Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

vragen over de T4
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door slopelrijder »

peter; als het toch open ligt is preventief wel zo slim.....soms is iets meer besteden een betere bezuiniging dan iets niet doen....
voorlopig gaat het (nog) allemaal goed ( afkloppen)....
ik heb overigens wel mijn rijstijl wat aangepast, meer terugschakelen en op hoger toerental pas doorschakelen.....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:zie hier voor een overzichtje:

http://www.eldiape.com/downloadmap/vers ... n%20T4.pdf

Bij de oudere bakken, zoals Pascal vermelde, wordt de achteruit versnelling ontgrendeld door een apartje kabel.
Zo'n bak heb ik er nu onder..
Extra informatie, als je wilt veranderen naar 102 pk bak,
dan heb je ook de schakelstangen nodig, omdat die een andere lengte hebben.
En de versnellingsbak steun is anders.
Om het dan helemaal af te maken, ook nog een andere versnellingspook,
omdat de R niet zoals bij de 88 pk bak links naast de 1 zit, maar rechts beneden naast de 4de versnelling.

Groeten Peter

Peter & Pascal,
Is dit met de 151PK bakken ook zo? :groteogen
Stel, dat ik mijn ACV wil ombouwen naar een 151PK bak, hoe moet ik het dan zien?
AFK wordt dan EEZ?
DXZ wordt dan DQR?

Of kun je EEZ & DQR door elkaar gebruiken, zonder het stangenstelsel aan te passen?
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

De bakken met ontgrendelingskabel betreft de 102 pk bakken welke eind 95 tot eind 1997 (uit mijn hoofd) geleverd zijn geweest.
De schakelstangen lengte van de 102 en 150 pk bak zouden hetzelfde moeten zijn.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Pascal-141 »

Geert ,
het verschil in schakelstangen zit hem in de "kleine bakken" (waar de achteruit naast de eerste versnelling zit) , en de "grote bakken" (waar de achteruit naast de 4e zit).
Jij hebt al een 102 , dus geen probleem voor jou , je hoeft niet te wisselen van schakelstangensysteem
Multivan Generation schreef:zie hier voor een overzichtje:

http://www.eldiape.com/downloadmap/vers ... n%20T4.pdf

Bij de oudere bakken, zoals Pascal vermelde, wordt de achteruit versnelling ontgrendeld door een apartje kabel.
Zo'n bak heb ik er nu onder..
Extra informatie, als je wilt veranderen naar 102 pk bak,
dan heb je ook de schakelstangen nodig, omdat die een andere lengte hebben.
En de versnellingsbak steun is anders.
Om het dan helemaal af te maken, ook nog een andere versnellingspook,
omdat de R niet zoals bij de 88 pk bak links naast de 1 zit, maar rechts beneden naast de 4de versnelling.

Groeten Peter
Peter & Pascal,
Is dit met de 151PK bakken ook zo? :groteogen
Stel, dat ik mijn ACV wil ombouwen naar een 151PK bak, hoe moet ik het dan zien?
AFK wordt dan EEZ?
DXZ wordt dan DQR?

Of kun je EEZ & DQR door elkaar gebruiken, zonder het stangenstelsel aan te passen?[/quote]
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

Antwoord daarop was, wellicht verborgen, al gegeven.
Een 151 pk is na 1997 op de markt gekomen, dus alleen stangen,
of ik begrijp je vraag niet..

Wat wil je nu uiteindelijk nog weten?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:Antwoord daarop was, wellicht verborgen, al gegeven.
Een 151 pk is na 1997 op de markt gekomen, dus alleen stangen,
of ik begrijp je vraag niet..

Wat wil je nu uiteindelijk nog weten?
Peter, ik zal het effe opnieuw proberen te formuleren...........
Kern van mijn vraag:
Zijn er verschillen tussen EEZ & DQR 151 pk versnellingsbakken??
Of is alles exact identiek?

Moet je bepaalde zaken nog aanpassen als je gaat ombouwen vanuit een basis ACV motor?
Of is hier ook alles identiek, tussen 102PK & 151PK TDI?
(Pascal heeft min of meer het antwoord al gegeven)

Zitten er dan eventueel ook nog verschillen in het bedieningsmechanisme tussen:
Vroeg ACV (1996-1999 met een AFK bak) en..... Laat ACV ( 1999-2003 met een DXZ bak) ??
Of is hier alles tóch hetzelfde gebleven tussen deze twee bakken?

EEZ bak was de eerste 151 PK bak op een AHY motor, dus ik kan me voorstellen dat dit gerelateerd is aan het bedieningsmechanisme van een AFK.
Daarna kwam de DQR bak aan de AXG motor, in de productieperiode dat een DXZ bak verbouwd werd onder een ACV.
Vandaar dat ik deze vergelijkende relatie trek, mocht deze er überhaupt al zijn............ :wjw
Daarom ook deze exacte vragen... :knipoog
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

kijk maar eens in een Etka,
en veel vragen zul je dan niet meer hebben.
Je aanname over bedieningsmechanisme van een vroege AFK bak en je vergelijkt dat met een EEZ bak,
is onjuist, maar dat antwoord had ik al gegeven.
Alleen de eerste 2 bouwjaren van de AFK bak hadden die ontgrendeling van de achteruitversnelling met een kabel, daarna was het voor alle 02G bakken met stangen.

Verschil tussen EEZ en DQR voor wat betreft er in hangen en bediening, geen verschil.
Wellicht wel in overbrengings verhoudingen maar ik heb geen zin om dat uit te zoeken.

Met hetgeen jij van plan bent, zou ik geen andere versnellingsbak monteren.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Geert G »

Duidelijk verhaal :yes hier kan ik wel wat mee.
Jongens, allemaal bedankt :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door slopelrijder »

Oke, ik begrijp, dat ik nodig heb;
Dxz versnellingsbak;
schakelstangsysteem;
Versnellingsbak ophang beugel
versnellingspook (knop)
Massavliegwiel

nieuwe drukgroep
topaslager
koppelingsplaat
keerring rond krukas (prixas)

heeft iemand voor mij de vag /code /bestelnummers voor mij?

Peter (multivan) vraag, met de "hogere"banden, heb je dan geen last van "rollen" over de zijkant door de hogere zijwangen?
Laatst gewijzigd door slopelrijder op 14 dec 2014, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

slopelrijder schreef:Peter (multivan) vraag, met de "hogere"banden, heb je dan geen last van "rollen" over de zijkant door de hogere zijwangen?
Ik rij nu met 225-50-17 en dat rollen over de wang van de band heeft de maken met de karkas opbouw van de band in combinatie met de bandendruk.
Met deze banden heb ik dat niet. Ook met 225-60-16 had ik dat niet, maar dan wel uitgegaan van bedrijfswagen banden, en die hebben over het algemeen sterkere zijwangen. Loadindex altijd hoger nemen als dat je minimaal nodig hebt (wat vermeld staat op de maximale as-last delen door 2 en dan hoger gaan zitten)

Vraagje: waarom gaan er nu ineens 3 mensen denken over een lange 150 pk bak? (2x 88 pk gechipt en 1x 102 pk met aanpassingen) :bonk
Ik verwacht dat de overgang van een EWA of EWB-bak naar een DXZ of DQR bak gewoon een te grote stap is.
Kijk naar de toerentallen en de verschillen op de vorige pagina die ik vermeld heb.
Wordt het verschil in toeren te groot(of hang je er regelmatig een kar achter) ga dan gewoon niet voor een 150 pk bak.
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door slopelrijder »

peter; ik wil de 102pk bak.... niet de 150pk , dat wordt zeker te groot verschil inderdaad!

IK had begrepen ( misbegrepen blijkbaar) dat je afk de 1e serie versnellingsbak van de 102pk (tot 1996 / 1999) is en de dxz de 2e serie van de 102 pk.....(1999 / 2003 serie)
of heb ik dat verkeerd begrepen?

ik zal er overigens niet vaak een aanhanger achter hebben.

peter; bedrijfsbanden die"zijn toch "lawaaieriger" dan de "gewone" banden welke ook onder een bus passen zoals die van michelin? of ga je dan idd "rollen"over de zijwangen.....(even nieuwschierig)
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door sgsdebruijn »

Plaats ook gelijk een nieuwe priseas keering in de bak!
En check of vervang preventief de schakelbolletjes, hou er ook rekening mee dat de versnellingsbaksteun links en wellicht je pendelsteun ook mee vervangen dienen te worden ivm slijtage. Zomaar weer wat dingen die je makkelijk mee kan pakken maar sommige ook best weer wat kosten)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door kikker »

Multivan Generation schreef:
slopelrijder schreef:Peter (multivan) vraag, met de "hogere"banden, heb je dan geen last van "rollen" over de zijkant door de hogere zijwangen?
Ik rij nu met 225-50-17 en dat rollen over de wang van de band heeft de maken met de karkas opbouw van de band in combinatie met de bandendruk.
Met deze banden heb ik dat niet. Ook met 225-60-16 had ik dat niet, maar dan wel uitgegaan van bedrijfswagen banden, en die hebben over het algemeen sterkere zijwangen. Loadindex altijd hoger nemen als dat je minimaal nodig hebt (wat vermeld staat op de maximale as-last delen door 2 en dan hoger gaan zitten)
Ik had dit vorig jaar met me winterbanden 205/60/16, nu een halve bar meer druk en geen last meer van.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door jos_br »

Ik kan de positieve verandering door er een langere bak onder te zetten alleen beamen. De 88pk bak is echt kort, de 102pk bak is daar behalve sterker altijd een mooie vervanger voor. Ikzelf heb bij mijn ACV de bak van de 151pk gebruikt, met alleen een chip (130k) en veel aanhanger(+auto) gebruik doet deze combi het perfect. Er kunnen nu redelijke kruissnelheden aangehouden worden (120km/u met kar, 160km/u solo) terwijl het verbruik behoorlijk afgenomen is en de motor rustiger geworden is. Nadeel van deze ombouw is dat werkelijk niets meer past. Je hebt dus de aandrijfassen, koppeling en vliegwiel en bij mij was zelfs de startmotor anders (niet bij elke 150pk bak). Het schakelsysteem past overigens wel.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:De bakken met ontgrendelingskabel betreft de 102 pk bakken welke eind 95 tot eind 1997 (uit mijn hoofd) geleverd zijn geweest.
De schakelstangen lengte van de 102 en 150 pk bak zouden hetzelfde moeten zijn.
Vandaag gezien dat er toch een klein verschil zit tussen de twee 151PK bakken:
EEZ = Staalkabel ontgrendeling achteruit, zoals bij een AFK, 1e generatie ACV 's
DQR = Achteruit ook via schakelstangen, zoals bij een DXZ, 2e generatie ACV 's
Overigens, beide bakken hebben dezelfde verhoudingen. :ikrij

Wat Jos zegt hierboven, is ook precies de reden, waarom dit op m'n verlanglijstje staat :jump
Laatst gewijzigd door Geert G op 31 dec 2014, 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie