Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat is beter in de markt, handgesch. of automaat ?

vragen over de T5
Damy

Bericht door Damy »

Ik begrijp dat de automaat rijders niet willen handschakelen en andersom....prima dus laat iedereen lekker rijden zoals ie wil....en ook al kreeg ik de automaat gratis deed ik het nog niet...dus de eerder genoemde "stelling" dat iedereen zoals de amerikanen wel automaat zou willen rijden vind ik complete onzin!
Als ik 3 nieuwe bussen koop zal op dat bedrag niet zoveel uitmaken of ik 3000 euro meer kwijt ben aan een automaat!! of wel?
Automaat vind ik persoonlijk niets en ben niet lui...tenslotte weegt mijn bus gemiddeld met inhoud bijna 3100 kilo soms ca 3300kg (LWB enkele cabine) en zou een automaat dit niet lang uithouden...
Nogmaals dit is een persoonlijke mening en wat een ander doet moet hij of zij lekker zelf weten...:)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

de handgeschakeldeautomaten doen het beste
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Damy

Bericht door Damy »

Waarvan akte! :klappen
dirk
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:36
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Bericht door dirk »

Ik heb een 130pk automaat rijdt goed ,maar wat al eerder is geschreven zuipt erg veel en maakt meer toeren bij de zelfde snelheid als een handbak ,dus meer herrieeee.
Als ik het wist zouik er nog ff over moeten denken.
kars
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 mar 2007, 22:39

Bericht door kars »

het is verleidelijk met een automaat ben je zo weg en dat kost brandstof
beheers je gaspedaal.Mijn handgeschakelde T4 was ook zuiniger
maar deze T5 rijd met automaat rijd hemels
ad
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:41
Locatie: Tiel

Bericht door ad »

Welja manne, maak het maar eenvoudiger voor me, tis zo'n beetje fifty/fifty nu
wat betreft de meningen.
Ben er nog niet uit, heb de multivan 174 pk gereden en dat was uitstekend.
Handgeschakeld is mij echter ook best.

Mijn vraag was echter, welke van beide beter in de markt na gebruik kan worden verkocht.
Dat na b.v 3 jaar de verkoper niet zegt, ja meneer tis een automaat he, ligt niet zo in de markt, had beter een versnelling kennen wezen.

Binnen 6 weken beslissen !!

Gr Ad
geen gedoe.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Bericht door Babson »

Mijn ervaring met automaat in het algemeen is als volgt:


Het rijdt heerlijk, de ene beter dan de andere.

Het kost altijd meer brandstof t.o.v. een handgeschakeld exemplaar.

Een jonge auto met weinig km's is meestaal goed te verkopen.
Een auto op leeftijd met veel km's is niet gewild.
Bedrijfswagens die veelal geëxporteerd worden zijn met automaat niet gewild.

Mijn advies;
Koop je een nieuwe auto, rijdt 2 a 3 jaar en minder dan 100 dkm, is een automaat zeker een optie. Voor zo'n jonge wagen met weinig km's is altijd een liefhebber te vinden.

Een handgeschakeld exemplaar is altijd goed te verkopen. De oudere wagens en/of wagens met veel km's die geëxporteerd worden zijn met automaat niet gewild.

Succes met je beslissing.

Gr. Babson :toppie
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Dit is mijn derde automatische VW bus, tot volle tevredenheid!
Wat is dat toch, mensen die wel alle moderne voorzieningen gebruiken, zoals computers, (draadloos) internet, digitale TV, GSM, ESP, ABS, airbags, electrische ramen, magnetron, vaatwasser en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar NIET.... een automaat durven te rijden?
Handgeschakeld is toch van vorige eeuw. Met ons druk verkeer is een automaat een uitkomst, veilig en ontspannen. En vergeet niet dat door de koppelomvormer je trekkracht juist groter is dan bij een handbak. En ja, je moet er mee leren omgaan. Vooral het gevoelig spelen met het gas én met de sportstand, geeft een verbruik die niet zo veel hoger ligt dan handgeschakelde bussen (mijn vorige T5 reed gemiddeld 11,37 km per liter).
Ik ben ervan overtuigd, dat een gebruikte automaat bus meer opleverd. Ga maar na, geen verkeerde versnellingen gekozen, geen slippende of verbrandde koppelingen, dus heeft de motor ook minder te lijden gehad.
Vanuit financieel oogpunt kan ik mij wel voorstellen dat je kiest voor een handbak, zeker ook als je de bijtelling voor je kiesen krijgt, en wat gaat de slurptax doen?
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Bericht door Rotor »

Kijk dat zijn nog eens woorden, ik sluit mij hierbij volledig aan.. :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Gebruikersavatar
herman
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Bericht door herman »

ik rijdt dan wel een een t4 automaat maar even mijn reactie op bouwvakkers.
ik rijdt bijna iedere dag met zware lading er achter,
geen problemen er mee,
wel geweest maar dat is een probleem van de garage die niet luisteren wil.
voor mijn wordt de volgende weer automaat,
al hang je er 3 ton achter,
het rijdt weg en schakelt ook nog goed.
ik ben zeer te vreden tot nu toe,
ik denk dat een automaat bij verkoop meer op brengt. :klappen
2008/2009 komt de t5 6 cilinder uit en daar wacht ik op. :jumpklap
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Als Damy eenmaal wijzer is, wil ie eindelijk ook wel een automaat :lach :lach :lach
Damy

Bericht door Damy »

Haha jongens ....heeft niets met wijzer te maken nogmaals wij kopen elke 4 jaar nieuwe bussen (lees: koop niet lease!!) denk je echt dat de meerprijs van een automaat dan de kop zal kotsen op een bedrag van pak 'm beet 110.000 euro?
Nee ik rijdt liever handbak....ik ben niet lui, ben graag bezig...ik heb geen goed gevoel bij een automaat maar iedereen die dat wel heeft PRIMA!!
We steunen tenslotte het beste merk wat er is!!

:jumpklap
wim T5
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2008, 16:06

Re: wat is beter in de markt, handgesch. of automaat ?

Bericht door wim T5 »

Heeft iemand al eens geteld hoeveel keer er geschakeld moet worden met een auto die 6 versnellingen heeft en in een file een afstand af moet leggen van 100 km ?
Ik heb tientallen jaren een handgeschakelde auto gehad (automaat is duur), maar ik rij nu een jaar met een automaat.
Kost wat, maar dan heb je ook wat!
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: wat is beter in de markt, handgesch. of automaat ?

Bericht door Donald4Motion »

:nuts topic reanimatie :nuts

In de file is het de bedoeling goed afstand te houden waardoor je constant kan rijden
waardoor je dus niet veel hoeft te schakelen. zeg maar zoals de vrachtwagens doen :ikrij

ik vind beide bakken goed hoor.
wel vind ik een automaat een nadeel in de bergen
omdat je dan, als je bijvoorbeeld een lange bergpas afkomt, moet afremmen op het blok
waardoor je aan de keuzehendel moet zitten of heel veel bijremmen omdat een automaat niet
zoveel motorrem heeft als een handbak.ik heb m'n remmen al eens aan de kook gehad met zo'n geintje :groteogen

verder hebben beide bakken zo z'n voor en nadelen, maar dat heeft dan meer met persoonlijke smaak te maken. :bonk
ad
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:41
Locatie: Tiel

Re: wat is beter in de markt, handgesch. of automaat ?

Bericht door ad »

Inmiddels besloten, wordt een transporter handgeschakeld 130 pk, enkele cabine.
Krijg hem binnen een paar weken binnen, pon had er 1 staan, een zwarte.
Alleen de glaslookpanelen komen er later op, leveringsproblemen volgens de dealer.

Beadnkt voor jullie meningen.

gr Ad
geen gedoe.
Plaats reactie