Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

White sludge

vragen over de T5
Plaats reactie
Eric 175
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 04:18

White sludge

Bericht door Eric 175 »

Tot nu toe nog geen problemen met mijn T5 gehad, maar nu maak ik graag gebruik van de kennis van dit Forum, vanwege hetvolgende;

Mijn T5, 96kw, nov '04, 120.000km gereden, heeft een beetje "white sludge" onder de
olie-bijvul-dop bovenop het motorblok, Is me sinds paar maanden opgevallen.
In nov. 2006 is onder garantie de waterpomp vervangen, welbekend euvel.
Hij verbruikt geen koelvloeistof.
Grote beurt in November 2007 laten doen, netjes Long life bijgevuld.
Sinds een jaartje rijdt de bus maar 15.000pjr (korte stukjes), daarvoor ca. 40.000pjr.

Zou de nieuwe waterpomp destijds niet goed gemonteerd zijn of is er een andere oorzaak van die witte smurrie, en vooral: moet ik actie ondernemen??

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Eric nr 175
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: White sludge

Bericht door appie »

Olie in het carter kan zich mengen met condens wat zit ook daarin bevind. Bij veel korte stukjes krijgt het vocht niet de kans om zich af te scheiden van de olie door gebrek aan warmte. De gevormde sludge zal zich hechten aan plekken waar dampen uit de motor kunnen ontsnappen. Zolang je pijl niet zakt zou ik me geen zorgen maken. Af en toe even je bus flink uitlaten.
Neemt de bus!
Eric 175
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2007, 04:18

Re: White sludge

Bericht door Eric 175 »

Bedankt voor de snelle (en geruststellende) bericht,

Even flink uitlaten....
Over drie weken op wintersport naar Oostenrijk.......
Gaat lukken.......

Zou dan die sludge weg moeten zijn??? Of duurt dat net zo lang als dat ontstaan is??
FransW
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jan 2007, 22:35

Re: White sludge

Bericht door FransW »

Ik heb het zelfde euvel, iets witte aanslag aan de dop (128 kW motor). Dit is hoogstwaarschijnlijk condens, aangezien de dop een behoorlijk stuk boven de motor hangt is dat een relatief koud gedeelte waar vocht makkelijk neerslaat. Ben benieuwd of 1000 km blazen het weghaald. Ga ik dat ook eens doen. Succes. Groet, Frans
Plaats reactie