Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Harry62 »

En als je nou de frictieplaat wat dunner maakt (minder voering)
Dan zou je denken dat het lichter moet gaan.
Het is maar een idee wat je kunt proberen
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Multivan Generation »

Ik zat te denken aan shims of spacers tussen behuizing van drukgroep en waar die op bevestigd wordt.

Of heb ik het dan niet goed begrepen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Oskar 725 »

Geert G schreef: Oftwel:
iets proberen te verzinnen met een dikker lager, en meer voorspanning geven op het diafragma.
of een opvulring ergens.......Maar hoe??
Je hebt niet veel ruimte in de bak, en de acherkant, waar het lager zit vastgeschroeft kun je niks zetten.......
Komt door de constructievorm....
Dus dan zou het op het lager zelf moeten.......maar hoe krijg je die dan hydraulisch dicht als je er een dikker lager erin probeert te zetten?
En loopt ie dan niet tegen het kroontje aan, van zijn geleidingsbus?
Kan een druklager er tegen, als het constant meedraait, zolang de motor loopt??
Een druk lager is er in twee vormen(globaal): Wel en niet meedraaiend, een niet meedraaiend druklager constant WEL mee laten draaien leeft niet lang, ook de vingers van de diafragma veer kunnen hier niet tegen. :bonk
Heb je wel eens overwogen het van de andere kant te benaderen door het vliegwiel naar voren te brengen!!
Bij een automaat zitten er vulplaten voor de vliegwielplaat, deze zijn ter versteviging van het hart van de plaat, hebben exact de diameter van de kruk-as flens en ook de exacte boring van de bout gaten, deze zijn +/- 1mm dik.
Moet wel weer even de bak er uit en het vliegwiel er af. :werkaanT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

@Harry62:
Frictieplaat dunner maken is absoluut géén optie. Het is een sportkoppeling die 520+ NM kan handelen. En daar gaat het juist om.
Door de plaat dunner te maken gaat ie eerder slippen en verzwak je juist het maximale koppel wat deze koppelingskit kan handelen.

@ Peter & Oskar,
Shims is een optie, alleen rijst de vraag of je genoeg ruimte hebt dat de drukgroep de versnellingsbak niet raakt.
Meen me te herinneren, dat we de vorige keer 2mm over hadden...... voordat de drukgroep de belhousing raakt.
En toen hebben we gewerkt met shimringen tussen motorblok & bak.
Dat blijft hetzelfde princiepe.

Wie heeft er een oud 2.4/2.5 onderblok liggen & een O2G bak?
Kunnen we een proefopstelling maken..........
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb hier een 02G bak liggen, dus welke maten wil je hebben?
Ligt nu in de kelder, klaar om ingebouwd te worden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

Multivan Generation schreef:Ik heb hier een 02G bak liggen, dus welke maten wil je hebben?
Ligt nu in de kelder, klaar om ingebouwd te worden.
Om te kijken wanneer de drukplaat werkelijk de belhousing van de bak raakt.
En om te kijken of de koppeling met een bepaalde shimsetting wel vrij komt, d.m.v. een hydraulische handpomp.
Als je dan aan de krukas draait weet je snel genoeg of de drukgroep iets raakt, en ook.....welke plek in de bak.
Keer op keer, bak erop - bak eraf, onder de auto wordt je gek van.

Gewoon een motorbok-frame lassen, waarin je onderblok & bak gemonteerd in hangt, en waarin je met de hand of luchtsleutel de krukas laat draaien.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

Past er niet toevallig een hydraulisch druklager van een AHY motor in is anders dan van ACV zal vast meer kracht aan kunnen.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

Ben trouwens wel benieuwd wat jouw acv doet kwa vermogen toz van de mijne, ik rij al tijden met tuningsbox en turbodruk op 1,3 bar met alles standaard op egr, lmm na.
Keertje sporten tot 100 per uur? voordat ik de boel allemaal overgebouwd heb van de volvo.
Kom vaak zat langs je woonplaats...
Trouwens al 320.000 met zelfde 2massa vliegwiel.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Pascal-141 »

julien schreef:Ben trouwens wel benieuwd wat jouw acv doet kwa vermogen toz van de mijne, ik rij al tijden met tuningsbox en turbodruk op 1,3 bar met alles standaard op egr, lmm na.
Keertje sporten tot 100 per uur? voordat ik de boel allemaal overgebouwd heb van de volvo.
Kom vaak zat langs je woonplaats...
Trouwens al 320.000 met zelfde 2massa vliegwiel.
Met een ACV met tuningbox gaan testen tegen een professioneel getunde ACV ? :ie Die vergelijking wil ik ook wel eens zien , lijkt me wel intressant . Ik vermoed dat het verschil heel groot zal zijn ... :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:
Wie heeft er een oud 2.4/2.5 onderblok liggen & een O2G bak?
Kunnen we een proefopstelling maken..........
Geert ,

Ik heb nog een TDI onderblok liggen . Is volledig gestript, maar de krukas zit er wel nog in , dus die kun je wel eens lenen om te testen hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

@Pascal ik ook.. daarom wil ik het even testen maar onthoud wel even mijn hoeveelheid turbodruk.
en nu vraag je je vast af hoe komt ie aan zo'n druk zonder noodloop en chippen, tuningsbox doet nl niks aan mijn turbodruk.
Mijn koppeling slipt trouwens heel ff door bij volgas en lage toeren.

Heb trouwens ook eventueel nog kaal onderblok liggen...
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Harry62 »

[quote="Geert G"]@Harry62:
Frictieplaat dunner maken is absoluut géén optie. Het is een sportkoppeling die 520+ NM kan handelen. En daar gaat het juist om.
Door de plaat dunner te maken gaat ie eerder slippen en verzwak je juist het maximale koppel wat deze koppelingskit kan handelen.
quote]

Je verzwakt hem wel maar je bent in mijn ogen ook nog lang niet aan de 520 Nm.
Al zou ik dat wel graag willen zien.
Je grootste probleem is toch de kracht van de koppelings cylinder? Die is te gering.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

Daarom zeg ik ook probeer s of een ahy koppelingscilinder past.
0-100 sprint durf je zeker niet aan. :lach
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Pascal-141 »

julien schreef:@Pascal ik ook.. daarom wil ik het even testen maar onthoud wel even mijn hoeveelheid turbodruk.
en nu vraag je je vast af hoe komt ie aan zo'n druk zonder noodloop en chippen, tuningsbox doet nl niks aan mijn turbodruk.
Mijn koppeling slipt trouwens heel ff door bij volgas en lage toeren.

Heb trouwens ook eventueel nog kaal onderblok liggen...
Turbodruk is ook niet alles hoor , een hoge turbodruk wil niet zeggen dat je motor goed getuned is ... Het is eerder gelegen aan de afstelling van al de rest (fijnafstelling vd pomp , debietafstelling vd pomp , inspuitmoment , verstuivers, enz enz )

Ik heb een tijd geleden , als test , eens een en ander geprobeerd met diverse afstellingen bij een T4 met 1.9TD . De standaard turbodruk stapsgewijs omhoog gebracht van 0,6-0,7bar tot zelfs 1,6bar : dat gaf bijna geen resultaat (je voelde het wel een beetje , maar niet dat het bakken extra PK's meebracht ) (gelukkig de koppakking er niet doorgeblazen :lach ) (turbodruk uiteraard nadien terug lager gezet , tot 1bar )
Dan ook getest met afstelling vd pomp : dat gaf pas resultaat ! debiet stapsgewijs verhoogd , tot hij het beste resutaat gaf zonder een rookgordijn te leggen .
Met die afstelling vd pomp , waarbij hij al merkbaar veel meer vermogen had , dan terug wat getest met de turbodruk : het maakte geen verschil of hij 1bar blaasde , of 1,5bar ...

Ik wil je nu absoluut niet tegen de schenen schoppen hoor , maar je vraagt aan Geert om een sprintje te trekken , dan vraag ik me hetvolgende af : ben je dan alleen benieuwd naar hoe groot het verschil zal zijn tussen jouw T4 , en die van Geert (dus eigenlijk het verschil tussen een roetbox , en professionele tuning) ? Of is jouw motor zodanig verbouwd/getuned dat je vermoed dat je meer PK's aan boord hebt dan de T4 van Geert ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

Pascal-141 schreef:
julien schreef: Turbodruk is ook niet alles hoor , een hoge turbodruk wil niet zeggen dat je motor goed getuned is ... Het is eerder gelegen aan de afstelling van al de rest (fijnafstelling vd pomp , debietafstelling vd pomp , inspuitmoment , verstuivers, enz enz )

Ik heb een tijd geleden , als test , eens een en ander geprobeerd met diverse afstellingen bij een T4 met 1.9TD . De standaard turbodruk stapsgewijs omhoog gebracht van 0,6-0,7bar tot zelfs 1,6bar : dat gaf bijna geen resultaat (je voelde het wel een beetje , maar niet dat het bakken extra PK's meebracht ) (gelukkig de koppakking er niet doorgeblazen :lach ) (turbodruk uiteraard nadien terug lager gezet , tot 1bar )
Dan ook getest met afstelling vd pomp : dat gaf pas resultaat ! debiet stapsgewijs verhoogd , tot hij het beste resutaat gaf zonder een rookgordijn te leggen .
Met die afstelling vd pomp , waarbij hij al merkbaar veel meer vermogen had , dan terug wat getest met de turbodruk : het maakte geen verschil of hij 1bar blaasde , of 1,5bar ...

Ik wil je nu absoluut niet tegen de schenen schoppen hoor , maar je vraagt aan Geert om een sprintje te trekken , dan vraag ik me hetvolgende af : ben je dan alleen benieuwd naar hoe groot het verschil zal zijn tussen jouw T4 , en die van Geert (dus eigenlijk het verschil tussen een roetbox , en professionele tuning) ? Of is jouw motor zodanig verbouwd/getuned dat je vermoed dat je meer PK's aan boord hebt dan de T4 van Geert ?

Ben idd benieuwd wat het verschil zal zijn... Tuningsbox is idd een roetbox tenzij je je turbodruk zodanig afstel dat ie bijna niet meer roet en de verhoging van de turbodruk gaf een zeer groot verschil.
Heb ook veel met een 1.9 TD geexperimenteerd idd alleen brandstofpomp veranderingen helpen, turbo is meer voor de sier.
deze tuningsbox is afstelbaar en met de juiste afstelling en de juiste turbodruk geeft het een wereld van verschil.
Oh ja en ik houd een 180 pk T5 transporter iig bij tot 120 dus ben gewoon benieuwd, anders maar een rollenbank test voor ik de grotere turbo en verstuivers enzo ga monteren.
Bij de 1,9 td kom je ook niet verder dan 1,6 bar met compleet gesloten wastegate trouwens.
En is ook niet bepaald te vergelijken met een 2.5 tdi.

Maar aangezien geen reactie van Geert zit ik zijn topic te vervuilen dus zal er over ophouden, excuses.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Plaats reactie