Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Batterij

vragen over de T4
SyncRoon

Re: Batterij

Bericht door SyncRoon »

https://www.obelink.nl/obelink-coolmove ... 82832.html

ik heb een vergelijkbare van Hyckes met twee koelzones. Ziet het eenzelfde uit. Kan ook onafhankelijk vriezen/koelen per zone. Via app regelbaar en de touchpaneel te blokkeren. Hoogte net wat lager dan bedbank in Multivan. Ik gebruik hem dan ook vaak als vervanging op de plaats van de tweede klapstoel als deel van het bed. Dat vriesvak is erg fijn. Voor het werk met dit weer om een lading ijsjes/frisdrank mee te nemen voor de mannen en op vakantie de luxe om op je off grid plekje ook van ijskoude zaken te kunnen genieten. Onder 8 graden koelen vraagt wel beduidend meer stroom.
Groet, Ronald
egwin

Bericht door egwin »

Ik denk deze mss te kopen,

Graag jullie reactie?

Groetjes Egwin
egwin

Bericht door egwin »

Hier de foto
Bijlagen
Screenshot_2025-07-03-19-14-07-112_com.android.chrome.jpg
Hanz

Bericht door Hanz »

Heb je gekeken of je deze kwijt kunt in je busje. Het is best een flink geval. En heb je wel 65 liter nodig?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik weet niet wat je criteria precies zijn, maar ik zou gaan voor Waeco CRX serie, Indel, LG, Vitrifrigo, Engel.
Kijk naar de prijzen van die merken en je weet een hoop meer als je die vergelijkt met diegene in welke range jij aan het zoeken bent. Zeker ook qua stroomverbruik en geluidsproductie.

Voor 'leukere en aangenamer prijzen' kun je goed je licht eens opsteken bij groothandels voor boten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gcSunrader

Bericht door gcSunrader »

misschien mosterd na de maaltijd maar 1 nachtje voor je koelkast klopt wel voor het type koelkast van 75W
Een 80Ah batterij die 6,5A verbruikt, gaat ongeveer 12,3 uur mee (80Ah / 6.5A = 12.3 uur). Dit is een theoretische berekening.

Compressor of hybrid koelkast is de moeite waard met de investeringen die jullie an hebben gedaan.
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Ik zie dit draadje nu pas.

Over de koeltechniek is al een en ander gezegd. Hier een mooie indicatie wat betreft verbruik van de verschillende systemen.
IMG_2135.png
Verder. Een koelbox is efficiënter dan een koelkast.

Praktisch kun je meer kwijt in een koelbox dan een koelkast met dezelfde inhoud in liters. Je stapelt van boven en hoeft niet bang te zijn, dat het er uitvalt. Nadeel is, datje soms iets meer moet zoeken als je iets onderuit wilt hebben.

Omdat je van bovenaf opent, heb je minder koude verlies bij openen en sluiten. Een koelbox is dus zuiniger.

Dan een verschil tussen een goedkope en de wat duurdere koelboxen. De duurdere hebben meestal een netvoorrangs automaat. Dus met een 12V en een 230V aansluiting. Ga je aan de paal, gaat de koeler automatisch over op 230V AC voeding.

De goedkopere werken meestal met een losse 230V AC naar 12V DC voeding, welke je op de 12V DC ingang aansluit. Sta je nooit aan de paal is dat prima. Sta je echter regelmatig aan de paal, ben je snel klaar met steeds dat losse apparaat en het wisselen van de aansluiting. Iets om rekening mee te houden.

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... waeco.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
egwin

Bericht door egwin »

Hoi.

Probleem is dat ik niet veel plaats heb.
56 op 44cm hoogte daar is ruimte genoeg.
Ik zou het liefst een koelbox hebben maar deze zijn allemaal te breed. Hoeft geen 65l te zijn maar toch rond de 40l .
Als er iemand iets weet dat zou passen hoor ik het graag.
En anders zou het toch een ijskast model worden denk ik.
Wij zouden voornamelijk off grid gaan dus 12v. Af en toe een camping.

Groetjes Egwin
Mickel Moen
Contacteer:

Ik kwam deze tegen.

https://www.obelink.nl/tristar-icecool- ... elbox.html

Heeft denk ik zo ongeveer hetzelfde formaat als de bekende absorptieboxen van dit formaat. Ziet er ook zo uit, dus eerst denk je dat het een absorptie is.

Groot nadeel. Hij kan alleen op 230V AC. Je zult dus nog in een omvormer moeten voorzien.
Verder vind ik het vermogen redelijk hoog met 61Watt. Zal ook niet zo geweldig geïsoleerd zijn.

Maar in jouw geval wellicht een oplossing.
Groetnis, Geert
egwin

Bericht door egwin »

Je had ik ook gezien.
Maar constant aan een omvormer hangen, verbruikt dat dan niet extra veel?
Omvormer heb ik steken dus dat is niet echt het probleem. Omvormer die ik heb maakt wel redelijk wat lawaai.
Mickel Moen
Contacteer:

Ja dat ding gebruikt ook. Rendement zit meestal rondom de 90%.

Wil je zo zuinig mogelijk, om zo lang mogelijk te kunnen staan, kom je toch uit bij de duurdere koelboxen van Dometic, Truma, Engel.
Het segment daaronder is gigantisch. Als je wat vergelijkt, zie je daarbij ook, dat veel uit dezelfde fabriek komen, maar dan met een andere merksticker erop.

Het is dus maar net welk compromis je wilt.
Groetnis, Geert
egwin

Bericht door egwin »

Het zal denkelijk een ijskast model worden,
Deze zijn hoger maar smaller en krijg ik er makkelijk tussen. De boxen zijn allemaal te breed die ok al gezien heb tenzij ik er 1 neem met veel minder L maar dat is ook niet echt een optie.

Bedankt om mee te denken.
Hansindia

Bericht door Hansindia »

egwin schreef: 28 jun 2025, 08:57 Ok dank u voor de duidelijke uitleg,
Dus moet het een gewone compressor ijskast zijn?
Zoiets?

Groeten Egwin
Hoi. Deze heb ik en ben er meer dan reuze tevreden mee. Verbruik in harde cijfers heb ik niet voor je, maar kan zeggen dat het verbruik mij enorm positief blijft verrassen, zelfs bij vriezen.
Een absolute aanrader.
T4 Syncro is my game
Hansindia

Bericht door Hansindia »

Multivan Generation schreef: 04 jun 2025, 13:26 Ik zou gaan voor een Beaut AGM 12V 100A,
die past in de stoelconsole en kun je liggend monteren.
Wat is de reden waarom hij voor een AGM accu kiest een niet voor bijvoorbeeld een Lifepo4? Is dit niet in alle opzichten een betere keuze, behalve dan de prijs?
T4 Syncro is my game
Mickel Moen
Contacteer:

Dat is de vraag.

Ten eerste ben je er meestal niet met alleen een nieuwe accu. Vaak moet er ook een en ander aan bekabeling aangepast worden en aan laders.

Verder. Een AGM kun je aardig mishandelen. Bijvoorbeeld onbeperkt aan de laders, of dit nu rijdend, lange rit, aan de paal of Solar is. Een AGM is vrij zorgeloos.

Bij een Lifepo4 zie je er dan bij staan, dat de laders maar een beperkte tijd aangesloten mogen zijn op een lader. Dat betekent meer aandacht en aan en afkoppelen Maar ik heb zelf geen Lifepo4, dus geen ervaring mee.

Wat ik wel weet, ook van het camperforum, dat je niet zonder meer een op een kunt vervangen. Dat er wel wat meer bij komt kijken. Plus dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn.

Kies je voor Lifepo4 is het dus zaak je goed in de materie te verdiepen en de hele installatie bekijken en waar nodig opnieuw inrichten.

Ik heb 2 Optima opgerolde cel liggen sinds 2010. 250.000km laden middels Cyrix. Continu op de MPPT. Als we aan de paal gaan, start de acculader. Dat is ook regelmatig, want we verwarmen elektrisch.

Ik kijk ook wel eens naar de info Lifepo4. Er zal een dag komen, dat de Optima’s op zijn. Zover lijkt het nog zeker niet. Ga ik voor Lifepo4, zal de belangrijkste reden het gewicht zijn, maar ik ben nog niet overtuigd. Kan dus best zijn, dat ik er dan weer twee Optima’s in leg.

Zie bv deze discussie:

https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8491536
Groetnis, Geert
Plaats reactie