Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarmee achterveren behandelen.

vragen over de T4
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Harm »

Ik heb afgelopen weekend een paar goede witte achterveren gekocht voor het geval dat ik ze wil wisselen met m'n huidige veren (roze kleurcode).
De coating van deze veren is hier en daar wat beschadigd. Met welk product zou ik de veren kunnen behandelen en welke eventuele voorbehandeling is daarbij nodig?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Roger B. (11)61 »

mijn ervaring: coating gaat vroeg of laat scheuren met als gevolg dat de veer onder de coating gaat roesten, roest neemt meer plaats in dan het ijzer --> coating wordt verder kapot gedrukt en schilfert er af.

De veer schoonmaken (water eventueel met zeep) zodat alle losse materiaal (zand, coatingdelen) verwijderd zijn, goed drogen en met sneldrogende tectyl (underbodycoating) inspuiten dit wordt matzwart en is redelijk bestand tegen spatwater en zand en dergelijke. Na de winter wielen verijderen, met hogedrukreiniger de veren schoonspuiten en laten drogen, indien nodig met zelfde spray naspuiten.... zo heb ik 5 jaar met een landrover veel terrein gereden en slechts eenmaal per jaar de veren bijgespoten, altijd netjes matzwarte veren,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Multivan Generation »

Wat denk je ervan als je er krimpkous overheen zou trekken?
beetje warm maken en het sluit mooi af... :toppie

Misschien een raar idee, maar wellicht de moeite waard om het eens uit te proberen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Johan191 »

Aardig idee Peter, maar de veer is aan de beide uiteinden minder dik dan in het midden.
10 mm aan de uiteinden, en 17 mm in het midden.
Welke maat krimpkous moet ik dan aan denken wil ik het overal er strak omheen hebben. Hoeveel kan dat spul krimpen ?

Morgen ga ik onder mijn bus 2 dezelfde veren er onder zetten, idee klinkt mij wel goed in de oren. Mooie rooie krimpkous eromheen :bifun
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door GerJol 716 »

Krimpkousgooglen en dan kom je op bijv. deze PDF uit------>Krimpkous diameters

Staan allerlei diameters in voor en na verwarmen.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Multivan Generation »

Johan191 schreef:Aardig idee Peter, maar de veer is aan de beide uiteinden minder dik dan in het midden.
10 mm aan de uiteinden, en 17 mm in het midden.
Welke maat krimpkous moet ik dan aan denken wil ik het overal er strak omheen hebben. Hoeveel kan dat spul krimpen ?

Morgen ga ik onder mijn bus 2 dezelfde veren er onder zetten, idee klinkt mij wel goed in de oren. Mooie rooie krimpkous eromheen :bifun
Je neemt natuurlijk de grootste diameter van de veer, en telt daar aardig wat bij op.
Krimpkous heb je in verschillende krimpratio's. Bijvoorbeeld 2:1 en zelfs wel 3:1

Dus als je dan bijvoorbeeld krimpkous met een diameter van 35 mm en een krimpratio van 2:1 dan schuif je de krimpkous er omheen en dan verwarmen en het krimpt er strak omheen.
Misschien zit dezelfde diameter met een krimpratio van 3:1 wel nog iets strakker.

Kies alleen geen krimpkous met lijm/hars erin. Dat is niet handig om over de veer heen te schuiven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door GerJol 716 »

Peter die lijm of hars wordt pas actief als de boel verhit wordt, je kan het er gewoon over schuiven.
Ik heb zelf 70mm2 kabels met ogen gemaakt, met dit soort krimpkous voor de serviceaccu in de boot.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Multivan Generation »

@ Gerard,
we lezen wel wat Harm en Johan hebben gedaan :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Johan191 »

Ik ga morgenvroeg eerst even naar de automaterialengroothandel hier, die heeft dat spul in vele lengtes en diameters staan.
Ik zal wel een plaatje schieten wanneer de veer in zijn jasje zit. :knipoog
(hoop ik wel dat hij rode krimpkous heeft)
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Harm »

Bedankt voor de reakties. Voorlopig zie ik het meest in de oplossing met tectyl van Roger. Ik zal de veren voorlopig nog niet wisselen dus kijk rustig toe hoe de verschillende andere ervaringen zijn.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Krimpkous had ik ook al even aangedacht, maar de meeste auto veren zijn aan de uiteindes vlak, dus de laatste winding ligt (meestal met afgeplat uiteinde) tegen de voorlaatste aan. Het lijkt mij verdomd moeilijk zoniet ondoenlijk om daar een krimpkous zonger scheuren overheen te krijgen.....

Afbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
black caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
Locatie: limburg

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door black caravelle »

mooi verchromen laten zoals plaatje van Roger B :zwaai
groetjes black caravelle 111kW
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Johan191 »

Helaas, geen krimpkousexperiment voor mij.
De 2 veren die ik onder de bus wilde zetten (met groene stip) passen niet.
De diameter van de kleinste ring is te klein voor de bus die er van de bovenkant in moet vallen.
Ik dacht nog, eerst even passen en dan die krimpkous er omheen, maar verder dan passen ben ik niet gekomen.
Ik begrijp niet waarom het niet past T4 is T4 toch ?

@Roger, De achterveren van een T4, daarvan ligt de laatste ring niet strak tegen de eerste aan. Een krimpkous aanbrengen is het probleem niet. Ik vraag mij echter wel af hoelang deze heel blijft, omdat de onderste ring inderdaad contact maakt met de bus. Ik vermoed dat de krimpkous op die punten geen lang leven beschoren is.
Gaat er dan ook nog een keer vocht tussen zitten dan roesten ze nog.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door Multivan Generation »

@ Johan,
om contact tussen de metalen delen te vermijden, heeft VW deze oplossing :knipoog


http://people.zeelandnet.nl/diape/html/verlagen.htm

En dan onder het kopje: doppen VW
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Waarmee achterveren behandelen.

Bericht door GerJol 716 »

Johan je had gewoon de veren met witte stip moeten hebben denk ik.
Als je in het overzicht kijkt met kleurcodes van de veren, zie je bij groene stip RETTUNGSWAGEN staan.
Deze zal wel een iets ander onderstel hebben als de gewone T4, waardoor ze bij jou niet passen.
Of deze veren die je nu hebt zijn toch niet voor de T4 gemaakt.
De witte stip wordt zowel onder de T800 als de 1000Kg toegepast.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Plaats reactie