Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof voorverwarming

vragen over de T5
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Het probleem zit juist bij de 5-cilinders met 130 en 174 pk. Deze motoren produceren zo weinig afvalwarmte dat ze maar heel langzaam op bedrijfstemperatuur komen en het interieur nauwelijks warm krijgen, vooral bij temperaturen onder het vriespunt. :ie :ie :ie
Daarom is de extra koelvloeistofverwarming een zinvolle investering. :toppie :toppie :toppie
Gebruikersavatar
Jan 259
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 jun 2007, 20:08

Koel vloeistof bij verwarming blijft doorlopen.

Bericht door Jan 259 »

Mijn T5 is van jun. 2005. We praten natuurlijk altijd over een periode van en t/m.
Dus van mijn bus zit de voeler ofwel de temp. - sensor denk ik? op een koude/ verkeerde plaats, rij wind kou, is altijd al ouder. Hij haalt dus/ meet nooit de 90 graden om af te slaan. Ik ben na mijn dealer geweest, hebben even ingelezen, maar het was allemaal goed.
Er zijn meer mensen die hier ook mee te maken hebben. Maar mijn vraag blijft.: heeft iemand toevallig (Pon in Leusden mag ook wel reageren hoor a.u.b. wij zijn toch u klanten? ) i.m. hiervoor een alternatief gevonden! niet gewoon eventjes een aan/ uit knop plaatsen extra want dat kan niet, want hij moet een uit loop hebben, net als je de motor af zet dan hoor je het kacheltje nog even na lopen, naverbranding. Misschien is er al iemand mee a.h. expermiteren geweest, bv. de voeler op een andere plaats enz. enz. ik ben benieuwd, alvast bedankt,

groetjes, Jan 259
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Bericht door Gerard 136 »

Om een eind te maken aan de verwarring bij sommigen over het starten, stoppen en evt. doorlopen van de koelvloeistofverwarming tot in Rusland, hier een beschrijving van de werking van de Termo Top Z/C:

Transporter 2004 > Supplementary heating 01.2004
Various operating modes can be set depending on heat re-quired in heating circuit:

5.6.1 Function of Thermo Top Z/C
Requirements for supplementary heater operation:
Temperature at coolant temperature sender, heater -G241-less than approx. 50°C.
Temperature at ambient temperature sensor -G 17- must be below approx. + 5° C.
This enables operation of the auxiliary coolant heater Thermo Top Z/C D.

Functional description of Thermo Top Z/C -D and B.
The glow plug for heater -Q9-, the combustion air blower -V6- and the recirculating pump -V55- begin to operate. After 30 seconds, the metering pump -V54- is switched on and the combustion air blower -V6- is switched off for 3 seconds. Then the combustion air blower -V6- runs up in two stages to nearly full load within 56 seconds. After a stabilization phase (attaining steady motor speed) of 15 seconds, the combustion air blower -V6- is again brought up to nearly full load in a 50-second stage.

After reaching full-load fuel delivery, the glow plug for heater -Q9- is switched off and the combustion air blower -V6- is brought up to full load. During the next 45 seconds as well as during normal operation, the glow plug for heater -Q9- adopts the role of flame monitor and checks flame development. Then the automatically regulated heating operation begins. If no flame is develops or the flame extinguishes, then the fuel supply is interrupted and a malfunction shut-down occurs with the combustion air blower -V6- continuing to run in emergency mode. If the flame is extinguished during normal operation, a new start is automatically initiated.

5.6.2 Heating mode
Once the temperature has reached 72° C, the heater control unit -J 162- switches to the energy-saving part-load mode. If the coolant temperature continues to rise above 76.5° C, the heater control unit -J 162- switches to the controlled waiting
period. If the coolant temperature does not drop below 71° C within 900 seconds during the controlled waiting period, the auxiliary coolant heater Thermo Top Z/C starts full-load mode with the normal start procedure. ,

5.6.3 Switching off
When the vehicle engine is switched off (on vehicles with sup¬plementary heaters) or the coolant reaches a temperature of 85° C, combustion is ended and the post-operation mode be¬gins. The recirculating pump -V55- and the combustion air blower -V6-, however, continue to run to cool down the aux¬iliary coolant heater Thermo Top Z/C (post-operation mode) and are switched off automatically.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Plaats reactie