Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toerenteller

vragen over de T4
Plaats reactie
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

toerenteller

Bericht door j.d.hukema »

Heb al eerder aangegeven dat mij toeren teller onrustig heen en weer sloeg. Na het w draadje gesoldeerd te hebben is het veertien dagen goed gegaan maar zins vandaag is hij als ik hem smorgens start weer onrustig. Maar na een paar kilometer gereden te hebben is hij weer goed. En de rest van de dag ook .Dus alleen als hij een hele nacht stil heeft gestaan.Wie kent dit probleem.En wat moet ik doen .Al aangegeven dat dynamo nieuw is.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: toerenteller

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Dick,
klinkt als vocht en koude probleem in een verbinding/dynamo.
Is het een gereviseerde dynamo waarvan het huis met verf is gespoten? is dan eventueel slechte verbinding met chassis (dynamo steun)
en waarom een andere stekker aan de W-aansluiting gezet? is klemspanning op het stekkertje wel voldoende?, vocht?, open stekker verbinding? Er zit origineel een spatwater dichte stekker op de dynamo.
Succes, :toppie
Groet, Oskar.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: toerenteller

Bericht door j.d.hukema »

He oskar bedankt voor de tips .Ga ik maar eens even controleren.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: toerenteller

Bericht door j.d.hukema »

Oskar er zit op de bout aansluiting waar meer draden op zitten geen kapje. De rood/zwartedraad van de teller heeft zoals ik het kan bekijken een stekkertje [het lijkt er op ]maar hij wil niet los Dan zit er nog een dunne draad op .Als ik dit allemaal in de vaseline zet help dat. En het is een ruildynamo.Hij is niet gespoten.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: toerenteller

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Dick,
nu wordt het over deze afstand moeilijk, ben en blijf geneigd om de dynamo de schuld te geven,of een verbinding direct in de omgeving van de dynemo.
als er verder niks los is geweest in de auto kan het haast niet anders.
Alle stekkers achter op je zekeringkast zitten ook goed geborgd/vast/aangedrukt? Vooral die dikke bruine massa draad??
Meer kan ik zo gauw niet bedenken! :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: toerenteller

Bericht door Christoffel »

Je zegt dat als je een stukje gereden hebt de toerenteller weer rustig wordt.

Als je je auto start zijn je gloeibougies actief, en deze blijven nog gedurende een aantal minuten nagloeien al naar gelang de temperatuur van je koelwater is.

Als je nu eens je gloeirelais ( 104, rechts onderin) er eens uittrekt, is je toerenteller dan wel rustig????

Je gloeistiften trekken z''n 80 amp bij aanzetten en loopt terug naar z'n 50 amp.
Misschien ergens een massa probleem op je motorblok ????
Is je D+ kabel van je dynamo naar je startmotor niet ergens slecht, een oog welke geoxideerd is???


Chris
Afbeelding
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: toerenteller

Bericht door j.d.hukema »

christoffel bedankt voor de tip zal ik morgen eens na gaan.Stel hij is rustig als ik relais 109 er uit trek wat is dan de verdere actie.

Dick
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: toerenteller

Bericht door Christoffel »

Verbetering, relais 104!!!!!!!!!

Dan zul je of je massa van motorblok of je d+ draad moeten kontroleren.

Eenvoudig met een multimeter meten.

Meet spanningsverschil tussen min pool accu en je motorblok, bv cilinderkop.
Spanningsverschil zou 0 volt moeten zijn.

Meet ook eens tussen plus pool accu en D+ dynamo, ook hier spanningsverschil zou 0 volt moeten zijn.

Misschien meet je hier wel een spanningsverschil, weet je gelijk in welke richting je het moet zoeken.

Chris
Afbeelding
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: toerenteller

Bericht door j.d.hukema »

oskar en christoffel jullie hadden beide gelijk. De blauwe draad aan de dynamo had verderop een breuk. En de aarde bij de startmotor was geoxideerd. Blauwe draadje opnieuw gesoldeerd en aarde schoongemaakt. Nog gemeten en geen lekstroom geconstanteerd.Naar de dealer gereden en aan de kast gehad of er ook een storing zat in het instrumentenpaneel . Niet het geval.Van middag gestart en alles werkte normaal.Van morgen was het zo dat mijn toerenteller na het starten niets meer deed en het olie lampje begon te knipperen en de zoemer aan.En weer nadar ik 20 min gereden had was alles weer normaal. Kan volgens monteur.Heeft met elkaar te maken.
Nu morgenvroeg maar afwachten.Maar waarom gaat dan ook het olie lampje branden.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: toerenteller

Bericht door j.d.hukema »

Van morgen gestart en alles werkt zo als het moet werken .Toerenteller goed /geen olielampje meer die de zenuwen krijgt. Dus en aarde heel belangrijk om regelmatig maar eens te controleren. En geen kabelschoentjes meer op zulke plekken.Jongens bedankt voor de hulp.

Dick :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: toerenteller

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Dick,
leuk te lezen dat alles weer werkt.
je dynamo lampje en olie lampje hebben "software matig" in de teller met elkaar te maken is een vorm van beveiliging. :yes
Groet, Oskar.
Plaats reactie