Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

linkerbolletje versnelling

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

linkerbolletje versnelling

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ben ook aan de beurt. Linkerbolletje van versnellingbediening is losgekomen. Zit er nog wel aan, maar een hulsje eromheen in gebroken.
Hoe is dit te repareren? Ben net thuis en heb het nog niet goed kunnen bekijken.
Lijkt me anders gebouwd dan bij de 1.9 motor. Pasgeleden beschreven in topic.
Wie weet raad? Wat heb ik voor onderdelen nodig? Is het verstandig om rechterbolletje meteen ook te vervangen?
Graag hulp.
Het betreft een T4 2.4 D van 1992 met AAB-motor.

Bij voorbaat dank voor reacties,

Herman744
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: linkerbolletje versnelling

Bericht door dijk »

Ha Herman,

:mail me ff voor een schemaatje

Groeten Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: linkerbolletje versnelling

Bericht door Herman744 »

Ha Marcel,

Als je emailadres gelijk is gebleven, heb je mail met enkele plaatjes.

Groet,
Herman
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: linkerbolletje versnelling

Bericht door GerJol 716 »

Misschien, als je Henk1 deze info doorspeelt kan het in Tips & Trucks geplaatst worden.
Dan kan een ieder hier zijn voordeel uithalen, de versnellingspookbolletjestipsentrucks :goodidea
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: linkerbolletje versnelling

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Heb vanmiddag de versnellingsbediening weer gangbaar gemaakt. 2.4D AAB-motor 1992
295000 km op de teller.

Bij mij was alleen het kunststof hulsje aan de linkerzijde kapot. Verhard en gebroken door ouderdom. Kogeltje was nog in prima staat.

Nieuw hulsje gehaald bij VW voor € 1,40. Was op voorraad.

Werkwijze door mij gehanteerd:
1. Verwijder accuafdekking en plastic plaat links van accu.
2. Kantel grill naar voren.
3. Maak de steun waar het hulsje in moet, los 2x M13. Lastig bereikbaar.
4. Slijp de dichte zijde van het nieuwe hulsje wat schuiner af. Dit vergemakkelijkt het inpersen. Breng wat vaseline aan op de vlakken die moeten glijden.
5. Zet de steun tussen twee plankjes, met daartussen het nieuwe hulsje en zet het in de bankschroef. Zorg dat alles goed uitgericht is en draai rustig de bankschroef dicht. Tijdens inpersen evt. met schroevendraaier wat meehelpen. Het hulsje vervormt door de vereiste kracht wel, maar dat komt weer goed. Hulsje zit nu 3/4 in de bus van de steun.
Haal steun uit bankschroef en druk op de werkbank het hulsje verder door de bus.
6. Breng een geschikt smeermiddel aan in de huls. Vaseline?
7. Monteer de steun terug.
8.Maak het kogeltje schoon en breng wat vaseline aan.
9.Maak een blokje hout van ongeveer 4x4cm en een lengte van, aan één zijde 9,5 cm en de andere zijde 10 cm en plaats dat tussen steun en motorblok. Dit is om er voor te zorgen, dat de steun niet verbuigt tijdens het indrukken van het kogeltje, want hiervoor is nogal wat kracht vereist.
10. Neem een flinke pijp of koevoet (één meter lengte) en plaats die vanbovenaf tussen het asje van het rechterbolletje en carosserie. Mogelijk zijn wat hulpplankjes vereist. Richt het linkerbolletje naar het midden van de nieuwe huls (helper) en druk (met behoorlijke kracht) het kogeltje in de bus.
11. Bouw alles weer in.

Ik heb ook meteen de gaskabel bij de brandstofpomp losgemaakt en van de kabelgeleiding op het motorblok en vol laten lopen met WD 40. Had al eens last van stroeflopende gaskabel. Was er nou toch vlakbij bezig.

Misschien heeft iemand iets aan deze beschrijving,

Groet,
Herman744 met dank aan Marcel.
Plaats reactie