Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouwproject naar Camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Dag Pascal,
ook bedankt voor je reactie
Overzicht van de werkzaamheden:
cilinderkop appendages demonteren en monteren
kleppen demonteren
cilinderkop reinigen
ontkolen, afpersen, kleppen ontkolen en slijpen en inschuren,
5 klepgeleiders vernieuwd en cilinderkop gevlakt.
Er is 0,18 mm vanaf gehaald.
En de 10 klepstoters zijn vervangen, en alle onderdelen die ik heb aangeleverd zijn in het reinigingsbad geweest.
Prijs was 404 euro exclusief BTW voor bovenstaande.
ook bedankt voor je reactie
Overzicht van de werkzaamheden:
cilinderkop appendages demonteren en monteren
kleppen demonteren
cilinderkop reinigen
ontkolen, afpersen, kleppen ontkolen en slijpen en inschuren,
5 klepgeleiders vernieuwd en cilinderkop gevlakt.
Er is 0,18 mm vanaf gehaald.
En de 10 klepstoters zijn vervangen, en alle onderdelen die ik heb aangeleverd zijn in het reinigingsbad geweest.
Prijs was 404 euro exclusief BTW voor bovenstaande.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
afbouwen in motorruimte na cilinderkop revisie
Weer een beetje verder gegaan met afbouwen.
Dan kun je een wijsneus hebben,
en toch is het dan soms een beetje krap
Uitlaat spruitstuk met turbo weer op de kop vastgezet:
Originele moertjes boven voor turbo, en andere waarvan ik er eentje gebruikt heb.
Net even kleiner en net even gemakkelijker als je om een dikke downpijp heen moet sleutelen.
Ik schreef toch al dat het er soms wat krap en lastig aan toe gaat.
Ook maar meteen nieuwe gloeibougies, alles ligt nu toch open en bloot dus daar kunnen we heel gemakkelijk bij.
Het kabelboompje waarvan Pascal al eens iets over geschreven had, zag er nog super uit, dus die vervangen we niet.
Een overzichtje van een verstuivergat boven,
het gat voor de gloeibougie links beneden.
In het midden het gat waar de zadel die de verstuiver klemt in vast gaat,
en midden onder een uitholling waar een pasbus in gaat.
Opbouw hoe de verstuivers in het blok gaan:
Bij de cilinder 1+2 zit de gloeibougie links naast de verstuiver, bij cilinder 3+4+5 zit de gloeibougie rechts naast de verstuiver.
Hierbij een afbeelding van een gloeibougies plaatsen bij cilinder 5, dus aan de rechterzijde ten opzichte van de verstuiver.
Inlaatspruitstuk er weer op en nieuw koelvloeistof tankje geplaatst.
Vergelijking tussen oude en nieuwe expansie tankje voor de koelvloeistof:
Nieuwe waterpomp geplaatst met nieuwe bouten waarbij het oude schroefdraad in het blok eerst opnieuw opgezuiverd is met een tap.
Zekerheid voor alles hierbij. De nieuwe bouten hadden ook een soort van borgmiddel op de draad.
En even gepuzzeld met de kappen
Nieuwe kleppen deksel pakking gemonteerd. Bij VW NIET los verkrijgbaar, maar aftermarket bij bijvoorbeeld Elring wel
Hele nette passing:
Koelvloeistof flens weer geplaatst en ook de vaccuumpomp weer terug:
Morgen vloeistoffen er in, alles goed op tijd zetten, en dat 4x controleren(het hoeft maar een keer fout te gaan, en kabam kleppen krom, en dat willen we niet ), en dan eens kijken of de dame er zin in krijgt om weer haar benen te strekken. Accu is ook al, voor de zekerheid opgeladen
Dan kun je een wijsneus hebben,
en toch is het dan soms een beetje krap
Uitlaat spruitstuk met turbo weer op de kop vastgezet:
Originele moertjes boven voor turbo, en andere waarvan ik er eentje gebruikt heb.
Net even kleiner en net even gemakkelijker als je om een dikke downpijp heen moet sleutelen.
Ik schreef toch al dat het er soms wat krap en lastig aan toe gaat.
Ook maar meteen nieuwe gloeibougies, alles ligt nu toch open en bloot dus daar kunnen we heel gemakkelijk bij.
Het kabelboompje waarvan Pascal al eens iets over geschreven had, zag er nog super uit, dus die vervangen we niet.
Een overzichtje van een verstuivergat boven,
het gat voor de gloeibougie links beneden.
In het midden het gat waar de zadel die de verstuiver klemt in vast gaat,
en midden onder een uitholling waar een pasbus in gaat.
Opbouw hoe de verstuivers in het blok gaan:
Bij de cilinder 1+2 zit de gloeibougie links naast de verstuiver, bij cilinder 3+4+5 zit de gloeibougie rechts naast de verstuiver.
Hierbij een afbeelding van een gloeibougies plaatsen bij cilinder 5, dus aan de rechterzijde ten opzichte van de verstuiver.
Inlaatspruitstuk er weer op en nieuw koelvloeistof tankje geplaatst.
Vergelijking tussen oude en nieuwe expansie tankje voor de koelvloeistof:
Nieuwe waterpomp geplaatst met nieuwe bouten waarbij het oude schroefdraad in het blok eerst opnieuw opgezuiverd is met een tap.
Zekerheid voor alles hierbij. De nieuwe bouten hadden ook een soort van borgmiddel op de draad.
En even gepuzzeld met de kappen
Nieuwe kleppen deksel pakking gemonteerd. Bij VW NIET los verkrijgbaar, maar aftermarket bij bijvoorbeeld Elring wel
Hele nette passing:
Koelvloeistof flens weer geplaatst en ook de vaccuumpomp weer terug:
Morgen vloeistoffen er in, alles goed op tijd zetten, en dat 4x controleren(het hoeft maar een keer fout te gaan, en kabam kleppen krom, en dat willen we niet ), en dan eens kijken of de dame er zin in krijgt om weer haar benen te strekken. Accu is ook al, voor de zekerheid opgeladen
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouwproject naar Camper
Begint weer op een complete motor te lijken. mooi werk Peter.
Als je olie gaat vullen wil je dit dan gelijkmatig over de nokkenas en de kop gieten, het is allemaal erg schoon en vooral droog.
Dit voorkomt grenssmering tijdens eerste start.
Als je olie gaat vullen wil je dit dan gelijkmatig over de nokkenas en de kop gieten, het is allemaal erg schoon en vooral droog.
Dit voorkomt grenssmering tijdens eerste start.
Groet, Oskar.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
@ Oskar,
dat had ik gisterenavond al gedaan,
stond inderdaad een beetje droog (nokkenas).
Had ik niet vermeld, dus een goede aanvulling van je
De cilinderwanden had ik reeds ingeolied met nieuwe olie, na het schuren en schoonmaken van de kop.
Ook lijkt het me handig om de standkachel te gebruiken om de koelvloeistof al rond te pompen,
zodat we het niveau kunnen bijvullen
Wordt vervolgd.
dat had ik gisterenavond al gedaan,
stond inderdaad een beetje droog (nokkenas).
Had ik niet vermeld, dus een goede aanvulling van je
De cilinderwanden had ik reeds ingeolied met nieuwe olie, na het schuren en schoonmaken van de kop.
Ook lijkt het me handig om de standkachel te gebruiken om de koelvloeistof al rond te pompen,
zodat we het niveau kunnen bijvullen
Wordt vervolgd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
koppakking beschadigd
Gisteren had ik ook, in het zonnetje, nog wat foto's van de koppakking gemaakt.
Iets dichterbij:
Klein flintertje los met grote gevolgen.
Iets dichterbij:
Klein flintertje los met grote gevolgen.
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Hoi Jan,
ik had een verhelderend linkje van Geert G ontvangen:
linkje
Misschien interessant?
EDIT: LINK werkte niet meer !
Nu in mijn eigen download map beschikbaar gesteld en wel hier:
Diagnose van lekke koppaking
Groetjes Peter
ik had een verhelderend linkje van Geert G ontvangen:
linkje
Misschien interessant?
EDIT: LINK werkte niet meer !
Nu in mijn eigen download map beschikbaar gesteld en wel hier:
Diagnose van lekke koppaking
Groetjes Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Bijna in elkaar gebouwd,
standkachel gebruiken we om de koelvloeistof al rond te pompen en een beetje te ontluchten en blokkie al wat op temperatuur te krijgen en ook de olie al wat voor te verwarmen.
Straks eerst even eten en dan voor het eerst starten..
standkachel gebruiken we om de koelvloeistof al rond te pompen en een beetje te ontluchten en blokkie al wat op temperatuur te krijgen en ook de olie al wat voor te verwarmen.
Straks eerst even eten en dan voor het eerst starten..
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Ombouwproject naar Camper
Mooie foto's van je aanpak Peter.
Catterpan pakking lig hier ook al klaar.
Heb het al met Geert over gehad om dieselpomp te reviseren.
En uit voorzorg ook de kop er af te halen en naar de kleppen kijken .
Succes verder
Mooie Garage heb je Peter. Lekker binnen sleutelen enz.....
Catterpan pakking lig hier ook al klaar.
Heb het al met Geert over gehad om dieselpomp te reviseren.
En uit voorzorg ook de kop er af te halen en naar de kleppen kijken .
Succes verder
Mooie Garage heb je Peter. Lekker binnen sleutelen enz.....
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
Auto loopt..
Wel een verstuiver die wat herrie maakt , ---> brandplaatje beetje krom?
Net even gegeten en straks weer verder..
Wel een verstuiver die wat herrie maakt , ---> brandplaatje beetje krom?
Net even gegeten en straks weer verder..
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Naja dat is na alles wat je moest doen toch netjes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Ombouwproject naar Camper
Als ik het allemaal een beetje bekijk en lees heb ik toch wel respect hoe je deze klus klaart,terwijl jij toch dat ventje was die niet aan brommertjes mocht sleutelen.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Ombouwproject naar Camper
Had al het idee dat Peter compensatiegedrag aan het vertonen was Frits
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
en nu loopt de auto dus niet meer,
en kunnen we de pomptiming weer van voor af aan afstellen
We blijven
en kunnen we de pomptiming weer van voor af aan afstellen
We blijven
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject naar Camper
We gaan nu stoppen, auto loopt nu dus niet :alarm
Morgen weer een dag en met daglicht eens vergelijken met een andere bus.
Morgen weer een dag en met daglicht eens vergelijken met een andere bus.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard