Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
versnellingsbak 102pk
versnellingsbak 102pk
Hoi,
Wij zijn pas in zuid Spanje op vakantie geweest met de caravan achter de auto. De T4 met de caravan er achter is een heerlijke combinatie, liep echter tegen één puntje aan.
Als je op een flinke helling moet wegtrekken dan is dat lastig. Je probeert dan wel te blijven rollen, maar soms lukt dat niet want een verkeerslicht staat ook weleens op rood he. Proberen met doorslippende wielen weg te rijden (= koppelingbesparend) lukt alleen op nat wegdek. Op droog wegdek wil dat niet daar is de T4 op de voorwielen te zwaar voor. Het verwijderen van de roetkat heeft overigens wel verbetering opgeleverd, maar voor steile hellingen niet voldoende. Om kort te gaan, de koppeling heeft het vrij zwaar gehad deze vakantie.
Dit alles brengt me op twee ideëen.
1) Is het mogelijk de tandwielset van de eerste versnelling te vervangen door een kortere overbrenging? Je krijgt hierdoor vanuit stilstand meer kracht op de voorwielen.
2) een koppelomvormer toepassen. Dit is wel een exotische oplossing, maar de eerste Mitsubishi Galant Diesel (de 2.3 D) had dat ook. Hoe lomp je ook wegreed, je reed altijd weg zonder dat de motor afsloeg. Even voor de duidelijkheid, dit was met een handgeschakelde versnellingsbak! De koppelomvormer zat daar tussen koppeling en versnellingsbak. Je zult m'n vraag wel aan voelen komen: past dit ook bij een T4-5cil-102pk? Denk dat ik het antwoord wel weet, maar iemand die hierdoor op een goed idee komt, elk idee is welkom.
Groet,
Rico
Wij zijn pas in zuid Spanje op vakantie geweest met de caravan achter de auto. De T4 met de caravan er achter is een heerlijke combinatie, liep echter tegen één puntje aan.
Als je op een flinke helling moet wegtrekken dan is dat lastig. Je probeert dan wel te blijven rollen, maar soms lukt dat niet want een verkeerslicht staat ook weleens op rood he. Proberen met doorslippende wielen weg te rijden (= koppelingbesparend) lukt alleen op nat wegdek. Op droog wegdek wil dat niet daar is de T4 op de voorwielen te zwaar voor. Het verwijderen van de roetkat heeft overigens wel verbetering opgeleverd, maar voor steile hellingen niet voldoende. Om kort te gaan, de koppeling heeft het vrij zwaar gehad deze vakantie.
Dit alles brengt me op twee ideëen.
1) Is het mogelijk de tandwielset van de eerste versnelling te vervangen door een kortere overbrenging? Je krijgt hierdoor vanuit stilstand meer kracht op de voorwielen.
2) een koppelomvormer toepassen. Dit is wel een exotische oplossing, maar de eerste Mitsubishi Galant Diesel (de 2.3 D) had dat ook. Hoe lomp je ook wegreed, je reed altijd weg zonder dat de motor afsloeg. Even voor de duidelijkheid, dit was met een handgeschakelde versnellingsbak! De koppelomvormer zat daar tussen koppeling en versnellingsbak. Je zult m'n vraag wel aan voelen komen: past dit ook bij een T4-5cil-102pk? Denk dat ik het antwoord wel weet, maar iemand die hierdoor op een goed idee komt, elk idee is welkom.
Groet,
Rico
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: versnellingsbak 102pk
Hoi,
Ik heb ook een 102pk T4 gehad met eigengewicht 2200 kilo leeg en een caravan van 1900 kilo aan de haak.
treincombinatie van bijna 4500 kilo incl lading.
Gewoon wegrijden tegen de hellingkjes is inderdaad wat lastig.
Maar wat je zegt met slippende banden wegtrekken moet juist erg makkelijk zijn.
Dat moest ik juist zien te voorkomen. Het was altijd een beetje spelen met de koppeling tegen de wielspin aan en het schokkend wegrijden.
Wat ik wel veel doe is:
Na het afremmen en stil staan, soms moet je dat, is even de combinatie strekken.
Zodat de oplooprem van de caravan weer vrijkomt. Je kan dan weer makkelijker vanuit stilstand opgang komen.
Groeten Berrie
Ik heb ook een 102pk T4 gehad met eigengewicht 2200 kilo leeg en een caravan van 1900 kilo aan de haak.
treincombinatie van bijna 4500 kilo incl lading.
Gewoon wegrijden tegen de hellingkjes is inderdaad wat lastig.
Maar wat je zegt met slippende banden wegtrekken moet juist erg makkelijk zijn.
Dat moest ik juist zien te voorkomen. Het was altijd een beetje spelen met de koppeling tegen de wielspin aan en het schokkend wegrijden.
Wat ik wel veel doe is:
Na het afremmen en stil staan, soms moet je dat, is even de combinatie strekken.
Zodat de oplooprem van de caravan weer vrijkomt. Je kan dan weer makkelijker vanuit stilstand opgang komen.
Groeten Berrie
Re: versnellingsbak 102pk
Hi Berrie,
Grappig verschil! En die 102pk was niet gechipt of zo? Ik probeer zoveel mogelijk de auto met gestrekte roplooprem van de caravan te stoppen. Ik rem dan niet tot de combinatie volledig stilstaat. Vlak daarvoor laat ik de rem los en dan loopt de auto nog ff uit, het afremmen gebeurt dan door de helling zelf. Dit is genoeg om de oplooprem weer te strekken.
By the way, onze caravan is lang niet zo zwaar, 1350 kg beladen.
Grappig verschil! En die 102pk was niet gechipt of zo? Ik probeer zoveel mogelijk de auto met gestrekte roplooprem van de caravan te stoppen. Ik rem dan niet tot de combinatie volledig stilstaat. Vlak daarvoor laat ik de rem los en dan loopt de auto nog ff uit, het afremmen gebeurt dan door de helling zelf. Dit is genoeg om de oplooprem weer te strekken.
By the way, onze caravan is lang niet zo zwaar, 1350 kg beladen.
Re: versnellingsbak 102pk
Ik heb een 1.9 td gehad en nu ook een 2.5 tdi 102 pk en ik vind dat die 1.9td
door een andere overbrengingsverhouding met het wegrijden berop of met een zware last eraan
of inhet losse zand veel sterker is dan de 2.5 tdi
daarna is het een ander verhaal.
maar wegtrekken is de 1.9 td net een tractor.
door een andere overbrengingsverhouding met het wegrijden berop of met een zware last eraan
of inhet losse zand veel sterker is dan de 2.5 tdi
daarna is het een ander verhaal.
maar wegtrekken is de 1.9 td net een tractor.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: versnellingsbak 102pk
een TD is geen TDI en daar zit het verschil, TDI's hebben (vrijwel zonder uitzondering) iets of meer moeite met het wegkomen vanuit stilstand, zodra je rolt is ie beresterk, maar de eerste meter, daar zit het probleem vaak. Een indirect ingespoten diesel (en volgens mij is een TD dat)heeft dat probleem niet of in elk geval ontzettend veel minder.
Koppelomvormer bij de koppeling erbij in gaat vrijwel zeker niet lukken.
Andere tandwielen..... als ze bestaan,( of je er g veel geld wil uit geven om ze te laten maken)zou dat in principe moeten kunnen
Koppelomvormer bij de koppeling erbij in gaat vrijwel zeker niet lukken.
Andere tandwielen..... als ze bestaan,( of je er g veel geld wil uit geven om ze te laten maken)zou dat in principe moeten kunnen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: versnellingsbak 102pk
Ik zat zelf te denken aan een setje tandwielen (1ste en evt 2de versnelling) uit een 88pk of uit een synchro. Beide hebben voor zover ik weet kortere versnellingen.
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: versnellingsbak 102pk
Nee de 102pk is nooit gesjipt geweest.
Met de 102pk heb ik ook met mijn oude caravan gereden van 1350 kilo en dat was een fluitje van een cent.
Ik denk dat het raadzaam is eens naar je oploopkoppeling te kijken. Wellicht dat die wat laat vrijkomt.
Wat Roger zegt klopt wel, een Tdi wil snel afslaan of wat bokkerig gedrag vertonen.
En pas schakelen bergop als je boven de 3000 toeren zit, ivm de trage schakelgang van de T4. Anders kom je onder de 2000 toeren uit en valt hij zo dood als een pier.
De 2,5 tdi 102pk T4 is toch echt een hele goede caravantrekker hoor.
Daar zou je geen aanpassingen aan hoeven doen.
Met de 102pk heb ik ook met mijn oude caravan gereden van 1350 kilo en dat was een fluitje van een cent.
Ik denk dat het raadzaam is eens naar je oploopkoppeling te kijken. Wellicht dat die wat laat vrijkomt.
Wat Roger zegt klopt wel, een Tdi wil snel afslaan of wat bokkerig gedrag vertonen.
En pas schakelen bergop als je boven de 3000 toeren zit, ivm de trage schakelgang van de T4. Anders kom je onder de 2000 toeren uit en valt hij zo dood als een pier.
De 2,5 tdi 102pk T4 is toch echt een hele goede caravantrekker hoor.
Daar zou je geen aanpassingen aan hoeven doen.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: versnellingsbak 102pk
Zeker wetenBerrie en Rene schreef: En pas schakelen bergop als je boven de 3000 toeren zit, ivm de trage schakelgang van de T4. Anders kom je onder de 2000 toeren uit en valt hij zo dood als een pier.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: versnellingsbak 102pk
Ook mee eens, hoewel ik nooit met een aanhanger in de bergen kom, rij ik veel met 2000 kg aan de haak (zwaarste scenario is vanuit stilstand tegen een venijnig dijkje op). Zeker ik de 4e versnelling trek ik dan ook op de vlakke weg door tot 3000 rpm, pas boven 1800 rpm zit er weer muziek in voor verdere acceleratie. Bij het dijk-opritje is het een kwestie van even met wat meer toeren (1200-1500) en een slippende koppeling de combinatie aan het rollen krijgen, daarna het slippen zo veel mogelijk beperken en de koppeling tot stand brengen. Maar dan zit ik ook al weer op de vlakke wegEn pas schakelen bergop als je boven de 3000 toeren zit
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 feb 2008, 13:11
- Locatie: Tilburg
Re: versnellingsbak 102pk
Een chip erin doet wonderen, het koppel stijgt enorm!Berrie en Rene schreef:Nee de 102pk is nooit gesjipt geweest.
En pas schakelen bergop als je boven de 3000 toeren zit, ivm de trage schakelgang van de T4. Anders kom je onder de 2000 toeren uit en valt hij zo dood als een pier.
De 2,5 tdi 102pk T4 is toch echt een hele goede caravantrekker hoor.
Daar zou je geen aanpassingen aan hoeven doen.
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: versnellingsbak 102pk
Nah,
ik heb het blok eruit gekiept.
blok beviel me wel, maar kwam ander blokje tegen met veel minder KM's
klik maar op mijn filmpje in mijn onderschrift.
Berrie
ik heb het blok eruit gekiept.
blok beviel me wel, maar kwam ander blokje tegen met veel minder KM's
klik maar op mijn filmpje in mijn onderschrift.
Berrie
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: versnellingsbak 102pk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
Re: versnellingsbak 102pk
Tja, een nieuw blok doet wonderen, maar is ook omslachtig. Wat Berrie heeft gedaan zouden een hoop mensen wel willen, maar is niet voor iedereen weggelegt. Ik heb mijn T4 2.5 Tdi laten chippen via Marja. Het wegrijdt probleem is behoorlijk minder, maar blijft koppeling-gevoelig.
Van een paar keer zo weg moeten trekken kan je koppeling best wel tegen, uitgaande dat hij verder in goede staat is. Als je twee massa vliegwiel/kopp. al eigenlijk aan vervanging toe zijn wordt het spannend.
Suc6 Bas
Van een paar keer zo weg moeten trekken kan je koppeling best wel tegen, uitgaande dat hij verder in goede staat is. Als je twee massa vliegwiel/kopp. al eigenlijk aan vervanging toe zijn wordt het spannend.
Suc6 Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997