Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

van Multivan naar California met dubbele climatronic

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door René »

Voor het dakuitzagen hebben wij ook een recipro gebruikt hoor.

Niet alleen de zool, maar een recipro kan je ook zo vasthouden zodat het dak niet te veel klappert.

enne,
We hebben het gehele dak niet uitgemeten.
Hop de zaag erin en gaan.

Achter op de scheidingsnaad doorgezaagd, naar de zijkanten ook.
Voor de B stijl dakversteviging deels weg gehaald.

Achter het profiel geplaatst, de lengte profielen erin. Bedplanken plaatsen.
Gaten centreren en boren.

Daarna de lengte profielen vastgezet en gekit.
Pas de volgende dag het voorste verstevigingsprofiel in de lengte profielen geschoven en afgetekend.

We hebben tegen elkaar gezegd.
Wat hebben we de vorige keer dan moeilijk lopen doen. Door alles na te meten.
nog een keer meten, etc etc.

En, dakschaal vastgezet, dichtgeklept. En niks af hoeven stellen. :yes :yes
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door pluuke »

Netjes ! de 2e keer gaat altijd sneller....
Maar inderdaad, in principe hoeft er niks afgetekend te worden.
Bij Westfalia waren ze natuurlijk ook niet gek, er is voor gekozen om overal precies langs de randen van dubbel plaatwerk af te zagen.
(Overigens, door deze -net niet- te raken met zagen hoef je ook maar enkel plaatwerk even bij te werken).

Je zegt je hebt het verstevigingsprofiel voorin in dag 2 erin gezet (als de kit van de lange verstevigingsprofielen droog is), is ook goed idee.
Alles is dan "vast" en makkelijker om mee te werken....

Trouwens, de gaatjes die je moet boren voor de aluminium profielen (op de carrosserie), daarvan vallen de spaantjes in de holle ruimte "boven de ramen"...da's eigenlijk niet zo fijn ??
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door Ron---63--- »

Goed bezig geweest mannen !!
Wordt ook weer een mooie camper van gemaakt, toppie hoor !! :yes

Succes met de binnenkant afwerken Berrie

Groet Ron
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door Multivan Generation »

lekker bezig geweest,
en nu nog een paar weken voor de binnenzijde.

Ik denk dat René me verkeerd begrepen heeft :knipoog
Natuurlijk duurt een interieur er netjes inbouwen veel langer als een weekendje.

Het zicht is even wennen, met het lichte tentdoek.
Is die tentstof nu qua kleur vergelijkbaar met die van René of is die lichter?
Trouwens, de gaatjes die je moet boren voor de aluminium profielen (op de carrosserie), daarvan vallen de spaantjes in de holle ruimte "boven de ramen"...da's eigenlijk niet zo fijn ??
Ik heb meteen met een stofzuiger die spaantjes weggezogen, misschien een idee? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door multivan_rob »

ik lees met aandacht dit project, dat ziet er goed uit !! :klappen
wat ik nog niet helemaal begrijp is om er een westfalia interieur er in te zetten terwijl :ie l je een multivan hebt?
ik vindt het bed zo smal worden?!!?, ik heb juist een multivan vanwege het bredere bed, zeker voor in de zomer :adhd ik hou heel veel van mijn vrouwtje maar iets meer ruimte vinden we erg comfortabel. maar ik wil graag ook eens een andere mening horen!!! :gekte :nuts
zo'n dak lijkt me ook nog wel wat, dat heb ik nog niet maar staat wel op mijn verlanglijstje.


succes verder met de uitvoering :werkaanT4
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door Multivan Generation »

ik ben het met je eens, voor wat betreft de breedte van het bed beneden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door laurens »

Geen enkel probleem dat smallere bed. Alleen krijgt mijn vrouw een enkele keer een tik als ik mij wat wild omdraai. Maar dat gebeurd in ons brede bed thuis ook dus daar is ze aan gewend.
We kampeerden altijd in een vrij klein tentje (jaren op de fiets weggeweest met vakantie) en dan lagen we echt niet breder.
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door René »

Een smaller bed op zich is niets mis mee hoor, wie weet wat daar van kan komen als je toch dicht bij elkaar ligt. :pinnoc
Anders 1tje boven slapen en de ander onder ? ( Voor de goede orde :nuts , de ene in het hefdak gedeelte en de ander dus 1 etage lager :wjw )

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door Multivan Generation »

Berrie en Rene schreef:Een smaller bed op zich is niets mis mee hoor, wie weet wat daar van kan komen als je toch dicht bij elkaar ligt. :pinnoc
Anders 1tje boven slapen en de ander onder ? ( Voor de goede orde :nuts , de ene in het hefdak gedeelte en de ander dus 1 etage lager :wjw )

René

Hahaha en dat noemen ze nu "safe" :bifun :bifun
Vraagje, zit er nu een verschil in kleur tussen jouw tentstof (rené) en die van Berrie?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door pluuke »

Multivan Generation schreef:Vraagje, zit er nu een verschil in kleur tussen jouw tentstof (rené) en die van Berrie?
Lijkt op de kleur van een "Beach" ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door multivan_rob »

nog ff terug komen op het smallere bed, kamperen doe je het meest zomer's als het warm is, misschien komt het dat mijn thuis vrij koel is, maar de keren dat ik in een caravan geslapen heb (waar alle ramen van open konden) miste ik wel de ruimte om een been o.i.d. buiten het bed te steken, in de camper zit je toch al opgesloten tussen de wanden. elke cm extra breedte lijkt me dan welkom, maar misschien moet ik eerst maar een proberen
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door pluuke »

Even off-topic,

Als het gaat om kamperen bij mooi weer, gaat er wat mij betreft niets boven slapen in een katoenen tent, deze ventileren beter dan polyester tenten.

Een polyester tent daarentegen is als het wat kouder is weer warmer. :nuts
(De bekende voor- en nadelen).
Afmeting van de tent maakt ook uit, een klein polyester tentje is -ook al is het buiten koud- al gauw opgewarmd door je eigen lichaamswarmte.

Slapen in een multivan (zonder hefdak) ervaar ik zelf niet als heel prettig, inderdaad een beetje een opgesloten-tussen-wanden-effect.
Ventilatie heb ik dan geregeld door een Brandrup-rooster te plaatsen in het schuifraam, en door de klepuitzetter te gebruiken (voor degenen die hem niet kennen, een beugel waarmee je achterklep een 5 cm open blijft staan, en desondanks van buiten niet te open is).
Maar, dit is qua venilatie niet te vergelijken met een tent uiteraard, een tent is immers veel "luchtiger", en in een bus is het eerder "tocht" die je ervaart.

De ervaring met het slapen onder een hefdak heb ik nog niet, ben er wel heel benieuwd naar.
(Over een paar weken is mijn ombouw klaar en is het wel zover !)
De beschikbare breedte (106cm) is beperkter dan de 3-zits slaapbank van de multivan.
Voor 2 volwassenen is dat echt krap. Wat dat betreft is het voor mijn 2 kleine kids (7+4) beter geschikt.
Staat tegenover dat je ahw weer in een katoenen (!) tent slaapt. Dit is dan inderdaad "enkel", in sommige gevallen zal dat wel anders zijn dan een normale tent, er is immers geen "spouw" om te isoleren. Maar bv in Zuid-Frankrijk zal dat worst zijn.
Uiteindelijk zal de -in de bus opgebouwde- warmte opstijgen in het hefdak, dus kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Hiervoor is het doek geheel boven voorzien van een gaas waardoor de warmte kan ontsnappen. Als dit niet genoeg is kun je natuurlijk de grotere openingen losritsen.

Mocht het te koud worden bovenin, kun je nog aan het isoleren gaan met de thermomatten die daarvoor in de handel zijn.
Afbeelding
Deze zijn echter niet goedkoop, een ook dat is weer "gedoe" met aanbrengen, je moet ze weer ergens laten, etc.
Overigens zijn er tegen bv slagregen ook speciale hoezen, om het water van je doek af te houden.
Afbeelding
Maar bij een beetje miezer of normale regen zul je denk-ik geen last hebben van water.
Het polyester heeft immers een behoorlijke overstek tov het doek, en als het doek geimpregneerd is, loopt het water er zo af.
Het is dan alleen zaak om er aan de binnenzijde niet tegen aan te zitten, zoals bekend is gaat katoenen doek dan water doorlaten.
Laatst gewijzigd door pluuke op 18 mar 2009, 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door laurens »

Maar bij een beetje miezer of normale regen zul je denk-ik geen last hebben van water.
ook bij hoosbuien hebben wij geen last van water binnen behalve natuurlijk als je zo stom bent om de ventilatie voor open te laten staan dan slaat de regen wel door het horrengaas :bonk
Laatst gewijzigd door laurens op 19 mar 2009, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door Leo45 »

Met het hefdak hadden wij als enige probleem dat bij harde wind het doek staat te klapperen en de hele boel staat te schudden.
Het doek sloeg bij ons tegen de stangen waarmee het dak omhoog staat. Dat was zo erg dat er zelfs dunne plekken in het doek onstaan. Dat gebeurde voordat we dat door hadden later heb ik daar een doekje om de stang gebonden bij harde wind.
Dat geeft weer het probleem op doorslaan van je doek.
Een aantal keren hebben we zelfs met windkracht 7 a 8 het dak moeten laten zakken omdat we bang waren dat de boel zou gaan scheuren. Dan is het erg krap in de auto al je spullen die normaal bovenin liggen tijdens het slapen moeten dan ergens anders een plekje vinden.

Voor wat betreft de maat van het bed.... daarvoor geldt maar 1 regel.
"ware liefde maakt een smal bed breed." :kus :kus

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Nieuw Projectje (vandaag 14-03 hakken en zagen)

Bericht door René »

update

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door René op 20 mar 2009, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie