Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
D-Buzz JohanB
Re: D-Buzz JohanB
Voor het kwarttarief moet de camper beschikken over 2 slaapplaatsen. Over de afmetingen daarvan zegt de regeling het volgende:
De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
° bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang minimaal 110 cm breed
° bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed
Ik zie op jouw foto's nu maar één slaapplaats en die is geen 110 cm breed.
Als het alleen voor de RDW keuring is dan zijn de eisen minder streng. De RDW zegt:
Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
° bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang minimaal 110 cm breed
° bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en 60 cm breed
Ik zie op jouw foto's nu maar één slaapplaats en die is geen 110 cm breed.
Als het alleen voor de RDW keuring is dan zijn de eisen minder streng. De RDW zegt:
Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Heel scherp, dat is ongeveer de helft van het bed.
Er komt nog een lattenbodem in die uitschuifbaar is, dan is het 1 bed (en wel bijna 120cm breed
)
En ook voor de lengte komt nog een aanvulling, maar anders houd ik zo geen ruimte over
Er komt nog een lattenbodem in die uitschuifbaar is, dan is het 1 bed (en wel bijna 120cm breed
En ook voor de lengte komt nog een aanvulling, maar anders houd ik zo geen ruimte over
Uiteindelijk heeft het even geduurd maar vandaag was de RDW keuring, en hij zag dat het goed was
Eerlijk gezegd heeft de keurmeester 2 minuutjes in de bus gekeken en de rest van de hele 15 minuten was formeel papierwerk.
BPM aangifte geregeld (nihil, duh..) dus nu is het wachten op het nieuwe kenteken !
Nog wel afwerk klusjes maar dat heeft wel even de tijd, straks eerst maar 'es een nachtje weg met de D-Buzz
Eerlijk gezegd heeft de keurmeester 2 minuutjes in de bus gekeken en de rest van de hele 15 minuten was formeel papierwerk.
BPM aangifte geregeld (nihil, duh..) dus nu is het wachten op het nieuwe kenteken !
Nog wel afwerk klusjes maar dat heeft wel even de tijd, straks eerst maar 'es een nachtje weg met de D-Buzz
Al met al best tevreden voor de eerste keer een ombouw gedaan
@MacMol bedankt voor het dak, krijg er veel complimentjes over !!
@MacMol bedankt voor het dak, krijg er veel complimentjes over !!
Gefeliciteerd! Fijn dat het gelukt is, veel plezier met het genieten van jouw camper!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- krekwakwol
Gefeliciteerd, nu maar veel van genieten
Veel veilige km
Veel veilige km

It's not what you buy
It's what you create.
It's what you create.
Re: D-Buzz JohanB is op reis !
Na een klein oponthoud zijn we ondertussen ruim een week op pad langs de Franse kust en is het tijd om de inbouw eens te evalueren
Wat bevalt goed
Slaapruimte over de hele breedte ! Tot ongeveer mijn kuiten heb ik aan mijn kant beschikking over de volledige breedte van de bus. Erg blij dat we toch hiervoor gegaan zijn
De bus an sich is een genot; slechts 88 pk maar geen moment idee dat ik niet mee kan komen. Zitcomfort is prima, relaxed !
Apple CarPlay scherm ingebouwd. Verademing, navigatie etc allemaal handig bereikbaar en netjes weggewerkt
Kookgelegenheid; erg eenvoudig maar werkt prima !
Hefdakje; ingebouwd door McMol heerlijk als ventielatie en geeft staruimte
Ventilatieroosters in de voordeuren. Relatief dure aankoop maar zorgt samen met ventilatie in hefdak voor meer dan voldoende ventilatie
Plekje voor walsteoomaansluiting: achter het mistlicht verborgen. Geen boren of zagen nodig
Formaat van de bus, past overal en ik steek hem zo binnendoor
Wat kan dan beter ?
Locatie voor zowel koelkast als powerstation. Staan nu beide los in de bus en moeten toch echt anders. We blijven heen en weer schuiven en benutten de aanwezige ruimte te weinig
Bergruimte onder de grote bank. Hiervoor had ik in gedachten dat we kratten zouden gebruiken maar dat is onhandig. Ga op zoek naar een oplossing met een uitschuiflade aan de achterkant
Watervoorziening. Deze gebruiken we niet, de ruimte er onder wordt wel in beslag genomen door 2 water-cans maar kan dus veel beter worden benut (bv door mobiel toilet)
Meer makkelijk benutbare bergruimte
Opberglade onder de voorstoelen.
Betere vaste opbergbak tussen de voorstoelen. Hier staat nu de Blokker-doos maar die vervormt als je er wat meer gewicht in stopt
Trouwens, Franse kust van Bretagne is eigenlijk schandalig mooi en nu nog relatief rustig
Wat bevalt goed
Slaapruimte over de hele breedte ! Tot ongeveer mijn kuiten heb ik aan mijn kant beschikking over de volledige breedte van de bus. Erg blij dat we toch hiervoor gegaan zijn
De bus an sich is een genot; slechts 88 pk maar geen moment idee dat ik niet mee kan komen. Zitcomfort is prima, relaxed !
Apple CarPlay scherm ingebouwd. Verademing, navigatie etc allemaal handig bereikbaar en netjes weggewerkt
Ventilatieroosters in de voordeuren. Relatief dure aankoop maar zorgt samen met ventilatie in hefdak voor meer dan voldoende ventilatie
Plekje voor walsteoomaansluiting: achter het mistlicht verborgen. Geen boren of zagen nodig
Wat kan dan beter ?
Locatie voor zowel koelkast als powerstation. Staan nu beide los in de bus en moeten toch echt anders. We blijven heen en weer schuiven en benutten de aanwezige ruimte te weinig
Bergruimte onder de grote bank. Hiervoor had ik in gedachten dat we kratten zouden gebruiken maar dat is onhandig. Ga op zoek naar een oplossing met een uitschuiflade aan de achterkant
Watervoorziening. Deze gebruiken we niet, de ruimte er onder wordt wel in beslag genomen door 2 water-cans maar kan dus veel beter worden benut (bv door mobiel toilet)
Betere vaste opbergbak tussen de voorstoelen. Hier staat nu de Blokker-doos maar die vervormt als je er wat meer gewicht in stopt
Trouwens, Franse kust van Bretagne is eigenlijk schandalig mooi en nu nog relatief rustig
- Jan anno NU
JohanB schreef: 23 jun 2025, 18:19 Na een klein oponthoud zijn we ondertussen ruim een week op pad langs de Franse kust en is het tijd om de inbouw eens te evalueren
Wat bevalt goed
Geniet er maar van , ja er kan altijd iets beter daar is een tryout voor.
![]()
Dat dakje van Herman is prima , 15 jaar hebben we er van genoten , toen had ik iets te vaak mijn kop gestoten en mocht ze weg.
![]()
Wat kan dan beter ?
Trouwens, Franse kust van Bretagne is eigenlijk schandalig mooi en nu nog relatief rustig![]()
Die begrijp ik niet helemaal. op de foto's zie ik toch langs een groot deel van het bed een keukenkast staan. Hoeveel bedlengte heb je dan achterin over de volle breedte?JohanB schreef: 23 jun 2025, 18:19 Wat bevalt goed
Wel leuk om zo met trial en error het interieur te verbeteren en te optimaliseren.
Niet op de troep letten maar ongeveer zo, we hebben over 145-150 cm de volledige breedte van ca 155. De laatste 45 cm is 40 cm minder breed
Omdat we stijf tegen de achterdeur aanslapen hebben we veel slaapruimte beschikbaar
Omdat we stijf tegen de achterdeur aanslapen hebben we veel slaapruimte beschikbaar
Oh ja, en de thermische isolatie!
Erg blij mee, geïsoleerd met schapenwol en blijft in de zon heerlijk koel!
Erg blij mee, geïsoleerd met schapenwol en blijft in de zon heerlijk koel!
Juist, op de foto's vertekent het een beetje en lijkt het veel minder.JohanB schreef: 23 jun 2025, 19:36 . . . we hebben over 145-150 cm de volledige breedte van ca 155. De laatste 45 cm is 40 cm minder breed
Ben nog bezig om wat zaken aan te passen naar wens, vordert gestaag
Nu wil ik eigenlijk ook een zijruit links midden in de bus hebben, wie kan mij vertellen wat ik nodig heb en hoe complex het is om dat te plaatsen ?
Zou er eventueel iemand mee willen helpen (de kans is groot dat ik meehelp
) maar iemand die het al eens eerder heeft gedaan ?
Planning heeft geen haast, heb tenslotte ook nog geen raam
Nu wil ik eigenlijk ook een zijruit links midden in de bus hebben, wie kan mij vertellen wat ik nodig heb en hoe complex het is om dat te plaatsen ?
Zou er eventueel iemand mee willen helpen (de kans is groot dat ik meehelp
Planning heeft geen haast, heb tenslotte ook nog geen raam