Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slechte radio ontvangst - verschillen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Oviivo »

Rogier663 schreef:Het blijft vreemd: overal kun je met je telefoon bellen en op internet maar een knap radio ontvangst is te moeilijk!!
Hoeveel radiomasten zie jij langs de snelweg en op kerktorens? :bonk

Maar het blijft vreemd dat je dit niet goed krijgt :groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Multivan Generation »

waar ik dan aan zit te denken:
Zou dit met DAB (digital audio broadcasting) ook zo zijn?

In Amerika met satelliet radio in een VW super ontvangst in iedere uithoek waar ik geweest ben.
Is dat ook niet iets voor het dichtbevolkte West-Europa?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Oviivo »

DAB is in bepaalde regio's super, maar zenderaanbod is anders dan op FM. En in het Oosten van het land wordt het al gauw "blokkerig". DAB+ wordt het trouwens, maar dat kan mijn rijdende accu nog niet ontvangen :bonk
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

ktmkrik schreef:Het werkt bij mij perfect en had eerst ook nagenoeg geen ontvangst, koop wel een goede en kijk niet op een paar centen want daar is volgens mij de winst te behalen.
Ik had een Calearo sharkfin verkoper gecontacteerd in Duitsland (via Ebay) en hem de situatie uitgelegd . Hij zei dat hij vermoedde dat de Calearo dan ook geen verbetering zou brengen (indien de raamantenne ,een Hirschmann in de A stijl , en een dakantenne al niet goed werken )

pfff , wat is nu de goeie oplossing ?

... Maar ... het lijkt mij wel op te vallen dat het (hier) misschien niet aan de antenne gelegen is , maar misschien aan de wel aan de radio signalen ? In mijn andere auto heb ik de laatste tijd namelijk ook last van slechte ontvangst , en dat lijkt me steeds op dezelfde locaties/gebieden te zijn ... :nuts
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

Zal er nog één poging aan wagen, heb je ook al aan het dakvlak van je bus gedacht hoeveel straling die opvangt in plaats van een b stijl of onder een hoek staande ruit?
Bij mijn weten en zoals mij het uitgelegd is dan heeft een horizontaal vlak de beste ontvangst tegenover de andere.
Wat je doet moet je helemaal zelf weten ik besteed er in ieder geval geen aandacht meer aan, voorheen nagenoeg geen ontvangst en nu goed!
Trek daar je conclusie maar uit, succes allemaal!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

ktmkrik schreef:Zal er nog één poging aan wagen, heb je ook al aan het dakvlak van je bus gedacht hoeveel straling die opvangt in plaats van een b stijl of onder een hoek staande ruit?
Bij mijn weten en zoals mij het uitgelegd is dan heeft een horizontaal vlak de beste ontvangst tegenover de andere.
Wat je doet moet je helemaal zelf weten ik besteed er in ieder geval geen aandacht meer aan, voorheen nagenoeg geen ontvangst en nu goed!
Trek daar je conclusie maar uit, succes allemaal!
Ik heb er nu sinds 2-3 weken een dakantenne op , ik heb een gat geboord in het dak vooraan (zo ongeveer boven het "bakje" dat boven de binnenspiegel zit) . Het is een gewone (universele) dakantenne die verstelbaar is (het type zoals bvb op een peugeot partner zit)
Je zou dan denken dat een antenne op een dak van 2m hoog toch betere ontvangst zou hebben , maar helaas . :muur

@ktmkrik : welk type Calearo heb jij erop zitten ? Want ik heb gezien dat daar vele types in bestaan . Gaat van 35eur tot pakweg +200eur . (Ik heb gezien dat ze bestaan met enkel radio ontvangst , dan radio+gsm , dan radio+gsm+navigatie, enz ...)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

Pascal-141 schreef:
ktmkrik schreef:Zal er nog één poging aan wagen, heb je ook al aan het dakvlak van je bus gedacht hoeveel straling die opvangt in plaats van een b stijl of onder een hoek staande ruit?
Bij mijn weten en zoals mij het uitgelegd is dan heeft een horizontaal vlak de beste ontvangst tegenover de andere.
Wat je doet moet je helemaal zelf weten ik besteed er in ieder geval geen aandacht meer aan, voorheen nagenoeg geen ontvangst en nu goed!
Trek daar je conclusie maar uit, succes allemaal!
Ik heb er nu sinds 2-3 weken een dakantenne op , ik heb een gat geboord in het dak vooraan (zo ongeveer boven het "bakje" dat boven de binnenspiegel zit) . Het is een gewone (universele) dakantenne die verstelbaar is (het type zoals bvb op een peugeot partner zit)
Je zou dan denken dat een antenne op een dak van 2m hoog toch betere ontvangst zou hebben , maar helaas . :muur

@ktmkrik : welk type Calearo heb jij erop zitten ? Want ik heb gezien dat daar vele types in bestaan . Gaat van 35eur tot pakweg +200eur . (Ik heb gezien dat ze bestaan met enkel radio ontvangst , dan radio+gsm , dan radio+gsm+navigatie, enz ...)
Ga ik even voor je nazien Pascal, weet zo het type niet uit het hoofd maar zoek het even op.
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ArnoV »

ktmkrik schreef:Wil me niet mengen in deze conversatie maar bespaar je de kosten voor zo'n antenne versterker aangezien het hoogstwaarschijnlijk ook niets zal helpen wat betreft de ontvangst.
Zelf heb ik een zogenaamde haaievin van Calearo op het dak gezet en sindsdien is de ontvangst weer normaal en kan ik alles weer ontvangen.
Voor een voorbeeld zie onderstaande link.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... BA&dur=617" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou, heb hem erop zitten. Buiten dat het geen gezicht is en al met al veel geld heeft gekost, werkt dit helaas ook niet.
Jammer, verkeerde keuze gemaakt.
radio1.jpg
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

ArnoV schreef:
ktmkrik schreef:Wil me niet mengen in deze conversatie maar bespaar je de kosten voor zo'n antenne versterker aangezien het hoogstwaarschijnlijk ook niets zal helpen wat betreft de ontvangst.
Zelf heb ik een zogenaamde haaievin van Calearo op het dak gezet en sindsdien is de ontvangst weer normaal en kan ik alles weer ontvangen.
Voor een voorbeeld zie onderstaande link.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... BA&dur=617" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou, heb hem erop zitten. Buiten dat het geen gezicht is en al met al veel geld heeft gekost, werkt dit helaas ook niet.
Jammer, verkeerde keuze gemaakt.
radio1.jpg
Vreemd....bij mij werk het perfect...heb alleen de antenne verder naar achter geplaatst op een metalen dakvlak misschien dat dit het verschil maakt..
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Rogier663 »

Vandaag toch weer bezig geweest met de radio antenne, heb de losse Hirchmann eruit gehaald, die geeft het beste ontvangst wanneer ik hem door mijn open dak naar buiten steek, de phantoom adapter zit er nog tussen, dit lijkt het beste ontvangst te hebben alleen.........als ik meet op de ingebouwde antenne versterker die VW bij de T5 tegen het dak plaatst vlak bij het voorraam meet ik op de inkomende draad geen 12v!!!! Dus of die phantoom geeft minder dan 12v af (ik meet iets rond de 4v) of iets anders aan de hand??? Is er nog niemand die een rechtstreekse 12v voeding op de VW antenne versterker gesoldeerd heeft??? Als ik de inkomende antenne draad bekijk zit die op 2 contacten op de printplaat gesoldeerd, zou ik hier 12v op kunnen zetten? Zoja op welk contact???

Iemand ervaring met een ander soort antenne versterker die buiten die VW versterker omgaat??

Ik vind die Haaievin niet echt mooi op mijn dak, zo'n originele VW antenne die geplaatst werd op het dak i.c.m. fabrieks navigatie is dat alleen GPS of ook FM?? Die zou ik dan mooier vinden.

Dat die Haaievin op een hefdak niet werkt zou dat niet aan geen massa kunnen liggen?

Ik heb trouwens wel het idee dat het ontvangst met de radio boven het Noordzeekanaal slechter is dan onder het Noordzeekanaal. De afgelopen 3 weken ben ik in Rotterdam aan het werk geweest en het viel op dat ontvangst onderweg beter was dan dat ik in mijn eigen woon omgeving heb.

Rogier
Patatbakker
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 21:26
Locatie: Noord-Holland

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Patatbakker »

@rogier

Het ontvangst is een drama...boven het Noordzee kanaal.
Ik ervaar dit hetzelfde, dus niets aan te doen.

Rijd tegenwoordig tot Alkmaar met iPod, daarna kan ik weer "fatsoenlijk" radio luisteren.
Eigenlijk te gek voor woorden! :bonk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Nog even een update in mijn oude topic , wat betreft radio ontvangst in T5...

Sinds een paar maanden had ik de indruk dat de radio ontvangst nog slechter geworden was , in sommige delen van het land viel het nog mee , maar vooral net bij mij thuis in de buurt had ik bijna geen radioontvangst meer , om gek van te worden.
Aan de auto is niks gewijzigd , en toch werd het slechter , dus ik vroeg me af of de radiosignalen niet steeds zwakker zouden worden ?

Daarom nu maar beslist om eens een originele dubbeldins VW radio te proberen (rcd200) met mp3 en usb uitbreiding , dus ik heb er zo eentje gekocht om te proberen. Vandaag deze radio gemonteerd , met de originele quadlockstekker en de fakra antenne aansluiting , aangesloten op de raamantenne , en na een eerste testrit had ik de indruk dat de radio ontvangst nu een stuk beter was.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Vanmorgen een 50-tal km gereden , en de radio ontvangst is toch wel beter nu . Ik test nog wel wat verder de komende dagen .


Een ander probleem wat ik al een tijdje heb : als ik mijn dashcam of coyote in de sigarettenaansteker inplug geeft dat een slechtere radioontvangst ... Mijn gps (TomTom) geeft dat probleem niet ...
Dat probleem had ik al bij mijn oude radio , nu bij de nieuwe heb ik net hetzelfde .

Ik dacht al "misschien ligt het aan de sigarettenaansteker" , dus ik heb een losse universele sigarettenaansteker genomen (had ik nog liggen) en die aangesloten (ik had al een 12V aftakpunt onder de bestuurderszetel) . De sigarettenaansteker is dus 'rechtstreeks' op de batterij aangesloten , en gaat niet via de dashboard/electronica . Maar ook via deze aansluiting geven mijn dashcam en mijn Coyote ook de "storing" op de radio ... Hoe zou dat komen ?? Iemand een idee ?

De Coyote geeft trouwens in mijn andere auto's ook storing op de radio (verminderde radio ontvangst) . Maar de dashcam geeft in mijn andere auto's geen storing...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Multivan Generation »

Mogelijk zou dit kunnen komen door de mate van ontstoring van dergelijke apparatuur.
Zijn beide toestellen voorzien van een CE keurmerk?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Mogelijk zou dit kunnen komen door de mate van ontstoring van dergelijke apparatuur.
Zijn beide toestellen voorzien van een CE keurmerk?

Groeten Peter
De Coyote wel , de dashcam weet ik niet , moet ik eens controleren.
Maar ik heb op internet ondertussen al meerdere verhalen gevonden van mensen die hetzelfde probleem hebben met de dashcams die storing geven op de radio ontvangst .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie