Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

3e remlicht

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan729
Berichten: 398
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:54
Locatie: Krimpenerwaard

3e remlicht

Bericht door Johan729 »

Ik wil fellere rode leds in mijn derde remlicht van mijn dakspoiler zetten.er zitten nu 7 doorzichtige ledjes in.Het remlicht is niet fel genoeg naar mijn zin en doordat het rode kapje van de unit een beetje verweerd is komt er geen rood maar meer roze licht uit.Weet iemand welke leds ik nodig heb.(sterkte grootte voltage?)
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: 3e remlicht

Bericht door j.d.hukema »

ledjes zijn 3,4 volt.Je hebt ze in 3mm en 5mm groot. In verschillende kleuren.Ik gebruik de blauwe voor de dachbord verlichting.Als je voor de ledjes in de plusdraad een weerstand van 600 ohm soldeerd gaat het goed .Heb ik al meedere keren gedaan.Ledjes kun je in elke elekthronika zaak kopen.Wel even zeggen waar je ze voor gebruikt.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan729
Berichten: 398
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:54
Locatie: Krimpenerwaard

Re: 3e remlicht

Bericht door Johan729 »

Bedankt.Staat bij leds het aantal graden voor de felheid?Ik zit zojuist hier even te kijken.
http://www.leds-buy.nl/losse-leds-hyper ... 02_42.html
Kan ik er dus niet gewoon fellere in zetten zonder te hoeven solderen.Dat lijkt me zo'n gepiel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 3e remlicht

Bericht door Multivan Generation »

de hoek in graden heeft niets met de felheid te maken,

De lichtsterkte in MCD of Lumen geeft de sterkte/felheid aan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 3e remlicht

Bericht door Roger B. (11)61 »

Led's heb je in vele soorten en maten.

3mm en 5mm sijn de "standaard" kleine en normale led's, daarnaast zijn er nog diverse maten (oa 10mm)en diverse vormen (rechthoek, driehoek ed)

De voedingsspanning variëerd ook, 1,2 volt (en nog lager voor smd leds wellciht) tot tegen de 5 volt voor grote highpower led's.

op Ebay worden vaak grote batches Led's aangeboden (heb gisteren 100 stuks 7000mCd blauwe led's 5mm besteld voor 7,90+3 euro verzendkosten)

je ziet daar ook vaak led's met hoge lichtopbrengst (10mm led's met tot wel 60.000 mCd) vaak worden de led's geleverd inclusief weerstandjes om voor te schakelen als je de led op 12 volt wilt laten branden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Johan729
Berichten: 398
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:54
Locatie: Krimpenerwaard

Re: 3e remlicht

Bericht door Johan729 »

Als je 'm nu als een goed fel remlicht wil laten fungeren,hoeveel mcd heb je dan nodig?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 3e remlicht

Bericht door Roger B. (11)61 »

oef, durf ik niet zo te zeggen, maar meer dan 20.000mCd in elk geval wel denk ik....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie