Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bromvlieg en olieverbruik bitd

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Multivan Generation »

je benaderd het alleen uit het oogpunt van verbruik.
Daar gaat het in dit topic niet echt om.
Het gaat er hierin meer om de technische verschillen, en wat de oorzaak zou kunnen zijn van een hoog olieverbruik,
en dus niet om zo veel mogelijk kilometers persen uit een liter kostbaar sap.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:je benaderd het alleen uit het oogpunt van verbruik.
Daar gaat het in dit topic niet echt om.
Het gaat er hierin meer om de technische verschillen, en wat de oorzaak zou kunnen zijn van een hoog olieverbruik,
en dus niet om zo veel mogelijk kilometers persen uit een liter kostbaar sap.
Ja dat klopt Peter,
Het gaat hier om een technisch probleem bij een T5 motor namelijk een belachelijk olie verbruik bij een veel te nieuwe motor.
Maar IK als T4 rijder vraag me dan wel af?? of ik ooit een auto wil hebben die blijkbaar zo'n belaberde techniek heeft dat
ik Veel meer dan nodig aan restwarmte moet gaan creeeren (lees brandstof verstoken) om de boel heel te houden. daar bedank ik voor!!!
dan deze maar zo lang mogelijk rijden, en maar naar een Ander merk in de toekomst als VW zo'n rommel produceert tegenwoordig
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Geert G »

Hoi Frank,

Klopt, ook ik rij nog steeds een T4 met een aangepaste/ gekietelde ACV motor.
Mijn passie is niet alleen auto's uit de VAG group, maar alles waar een zuiger in zit.
Dus verbrandingsmotoren techniek in het algemeen.
Waar ik helemáááál een zwak hart voor heb: Chevy V8's, en dan vooral de laatste generatie: De LS motoren.
En ook de Stockcar F1 Large Small Block motoren, die tegenwoordig gebruikt worden i.p.v. Big Blocks.
Tegenwoordig halen ze uit een small block ook 434 Cubic Inch (7,1L) met een cui/pk verhouding 1 : 1,6

Men loopt zo langzamerhand, met alle nieuwe verbrandingsmotoren, tegen de limieten aan van de natuurkundige wetten.
Én minder uitstoot, én minder brandstof verbruik, én meer vermogen, én down-seizen in cilinderinhoud......Dit heeft niet de eeuwig durende rek. Je kunt niet eindeloos ongestraft compromissen/kunstgrepen toepassen, zonder iets in te leveren.

Het regelmatig een motor op z'n staart trappen, voor verlenging van de levensduur, bedoel ik in het kader van:
Door alle milieu-shit, die tegenwoordig aan/in een motorblok zit, neemt de inwendige motorvervuiling drastische vormen aan.
Daar hebben wij met onze ACV's nog niet zoveel last van, vergeleken met de huidige generatie verbrandingsmotoren.
Schoonbranden, door eens flink te laten beulen/huulen is zo verkeerd nog niet.

Waar dit topic over begon:
Olieverbruik van de 2l 180Pk Bi-Turbo blokken. De 140Pk variant heeft er geen last van.
Hoe kan dit??? Vandaar........
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

Klopt Geert

Die cijfers van het verbruik met die downsize motoren kloppen alleen in de theorie
in de practijk maken die motoren dat helemaal niet waar.

Zag in de autoweek
een mazda met gewoon een Kale 2 liter (niet gedownsized) en een ford focus met een 3 cylinder "1"liter motor

http://www.autoweek.nl/video/3952/welko ... st-mazda-3" onclick="window.open(this.href);return false; 210nm koppel 2 liter practijkverbruik 7.1 liter/100 km
zie op 1.20 minuut
http://www.rijtesten.nl/test/882/mazda_ ... _gt-m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoweek.nl/autotest/2608/fo ... t-titanium" onclick="window.open(this.href);return false; 170 nm koppel 1 liter 3 cylinder practijkverbruik 8.6 liter/100km
En er is voor mij een heel heldere natuurkundige wet (wat er niet op zit kan er ook niet aan kapot)
(TSI motoren turbo en compressor)

die ford motor die half zoveel cylinderinhoud heeft verbruikt meer brandstof dan die dubbel zo grote en zal het zws ook niet zo lang volhouden en in bedrijfswagens is dat downizen al zowieso (met die gewichten) fataal

Ben nooit fan geweest van die kleine uitgemergelde motoren
Bij Mercedes in de personenwagens (bJ 1988 e.o) die 5 cylinder 2.5 diesels met 90 pk
blijven maar lopen 800.000 - 1.000.000 doen die in taxi's zonder problemen !!
hun grootste vijand = de groene milieu sticker (BRD)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Multivan Generation »

@ Frank,
maak je niet zo druk,
kijk naar je eigen onderschrift :knipoog
Zegt genoeg toch?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:@ Frank,
maak je niet zo druk,
kijk naar je eigen onderschrift :knipoog
Zegt genoeg toch?
Peter ik maak me niet zoveel zorgen over de techniek van mijn T4 maar er zijn meer factoren die bepalen of dat :T44EVER is of niet
We hebben de aanwinst van 2 nieuwe chauffeurs 20 en 19 jaar en over 3 en 5 jaar nog 2 nieuwe chauffeurs die er dan in rijden, en die factor is riskanter voor de levensduur van de T4 dan de techniek van die wagen, daar twijfel ik geen moment aan, dat die niet nog zeker 8 jaar meegaat,.... als ze hem "verbouwen" door hun onervarenheid dan kan het moment zich snel aandienen dat je iets anders zou moeten, van de andere kant als je het rijbewijs hebt moet je ook in de gelegenheid zijn om af en toe wat ervaring op te doen.
Laten we hopen dat ze hem heel houden.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:@Leendert
Die Xenon koplampen, dat weet ik nog. Die zending was kwijtgeraakt, bij DHL Duitsland. Daar heb ik toen nog in bemiddeld, omdat Robert niet zo goed met Duitse taal uit de voeten kwam.
Daarna was het inderdaad een mooi stukje tekst en uitleg over de montage en het afstellen van het strooi licht. :lach

@ Robert,
Mooi dat je het zo uitlegt, dit siert je. Toppie :yes
We zijn allebei niet op ons mondje gevallen en af en toe elkaar de spiegel voorhouden, is op zich helemaal niks mis mee.
Zolang het maar eerlijk, oprecht & fair is. Dit verbetert alleen maar de kwaliteit.
Als niemand niks zegt, of aan de bel trekt, weet je ook niet beter, toch? :knipoog
Zo, dan nu maar over tot de orde van de dag.........Biertje??? :proost
`

The right spirit Geert, helemaal top! :knipoog :knipoog :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:
Multivan Generation schreef:@ Frank,
maak je niet zo druk,
kijk naar je eigen onderschrift :knipoog
Zegt genoeg toch?
Peter ik maak me niet zoveel zorgen over de techniek van mijn T4 maar er zijn meer factoren die bepalen of dat :T44EVER is of niet
We hebben de aanwinst van 2 nieuwe chauffeurs 20 en 19 jaar en over 3 en 5 jaar nog 2 nieuwe chauffeurs die er dan in rijden, en die factor is riskanter voor de levensduur van de T4 dan de techniek van die wagen, daar twijfel ik geen moment aan, dat die niet nog zeker 8 jaar meegaat,.... als ze hem "verbouwen" door hun onervarenheid dan kan het moment zich snel aandienen dat je iets anders zou moeten, van de andere kant als je het rijbewijs hebt moet je ook in de gelegenheid zijn om af en toe wat ervaring op te doen.
Laten we hopen dat ze hem heel houden.
Dan laat je die jonge onervaren snaken toch niet in je geliefde T4 rijden ?
Dan zou ik voor die gasten wel een ander autotje voorzien
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

Pascal

Als ik in Polen woonde dan zou ik dat zeker doen (wegenbelasting vrij)

Hier in Nederland betaal ik al 134 euro wegen belasting en dan nog verzekering erbij dan zit je al richting 200€ per maand
en dan heeft die nog geen meter gereden.

om er nog een auto bij te zetten om de staat te spekken voor die paar kilometer wat hun rijden vindt ik te duur
je moet ze beide ook onderhouden. en of die T4 nu 20.000 of 25.000/ jaar rijdt dat is alleen een kwestie van brandstof
die ook in die 2e auto moet.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

De kogel is door de kerk:

om even terug helemaal on-topic te gaan.
De bus heeft zijn oliemetingen gehad.....
Eerste reactie VW..... 50% tussenkomst in onderdelen en werkuren voor eigen kosten.
Dealer ging er niet mee akkoord en ik uiteraard evenmin.
1 week later, na een 2e contact tussen dealer en regiomanager......

100% tussenkomst van VW voor de onderdelen ( ca 10.000€ volgens dealer), enkel de werkuren en vloeistoffen zijn voor mij, daar kan ik zeker mee leven.
Kosten ca 2000€ dus ipv 12.000€.......
Dat is inclusief een volledig onderhoud, vervangen distributieriem etc.... maw alles als nieuw...... reuzemeevaller vind ik uiteindelijk.
Rijd ik ook met een nieuwe motor rond uiteindelijk.....

Het kan dus ook goed aflopen.
In augustus wordt ie gemaakt, na dan 125000km en 3 jaar en 9 maand oud te zijn.....
Met dank aan de dealer voor de inzet ;-) (als het goed is mag het ook gezegd...)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Pascal-141 »

12.000eur ? voor een motor ? :groteogen
Zijn ze bij VW echt hélemaal gek ? :muur :muur
Voor 18.000eur heb je al een nieuwe Transporter ...

Waarom de huidige motor niet voorzien van de nieuwe (verbeterde) zuigerveren ,en eventueel nieuwe turbo's , onder garantie , ipv een compleet nieuwe motor ?
Ik ben er 100% zeker van dat de huidige motor écht niet bij de schroothandel beland , maar gewoon voorzien word van nieuwe zuigerveren enz en dan terug de (tweedehands)handel ingaat . Dus , waar gaat die 12.000eur dan naartoe ? :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

mja, wie weet waar die beland ;-)

volledige onderblok, alle draaiende onderdelen,turbo .......wordt vervangen
tja alles is duur bij vw als je het in onderdelen bekijkt

een bus van 20.000€.... bestel die maar eens in losse onderdelen, ik denk dat je aan het dubbele gaat zitten...
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Roel »

Voor een "productiefout" vind ik €2000,- nog veel ......
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

mja er valt over te discussieren.....

ik had het uiteraard liever niet moeten betalen...
anderzijds heb ik voor 2000€ een bijna volledig nieuwe aandrijving.... dus de auto zal ook veel langer meegaan (of zou toch moeten)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door robertTREBOR »

Met verbazing dit artikel mee zitten lezen.
Ik vraag me alleen af welke garantie je hebt dat niet weer over 105.000 km de motor olie gaat zuipen als een matroos na 3 maanden op zee te hebben gezeten voor het eerst in een kroeg.
Want om de 105.000 km iedere keer een nieuwe motor erin kan toch ook niet de bedoeling zijn , toch ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie