Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ben der eigenlijk wel klaar mee

vragen over de T5
Plaats reactie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door vaniac »

De Duitsers noemen dit "durchrepariert". Alles wat kapot kon gaan is al gerepareerd en de levensverwachting is weer enorm toegenomen :toppie :toppie :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door Multivan Generation »

Dure en vroege kerst dit jaar.

Wat wordt er trouwens in dit topic nodeloos veel ge-quote :nuts (zie vorige bladzijde)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door frank884 »

[quote="jacobsentertainment476"][quote="TsX"]

Wat bedoel je ? een T4 motor ?! heb ik ook al aan zitten denken, een 150pk blokje of zo :love Die even een beetje extra geven, en bijkomstig heb je het mooie 5 cilinder geluid weer. De T4 5 cilinder klinkt veel mooier :lach Maar past niet op de steun en niet op de bak jammer genoeg. Anders was dat wel een duurzame oplossing geweest.


Hadden ze na de ACV motor van de T4 voor de 5 cylinder in de T5 maar die 5 cylinder bij Volvo gekocht (de D5)
ipv na die goeie motor in de T4, zo'n probleem motor te bouwen (zijn ze ook na 4 jaar al mee gestopt)

met de TSI motoren zijn ook al dikke problemen geweest met de distibutieketting
VW kan best een dure wagen leveren, maar dan moet het wel kwaliteit zijn!!!
en de naam van slechte motoren die ben je niet zomaar kwijt,....

Ik moet na de T4 ook goed nadenken of het wel een T5 wordt??
zit zowieso al met de knie tegen dat vervelende schakelconsole, en dan kan het alleen de 1.9 TDI van 105pk zijn
of een een GP maar die bussen zijn ook behoorlijk aan het gewicht, Mercedes heeft 150 pk en die is 200 kg lichter
(scheelt in de belasting) maar voorlopig wil ik nog lang niet van de :T44EVER af.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

@multivangeneration, gelukkig niet op mijn site :muur Daar staat de info puur haha. Ik zal zodra ik tijd heb alle pdf files er bij plaatsen en dergelijke.
En inderdaad een dure vroege kerst, was vanmorgen nog bij mijn VW juwelier. En die stond verbaasd van wat ik aan het doen was :ie

@Frank. Ik weet niet hoe de D5 motor's zich houden dan wel presteren. Ik kan mij best voorstellen met een continue veranderende regelgeving mbt milieu, dat ze de motoren verbeteren, nou moet ik heel eerlijk zeggen dat de constructie van de AXE motor vrij simpel is, der zit weinig poespas in zeg maar. Het zijn alleen een aantal constructieve fouten die ze hebben gemaakt. Ik heb een tijdje terug nog iets geplaatst over de tandempomp hier en dat deze ook zo eenvoudig gemaakt is, daarbij komt dat heel veel producten zoals valeo/bosch etc vervangen zijn door Poolse fabrikanten. En dan waar ik nu mee bezig ben de cilinderkop, wat eigenlijk ook constructief net niet voldoende is. Ik heb Motoren revisie Valkenswaard een mailtje gestuurd of zij misschien een optie hebben om dit constructief te verbeteren, ik heb alleen nog geen antwoord. Zodra de cilinderkop terug is zal ik zelf eens kijken wat mogelijk is om de verstuivers beter vast te zetten.

Ik zag zelf al dat naast het blokje waar de PDE mee op z'n plek gehouden wordt ook een slijt plek zat. En dat de slijtage aan de PDE precies tegenover de bevestiging zit.
Als het blokje wat de PDE op zijn plek houdt nou eens een stuk breder zou zijn, waardoor de klem met bout niet meer krom kan trekken dan zou dat de beweging op de PDE's ook verminderen, met als gevolg dat de kans op slijtage ook minder zou kunnen worden.
DSC08340.jpg
De anderekant van de PDE heeft niet veel ruimte en opties om de bevestiging te optimaliseren. Ik laat nu stalen bussen plaatsen in de cilinderkop, dus de kop zelf slijt niet meer in, maar de kans nu is wel dat de verstuiver kan gaan slijten. Tot nu toe heb ik nog verder niets gehoord over mensen die de stalen bussen hebben, ik heb vandaag er ook nog over gesproken met de VW juwelier en die laten dit ook doen bij dit soort gevallen :ie dus ze zijn op de hoogte van het probleem :jump Alleen bij hun kost het meer dan bij MRV :wjw
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door Danny »

Eigenlijk wel jammer dit te moeten lezen omdat ik dezelfde bus heb :groteogen maar daarnet op stal met een hoefsmid gesproken en die had 260.000km met als brokken één aandrijfasje... en dat terwijl de bus steeds flirt met maximale belading en er zelfs over zit :jump

Ik zal dan maar duimen en gewoon verder rijden, een andere auto is ook wat, collega met Viano vreet ook zijn kas op omwille van vanalles en nog wat wat stuk gaat en dan zwijgen we nog over 't feit van wat een rammelbak dat is, je hebt haast oorkleppen nodig :bifun
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door TsX »

frank884 schreef:
jacobsentertainment476 schreef:
TsX schreef:
Wat bedoel je ? een T4 motor ?! heb ik ook al aan zitten denken, een 150pk blokje of zo :love Die even een beetje extra geven, en bijkomstig heb je het mooie 5 cilinder geluid weer. De T4 5 cilinder klinkt veel mooier :lach Maar past niet op de steun en niet op de bak jammer genoeg. Anders was dat wel een duurzame oplossing geweest.[/color]

Hadden ze na de ACV motor van de T4 voor de 5 cylinder in de T5 maar die 5 cylinder bij Volvo gekocht (de D5)
ipv na die goeie motor in de T4, zo'n probleem motor te bouwen (zijn ze ook na 4 jaar al mee gestopt)

met de TSI motoren zijn ook al dikke problemen geweest met de distibutieketting
VW kan best een dure wagen leveren, maar dan moet het wel kwaliteit zijn!!!
en de naam van slechte motoren die ben je niet zomaar kwijt,....

Ik moet na de T4 ook goed nadenken of het wel een T5 wordt??
zit zowieso al met de knie tegen dat vervelende schakelconsole, en dan kan het alleen de 1.9 TDI van 105pk zijn
of een een GP maar die bussen zijn ook behoorlijk aan het gewicht, Mercedes heeft 150 pk en die is 200 kg lichter
(scheelt in de belasting) maar voorlopig wil ik nog lang niet van de :T44EVER af.

Ik was al eerder aan een audi alternatief aan het denken ... :knipoog

Er is eens ergens een Duits tuning bedrijfje geweest dat zoiets gedaan heeft,
maar er was toen weinig info over te vinden.
Denk dat het eerder een promo-stunt is geweest...

Die met de Porsche-motoren is wel zeer bekend, maar naar mijn mening veel te duur
en (in België) niet haalbaar qua keuring.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door ratlookcalifornia »

man :nuts , diep respect voor deze helse klus...... Volg het met argusogen in de hoop gevrijwaard te blijven van deze ellende ( fingers crossed) ......
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door frank884 »

ratlookcalifornia schreef:man :nuts , diep respect voor deze helse klus...... Volg het met argusogen in de hoop gevrijwaard te blijven van deze ellende ( fingers crossed) ......
Helemaal mee eens!!!.....Knap :yes dat jij zo'n ingrijpende klus aandurft!!
maar anders is het ook onbetaalbaar!
Het is toch onvoorstelbaar dat als je het door de Dealer moet laten doen
En zo'n auto van 2004 met nog maar 168000 km dan al in de buurt van total-los begint te komen.

triest dat het erop lijkt dat er tegenwoordig zo op kwaliteit wordt bezuinigd, bij een merk dat
het juist qua zijn relatief hoge prijsstelling eigenlijk van zijn door heel veel jaren opgebouwde goede naam
op het gebied van kwaliteit uit het verleden moet hebben ..

Het betreft wel een van de eerste van die motoren (2004)(kinderziekte's) latere zullen wel al hier en daar zijn verbeterd.
maar ze zijn maar ongeveer 5 jaar geproduceerd en dat is zeer kort zegt ook wel iets
(tov bijv de ABL motor. of de ACV die o.a ook door Volvo is ingebouwd)

te hopen voor de andere T5 rijders met die motoren dat dit een blok is wat met "Carnaval" is gebouwd.
Maar een goede naam ben je eerder kwijt dan die is opgebouwd
"vertrouwen komt te voet, gaat te paard"
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

frank884 schreef:
ratlookcalifornia schreef:man :nuts , diep respect voor deze helse klus...... Volg het met argusogen in de hoop gevrijwaard te blijven van deze ellende ( fingers crossed) ......
Helemaal mee eens!!!.....Knap :yes dat jij zo'n ingrijpende klus aandurft!!
maar anders is het ook onbetaalbaar!
Het is toch onvoorstelbaar dat als je het door de Dealer moet laten doen
En zo'n auto van 2004 met nog maar 168000 km dan al in de buurt van total-los begint te komen.

triest dat het erop lijkt dat er tegenwoordig zo op kwaliteit wordt bezuinigd, bij een merk dat
het juist qua zijn relatief hoge prijsstelling eigenlijk van zijn door heel veel jaren opgebouwde goede naam
op het gebied van kwaliteit uit het verleden moet hebben ..

Het betreft wel een van de eerste van die motoren (2004)(kinderziekte's) latere zullen wel al hier en daar zijn verbeterd.
maar ze zijn maar ongeveer 5 jaar geproduceerd en dat is zeer kort zegt ook wel iets
(tov bijv de ABL motor. of de ACV die o.a ook door Volvo is ingebouwd)

te hopen voor de andere T5 rijders met die motoren dat dit een blok is wat met "Carnaval" is gebouwd.
Maar een goede naam ben je eerder kwijt dan die is opgebouwd
"vertrouwen komt te voet, gaat te paard"
Tja total loss zit het niet ver vandaan nee :muur De klus valt mij niet tegen, ik ben gelukkig niet bang, en mijn moto is ook kapotter dan kapot kan niet :ie En met een beetje technische achtergrond kom je een heel eind, tevens is het wel een heel simpel motorblok, geen distributie riem alles wordt met tandwielen gedaan. Alle aanbouwdelen zitten aan de buitenkant van het blok. Ik zou het net een veredeld Briggs & stratton motortje noemen :bonk Maar goed om de boel weer betrouwbaar te krijgen ga ik dik over m'n budget heen :ie Elk onderdeel wat ik nu tegenkom waar ik over twijfel wordt vervangen. En ik kan je zeggen dat het veel zoek werk is verdomme, dus veel dank aan ETKA, ELSA-WIN, Google, Ebay en ook mijn VW dealer Tjeerdsma.
Ik zit nu al op een totaal som van €3300,- en ben nog niet klaar. Moet nog één bout bestellen en moet nog een vat met 0w30 olie hebben.
Ik zit er aan te denken om 20Ltr olie te halen, en na een aantal dagen de olie weer te vervangen incl filter. Dit om eventuele verontreinigingen te spoelen zeg maar, voor die paar tientjes wil ik geen risico's lopen. Ik wil het nu goed hebben.

Trouwens alle handleidingen en torq waardes heb ik in een zip/rar file op mn site gezet. Zoals ik zeg met ELSA_WIN is het best te doen :toppie
Maar een goede naam ben je eerder kwijt dan die is opgebouwd
"vertrouwen komt te voet, gaat te paard"
Trouwens in mijn business zeggen we "your yust as good as your last fuckup" :bifun
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
it.hoogendorp
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2008, 17:28

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door it.hoogendorp »

Knap hoor wat je allemaal doet, duim zeker voor je dat het allemaal goed komt.
De mijne zit nu op 190.000 en durf het bijna niet te zeggen, ik heb eigenlijk nooit wat.
Als je dat moet laten doen..... ongelofelijk....... je verwacht toch kwaliteit van VW ( is toch flink gedaald denk ik ).
Wens je heel veel succes toe met sleutelen hoor !!!!
na regen komt echt altijd zonneschijn, al duurt het soms wel erg lang.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

Morgen komt ie terug :gekte :adhd :adhd :gekte Kan niet wachten :adhd :adhd
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door Multivan Generation »

Hij is toch niet weggeweest? :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door Danny »

jacobsentertainment476 schreef:Morgen komt ie terug :gekte :adhd :adhd :gekte Kan niet wachten :adhd :adhd

de kop?? ben benieuwd naar de bussen... is ook terug gevlakt??
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

Danny schreef:de kop?? ben benieuwd naar de bussen... is ook terug gevlakt??
Een beetje goed bedrijf controleert na zulk soort werkzaamheden (lassen/boren/frezen) toch zeker wel of de kop nog vlak is lijkt mij.
En mocht die niet meer vlak zijn, dan hoop ik dat ze mij ( of de klant) toch zeker op de hoogte stellen dat de kop gevlakt moet worden. Of ze doen het gelijk !!

Maar goed, het is nu nog vroeg, en heb nog niets gehoord van DPD, ik zit stijf van de zenuwen :adhd :adhd :adhd
Ga maar vast even het gras maaien denk ik :ikrij
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door odorf »

Sterkte met wachten!

Dat lijkt me frustrerend, je wilt verder en je moet wachten.
Maar ik vind het bewonderenswaardig en bemoedigend om te zien wat- en hoe je het aanpakt.
Ben nog lerende over mijn bus, dit gaat iets te ver momenteel. Maar de grote voordelen van het zelf doen ten opzichte van de garage is -a het geld, maar -b zeker ook dat je nu zelf de keuzes maakt, wat, hoe en eventueel wat niet. En je weet nu hoe het zit, en dat het dadelijk helemaal naar je zin is gedaan.

Succes, en bedankt voor het leerzame topic!

Enneh, het is lekker weer om te maaien :yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie