Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

vragen over de T5
Plaats reactie
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door sep »

Beste wjw ers ,een tijd terug heb ik al eens een klein probleem gepost met betrekking tot het lichtelijk schudden van de motor /niet mooi rond lopen bij stationair toerental .
De toerenteller blijft keurig netjes op 900 rpm staan ,maar het lijkt net als of de motor op 4 cylinders loopt ipv 5 cylinders ,zodra ik een beetje gas bijgeef is het weg ,en is verder niet waarneembaar tijdens het rijden .
Doordat ik de meeste klussen vlakbij heb ,maak ik nooit lange ritten ,(een paar km hooguit )dus wordt de motor eigenlijk nooit echt warm ,maar onlangs heb ik een project gehad in amsterdam en dat is ongeveer een 160 km voor mij ,en wat schetst mijn verbazing ,het onregelmatig lopen bij stationair toerental is na een dergelijke rit weg .(gewoon 120 km op de cruise gereden )
Mijn vermoeden is dat het dus een motor temperatuur probleem is ,maar ik ben een schilder en geen automonteur ,dus blijft het raden ,......uiteraard is de auto al bij de dealer aan de diagnose geweest ,maar die konden niets vinden .
Zijn er meer mensen die een dergelijk probleem herkennen ??

Mvg Sep
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door appie »

Gewoon vuiligheid Sep, ook regelmatig gehad gezien mijn bejaardenstijl. Maar ff 140 in 4 over de dijk en hij is weer fris en fruitig, je weet het zelf dat na ff flink poepen je minder verkrampt loopt hihi
Neemt de bus!
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door sep »

Inderdaad uit ervaring weet ik dat dat zeker oplucht ,en de algehele motoriek beduidend bevorderd,.......blij dat het geen vliegwiel is of andere ongein die je hard in de knip raakt ,.....dan maar wat vaker alle paarden van stal halen .

Mvg Sep :zwaai
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door Rob RD »

Ik maak regelmatig ritjes van 500 KM in één keer en als ik dan bij ons van de snelweg afkom loopt-ie zo verschrikkelijk mooi dat het wel een twaalfcylinder lijkt, maar dat is na 3 of 4 stads-kilometer al weer weg en hij gaat steeds beroerder lopen naarmate ik meer stadskilometers maak.
Das Auto
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door vaniac »

Mijn T5 maakt door de week meestal ook maar korte ritjes van hooguit 10 km. In het weekend heb ik altijd ritten van meer dan 100 km aaneengesloten. Op de heenweg doe ik het altijd rustig aan en op de terugweg neem ik altijd de autoweg en laat ik mijn wagen eens flink trekken. Zo wordt ook het roetfilter weer eens schoongebrand :ikrij :ikrij :ikrij
Maar tot nog toe heb geen last van een schuddende motor, wel van ongelijkmatig pakkende koppeling bij het wegrijden met koude motor. Na een paar keer schakelen is dit verschijnsel verdwenen. :wjw
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door sep »

Dag vaniac ,dat fenomeen van het onregelmatig oppakken van de koppeling bij een koude motor herken ik ook wel ,het gebeurt niet altijd overigens ,...en inderdaad even schakelen en het is over .

Mvg Sep
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door vaniac »

Het schijnt een van de vele kinderziekten van VW te zijn. Ik heb bij een splinternieuwe Golf VR6 al na twee maanden een nieuwe koppeling gekregen in het kader van een terugroepactie.
De oorspronkelijke koppeling bleek niet bestand tegen het motorvermogen en werd dus vervangen door een koppeling uit een T4 :knipoog :knipoog :knipoog
KlaasBanga
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47
Locatie: Triemen
Contacteer:

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door KlaasBanga »

hallo Sep, ik heb ook zoiets gehad, dit is begonnen na het vervangen op 50.000 met het vliegwiel, de garage en Pon zeiden dat het bij de auto hoort !! Nu het wonder, 2 weken geleden de 90.000 beurt, en je raad het al; over !! Wat is er gebeurt; ze hebben de distributie riem vervangen, of dat het euvel nu heeft verholpen weet ik niet maar ik ben wel weer blij 1!
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door Guus NLB »

Honderden jaren geleden al, toen ik nog leerling automonteur was, raadden wij onze klanten al aan om regelmatig een rit op de snelweg te maken en de motor even flink te laten zwoegen.
Heel belangrijk om de motor door en door flink warm te hebben gehad.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door Multivan Generation »

Guus NLB schreef:Honderden jaren geleden al, toen ik nog leerling automonteur was, raadden wij onze klanten al aan om regelmatig een rit op de snelweg te maken en de motor even flink te laten zwoegen.
Heel belangrijk om de motor door en door flink warm te hebben gehad.....
En je uitlaatsysteem gaat ook langer mee, omdat er minder roest gevormd zal worden :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
eduard
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:53

Re: NOGMAALS SCHUDDEN MOTOR

Bericht door eduard »

Even een reactie over de soms wat ""schuddig"" reagerende koppeling. Ook mijn T5 130 pk 2004 en pas zo'n 80000 km gelopen heeft er af en toe last van.
Mij viel op vooral na een regenachtige nacht; na vraag bij mijn dealer (Dago Duiven, Doetinchem enz) gedaan en mij werd verteld een soort roestvorming op het vliegwiel (vgl met de roest na een nachtje op de remschijven) wat na 1á 2 keer koppelen weer : verdwijnt. Hoort bij dit type auto ........kan overigens geen kwaad volgens de deskundigen!
De afgelopen dagen is het droog geweest en dan geen centje pijn!
:T54LIFE :
Plaats reactie