Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nog maar eens "remmen"

vragen over de T4
Plaats reactie
ruud57
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 dec 2007, 11:51
Locatie: Z-Limburg

nog maar eens "remmen"

Bericht door ruud57 »

Tja, ik heb er veel over gelezen maar ik kom er niet uit wjw.
Mijn bus remt slecht. Tot nu toe heb ik 2x een noodstop moeten maken en dan "schuift" tie gewoon 1a2 m over nat asfalt. Die Vanco's hadden nog 4a5mm profiel en die heb ik er gisteren vanaf laten halen en 2 nieuwe Michelin's (Agilis 41) laten monteren. Ik wil het niet proberen maar ik hoop dat die al verbetering brengen. De schokbrekers heb ik ook vervangen en het idee dat tie in de bochten rechtuit wilde is ook voorbij.
Nu mijn vraag; op marktplaats worden Fremaxschijven (set) aangeboden voor 89euro/as. Is dat iets en vooral; remt dat werkelijk beter?

gr ruud
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nog maar eens "remmen"

Bericht door Pascal-141 »

Als je bus "schuift" , dan werken je remmen wel degelijk hé .
Schuiven = gripverlies , en dat ligt hoofdzakelijk aan de banden.
De Vanco's en Agilis banden zijn de "bestelwagenbanden" , die zijn gebouwd op lange levensduur en extra stevigheid.
Wil je echt goede grip , dan moet je overstappen op "sportievere banden" , met lager profiel (wel opletten dat de laadindex voldoende blijft) , alleen die banden bieden goede grip.
Mijn laagprofielbanden laten me toe om bochten te nemen alsof ik op spoorwegrails rijd , zelfs bij nat weer . Ook bij remmen blijft de grip op het wegdek super. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad , en geloof me , ik rijd altijd nogal euh... "sportief" :knipoog

Ik heb er 1 keer (om te testen) eens een setje gewone bestelwagenbanden (vancocontact) onder gehad voor een paar dagen , dat NOOIT meer , na 3 dagen was ik het beu , ik schoof meer dan dat ik reed en heb meteen mijn laagprofieltjes gemonteerd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: nog maar eens "remmen"

Bericht door dukerider »

De Agilis zullen al een hele verbetering zijn tegenover de Vanco's, maar zoals Pascal al aangeeft sportiever rubber geeft véél meer grip.
Zeker bij nat wegdek.
Ik rijdt nu ook nog op Vanco's die op mijn winterwielen liggen, gewoonweg gevaarlijk :alarm
Binnen twee weken naar de keuring en dan kunnen de brede sloffen er weer onder :knipoog
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nog maar eens "remmen"

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ga helemaal met Pascal mee.... Als je wielen blokkeren heeft betere remmen geen zin meer (blokkert ie hooguit NOG sneller)

Ik heb met verschillende auto's op verschillende maten conti vancocontacts gereden en zonder uitzondering de zelfde negatieve ervaringen. (T4, T5, Caddy oud, Caddy nieuw, Peugeot Partner en Seat Alhambra)

-Veel (te veel) herrie
-snel blokkeren bij remmen, zeker bij vochtig/nat wegdek
-wegligging in de bocht ook niet heel bijzonder

Twee keer wijt ik het ongeval waarbij ik betrokken raakte (deels) aan de betreffende banden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ruud57
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 dec 2007, 11:51
Locatie: Z-Limburg

Re: nog maar eens "remmen"

Bericht door ruud57 »

Dankzij de reactie van jullie voel ik me toch al een stuk geruster. Ik hoop alleen voorlopig geen noodstop meer te moeten maken maar van die Vanco's werd ik toch enigzins nerveus dus die komen er echt nooit meer op. Achter heb ik ze wel nog liggen maar als ons budget het toelaat komen daar ook 2 michelins op.

Fijne Paasdagen en groet uit een nat Z-Limburg, ruud :zwaai
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nog maar eens "remmen"

Bericht door Multivan Generation »

je schokdempers hebben ook invloed op het remvermogen.
Misschien zijn die aan vervanging toe?
En die Vanco's; tsja daar is het gras al voor mijn voeten weggemaaid :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie