Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat camper

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Hallo

Nee het is zeker niet het geval van snel of teveel lomp gas geven.
Dat was het spelen met het gas geven om de versnelling gemakkelijk te laten verlopen want anders gaat, door dat die even vrij komt, zijn toerental teveel omhoog en schiet die in zijn 4e versnelling.
En dan ben ik bang dat die elke keer een klap krijg en ik dan misschien niet thuis had gekomen.
Normaal geef ik rustig gas en blijft dat gewoon aanhouden als die over schakelt maar nu nam ik dus even wat gas terug om die mogelijke klap, als die in zijn 4 gaat, op te vangen. Consequentie was dat het op toeren en snelheid komen veel langer duurde maar gelukkig is het op deze manier goed gelukt.
Morgen hoor ik wat een gereviseerde bak er onder gaat kosten. Dus niet mijn bak laten reviseren maar een andere gereviseerde bak er onder. Mijn bak laten reviseren kost 1750 ex BTW ex klepperblok incl. in- en uitbouwen.

Even een vraagje, moet het kleppenblok ook gereviseerd worden ?
Dit kost €450 ex BTW meer.
Als dit niet nodig is scheelt het weer en ze willen dat er vaak bij doen.
Maar als het wel nodig is dan moet ik daar misschien juist op benadrukken.
Graag jullie advies !

Volgens bijna alle garages hoeft de computer niet vervangen te worden. Zou bij een diesel juist weer wel nodig zijn.
Klopt dat ?

En dan de rembekrachtiger, is die te reviseren of moet daar een nieuwe onder ? Nieuw kost die €340,50 ex BTW

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

rembekrachtiger: Vaak kan die niet zomaar opengemaakt worden of zijn er geen revisie onderdelen voorradig. Ik denk dat je het best een nieuw exemplaar kunt plaatsen, vraag wel nog even na of ie ergens voor minder geld te koop is, eventueel niet bij VW.

Kleppenblok niet reviseren geeft kans op blijvende of snel terug kerende klachten eventueel met gevolg dat gereviseerde delen van de bak weer exta lijden en eventueel stuk gaan...... voor dat geld zou ik die 450 extra toch wel heeel erg overwegen.

de prijs voor de revisie valt me eigenlijk wel mee, heb hogere prijzen gehoord.

geen idee waarom bij een diesel de computer wel, en bij een benzine niet vervangen zou moeten worden.
lijkt me dat een computer niet stuk gaat van het verslijten van de bak.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Roger B. (11)61 schreef:
geen idee waarom bij een diesel de computer wel, en bij een benzine niet vervangen zou moeten worden.
lijkt me dat een computer niet stuk gaat van het verslijten van de bak.......
Ik sluit me aan bij Roger zou ook niet weten waarom bij een diesel de computer wel vervangen moet worden, ik heb 2 jaar geleden ook een revisie uit laten voeren,ik heb een diesel, maar er is geen andere computer in gekomen...en voor diegene die niet weet waar deze computer zit, nu deze zit links onder het dashboard, en vele krijgen een probleem met deze computer omdat deze vaak stuk gaat door water , dat uit de hoek van de voorruit komt.
Ik heb laatst een monteur gesproken, die door klachten een andere bak had gemonteerd, en met die andere bak had hij dezelfde klachten, en wat bleek? de computer was defect, en dat kwam dus door dat water .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat camper

Bericht door Multivan Generation »

misschien is er een nieuwere computerversie met geupdate software voorhanden,
en dat kan wel eens de reden zijn, om de computer te vervangen?

Als men al de laatste versie van de computer heeft, is het natuurlijk onzin..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan zal ie misschien netter schakelen of zo, maar in principe moet ie het dan met een gereviseerde bak weer doen als toen ie nieuw was
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat camper

Bericht door richie »

Het kleppenhuis wordt niet standaard vervangen bij een revisie. Door vervuilde atf slijt het blijkbaar wel.

Ook ik heb bij de dealer eens bijna 2 uur zitten wachten op een verversing van de atf. Volgens VW moet de temperatuur van de atf 60C zijn als het niveau wordt bepaald. Dus draait de motor ongeveer 1,5 uur stationair om de atf op te warmen. Bij het revisiebedrijf wachten ze niet tot de atf op temperatuur is maar vullen ze de bak gelijk af. De uitzettingscoefficient is zo gering dat het niveau bij 60C nauwelijks hoger is. Maar een dik uur koffie drinken is natuurlijk wel aantrekkelijk (voor de monteur).

De computer wil men vervangen omdat deze een ander schakelprogramma heeft en dit volgens vw de bak/lock-up zou ontlasten. Waarschijnlijk schakelt de bak in de huidige situatie in de 3e versnelling de lock-up in en in de 4e versnelling altijd de lock-up in. Met de nieuwe computer wordt in de 3e versnelling nooit de lock-up ingeschakeld en pas bij ongeveer 85 km/u in de 4e versnelling wordt de lock-up pas ingeschakeld. Een nieuwe computer kost ongeveer 360 ex.

Goedkoper is om eens te proberen de "softcoding" van de computer van de versnellingsbak anders in te stellen op 00010 in plaats van 00000. Dat kan met vagcom.

Je krijgt dan een ander schakelprogramma, wat betekent dat de bak op dezelfde momenten schakelt, maar dat voor het overschakelen de druk in de bak minder ver wordt afgebouwd voordat wordt geschakeld. De bak heeft nu veel minder tijd nodig om te schakelen, schakelt dus sneller en doet dat ook meer trefzeker.

Aanvullend kun je nog proberen of het verhogen van de druk in de bak bijdraagt in beter schakelen. De instelling hiervoor zit aan de zijkant van het kleppenhuis, dus in de bak. Helaas moet de atf er weer uit en de pan eronder vandaan.

Groeten en succes,

Richie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

richie schreef: Volgens VW moet de temperatuur van de atf 60C zijn als het niveau wordt bepaald. Dus draait de motor ongeveer 1,5 uur stationair om de atf op te warmen.
:groteogen :ie
je reinste geldklopperij dus in die anderhalf uur gaat die monteur gewoon ander werk doen waar een andere klant die 1,5 uur ook voor betaald...... en als ie een kwartier gaat rijden is die olie ook 60 graden :muur DAT vind ik dus echt oplichterij, als ze mij dat zouden flikken kregen ze de rekening dus echt niet betaald hoor (ja, minus minimaal 1 uur lanterfanten waar ik niet voor opdraai)
richie schreef: De computer wil men vervangen omdat deze een ander schakelprogramma heeft en dit volgens vw de bak/lock-up zou ontlasten. Waarschijnlijk schakelt de bak in de huidige situatie in de 3e versnelling de lock-up in en in de 4e versnelling altijd de lock-up in. Met de nieuwe computer wordt in de 3e versnelling nooit de lock-up ingeschakeld en pas bij ongeveer 85 km/u in de 4e versnelling wordt de lock-up pas ingeschakeld. Een nieuwe computer kost ongeveer 360 ex.
die computer zal toch ook wel te herprogrammeren zijn lijkt me...... moet voor veel minder kunnen maar als het echt beter is voor de bak is het te overwegen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat camper

Bericht door richie »

Hoi Roger,

Als die computer te herprogrammeren was, had ik het al lang gedaan of laten doen.

Alle tuners hebben "verstand" van tunen en herschrijven van de software voor de motor. Maar voor een kleine aanpassing van het schakelprogramma geven ze helaas niet thuis.

Ik heb het bij gerenomeerde tuners geprobeerd zoals JD engineering en Rica welke zelf software ontwikkelen. Maar Helaas.

Vervolgens heb ik bij ATS revisie 2 computers geleend en opgestuurd naar een oude bekende van de TDI club die inmiddels zelf een bedrijf is gestart en ook aan ontwikkeling en tuning doet. Maar als je het programma uitleest is het zo geschreven dat je uit de brei aan informatie niet op kunt maken wat waar voor is, en wat het aanstuurt.

Ik heb na enkele maanden de computers zonder resultaat weer ingeleverd bij ATS.

Maar als jij een specialist kent die het schakelprogramma aan kan passen lees ik het graag.

Inmiddels zijn er wel aanpassingen mogelijk voor de automatische bak van de T5 en daar kan ook de koppelverdeling van worden aangepast. Maar dat is een recente auto en er is blijkbaar voldoende vraag naar. Wij rijden maar in een oude bak.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Even weer een update.
Ik ben bij mijn garage geweest, geen VW dealer, en die heeft de computer weer uitgelezen. Er waren fouten.
Wat mij verbaasd is dat er geen fouten waren bij het uitlezen in Zweden, dat werd mij verteld en ik heb niets gezien.
Na overleg met zijn revisie bedrijf zou het voor 99% het kleppenblok zijn en niet de bak zelf.
Maandag gaat die weer naar de garage en wordt het kleppenblok er onderuit gehaald en opgestuurd om het te laten testen.
Hopelijk is dat het probleem. Scheelt een hoop eurotjes.
Als het de kleppenblok is dan is het olie verversen en de nieuwe oliefilter niet voor niets geweest. :gekte
Eind volgende week hoop ik meer te weten.

Inmiddels ook antwoord gehad van de garage uit Zweden maar zoals ik al verwachtte geen positief antwoord.
Zijn eerste beredenering is dat ik akkoord ging met de eerste offerte van 3500 kronen en dat is zo maar ik wist totaal niet wat zoiets normaal zou gaan kosten en aangezien het op dat moment een vertrouwd adres was nam ik het ook aan.
Zijn andere verklaring was dat olie 1000 kronen kostte en het vervangen daarvan 1 uur en 6 minuten zijn.
Jazeker incl. die 6 minuten :gekte
Het filter vervangen kost ongeveer net zoveel tijd want de bak moet ontmanteld worden :nuts
Conclusie : ik heb een correcte prijs betaald voor de werkzaamheden.
Oh en mijn vriend heeft opgebeld naar de garage en kreeg een prijs door van 2000 kronen maar zo verklaarde de garage nu dat was een schatting want er was geen chassisnummer bekend en ook geen model of type van de bak.
De prijs die aan hem was opgegeven was voor een handbak van een T5 en er zit behoorlijk veel verschil in het vervangen tussen een handbak van een T5 en een automaatbak van een T4. Dit schreef de garage er bij.
Het vreemde is weer dat mijn vriend helemaal niet over een T5 heeft gesproken, hij weet daar helemaal niets van en ik heb hem gezegd dat het een T4 van 1999 was.
Ik heb op een Zweeds VW forum advies gevraagd over wat dit gaat kosten in Zweden en hoop dat dit misschien nog wat duidelijkheid geeft of ik opgelicht ben of niet want zo voel ik het wel en zo heb ik het ook overgebracht naar de garage.

Jullie horen weer van mij.
Prettig weekend.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

ZwedenTransporter schreef:Als het de kleppenblok is dan is het olie verversen en de nieuwe oliefilter niet voor niets geweest. :gekte Mvg
Nol
snap ik even niet......
om het kleppenblok te demonteren moetde olie er weer uit en het filter er weer af....... persoonlijk zou ik er daarna zeker nieuwe olie en zeer waarschijnlijk ook een nieuw filter in doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Sorrie, mijn foutje. :muur
Ik dacht dat het kleppenblok op de bak zat maar ik begrijp uit je reactie dat die er in zit. :knipoog
Ja dan is het weer jammer van de olie al zal het filter wel weer gebruikt kunnen worden al is dat ook niet de kosten.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

het filter zit in het carter onder tegen het kleppenblok geschroefd :knipoog

maar ik adviseer een nieuw filter (meen dat je in zweden 30 euro ervoor betaald hebt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Het filter hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden, het ziet eruit als een soort thee zeefje, die kun je gewoon schoon spoelen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

echt niet,dat is het aanzuigfiltertje (zit overigens lang niet in elke automaatbak) het automaatbakfilter is een platte doos die gevuld is met filtermatieraal en echt niet zomeer even uit te spoelen is.....

maar daar hadden we op pagina 2 van dit topic al eens over geschreven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Okee Roger dan ben ik daar mee in de war, wel zit er nog een magneet die de metaal deeltjes vast houdt .
Plaats reactie