Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouwproject naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

distributie riem brandstof zijde

Bericht door Multivan Generation »

Bus heeft gisteren avond net voor het eten gedraaid, maar we hoorden dat er een verstuiver niet 100% afdichtte.
Dat onderzocht en brandplaatje was niet aanwezig :nuts (met plaatsen ergens tussen/naast gevallen?)
Verstuiver er uit, nieuw brandplaatje er in,
verstuiver leidingen ontluchten, en niet meer aanslaan.

Nu gaan we eerst het nokkenas tandwiel een beetje losdraaien, dan de bovenste spanner goedzetten,
dan meetklokje in de pomp steken en daarna, als dat goed staat, de pomp fixeren.
Vervolgens de riem spannen en nokkenastandwiel vastzetten en dan maar weer zien.

Brandstofzijde kan dus heel lastig zijn :muur
Zeker als alles los is geweest..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Endebendebus »

:alarm dat is ook mijn angstbeeld ....je hebt natuurlijk de kukas verdraaid. De pomp had je gefixeerd en de nokkenas is ook weer in de juiste stand? (Dwz met de lineaal en voelermaatjes methode) dan zou ik zeggen dat de distributiezijde niet juist staat. Alles weer los..pffff Sterkte Peter :muur
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door m.c van den berg »

Das balen Mannen. :gif :muur
Loop de motor inmiddels

Toen de motor draaide ,heb je met de sleutel af gezet, of af geslagen Peter.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Hij doet het en snort als vanouds.

Straks meer :yes :jumpklap :jump
Lambiek
Berichten: 404
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Lambiek »

Multivan Generation schreef:Hij doet het en snort als vanouds.

Straks meer :yes :jumpklap :jump
O gelukkig anders had ik het even opgelost..... :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Distributie riem wissel en tegenslag

Bericht door Multivan Generation »

Goed een happy end :yes

Busje start super en rijd als vanouds.
Gisteren is Geert G langs gekomen en hebben we samen de boel een beetje afgebouwd.

Eerst had ik 3x dit gedaan op de nokkenas:
Afbeelding

En voor de zekerheid ook dit gebruikt om een klein beetje olie op de zuigers te krijgen, omwille van grenssmering te voorkomen bij de eerste klappen:

Afbeelding

De nokkenas geblokkeerd :
Afbeelding

Distributie op tijd gezet en de spanner netjes gezet(in het midden, vlaggetje op vlaggetje):
Afbeelding

Daarna de trillingsdemper met 160 Nm vastgezet en daarna nog 180 graden, met deze constructie:
Afbeelding

Afbeelding

Dan de brandstofkant, pomp stond bij demonteren van alles netjes op tijd en gefixeerd.

Afbeelding

Begonnen om het draadeindje te verwijderen (ooit daarover een iets gelezen van Sebastiaan de Bruyn) dus heel voorzichtig.
En daarna terugplaatsen door alvast het moertje er op te draaien en dat moertje te gebruiken om het draadeindje in het blok te draaien:

Afbeelding

Afbeelding

We plaatsen dan dus eerst onderste/achterste spanner (voor de fijn afstelling) en we voelen het bereik naar voor en achter en zetten hem nadien in het midden, zodat we beide kanten op kunnen compenseren.

Afbeelding

Daarna de bovenste/voorste spanrol plaatsen door het op de pompconsole vast te zetten en dan met behulp van een imbus 6 en dopje 13 de spanrol spannen zodat vlaggetje op vlaggetje komt, en hopla vast.

Dan het bovenste nokkenas tandwiel er op zetten en we zouden een heel eind in de richting moeten zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Accu had al een tijd aan de lader gehangen.

3x doorstarten en lopen. :yes

Nou en toen hoorden we dus gisterenavond dat er een verstuiver peof poef poef als bijgeluid maakte.
Okee, was de 2de verstuiver en na het eten daarmee verder.
Zo gezegd zo gedaan dus verstuiver leidingen (met zijn 3-en verbonden) los en de verstuiver verwijderen en tot de :groteogen komen dat het brandplaatje ontbreekt, als afdichting voor de verstuiver nozzle in het verstuiver gat.

Dat opgelost door het nieuwe brandplaatje, wat ik nog in voorraad had, met secondenlijm om de nozzle even vast te hechten.
Ondertussen het front weer terugbouwen, want ja, had al gelopen dus het zou alleen nog fijn afstelling zijn.
Plaatsen, ontluchten, starten en NIET meer aan willen springen.

Weer distributie controleren, was goed en tsja met Oskar een paar keer ruggespraak gehouden; het MOET in de brandstof kant zitten.
Weer opnieuw die zijde afgesteld en niet meer willen..
Toen rond 1 uur maar naar bed.

Vandaag met frisse moed weer verder, alles nog eens doorlopen,
de bovenste/voorste spanner wilde niet meer spannen. We kregen het niet meer voor elkaar :bonk :muur

Alles aan brandstofzijde 3x los, meetklokje en nog wat extra gereedschap gehaald bij garage in het dorp,
en nog wat tips gekregen, maar hoe en wat, niet willen aanslaan.
Uiteindelijk weer eens met Oskar en Thomas (Imac Thomas --> zie T5 projecten forum) gebeld voor tips en ideëen.

Uiteindelijk voelden we een soort van "nederlaag" en hebben we profeesionele hulp gezocht en gekregen.
Thomas en Sven van THS Automotive in Den Bosch boden meteen aan, als weetjewellers onder elkaar om te willen kijken en helpen.
Zo gezegd zo gedaan, sleepkabel op de kop getikt en van huis naar Den Bosch gesleept door Geert G.
Mijn rechterbeen en mijn armen zijn 2x zo dik geworden van de rit op de snelweg zonder stuur en rem bekrachtiging :nuts :gekte .

Daar aangekomen en gekeken hoe we er voor stonden:
Starten, klik en niets meer, accu leeg (hele rit met knipperlichten aan gereden op de snelweg (en het ging af en toe zeker 100 km/u :ie )).

Distributie gecontroleerd en dat stond 100% op tijd.
Dus echt pomp zijde waar het probleem zat.
Riem los door nokkenas tandwiel los te halen, Pomp op tijd op de merktekens (tering wat een flut iets van VW zeg, het is en blijft gokwerk, want niet goed zichtbaar in één lijn).
Achterste/onderste spanner in het midden van het bereik gezet.

Voorste bovenste/spanner geprobeerd vlaggetje op vlaggetje te krijgen en NIET willen, dat hadden wij ook al.
Maar wat bleek: met terugbouwen van het front, is er een brandstofleiding van filter naar pomp, iets richting blok gekomen,
en die zat precies daar waar de spanner in de pomp console "gefixeerd" zou moeten worden/
Het langwerpige vlaggetje moet dus precies hierin vallen, zodat je de spanrol kunt spannen:

Afbeelding
zie de contouren :knipoog

Daarna starten en rochelend aanslaan met behulp van wat spul in het inlaat traject te spuiten.
Laat maar even draaien en verrek zeg, het werd wat stabieler.
Kwartiertje laten draaien en ook standkachel aan om de boel nog wat te helpen om op te warmen,
en af en toe koelvloeistof bijgevuld.
Het niveau met het nieuwe tankje is nu wel goed en duidelijk afleesbaar:

Afbeelding

Daarna koelvloeistof weer af en toe bijgevuld tot op niveau.
Toen werd er nog gevraagd welke onderdelen er nog op moesten en ook dat werd even aangepakt door Thomas en Sven :yes

Dus binnen in totaal 3 kwartier hooguit liep het blok weer en zat er weer leven in de dame.
Geert G en ik zelf zaten dus bijna daar waar we wezen wilden, maar net niet helemaal,
en de frisse blik heeft enorm geholpen.

Ik ben tevreden huiswaarts gereden met een goed weetjewel gevoel overhoudend,
en een busje wat weer heerlijk rijdt. :yes

Thomas, en Sven van THS Automotive in Den Bosch zijn een echte aanrader als garage in de regio Den Bosch! :yes
En Geert G bedankt voor de goede zorgen en het samen sleutelen,
we hebben 2 vliegen in één klap geslagen en samen ook nog veel gekletst en geleerd.

Wij zijn happy..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Endebendebus »

Fijn dat het gelukt is. Zal een super goed gevoel geven! :jumpklap
Ik begrijp dus dat die voorste spanrol dus niet goed in zijn "nest" zat? zat hij dan niet scheef?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door sgsdebruijn »

Mooi dat het uiteindelijk is gelukt Peter en natuurlijk Geert, leerzame klus, ook voor ons op het forum om het zo beschreven en in beeld te hebben.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

olie pakkingen in blok

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef:Fijn dat het gelukt is. Zal een super goed gevoel geven! :jumpklap
Ik begrijp dus dat die voorste spanrol dus niet goed in zijn "nest" zat? zat hij dan niet scheef?
Inderdaad, goed geïnterpreteerd, en nee, zat niet scheef,
maar doordat de spanning niet goed was verliep de timing. :muur
sgsdebruijn schreef:Mooi dat het uiteindelijk is gelukt Peter en natuurlijk Geert, leerzame klus, ook voor ons op het forum om het zo beschreven en in beeld te hebben.
Ik heb mijn best gedaan, veel geleerd,
soms hard en zwaar werk, soms een dagje onderdelen verzamelen en schoonmaken.

Heb nog veel meer foto's gemaakt, die voor het forum wellicht niet heel relevant waren,
maar gewoon in mijn archief verdwijnen, je weet immers nooit.

Binnenkort zal ik nog eens een lijstje maken, welke onderdelen ik allemaal vervangen heb en wat prijzen..
Dát kan namelijk ook interessant zijn :knipoog

Er zijn nu veel onderdelen extra vervangen omdat bijna alles los was en of weg, en anders kun je daar zowat onmogelijk bij.
Ook zat er veel meer lekkage aan het blok als dat we zelf ooit verwacht hadden :groteogen

Waar zat er allemaal lekkage?
- Beide nokkenas keerringen
- oliepomp pakking (metalen, dus een verbeterde versie ten op zichte van de oude papieren, maar toch lekkage)
- krukas pakking
- kleppendeksel pakking
- carterpan, ons blok was af-fabriek voorzien van alleen maar vloeibare pakking, maar ja, dat heeft ook niet het eeuwige leven.

Nu al de oude olie van het blok afgeschraapt, en daarna met thinner extra schoongemaakt en ontvet,
carterpan van binnen en buiten opgezuiverd in een badje, kleppen deksel lekker weer fris.
Overal alle oude olieresten verwijderd..


Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 21 jun 2015, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door m.c van den berg »

Mooi dat het gelukt is en de auto weer rijd. :ikrij :toppie
Thomas en Sven van THS Automotive zijn gastvrije mannen met vak kennis, en gouden vingertjes.

hopelijk weer vele veilige km :ikrij
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door imacthomas »

Graag gedaan :toppie

Is lang geleden dat ik zo'n mooie T4 gezien had, ziet er super uit Peter.
Nu lekker rijden.

Gr Thomas
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Erdem50 »

Pfff wat een verhaal zeg, maar dat kan iedereen overkomen. Top dat de bus weer leeft!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Oviivo »

Kijk, ik woon vlak bij Den Bosch, dus THS Automotive ga ik onthouden :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door slopelrijder »

Al eerder gezegd, maar nogmaals RESPECT!!!! Ik zou het niet aandurven (of kunnen)......
Mooi dat de bus weer snort zoals het hoort!!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Ombouwproject naar Camper

Bericht door Harry 341 »

Peter,wat een mooie klus!
GrtHarry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie