Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vraag over navigatiesysteem
Vraag over navigatiesysteem
Dag allemaal,
In mijn pas aangeschafte transporter zit een radio-navigatie van JVC. Type KD-NX1R. De radio werkt prima. De cd-speler werkt prima. Telefoon-mute ook (telefoon zelf ingebouwd m.b.v. Roger B. 's duidelijke beschrijving!).
Maar nu...... De navigatie krijg ik niet aan de praat. Ik kan intoetsen waar ik naar toe wil, de route wordt berekend. De afstand en de verwachte aankomsttijd wordt op de display weergegeven en tevens verteld door een dame. Maar dan, als ik weg rij gebeurd er niets.
Op één of andere manier "denkt" het navigatiesysteem dat de bus stil blijft staan en dat ik altijd thuis de navigatie intoets. Het vertrekpunt is volgens het systeem altijd thuis.
Deze conclusie trek ik uit het feit dat wanneer ik op de spreekknop druk, telkens de zelfde reistijd wordt vermeld. De aankomsttijd verandert daar wel parallel aan.
Weet iemand waar dit aan kan liggen. Met behulp van de gebruiksaanwijzing kom ik er niet uit. Het lijkt wel of er ergens een storing zit.
Omdat dit systeem in de bus zit wil ik het graag "aan de praat" hebben.
Ik lees het wel weer. Alvast bedankt!
vr.gr. Gaas
In mijn pas aangeschafte transporter zit een radio-navigatie van JVC. Type KD-NX1R. De radio werkt prima. De cd-speler werkt prima. Telefoon-mute ook (telefoon zelf ingebouwd m.b.v. Roger B. 's duidelijke beschrijving!).
Maar nu...... De navigatie krijg ik niet aan de praat. Ik kan intoetsen waar ik naar toe wil, de route wordt berekend. De afstand en de verwachte aankomsttijd wordt op de display weergegeven en tevens verteld door een dame. Maar dan, als ik weg rij gebeurd er niets.
Op één of andere manier "denkt" het navigatiesysteem dat de bus stil blijft staan en dat ik altijd thuis de navigatie intoets. Het vertrekpunt is volgens het systeem altijd thuis.
Deze conclusie trek ik uit het feit dat wanneer ik op de spreekknop druk, telkens de zelfde reistijd wordt vermeld. De aankomsttijd verandert daar wel parallel aan.
Weet iemand waar dit aan kan liggen. Met behulp van de gebruiksaanwijzing kom ik er niet uit. Het lijkt wel of er ergens een storing zit.
Omdat dit systeem in de bus zit wil ik het graag "aan de praat" hebben.
Ik lees het wel weer. Alvast bedankt!
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Vraag over navigatiesysteem
Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het er sterk op dat de GPS coordinaten niet (correct) worden ingelezen. Wellicht probleem met de GPS Muis?
Groeten van Wim
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Vraag over navigatiesysteem
Ik vermoed ook netzoals de wim hierboven dat de GPS antenne niet werkt, of heel lang nodig heeft om satelieten te vinden. Kun je de antenne ergens terug vinden (is ie wel aanwezig??)
René
René
Re: Vraag over navigatiesysteem
Wim en René, er zit wel een draadje in de aansluiting voor de GPS-antenne. Deze loopt echter zover onder het dashboard dat ik niet kan zien waar en wat er zit bevestigd.
Wel is het zo dat ik op de display wel eens een wisselend getal heb zien staan bij het tekeningetje van een sateliet. Zou dit betekenen dat ie wel contact heeft??
Wel is het zo dat ik op de display wel eens een wisselend getal heb zien staan bij het tekeningetje van een sateliet. Zou dit betekenen dat ie wel contact heeft??
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: Vraag over navigatiesysteem
Kijk eens op onderstaande site hier staat een handleiding met veel info over jou systeem. Je moet je GPS ook calibreren
Ik hoop dat je er wat mee kunt, anders moet je nog wat verder googelen.
http://www.jvc.nl/files/instruction_man ... all_nl.pdf
Kijk ook eens hier
http://carnav.jvc-europe.com/jvc_carnav ... index.html
Succes G. Haga
Ik hoop dat je er wat mee kunt, anders moet je nog wat verder googelen.
http://www.jvc.nl/files/instruction_man ... all_nl.pdf
Kijk ook eens hier
http://carnav.jvc-europe.com/jvc_carnav ... index.html
Succes G. Haga
Re: Vraag over navigatiesysteem
Keely,
Bedankt voor je info. De inbouw- en de gebruikershandleidingen heb ik bij de hand. Ook geeft het systeem aan dat het al gecalibreerd is. Zou het kunnen dat de software verouderd is??
Ik ga toch maar eens kijken of ik de GPS-antenne "boven water" kan krijgen.
vr.gr. Gaas
Bedankt voor je info. De inbouw- en de gebruikershandleidingen heb ik bij de hand. Ook geeft het systeem aan dat het al gecalibreerd is. Zou het kunnen dat de software verouderd is??
Ik ga toch maar eens kijken of ik de GPS-antenne "boven water" kan krijgen.
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: Vraag over navigatiesysteem
Schiet me net te binnen dat de compas-pijl altijd de verkeerde kant op wijst. Hij weet dus niet waar het noorden is.
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Vraag over navigatiesysteem
Om een GPS-Fix te krijgen voor het startpunt heeft een GPS systeem minsten drie satellieten nodig.
Als jouw antenne inderdaad niet goed is, kan het systeem dus ook niet het noorden aanwijzen.
Als het goed is moet je ook de status van de satellieten kunnen opvragen (is tenminste bij de meeste zo), en dan kun je ook zien of er ontvangst is, en hoe sterk het signaaal van de satelliet.
Gerard
Als jouw antenne inderdaad niet goed is, kan het systeem dus ook niet het noorden aanwijzen.
Als het goed is moet je ook de status van de satellieten kunnen opvragen (is tenminste bij de meeste zo), en dan kun je ook zien of er ontvangst is, en hoe sterk het signaaal van de satelliet.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: Vraag over navigatiesysteem
Kijk even of er een doorverbinding op je stekkerblok zit,en alles goed is aangesloten.Je moet in het menu een rotatiesnelheid krijgen,controleer dit even,misschien zit hier de fout.
Succes,
Paulus
Succes,
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Re: Vraag over navigatiesysteem
Gerard, bedankt voor je reactie. Als ik rijd dan veranderen de getallen die iets met een bepaalde positie te maken hebben. Ik weet zo niet hoe ik dat moet noemen. Maar volgens mij is er dan wel contact met de satellieten. Als ik op een totaal vreemde plek de navigatie start, pakt ie als beginpunt altijd mijn woonadres. Dit heb ik trouwens nooit ingetoetst maar heeft ie onthouden van de eerste keer prutsen met het apparaat.
Paulus, ook bedankt voor je reactie. Alles zit, voor zover ik kan zien, goed aangesloten. Wat bedoel jij met rotatiesnelheid?
Zoals jullie lezen ben ik er nog niet uit. Maar ik geef nog niet op en blijf open staan voor goede raad!
vr.gr. Gaas
Paulus, ook bedankt voor je reactie. Alles zit, voor zover ik kan zien, goed aangesloten. Wat bedoel jij met rotatiesnelheid?
Zoals jullie lezen ben ik er nog niet uit. Maar ik geef nog niet op en blijf open staan voor goede raad!
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Re: Vraag over navigatiesysteem
Ben er vandaag nog even mee aan het stoeien geweest. Het systeem heeft kontakt met 5 tot 9 satellieten.
Nog even voor de duidelijkheid; Als ik een plaats van bestemming in toets klopt de afstand en de reisduur aardig (geschat en ervaring). Als ik dan weg rijd blijven deze afstand en reisduur staan. Het systeem "denkt" dat ik nog niet ben vertrokken. Ook de aardige mevrouw zegt telkens dat ik weg kan rijden......
Ook gaat het systeem er automatisch vanuit dat ik thuis op de oprit de zaak instel. Dit heb ik natuurlijk wel een aantal keren gedaan, maar ook wel op een heel andere plek. En de compaspijl wijst alle kanten op, zelden naar het noorden.
Ik eindig met de woorden van Jochem Meier; "ik snap err niks vahh"
Ik blijf hopen op de juiste tip zodat ik nog meer kan genieten van m'n bus!
vr.gr. Gaas
Nog even voor de duidelijkheid; Als ik een plaats van bestemming in toets klopt de afstand en de reisduur aardig (geschat en ervaring). Als ik dan weg rijd blijven deze afstand en reisduur staan. Het systeem "denkt" dat ik nog niet ben vertrokken. Ook de aardige mevrouw zegt telkens dat ik weg kan rijden......
Ook gaat het systeem er automatisch vanuit dat ik thuis op de oprit de zaak instel. Dit heb ik natuurlijk wel een aantal keren gedaan, maar ook wel op een heel andere plek. En de compaspijl wijst alle kanten op, zelden naar het noorden.
Ik eindig met de woorden van Jochem Meier; "ik snap err niks vahh"
Ik blijf hopen op de juiste tip zodat ik nog meer kan genieten van m'n bus!
vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vraag over navigatiesysteem
Is het snelheidssignaal goed aangesloten in de DIN stekker van de radio?
Bij VW is dat de blauw witte draad en misschien zit die op de verkeerde plaats?
Staat bij tips en trucs iets over dacht ik
Als er geen speciale antenne voor navigatie is (maar lijkt er wel op dat je die hebt omdat je 5-9 satellieten vindt) dan zou je geen verplaatsing kunnen registreren.
Bij VW is dat de blauw witte draad en misschien zit die op de verkeerde plaats?
Staat bij tips en trucs iets over dacht ik
Als er geen speciale antenne voor navigatie is (maar lijkt er wel op dat je die hebt omdat je 5-9 satellieten vindt) dan zou je geen verplaatsing kunnen registreren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Vraag over navigatiesysteem
Peter, snelheidssignaal heeft hier niets mee te maken, het systeem gaat immers ook al in de fout als de bus elders dan thuis stilstaat, waarbij het systeem dan wordt opgestart.
Als het tevens aangeeft 5 tot 9 satellieten te hebben, is er ook niets mis met het signaal.
Hier speelt iets anders, en daarvoor moeten we terug naar het beginsel van de werking van een GPS.
De GPS ontvanger doet niets anders dan peiling en afstand te nemen van een sateliet, min of meer net als men vroeger in de zeevaart wel deed met Astronomische Navigatie, het nemen van hoogte en exacte tijd (is peiling) leverd een lijn op waarop de waarnemer zit. Doe je dat van twee of meer hemellichamen heb je een punt waar die lijnen snijden, en dat is je positie.
De GPS doet hetzelfde, hij ontvangt een radiosignaal van de satelliet, met daarin verwerkt een code. Die code geeft belangrijke informatie aan jouw ontvanger, zoals een schema met waar de satellieten staan (dat wisselt na verloop van tijd, en vandaar dat een GPS die lang heeft uitgestaan meer tijd nodig heeft om de satellieten te vinden) en ook de tijd waarop het signaal werd uitgezonden. Elke satelliet beschikt over een atoomklok, of meerdere eigenlijk.
Jouw ontvanger krijgt de juiste tijd, gelijk aan die van alle satellieten door.
Dus als de ontvanger het signaal ontvangt, met daarin de als code verwerkte moment van zenden, berekent jouw ontvanger de tijd die het radiosignaal er over deed om bij jou te komen.
Dat levert een lijn (of eigenlijk een ellips) op met daarop plaatsen die allemaal exact net zo ver van die satelliet zitten. Meerdere satellieten levert dus een snijpunt op waar alle signalen bijeenkomen, en dat is jouw positie.
Met 4 satellieten heb je al een goede fix, ofwel positie.
Overigens is de GPS een Amerikaans militair systeem, en wordt er bewust een fout meegestuurd, zodat de positie van een normale GPS tot enkele honderden meters nauwkeurig is, soms zelfs meer dan 500 meter. Omdat dat voor navigatiesystemen in auto's niet nauwkeurig genoeg is, zijn de GPS'en van je TomTom b.v. eigenlijk DGPS'en, wat zoveel wil zeggen dat er een correctiesignaal wordt meegestuurd vanaf een vaste lokatie. Dat hebben we te danken aan onze eigen Nederlandse Off-Shore industrie, die op de Noordzee ook exacte posities wilden hebben.
Zie het zo: Een vuurtoren staat stil, en de positie daarvan is exact bekent. De positie die hij doorkrijgt van de satellieten levert dus een fout op, in peiling en afstand. Dat wordt eveneens verwerkt in een code, en uitgezonden. Een DGPS ontvanger ontvangt beide codes, en dat wordt omgezet in een zeer nauwkeurige positie. Snelheid en richting worden vervolgens berekend door de ontvanger zelf, simpel door de koers en verheid te berekenen tussen twee posities.
Nu weer terug naar het probleem van het navigatiesysteem van Gaas.
Het systeem heeft 5 tot 9 satellieten (rijkelijk veel overigens) dus met de ontvangst is niets mis.
Er wordt ook een route berekend, dus zou je zeggen dat er ook niets mis is met de software, dit is echter een ander stukje software dan waar de ontvangen signaal van de satelliet worden verwerkt. Blijft over het ontvangst gedeelte waarin de afstandberekening wordt gedaan.
Ik vermoed dat daar iets mis mee is, daar de GPS altijd aangeeft "Thuis" te zijn, ook als dat niet het geval is. Het is simpelweg zijn laatst bekende positie geweest, en daar houd het halstarrig aan vast. Zou hij een positie elders aangeven, dan werkt dat deel nog.
Maar omdat hij wel de kalender bijwerkt, en de hoeveelheid satellieten ook tijdens het rijden verandert, betekend dat dat er niets mis is met de antenne, en dat er geen afstandsmeting plaatsvindt. Of de klok van je systeem is naar de gallemiese (geeft hij wel de juiste tijd aan?) of er is iets mis met de verwerking van de signalen (klopt de positie van "thuis" wel exact, zit het er niet een 505 tot 300m naast?). In beide gevallen iets wat je niet zelf kunt repareren. Ik weet dat scheepsnavigatiesystemen ook wel eens de geest geven, en dat ze meestal weer gerepareerd kunnen worden. Mocht je er met JVC niet uitkomen, neem dan eens contact op met Radio Holland, die doen dat soort dingen wel vaker (op maritiem gebied, maar het apparaat functioneert hetzelfde)
Mvg,
Eric
Als het tevens aangeeft 5 tot 9 satellieten te hebben, is er ook niets mis met het signaal.
Hier speelt iets anders, en daarvoor moeten we terug naar het beginsel van de werking van een GPS.
De GPS ontvanger doet niets anders dan peiling en afstand te nemen van een sateliet, min of meer net als men vroeger in de zeevaart wel deed met Astronomische Navigatie, het nemen van hoogte en exacte tijd (is peiling) leverd een lijn op waarop de waarnemer zit. Doe je dat van twee of meer hemellichamen heb je een punt waar die lijnen snijden, en dat is je positie.
De GPS doet hetzelfde, hij ontvangt een radiosignaal van de satelliet, met daarin verwerkt een code. Die code geeft belangrijke informatie aan jouw ontvanger, zoals een schema met waar de satellieten staan (dat wisselt na verloop van tijd, en vandaar dat een GPS die lang heeft uitgestaan meer tijd nodig heeft om de satellieten te vinden) en ook de tijd waarop het signaal werd uitgezonden. Elke satelliet beschikt over een atoomklok, of meerdere eigenlijk.
Jouw ontvanger krijgt de juiste tijd, gelijk aan die van alle satellieten door.
Dus als de ontvanger het signaal ontvangt, met daarin de als code verwerkte moment van zenden, berekent jouw ontvanger de tijd die het radiosignaal er over deed om bij jou te komen.
Dat levert een lijn (of eigenlijk een ellips) op met daarop plaatsen die allemaal exact net zo ver van die satelliet zitten. Meerdere satellieten levert dus een snijpunt op waar alle signalen bijeenkomen, en dat is jouw positie.
Met 4 satellieten heb je al een goede fix, ofwel positie.
Overigens is de GPS een Amerikaans militair systeem, en wordt er bewust een fout meegestuurd, zodat de positie van een normale GPS tot enkele honderden meters nauwkeurig is, soms zelfs meer dan 500 meter. Omdat dat voor navigatiesystemen in auto's niet nauwkeurig genoeg is, zijn de GPS'en van je TomTom b.v. eigenlijk DGPS'en, wat zoveel wil zeggen dat er een correctiesignaal wordt meegestuurd vanaf een vaste lokatie. Dat hebben we te danken aan onze eigen Nederlandse Off-Shore industrie, die op de Noordzee ook exacte posities wilden hebben.
Zie het zo: Een vuurtoren staat stil, en de positie daarvan is exact bekent. De positie die hij doorkrijgt van de satellieten levert dus een fout op, in peiling en afstand. Dat wordt eveneens verwerkt in een code, en uitgezonden. Een DGPS ontvanger ontvangt beide codes, en dat wordt omgezet in een zeer nauwkeurige positie. Snelheid en richting worden vervolgens berekend door de ontvanger zelf, simpel door de koers en verheid te berekenen tussen twee posities.
Nu weer terug naar het probleem van het navigatiesysteem van Gaas.
Het systeem heeft 5 tot 9 satellieten (rijkelijk veel overigens) dus met de ontvangst is niets mis.
Er wordt ook een route berekend, dus zou je zeggen dat er ook niets mis is met de software, dit is echter een ander stukje software dan waar de ontvangen signaal van de satelliet worden verwerkt. Blijft over het ontvangst gedeelte waarin de afstandberekening wordt gedaan.
Ik vermoed dat daar iets mis mee is, daar de GPS altijd aangeeft "Thuis" te zijn, ook als dat niet het geval is. Het is simpelweg zijn laatst bekende positie geweest, en daar houd het halstarrig aan vast. Zou hij een positie elders aangeven, dan werkt dat deel nog.
Maar omdat hij wel de kalender bijwerkt, en de hoeveelheid satellieten ook tijdens het rijden verandert, betekend dat dat er niets mis is met de antenne, en dat er geen afstandsmeting plaatsvindt. Of de klok van je systeem is naar de gallemiese (geeft hij wel de juiste tijd aan?) of er is iets mis met de verwerking van de signalen (klopt de positie van "thuis" wel exact, zit het er niet een 505 tot 300m naast?). In beide gevallen iets wat je niet zelf kunt repareren. Ik weet dat scheepsnavigatiesystemen ook wel eens de geest geven, en dat ze meestal weer gerepareerd kunnen worden. Mocht je er met JVC niet uitkomen, neem dan eens contact op met Radio Holland, die doen dat soort dingen wel vaker (op maritiem gebied, maar het apparaat functioneert hetzelfde)
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Maar Roest Rust Niet
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vraag over navigatiesysteem
Er van uitgaande dat ik weet hoe een GPS werkt (maar dat wist jij niet, dat ik dat wist )Portuvier schreef:Peter, snelheidssignaal heeft hier niets mee te maken, het systeem gaat immers ook al in de fout als de bus elders dan thuis stilstaat, waarbij het systeem dan wordt opgestart.
Als het tevens aangeeft 5 tot 9 satellieten te hebben, is er ook niets mis met het signaal.
Hier speelt iets anders, en daarvoor moeten we terug naar het beginsel van de werking van een GPS.
De GPS ontvanger doet niets anders dan peiling en afstand te nemen van een sateliet, min of meer net als men vroeger in de zeevaart wel deed met Astronomische Navigatie, het nemen van hoogte en exacte tijd (is peiling) leverd een lijn op waarop de waarnemer zit. Doe je dat van twee of meer hemellichamen heb je een punt waar die lijnen snijden, en dat is je positie.
De GPS doet hetzelfde, hij ontvangt een radiosignaal van de satelliet, met daarin verwerkt een code. Die code geeft belangrijke informatie aan jouw ontvanger, zoals een schema met waar de satellieten staan (dat wisselt na verloop van tijd, en vandaar dat een GPS die lang heeft uitgestaan meer tijd nodig heeft om de satellieten te vinden) en ook de tijd waarop het signaal werd uitgezonden. Elke satelliet beschikt over een atoomklok, of meerdere eigenlijk.
Jouw ontvanger krijgt de juiste tijd, gelijk aan die van alle satellieten door.
Dus als de ontvanger het signaal ontvangt, met daarin de als code verwerkte moment van zenden, berekent jouw ontvanger de tijd die het radiosignaal er over deed om bij jou te komen.
Dat levert een lijn (of eigenlijk een ellips) op met daarop plaatsen die allemaal exact net zo ver van die satelliet zitten. Meerdere satellieten levert dus een snijpunt op waar alle signalen bijeenkomen, en dat is jouw positie.
Met 4 satellieten heb je al een goede fix, ofwel positie.
Overigens is de GPS een Amerikaans militair systeem, en wordt er bewust een fout meegestuurd, zodat de positie van een normale GPS tot enkele honderden meters nauwkeurig is, soms zelfs meer dan 500 meter. Omdat dat voor navigatiesystemen in auto's niet nauwkeurig genoeg is, zijn de GPS'en van je TomTom b.v. eigenlijk DGPS'en, wat zoveel wil zeggen dat er een correctiesignaal wordt meegestuurd vanaf een vaste lokatie. Dat hebben we te danken aan onze eigen Nederlandse Off-Shore industrie, die op de Noordzee ook exacte posities wilden hebben.
Zie het zo: Een vuurtoren staat stil, en de positie daarvan is exact bekent. De positie die hij doorkrijgt van de satellieten levert dus een fout op, in peiling en afstand. Dat wordt eveneens verwerkt in een code, en uitgezonden. Een DGPS ontvanger ontvangt beide codes, en dat wordt omgezet in een zeer nauwkeurige positie. Snelheid en richting worden vervolgens berekend door de ontvanger zelf, simpel door de koers en verheid te berekenen tussen twee posities.
Nu weer terug naar het probleem van het navigatiesysteem van Gaas.
Het systeem heeft 5 tot 9 satellieten (rijkelijk veel overigens) dus met de ontvangst is niets mis.
Er wordt ook een route berekend, dus zou je zeggen dat er ook niets mis is met de software, dit is echter een ander stukje software dan waar de ontvangen signaal van de satelliet worden verwerkt. Blijft over het ontvangst gedeelte waarin de afstandberekening wordt gedaan.
Ik vermoed dat daar iets mis mee is, daar de GPS altijd aangeeft "Thuis" te zijn, ook als dat niet het geval is. Het is simpelweg zijn laatst bekende positie geweest, en daar houd het halstarrig aan vast. Zou hij een positie elders aangeven, dan werkt dat deel nog.
Maar omdat hij wel de kalender bijwerkt, en de hoeveelheid satellieten ook tijdens het rijden verandert, betekend dat dat er niets mis is met de antenne, en dat er geen afstandsmeting plaatsvindt. Of de klok van je systeem is naar de gallemiese (geeft hij wel de juiste tijd aan?) of er is iets mis met de verwerking van de signalen (klopt de positie van "thuis" wel exact, zit het er niet een 505 tot 300m naast?). In beide gevallen iets wat je niet zelf kunt repareren. Ik weet dat scheepsnavigatiesystemen ook wel eens de geest geven, en dat ze meestal weer gerepareerd kunnen worden. Mocht je er met JVC niet uitkomen, neem dan eens contact op met Radio Holland, die doen dat soort dingen wel vaker (op maritiem gebied, maar het apparaat functioneert hetzelfde)
Mvg,
Eric
en jij en ik het erover eens zijn, dat er geen afstandsmeting plaatsvindt. Dacht ik dat het snelheidssignaal misschien de dader zou kunnen zijn, want uit het snelheidssignaal kun je ook de afstand halen. Kwestie van een eenvoudige berekening. En ter confirmatie kun je de berekening hebben van de GPS-satellieten..
Heb je het snelheidssignaal niet, dan zou je dus geen confirmatie hebben.
Lijkt er op dat zijn GPS signaal statisch is en niet dynamisch, terwijl je dynamisch nodig hebt om een verplaatsing te detecteren.
Maar hoe dat bij JVC in de praktijk werkt dat is de vraag..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Vraag over navigatiesysteem
Sluit me helemaal bij peter aan,denk nl ook dat je geen snelheidssignaal hebt.Dit kun je controleren door 2x op de nav knop te drukken,daarna krijg je een klok in het display vervolgens druk je de toetsen 3en5 tegelijk in en je bent in het menu.
Als je nu gaat rijden dan zie je het snelheissignaal veranderen.
Ik heb een keer meegemaakt dat het snelheidsignaal aan massa lag,dan krijg je dezelfde situatie zoals jij beschrijft.
Succes,
Paulus
Als je nu gaat rijden dan zie je het snelheissignaal veranderen.
Ik heb een keer meegemaakt dat het snelheidsignaal aan massa lag,dan krijg je dezelfde situatie zoals jij beschrijft.
Succes,
Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb