Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bouten stuk!!!!!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan uit belgië
Berichten: 228
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:35
Locatie: Lovendegem (belgië)
Contacteer:

bouten stuk!!!!!

Bericht door jan uit belgië »

Hoi T5 vrienden,
Ging ik deze middag ff lekker mijn velgen verwisselen
van mijn lange T5, begin ik rechtsachter
zitten er 2 bouten schuin in geschroefd.:alarm :alarm :alarm :alarm
:muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur
Bus is particulier aangekocht dus dan sta je daar.........
Mag ik deze week nog naar de dealer om alles te venieuwen,
want de schroefdraad binnenin is beschadigd.
Straks bij aankoop tweedehands moet je eerst nog alle bouten kontroleren,
waar gaan we naartoe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar kop omhoog voor de rest is het een pracht aankoop.
Afbeelding
Gr..............JanT5-30
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door InfoMuis »

Kleine correctie, ook een particulier moet zicht aan de wet houden. Zover ik weet gelden de zelfde garantie regels voor verkopen van CtoC a;s van BtoC. Bij BtotB zijn er andere regels. Dus ik denk eigenlijk dat je eens contact met je rechtsbijstandsverzekering moet nemen. Belangrijk is wel dat je de particulier eens op de hoogste stelt en de gelegenheid geeft dit te repareren. Maar er is hier vast wel iemand die meer van recht weet dan ik.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door erik 924 »

bekent probleem bij de T5 de wielbouten zijn gewoon 7 mm tekort in geval van lm velgen!!!
Wil je hierna stalen velgen plaatsen (standaard langere wielbouten)dan is het draad gewoon veroest (verrot)! Je krijgt de bouten niet vast en je zal de boel kapot draaien als je ze toch "vast" wil hebben!!!
Dit is hier ook gebeurd bout gaat gewoon kapot en komt scheef te zitten.

Dus ga op zoek naar langere bouten voor je lm velgen en zo kan het dan niet gebeuren. Vw heeft ze NIET!!!!!

Veel succes
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door vaniac »

Dit soort problemen krijg je wanneer de bouten er met de pneumatische slagmoersleutel ingedraaid worden. De sleutel heeft zoveel kracht dat je niet merkt dat de bout er scheef ingedraaid wordt. Daarom altijd de bouten eerst met de hand indraaien en dan pas de sleutel gebruiken. Het vasttrekken alleen met een momentsleutel :politie :politie :politie
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door Gerard 136 »

Dat is inderdaad de vakkundige methode Vaniac.

Maar helaas heb ik echt nog nooit een momentsleutel zien gebruiken op mijn wielen door de diverse bandenboeren in de afgelopen 20 jaar... :muur Is de kracht van een pneumatische slagmoersleutel in te stellen? Dan zit je natuurlijk nog steeds met de verschillende benodigde aanhaalmomenten bij de diverse wielen, maar dan zitten ze misschien in de buurt. :nuts

Is het naar jouw ervaring aan te raden de bouten thuis zelf op moment te controleren?
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door harry t5 191 »

Ja het is beter zelf de bouten aan te trekken met een momentsleutel!
Er zijn maar weinig bandenboeren die deze sleutel juist gebruiken.
Meerdere keren 'klikken"waardoor de bouten steeds nog vaster gedraaid worden getuigt niet van professionaliteit. :muur
Dus controleer ik mijn wielbouten zelf.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door vaniac »

Ik heb als technicus al heel wat incompetentie bij zogenaamde vaklui meegemaakt en kijk ook niet meer raar op van de rare stunts die ze met de auto´s van de klanten uithalen.
Ik leg altijd zelf mijn wielen op en heb hiervoor ook de benodigde momentsleutel. Wat velen niet weten, is dat je na gebruik de sleutel moet ontspannen c.q. op nul zetten. Hiermee voorkom je dat het moment na verloop van tijd niet meer klopt.

En wat de slagmoersleutels betreft: de meeste kun je inderdaad instellen. Van veel te vast tot onvoorstelbaar veel te vast :ie :ie :ie
Er zijn ook nauwkeurige pneumatische sleutels te krijgen. Ten eerste zul je ze vanwege de hoge prijs niet gauw bij de bandenboer aantreffen, ten tweede worden ze op een vast moment gecalibreerd en ten derde moeten ze regelmatig opnieuw gecalibreerd worden. Om deze reden vind je ze alleen in produktiebedrijven. :nuts :nuts :nuts
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door marko t5 114 »

Ik heb met de kerst een momentsleutel gekregen en heb hem al een paar keer gebruikt. Na dit soort verhalen ben ik blij dat ik hem heb! :jump
wittebeer
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2007, 18:25
Locatie: Dirksland
Contacteer:

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door wittebeer »

met een paar keer klikken is niet mis want als hij klik slaat hij door en draaid de bout niet vaster
als je een goede luchtsleutel heb die draaid los met 800 nm en vast instelbaar vanaf 90 nm en dan kan je ze nog netjes na draaien met de momentsleutel
ge Jan
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door harry t5 191 »

@Wittebeer

Klopt,met een klik is niets mis,maar totaal overbodig!
Vooral als je weet dat er na de klik weer een vast punt zit waar weer lekker tegenaan gedrukt wordt! Zo gaat de bout toch echt te vast hoor! :muur

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door Donald4Motion »

harry t5 191 schreef:@Wittebeer

Klopt,met een klik is niets mis,maar totaal overbodig!
Vooral als je weet dat er na de klik weer een vast punt zit waar weer lekker tegenaan gedrukt wordt! Zo gaat de bout toch echt te vast hoor! :muur

:wjw :T54LIFE :toppie
maar als je moment sleutel niet klikt, werkt die ook niet toch?! omdat je niet bij het 'moment' komt.
is dit punt bereikt dan 'klikt' / ontspant de sleutel.

anders is het net iets als...een kwartslag voor het afbreken stoppen :groteogen

:wjw
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door harry t5 191 »

Klopt,staat er een beetje stom,lees; met 1 klik is het goed. :bifun Meer is overbodig!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
eht294
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2007, 09:43
Locatie: hardenberg
Contacteer:

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door eht294 »

Nog ff een tip mbt gebruik momentsleutel.

Als een bout in 2 of 3 etappes wordt aangehaald let dan op dat het momentverschil tussen de etappes voldoende groot is.
Ik bedoel hiermee dat als een bout vast moet komen te zitten op 100 N/m dat niet de voorlaatste aanhaal iets van 95 was
Om een bout of moer in beweging te krijgen is een hoger moment nodig dan als het in beweging is.
Zie het als je busje wegduwen, om het op snelheid te krijgen is moeilijker dan om het op snelheid te houden.
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bouten stuk!!!!!

Bericht door Guus NLB »

Serieus, als ik bij 'n bandenbedrijf zie dat ze de momentsleutel NIET zouden gebruiken, koop ik er niets !
Overigens gebruiken ze 'm bij elk bedrijf waar ik kom...

Het eerste stuk moeten wielbouten/moeren ALTIJD met de hand worden gedraaid.
Plaats reactie