Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2 Accu's

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t4johnny
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:40
Locatie: Almere T4
Contacteer:

2 Accu's

Bericht door t4johnny »

Hoi ik heb een probleem?
ik heb een t4 en daar heb ik een 2de accu in laten bouwen.
dat ging een tijdje goed, maar nu hoor ik een brom geluid over me radio/versterker
maar als ik de pool van me tweede accu er af haal ben in het geluid kwijt
kan iemand mijn vertellen wat dit kan zijn

grt T4johnny
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Die brom komt als je er ook een 220V acculader bij aan hebt staan?
Meestal staan die namelijk rechtstreeks op de 2de accu.

Waar zit de radio op aangesloten? Op de startaccu of de serviceaccu (2de)?

Is er een koppelrelais of een spanningsloze diodebrug :bifun geplaast?
Of nog netter met een EDR? (=electronic distribution relais).

Simpele acculaders lekken namelijk vaak een beetje wisselspanning.
Dit geeft een brom van ongeveer 50 Hz over het boordnet.

Als de bromtoon overgaat in fluiten bij variërend motortoerental zit het probleem in de dynamo. Deze kan overbelast zijn en een diode van een van de veldwikkelingen kan gesneuveld zijn. Dan gaat ie fluiten........pfieieieieie.

Een constante brom is een acculader.......

Dus mijn vraag, wanneer treedt het verschijnsel op?

Groeten Dennis

Die ook met twee accu's een koppelrelais en een luxe acculader, met de audio kompleet op de serviceaccu rijdt. Al erg lang.........zonder problemen.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

maakt hij dit geluid alleen als je gas geeft want het kan ook zijn dat je + en je massa elkaar kruisen. dat mag nooit bij een audio instalatie.

Had zelf namelijk ook dit probleem. kwam door een massa probleem, mijn bank zit namelijk ijzer in en dat is ook massa. heb de versterkers op me achterwant gemonteerd en het probeem was in eens verholpen.

mijn 2 accu´s zitten gewoon met schakelaar aan elkaars + pollen verbonden.
op de strart accu zit me cd-player en de 2de accue 3 versterkers. en wat neon
:klappen
grt frank
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Fred loodrecht »

Dennis kan je deze ook tussen de start en je boord accu plaatsen?i.p.v.een relais

Waeco
PerfectCharge DC08 - DC40 – laadstroomverdeler en acculader
Hoogwaardige laadstroomverdeler met een galvanisch geïsoleerde gescheiden in- en uitgangsspanning. Inzetbaar voor het laden van de tweede accu tijdens het rijden of als stabilisator van het 12 volt net bij het starten van de motor. Het apparaat zet geregelde of fluctuerende laadspanning om naar een stabiele spanning voorzien van IU-laadkarakteristiek voor de tweede accu. Storingen in het boordnet worden tegengegaan door de galvanisch geïsoleerde elektrische opbouw. Leverbaar in verschillende uitvoeringen.
Gebruikersavatar
t4johnny
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:40
Locatie: Almere T4
Contacteer:

Bericht door t4johnny »

Hij doet het weer we hebben gevonden wat er stuk was
de eindversterker was stuk van de radio
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

@ Johnny, life is as simple as it is..............

@ Fred die Loodrecht staat, ik kon het e-mail adres in mijn outlook al niet thuis brengen........ :jump

Mooi spul van Waeco, en makkelijk. Goede waar voor je geld.
Dit model is een zelfregulerende laadrelais. Met een bepaald spannings gebied waarin de koppeling optreed. Dus alleen bij laden van de dynamo, er is een hogere spanning dan een voor ingestelde waarde en het koppelt af bij rust en tijdens het starten. De startaccuspanning daalt dan behoorlijk en door het afkoppelen is er geen stroom vanuit de serviceaccu naar de startaccu. Iets dat nog wel eens brand heeft veroorzaakt bij de DHZ'er. De kortsluitstartstroom kan wel eens oplopen tot 400 tot 800 Amp. Daar heb je aardig dikke kabels voor nodig hoor.........

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Fred loodrecht
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:38
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Fred loodrecht »

Dank je Dennis,dan ga ik deze kopen.

Fred
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

@Dennis e.a.

Ik ben me ook aan het orienteren op een serviceaccu, en ik vond dit accu-scheidingsapparaat:

Cyrix 80 / 160 / 400 A

Ik ben benieuwd naar meningen hierover, en welk vermogen voldoende is. Er is nogal wat prijsverschil in de drie uitvoeringen (ca. 100, 150 en 200 euro)
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Best veel geld,
ik was toen voor een 180 A scheidingsrelais met ingebouwde diode en alle extra dikke bedrading iets van 40 euro incl verzendkosten kwijt!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

@ Peter,

Van wat ik hoor over het gebruik van (alleen) een relais is dat bij het werken van de dynamo beide accu's altijd gelijktijdig worden opgeladen (zie ook de beschrijving van Dennis Eijking bij de tips&trucs. Met als nadeel dat de lading kennelijk in eerste instantie naar de service accu gaat.

Het zou mooier wezen als de prioriteit ligt bij hat laden van de startaccu, en dat de service pas wordt geladen als de startaccu vol is. Maar hoe krijg je datdan gedaan met eenvoudiger middelen dan die dure computerrelais (zoals ook de waeco als eerder genoemd in deze thread) ?
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Hallo elektricijns :lach

@ Dirk......
De cyrix serie is van victron en is inderdaad een kostbaar apparaat. Ook nog wel een behoorlijk groot apparaat. Dit omdat er intelligente elektronica inzit.
Deze regelt van beide kanten een eventuele koppeling.
Mocht de spanning van de startaccu omhoog gaan door laden van de dynamo zal de koppeling intreden, echter zonder relais maar met vermogenstransistoren. Dit houdt in dat de aanvangsstroom geknepen wordt om kabel overbelasting te voorkomen. Lees het verhaal verderop.
Als de serviceaccu onder laadspanning komt te staan door een externe lader zal de koppeling ook optreden. Tevens zal deze electronica zorgen voor een vertraging in tijd, voordat de koppeling optreed, maar dan praten we over maximaal 2 minuten uitstel, zodat de accu waar de aangesloten lader (dynamo of lader) eerst een deel laadstroom ontvangt en daarna de gekoppelde accu pas aan het laden gaat.


Tevens is het zo dat we over een passief laadsysteem spreken.
Dat wil zeggen dat de aangelegde laadspanning verdeeld wordt over de accu's. De accu die de laagste inwendige weerstand heeft, ofwel de leegste zal een hogere laadstroom krijgen. Dus het is aanvankelijk niet te voorspellen welke accu de meeste stroom zal krijgen, als het maar de minstvolle is.

Bij een actief laadsysteem, koppelen we de spanning terug als controle naar een externe regelaar en die werkt met tijds eenheden en voor ingestelde waarden als Bulk en Float. Ofwel een bepaalde tijd tussen een half en twee uur voltrappen met de maximale laadstroom van de dynamo in ons geval meestal 90 A bij een spanning tussen 14 en 15 V (is hoog maar omdat het voor bepaalde duur is kan dat) en daarna gaat het systeen in Float over, dat houdt in dat er voor de erna komende tijd door de externe regelaar een vaste spanning wordt afgeregeld op de accu's meestal tussen 13 en 13,8V. De bij behorende stroom is dan ook lager. Want hoe groter het verschil van de accuspanning voor het laden en de aangelegde laadspanning des te hoger is de uiteindelijke laadstroom.

In Electronische laders vanuit 230V met UIUo karakteristiek komt ook nog de mode Equalize voor, waar bij de laadstroom afhankelijk wordt van de vraag en dan ontstaat het zg druppelladen van 2 tot 4 Amp om de accu op spanning te houden

De reden waarom er een zwaar relais 70 -80 amp geplaatst dient te worden heeft te maken met dat eerste moment, waar bij de laadstroom kortstondig gelijk kan zijn aan de capaciteit van de accu. Neem een serviceaccu van rond de 100 Ah dus ook een laadstroom van 100 Amp willen gaan lopen. Dit duurt enkele seconden en dan zal de accuspanning mee omhoog gaan en de laadstroom minder worden tot 25% van de capaciteit dus ong 25 Amp. Is de accu onder normale omstandigheden en de spanning ligt om en nabij de 14V zal de laadstroom op den duur teruglopen naar de nominaal laadstroom van een zuuraccu en die is 10% van de capaciteit dus 10Amp. Dat is ruim voldoende om de accu vol te houden. En dit regeld de accu zelf aan de hand van zijn eigen inwendige weerstand.

Uiteindelijk geldt dit voor de startaccu ook.
Ga je koppelen op het moment dat de motordraait kan de laad overstort van de startaccu naar de serviceaccu behoorlijk oplopen en meer dan de 100% zijn soms kortstondig 500% van de serviceaccu capaciteit dus 500A.
Dus het is niet de laadstroom van de dynamo die zo hoog is!!
Vandaar de dikkere kabels tussen de beide accu's!

Zorg overigens dus dat je de serviceaccu nooit helemaal leeg trekt!!! Verbruik je veel stroom als je stilstaat, zorg dan voor een bijlader vanuit 230V.

Als het systeem gekoppeld is, tel dan de twee accu capaciteiten bij elkaar op en voor de berekeningen van de laadstroom weer uit.

Wat een verhaal weer...........hopelijk heb je er wat aan.

Knetterknetter.........bzzzzzzzzz pling!
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

@ Dennis:
Hallo elektricijns
"Just wannabee" :ie :bonk :alarm

Thanx, hele hoop info! Veel nieuwe begrippen ook, bv. een float in mijn wereld is een getal met een variabel aantal decimalen :groteogen
Die cyrix is idd een mooi stukje techniek, zoals het ook terug kunnen koppelen van de service naar het startcircuit, maar :nouwatkostdat
Bij Jasicamp hebben ze ook het e.e.a. aan spul:
- Accu scheidings relais 180 ampere = 27 euri
- Diodebrug :bonk met compensatie diode = 45 euri = niet aangeraden
- Accuscheidings automaat = 51 euri = ook interessant

Die automatische schakelaars zijn wel heel handig voor de wannadee-elektrieker :bifun ; weinig kabels nodig :jump

Maar i.i.g. veel om mee verder te kunnen! Als ik er niet meer uitkom, dan kom ik wel weer op terug.
Succes iedereen met klussen! :koffie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie