Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat camper

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

HenkK schreef: Kijk ik ben nog een T4 leek,
Ikzelf zou nu deze ECU eruit halen en tijdelijk vervangen door een andere van een T4 zonder problemen. Is het probleem dan weg, def. vervangen, Is het probleem er nog, probleem in bak of aan een andere sensor.Gr. Henk
problkeem is alleen dat niemand je een coomputer uitleent omdat indien er een defect aan jouw computer is dat veroorzaakt is door een defect aan de rest van het systeem (kortsluitng in kabelboom oid) je die leencomputer ook naar zijn grootje helpt............ (had twijfels over mijn ecu van de motor en kreeg ook te horen dat een andere computer er in om even te testen er niet in zat..................)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

ZwedenTransporter schreef:Nee 3,8 cent :bifun maar ik bedoel dat zijn niet de kosten maar als je de leeftijd van de auto erbij haalt dan bedenk je wel even om het te doen.

Je heb gelijk wat de revisie betreft en het kopen van een andere T4 of T5.
Maar wat ik niet kan hebben is dat hij al 7 weken in de garage staat en er nog steeds niets weet of het wel de bak is.
En dan denk je sneller bij je eigen ga maar voor een andere want dit wordt een probleem auto.
Maar als ik dan weer hoort dat de monteur er (bijna) niets aan gedaan heeft dan wordt ik pissig en denk dan weer als die er wel even wat aandacht aan had gegeven dan hadden we nu meer geweten en in mijn ogen ook al op vakantie geweest.
Je huidige auto is niks meer waard tov de normale marktwaarde nu de bak defect is, dus je moet akelig veel bijleggen om een andere te kopen, waarbij je niet weet welke ellende je dan koopt.. Als je het budget hebt om die investering te doen, kun je daar voor kiezen...ik zou geen automaat nemen.... maar dat zou ik van geen enkel merk en type, en ZEKER niet van een transporter.
Mijn T4 is van 96, had in oktober 367.000 gelopen toen de distributie kapot liep.
1200 andere motor
350 distributie en wapo voor andere motor
200 diverse pakkingen en zo voor andere motor
600 koppeling,drukgroep en lager en 2massavliegwiel
150 andere versnellingsbak
===========
2500 euro
jammer genoeg heeft die motor nooit echt lekker gelopen en na 45000 km moet ie er echt uit...
originele motor bleek krukas krom te zijn (en dus zuigers en drijfstangen ook) dus moet ik van twee motoren een goede maken....

nieuwe onderdelen (klepstoters, kleppen, zuigerveren, hoofdlagers, drijfstanglagers, pakkingen distirbutieset met waterpomp, en nog wat klein spul
pakweg 1000 euro.

revisie kop (klepzittingen fresen, kleppen inslijpen op zittingen, nieuwe klepgeleiders incl plaatsen, vlakken, kleppen monteren met nieuwe seals) 220 euro (onderzoek aan krukas met poging het goed te kijgen zonder resultaat 40 euro)

gaat me dus ook weer een kleine 1500 kosten voor ie weer loopt....

schokdempers, fuseekogels, en wat andere materialen klaar liggen...ook ruim 500 euro...

Kortom, mijn T4, inmiddels ruim 400.000 gelopen uit 1996, afgezin van de "opwaarderingsverbouwingen uit hobby, kost me deze auto in nog geen jaar 4500 euro............................

dit geld heb ik niet in een keer hoeven ophoesten, en was niet gepland dat ie dit zou gaan kosten...

maar als de motor stuk is dan levert ie niks op en een even oude caravelle met twee schuifdeuren kost al snel minimaal het zelfde bedrag en dan moet je nog afwachten wat er allemaal aan staat te komen...

als ie dadelijk technisch weer in orde is gaan we de binnenkant eens onder handen nemen (stoelen) en daarna is de carrosserie aan de beurt......

hij wordt er niet meer waard door maar op deze manier kan ik hem wel rijdend houden, een andere kopen zit er niet in kwa budget omdat een andere gewoon duur is.....en dan koop je een auto met een historie waar ook de nodige kosten aan zitten of komen.


Wat betreft die 7 weken bij de garage, tja dat is je eigen schuld ook natuurlijk.......na een week vraag je eens wat de oorzaak is dat er niets bekend is, dan geef je ze nog een week, en als dan nog niets bekend is haal je de auto op.....en breng je hem bij een garage die wel weet waar ie mee bezig is.

een T4 automaat komt al niet heel veel voor, een T4 met 2,5 liter benzine ook niet, de combi nog minder, dus ja, dat is voor de meeste monteurs onbekende kost........
T5 is er wel in benzine, maar ik meen alleen als 2 liter, niet doen, auto te zwaar voor motortje vind ik
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 25 jul 2010, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Ja Roger ook jij heb volledig gelijk wat betreft een andere kopen, je weet niet wat je koopt.
Als ik dit zo allemaal lees ben ik nog goedkoop klaar maar ik heb ook relatief weinig problemen gehad met de auto en we zijn (waren) er ook heel gelukkig mee. Dus vandaar dat we hem ook willen laten repareren maar dat het zolang duurde speelt nu op.
Ik had misschien sneller en beter moeten optreden maar wat doe je als je al 20 jaar bij dezelfde garage komt, dan heb je genoeg vertrouwen opgebouwd en vertrouw je er op dat het goed komt. Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt bij hem.
Juist daarom is het frustrerend en juist nu dat we op vakantie willen gaan. Als hij gezegd had van ik ga op vakantie en ik krijg hem niet voor elkaar voor die tijd dan had ik maatregelen kunnen nemen en kunnen voorbereiden op een andere manier om op vakantie te gaan maar hij heeft niets gezegd terwijl we afgesproken hebben dat hij me op de hoogte zou houden.
En als ik dan nu hoor dat die VW monteur bijna niet geweest is terwijl hij zegt dat die ermee bezig is dan tast het wel het vertrouwen aan.
Na en week heb ik gebeld en gevraagd hoe en wat en het kleppenblok was er uit gehaald en werd getest.
Twee weken daarna belde ik weer op en kreeg ik te horen dat het blok goed was maar dat het aan de canbus lag en daarvoor kwam die VW monteur.
Vorige week weer geweest en de VW monteur was er mee bezig zei die maar had het nog niet gevonden.
Afgelopen zaterdag hoorde ik van een monteur die bij hem in dienst is dat er weinig aan gedaan was of misschien wel niets.
Dus al is het eigen schuld is het ook weer niet eigen schuld, vind ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Weer een update.
Garagehouder is op vakantie en niet te bereiken
VW monteur is onbekend en niemand weet wie die is dus dat weet alleen de garage houder blijkbaar.
Kleppenblok is goed getest en er in gezet en ze hebben er mee gereden maar hij rijd niet in zijn drive, wel in 1 en 2 en 3
Toen ik terugkwam uit Zweden 7 weken geleden reed die wel in zijn drive maar ik heb er nu niet mee gereden.
Wat is wijsheid ?
Weghalen en naar een andere garage toe ?
Of laten staan en afwachten ?
Ik vraag dat omdat het probleem nu blijkbaar veranderd is en ik niet weet wat de oorzaak van het probleem is !
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

de afwezigheid van CANBUS kan in mijn ogen niet verklaren waarom ie eerst het ene probleem had, en ook niet waarom ie nu het andere probleem heeft. Kortom, ik twijfel nog steeds heel erg of ie wel CANBUS heeft.

Als ie daadwerkelijk geen CANBUS heeft zaait dat weer twijfel over de competenties van die VW-monteur, en daarmee over de noodzaak en het nut om je auto bij je vaste garage te laten staan tot na de vakantie van de eigenaar.....(zowieso schandalig dat ie een week op vakantie gaat en zaken achter laat die alleen hij weet en niemand kan overnemen)

rest de vraag, ALS je hem daar weghaalt, waarheen breng je hem dan..... je moet een automaatkenner hebben met kennis van de elektronica van de bak, en van de mechanica ervan.... je zou bij Rotor langs kunnen gaan en zijn automaat ECU in je auto testen, dan weet je of het aan de computer ligt..... Vraag vooraf wel effe goed na of het een ECU voor jouw type bak en motor is of voor een andere.......... er zit verschil in de ECU's van benzine en diesel en de verschillende bakken.............

Doe een oproep hier of iemand een zelfde motor en bak heeft en of je jouw computer in die auto kunt testen of het probleem daar dan ook optreedt....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Probleem is erger geworden, eerst nog wel rijden in de D en nu, volgens de monteur van de garage, niet meer.
En wat de competentie van de VW monteur betreft kan ik niets zeggen omdat ik betwijfel of die er wel aan werkt anders had hij er al achter kunnen komen. Hij werkt er nu, volgens zeggen, al 3 weken aan maar is misschien maar 1 keer geweest of hij kijkt er alleen naar. :zwaai
Als ik hem weg haal dan wordt het denk ik ook onmogelijk om hem ergens te brengen waar die snel gerepareeed kan gaan worden. Muntstad heeft geen tijd op korte termijn en dat is de enige VW dealer in de buurt.
Dan kan ik hem brengen bij een garage die aan Amerikanen met automatenbakken werken en 3 T4´s hebben waar ze zelf onderhoud aan doen maar in hoeverre hebben die weer verstand van de electronica ?!
En omdat nu gezegd wordt dat die niet meer in zijn D rijd wordt verplaatsen moeilijker, even x km rijden in zijn 1 of 2 of 3 is niet bevorderlijk voor de motor en bak lijkt mij.
Dus eventueel naar Rotor rijden is ook niet goed denk ik. Ik weet natuurlijk niet waar die woont en of die uberhaupt de juiste ECU heeft maar dat is dan te vragen.
Ik wist tot vanmorgen niet dat die niet meer reed in zijn D(rive)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

in de 3 kun je gerust 100 rijden ofzo denk ik, als de bak in de D al verder gaat is dat maar één versnelling....en een lockup dan, maar beperkte afstanden rustig rijden in de drie moet kunnen.

Rotor woont in Kampen, wat vanuit Utrecht redelijk te doen is.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Hallo, ik heb hier dus nog een reserve ecu voor de automaat liggen, deze komt uit een 1999 bus, de gegevens die er opstaan is het volgende:
01P 927 733 BS
GETRIEBESTEUERUNG SERIE 27/00
ZIE AFBEELDING.
Bijlagen
250720100022.jpg
250720100011.jpg
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

De kogel is door de kerk en we gaan op vakantie met de personen auto :zwaai want we zien het niet meer zitten dat die gerepareerd wordt deze week en dan nog willen we er eerst nog even mee rijden om het goede gevoel weer terug te krijgen.
Rotor hartelijk dank voor je aanbod en ik wil je ECU best nog proberen maar ik kan me ook voorstellen dat je dat niet wil, ik bedoel het uitproberen maar dat je hem alleen wil verkopen.
Ik moet hem dan ophalen met de personen auto want ik voel er niets voor om met de bus naar je toe te komen. Het houd dan in dat als het niet help ik hem weer terug moet brengen maar dat zijn de consequenties van mijn wensen.
Voor jullie info de uitgelezen storing is 545 en daarbij staat data canbus tussen motor of stuurapparaat.
Vraag me nog steeds af of het zoeken en oplossen van deze storing wel zolang moet duren ? :ie
Of zou het een Zweedse monteur zijn ! :muur

Deze aanvullende informatie heb ik net gekregen :
De foutcode slaat niet op een can-bus in zijn algemeen, maar op een verbinding tussen motor en versnellingsbak stuurapparaten.
Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00545.html
Met een elektrisch schema moet je daar rap achter kunnen komen of daar een draadbreuk zit.
Stel dat er intern in een ecu iets defect is: het zijn 2 ecu's. Dus ook de motor-ecu is dan verdacht.
Mijn aanvulling / reactie:
Dit houd dan ook in dat het uitproberen van de ECU van Rotor teveel risico met zich meeneemt. Stel dat er kortsluiting in zit dan heb je kans dat ook de ECU van Rotor kapot gaat en die risico wil ik niet nemen.


Mogelijk dat deze stuurapparaten gerepareerd kunnen worden indien ze echt defect zijn.
Kan bij ac-tronics in Almelo, al moet dat via je garage, of bij bba-reman in Utrecht. Kan wel eens goedkoper zijn.
Scheelt bij een motor-computer ook weer het inleren van het antidiefstal systeem.

Bak-Ecu kun je alleen gebruiken/proberen indien het nummer exact gelijk is aan die van jou: dus 01P 927 733 BS.
Mijn aanvulling hierop :
Ik ben er niet geweest dus kan ik deze code nu even niet nakijken
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Het slechte Hollandse weer heeft ons genoodzaakt om terug te keren dus zijn we weer thuis en heb ik de garage gebeld en wat denk je :
Niet klaar :ie :bifun
De VW monteur van Muntstad, het bekende VW bedrijfswagen dealer in Utrecht, kan er niet achter komen. :muur en de garagehouder weet het niet :muur
PON gebeld of die mij kon zeggen of er Canbus in zit maar zoals verwacht geen antwoord en verbind mij door met A-point in Amsterdam die mij ook niet kan vertellen en een afspraak wil maken om hem te brengen.
Vraag me af of er nog wel iemand is die kan nagaan of er wel Canbus :nuts

Afgesproken is om mijn :driveT4 die nu bijna 3 maanden overdekt in de garage geparkeerd heeft gestaan op woensdag of donderdag op te halen.
Wat ik dan gaat doen weet ik nog niet maar kan daar nog 2 dagen over denken.
Wordt vervolgt :boos
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Jee zeg, al met al niet zo leuk, en dat niemand het weet, zou je niet eens naar autrans kunnen bellen, die zullen het wel moeten weten, omdat ze niets anders doen dan bakken, en jouw klacht zullen ze ook weleens gehad hebben, en mijn ecu mag je wel overnemen voor 75,- als het je de gok waard is. en verder sterkte met het denken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automaat camper

Bericht door Multivan Generation »

is de selectie schakelaar bij de hendel niet stuk?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Net de auto opgehaald want ze komen er niet achter.
De persoon van Muntstad komt er dus blijkbaar ook niet achter en hij is daar hoofdmonteur zo is mij gezegd.
Hoef ik hem dus ook niet naar Muntstad te brengen.
Die monteur van Muntstad weet heel veel maar moet een apart figuur zijn, ik ken hem niet.
Het probleem is ook iets groter geworden, hij rijd nu niet meer in de D
Ik ben net naar huis gereden in de 3 en niet te hard al gaat het al snel harder dan je wil. Ik reed op een gegeven moment 90km/h en het toerental was toen 4000.
Toen ik uit Zweden kwam kon ik nog gewoon in de D rijden alleen schakelde hij niet goed van de 2 naar de 3 en van 4 naar de 5 kwam die ±2 seconden in zijn vrij en dan ging die weer door en kon ik zo naar huis rijden.
Ik heb net Autrans gebeld en die zei in eerste instantie dat het niet waarschijnlijk is dat er canbus in zit maar na mijn verhaal en de foutcode zou het toch kunnen dat canbus er in zit
Het uitlees rapport is door mijn garage meegegeven en de foutcode is 545 wat inhoud dat de dataleiding of canbus tussen motor en transmissie stuurapparaat communicatie verstoord is.
Autrans heeft mij verzocht om een afspraak bij hun in Lunteren te maken om er eens goed na te laten kijken.
Dit kan ik doen maar ik kan ook de ECU van Rotor overnemen en dat eerst proberen.
Het probleem is dat ik hier weinig van afweet, ik ben nog uit de contactpuntjes periode :bifun
Maak ik een grote kans dat het de ECU is gezien mijn probleem ?
De mogelijke canbus bedrading lopen toch ook via de ECU ?
Is de ECU niet uit te lezen of die defect is ?
Mijn garage heeft mij ook doorgestuurd naar VMTP. Iemand bekend hiermee ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: automaat camper

Bericht door harry t5 191 »

Zou je toch niet eerst naar Autrans gaan en de echte oorzaak van je problemen op te laten sporen?
Als je dat weet kun je in ieder geval bekijken wat het kost en wat te doen.
Het heeft al lang genoeg geduurd toch?

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Dat is wel zo maar Autrans is niet de goedkoopste, beter gezegd vrij duur. Maar het zijn wel de specialisten.
En een ECU vervangen is niet zoveel werk.
Komt bij dat de T4 voor ons een verhuiswagen is om spullen naar Zweden te brengen en daar gaan we dit jaar niet meer heen dus zal die meer stil staan omdat we hem hier bijna niet gebruiken.
Ik wacht dus nog even op antwoorden voor ik iets onderneem richting een garage of wat dan ook.
Afbeelding
Plaats reactie