denkt hij, ik voldoe en plotseling komt er een belastinginspecteur langs en die beweert van niet? Kans op kanniewaarzijn?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

Als de Belastingdienst niet naar bewijs(foto's) vraagt wil dat niet zeggen dat de inrichtingseisen niet van toepassing zijn. Deze eisen zijn duidelijk omschreven op de site van de Belastingdienst en je bent zelf verantwoordelijk dat je camper daar aan voldoet.
Dus "Ze vragen niks dus het hoeft niet" gaat niet op.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3698
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door krekwakwol »

Die bergruimte moet er voor de RDW keuring ook al in , anders krijg je geen camperkenteken en kun je ook geen kwarttarief aanvragen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 2 x bergruimte als camper eis?

Bericht door Hanz »

marrcel schreef: 10 jan 2022, 20:51 Vandaag ging een iemand met 8p minus-1 kantelstoel als 7p kampeerauto door de keuring met een vanessa bed en een keukenblokje achter de bijrijderstoel.
Aan de belasting hoefde hij alleen een stahoogte foto op te sturen. Wie kijkt er dan naar die 2 x bergruimten?
Wellicht denkt hij, ik voldoe en plotseling komt er een belastinginspecteur langs en die beweert van niet? Kans op kanniewaarzijn?
Voor alle duidelijkheid, ook voor mensen die later dit topic nog eens nalezen, als bijlage het aanvraagformulier voor het kwarttarief.
Op het eerste blad van dit formulier staat:
'Om voor een bijzonder tarief in aanmerking te komen, moet uw motorrijtuig voldoen aan een aantal voorwaarden.
Met het opsturen van dit formulier verklaart u dat u weet welke voorwaarden er gelden en dat uw motorrijtuig aan
de voorwaarden voldoet.'


En bij de ondertekening onder punt 3 staat deze verklaring:
'Ik verklaar dat het motorrijtuig voldoet aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor het aangevraagde bijzondere tarief.
Ik stuur bewijsstukken en foto’s mee waarmee ik kan aantonen dat het motorrijtuig aan de voorwaarden voldoet én waaruit de inrichting
van het motorrijtuig blijkt.'


Tenslotte staan in de toelichting op het laatste blad van dit formulier de voorwaarden nog eens kort genoemd met een verwijzing naar de website van de Belastingdienst voor uitgebreide informatie over de voorwaarden en inrichtingseisen.

Dus de vraag: 'Wie kijkt er dan naar die 2 x bergruimten?' kan heel simpel beantwoord worden. Dat doet degene die de aanvraag indient, dus meestal de eigenaar van de camper.
verzoek_mrb_bijzonder_tarief_mb1021z22fol (1).pdf
(138.84 KiB) 70 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie