Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onregelmatig lopen TDI

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

onregelmatig lopen TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb een Caravelle 2,5 TDI 345000km 102pk origineel ABT chip tot 128pk uit 1996

het volgende probleem doet zich voor en is sinds ik de auto heb erger geworden (25000km)

bij stilstand in de vrij, heel voorzichtig gas geven, van 1200-2200 toeren loopt de motor heel onregelmatig (alsof een cilinder niet meedoet.

Bij constante snelheid (dus niet accelereren en niet afremmen op de motor) in het zelfde toerengebied zelfde probleem, je voelt dat de motor wankelt in de ophaningen.

wat ik geconstateerd heb (en nog moet vervangen, onderdeel a 85 euro ligt al in de auto) is dat de arm met ophangrubber aan de onderkant van de motor tussen versnellingsbak en motor die achter de motor aan de auto vastzit, een scheur in de rubber heeft

Dat deze rubber slapper wordt en daardoor het wankelen van de motor beter voelbaar wordt kan ik begrijpen, dat daar de andere demping van de rubber het toerenbereik van 1500-2000 gegroeid is naar 1200-2200 snap ik ook

Maar WAT veroorzaakt deze onregelmatigheid in het lopen van de motor, zodra je iets gas bij geeft loopt ie weer normaal. Laatst vanwege ander probleem andere inspuitpomp erop gezet, en het probleem bleef EXACT gelijk voor en na de pompwissel. (andere probleem ook maar bleek vlak daarna electrisch probleem)

Iemand enig idee waar ik moet zoeken om dit hinderlijke probleem op te lossen (of verwachten jullie dat het volledig weg is met het vervangen van die motorsteun? ik bedoel....kan toch niet zo horen dat ie onbelast onregelmatig loopt in dat toerengebied??)

verstuivers?
compressie?
foutje in de chip/management
gloeisysteem lijkt me niet omdat ie het ook doet met vollegid opgewarmde motor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: onregelmatig lopen TDI

Bericht door Pim 328 »

Ik zelf zou eerder denken aan een 2 massa vliegwiel wat kapot aan het gaan is, dit is gezien de km-stand nog niet zo vreemd.
Een 2 massa vliegwiel ondervindt namelijk ook slijtage.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
bas caravelle
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
Locatie: Huizen ( Noord Holland )

Re: onregelmatig lopen TDI

Bericht door bas caravelle »

Je kan idd ook denken aan een verstuiver. Als deze met contante druk piest ( in de eerste trap ), en met verhoging van de druk ( bij gasgeven ) goed inspuit/vernevelt zou het goed kunnen zijn dat er een verstuiver niet goed is.

Vervangen/laten reviseren is een optie. Kost € 125.- per versuiver, muv van degene met het touwtje. Deze kost iets meer € 180.-.

Suc6

Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: onregelmatig lopen TDI

Bericht door Multivan Generation »

Verstuivers laten reinigen en opnieuw laten afstellen kan met deze kilometerstand zeker geen kwaad.
Is waarschijnlijk nog goedkoper als vervangen door ruildelen.
Of iedere tank, nu eens een flesje verstuiver reiniger erin gooien.
Misschien wordt het iets beter?

Net zoals Pim denkt, vermoed ik echter ook een 2 massa vliegwiel, want dat merk je het eerste bij lage toerentallen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: onregelmatig lopen TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar ik voel dus de HELE auto trillen, niet specifiek de vloer bij de koppeling ook stuurkolom en dergelijke

je voelt ook echt alsof ie op een cilinder minder loopt, dus niet gewoon lopen met trilling erin.

denk dat ik maar eens een keer de verstuivers eruit ga trekken... special tools voor nodig??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: onregelmatig lopen TDI

Bericht door pluuke »

Hoi Roger,

Lees dit verhaal eens....vertoont overeenkomst met jouw geval, gaat wel om stationair toerental

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_injhoev.html

Misschien toch een gelijksoortig probleem.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: onregelmatig lopen TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

afgezien van het toerental lijkt het er wel wat op ja...zal het eens proberen...kan het altijd terug zetten naar huidige waarde toch....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie