Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Veel rook

vragen over de T4
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Veel rook

Bericht door Tvier »

Goedenmiddag deze mooie middag,

Als ik mijn t4 start wanneer die koud is, komt er een witte pluim rook uit de uitlaat. Het lijkt exact op de witte rook die je krijgt wanneer je een auto heel lang niet gestart hebt. En wanneer ik tijdens het rijden accelereer, wordt mijn achterligger geheid verblindt door de zwarte rookwolk die er bij mij uitkomt.

Iemand zei dat ik de olie en filter moet verwisselen, alsmede de gloeispiralen.. Klopt dit?
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Veel rook

Bericht door René »

Iedere diesel auto die gestart wordt zal een rookpluim kunnen geven. Mijne is iets grijs/blauw, en verbruikt geen olie, dus maak me er geen zorgen over. Die witte pluim kan bij jouw op een onvolledige verbranding zijn. (motor is koud en er wordt wat meer brandstof ingespoten. (rook zou eigenlijk wat zwarter moeten zijn) maar ik zou me er geen zorgen over maken. Als ie rookt als je gas geeft, geen probleem in mijn ogen, zwarte rook is een tekort aan lucht. Klopt waarschijnlijk wel, als je gas geeft heeft de motor even de tijd nodig om alles bij te regelen. (turbo moet ook nog op gang komen om meer lucht in te blazen indien aanwezig)
Olie en filter heeft niets met koude start temaken mijn inziens.
Gloeispiralen wisselen???? Lijkt mij niet nodig, tenzij hij ook slecht aanslaat enzo, maar daar praat je niet over dus zal dat wel goed zijn.

René
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: Veel rook

Bericht door Tvier »

Berrie en Rene schreef:Iedere diesel auto die gestart wordt zal een rookpluim kunnen geven. Mijne is iets grijs/blauw, en verbruikt geen olie, dus maak me er geen zorgen over. Die witte pluim kan bij jouw op een onvolledige verbranding zijn. (motor is koud en er wordt wat meer brandstof ingespoten. (rook zou eigenlijk wat zwarter moeten zijn) maar ik zou me er geen zorgen over maken. Als ie rookt als je gas geeft, geen probleem in mijn ogen, zwarte rook is een tekort aan lucht. Klopt waarschijnlijk wel, als je gas geeft heeft de motor even de tijd nodig om alles bij te regelen. (turbo moet ook nog op gang komen om meer lucht in te blazen indien aanwezig)
Olie en filter heeft niets met koude start temaken mijn inziens.
Gloeispiralen wisselen???? Lijkt mij niet nodig, tenzij hij ook slecht aanslaat enzo, maar daar praat je niet over dus zal dat wel goed zijn.

René
Maak me dus druk om niks :nuts

Thanks Berrie en Rene
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: Veel rook

Bericht door Tvier »

Hoe wordt een brandstofpomp op 'tijd' gezet?

Volgens een automonteur is dat de reden van de rook..
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Veel rook

Bericht door Die Bruine »

Ik heb echt exact hetzelfde op mijn T4. Alleen startte de mijn niet altijd perfect. Wel in één keer, maar toch niet zoals ik wens. Vanaf januari eigenlijk geen last meer gehad van dat starten, tot vorige week. Het klinkt een beetje als een lege accu. Maar nog wel starten in 1 omwenteling. Behalve wat jij hebt opgeschreven heb ik er verder geen last van. Komende zaterdag ga ik toch wel mijn olie en filters vervangen die ik hier in de gang heb liggen (zeg ik al 3 weken :jump ). Ik ben benieuwd of het dan nog zo is. Als ik tijd heb en de spiralen los krijg wil ik deze eigenlijk wel eens doormeten (vanwege het starten). Voor die € 80,- heb ik zoiets van dan is dat ook maar alvast vervangen. Al heeft de bus er pas 103.000km op staan.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: Veel rook

Bericht door Tvier »

Die Bruine schreef:Ik heb echt exact hetzelfde op mijn T4. Alleen startte de mijn niet altijd perfect. Wel in één keer, maar toch niet zoals ik wens. Vanaf januari eigenlijk geen last meer gehad van dat starten, tot vorige week. Het klinkt een beetje als een lege accu. Maar nog wel starten in 1 omwenteling. Behalve wat jij hebt opgeschreven heb ik er verder geen last van. Komende zaterdag ga ik toch wel mijn olie en filters vervangen die ik hier in de gang heb liggen (zeg ik al 3 weken :jump ). Ik ben benieuwd of het dan nog zo is. Als ik tijd heb en de spiralen los krijg wil ik deze eigenlijk wel eens doormeten (vanwege het starten). Voor die € 80,- heb ik zoiets van dan is dat ook maar alvast vervangen. Al heeft de bus er pas 103.000km op staan.
Wat jij zegt heb ik ook met het starten. Hij start wel altijd met één omwenteling, maar ljkt toch moeizaam te gaan.
Als jij 'm s'ochtends start krijg je dan ook een witte rookpluim uit je uitlaat?
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel rook

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb daar ook wel eens last van...
Maar ja, dat mag ook wel met een km-stand van ruim 220.000 km, dat de gloei spiralen eens vervangen kunnen worden.

Ik denk er ook aan, om de verstuivers eens te laten reviseren en de afstelling te laten controleren, of zijn ruil delen van VW of bijvoorbeeld verstuivers via Ebay een goedkopere/betere oplossing?

Wie heeft daar ideeën over?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Veel rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een TDI start bij temperaturen boven nul bijna net zo goed zonder voorgloeien dan met, dus als ie van de winter ook redelijk goed startte zal het met die gloeispralen wel loslopen gok ik.

(te)veel zwarte rook bij optrekken duid op een tekort aan lucht --> te weinig turbodruk, te weinig lucht aanzuiging (luchtfilter erg vervuild?)of teveel inspuiting of onjuist inspuitmoment.

Wit roken bij starten duid ook op onverbrandde diesel -> te weinig lucht / teveel diesel op onjuiste moment

Met een VAG testkast of VAGcom kun je de pomptiming controleren (en dan eventueel aan de hand van de uitlezing nog wat afstellen)

Omdat een distributie riem rekt na montage zal de afgestelde timing na verloop van tijd iets verlopen. Op zich geen vreemde situatie dus.

Als je pomptiming goed staat kun je onderdelen gaan demonteren (uitlezen is veel makkelijker dan allerlei dingen de- en monteren :knipoog )

-Verstuivers demonteren en bij Boschdienst laten nakijken, ze kunnen daar in een testopstelling zien en horen of ze nog naar behoren functioneren en een juist verstuiverbeeld geven.
Zo niet, dan kun je uit een aantal opties kiezen:
-Nieuwe verstuivers, duurste grap, en mijns inziens bijna altijd overbodig
-Ruil verstuivers, je levert je oude verstuivers in en krijgt gereviseerde terug goedkoper dan nieuwe en mijns inziens net zo goed.
-Je eigen verstuivers (laten) repareren, je kunt losse nozzles krijgen voor je verstuivers (het uiteinde in de motor wordt dan vervangen, je kunt verstuivers uit elkaar draaien en dat deel er nieuw in zetten.) strikt genomen zou je dan ook nog de insruitdrukken moeten controleren, maar dat wordt heel vaak niet gedaan.

Ik heb het destijds voor een landrover gedaan (bosch verstuivers) de nozzles kostten toen 64 gulden per stuk ex btw, gewoon vervangen zonder opnieuw afstellen van inspuitdruk van de verstuivers en motor liep nadien stukken beter dan voorheen (reden van vervanging nozzles: twee van de vier vernevelden niet goed en druppelden na)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Veel rook

Bericht door harry t5 191 »

Rodger B,

Dat meen je toch niet met volle ernst dat nieuwe nossels niet afgesteld werden? :muur
Het zal dan wel een b**ren garage geweest zonder perspomp.
Meestal ben ik het met je eens,maar nu niet.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Veel rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

Die boeren garage was ik thuis zonder special tools ;-)

eigen auto.... kunt ze er altijd nogeens uitschroeven, kost hooguit 4 brandplaatjes van een keartje het stuk....

Maar wij is toen, door de bosch dieselservice notabene, verteld dat er weinig tot niets af te stellen was aan die tweetraps verstuivers....

verstuivers van bijvoorbeeld een golfje 2 diesel zouden ze wel afstellen, deze zouden zij zelf ook alleen schoonmaken en nieuwe nozzles plaatsen.

Er zaten ook geen shims bij de veertjes waarmee iets afgesteld zou zijn.....

heb de verstuivers toen zelf uit elkaar geschroefd en de nieuwe nozzles erin gezet, zoals gezegd, motor liep daarna beter dan ik hem ooit had horen lopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel rook

Bericht door Multivan Generation »

Maar wij is toen, door de bosch dieselservice notabene, verteld dat er weinig tot niets af te stellen was aan die tweetraps verstuivers....
Dat is mij ook ter ore gekomen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: Veel rook

Bericht door Tvier »

Mijn distributieriem is 15.000 km geleden vervangen, dus het kan neit de rekking zijn denk ik. Maar het kan natuurlijk gekomen zijn door verkeerde montage?
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Veel rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik denk dat de meeste rek juist in het begin van het gebruik optreedt, en als ie daarbij ook nogeens niet erg nauwkeurige "fijn" afgesteld is kan het zijn dat je daardoor nu erg bij de grens terecht gekomen bent van goed lopende timing. Daarbij zijn er erg veel niet-dealers die de riem wel netjes monteren en op tijd zetten, maar net dat laatste stukje met de computer niet doen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Veel rook

Bericht door Die Bruine »

Tvier,

Mijn T4 start echt exact hetzelfde. Grappig om te horen dat iemand anders dat ook heeft. Ik maak me er eerlijk gezegd al 2 maanden ofzo niet meer druk om. Peter heeft destijds in een ander topic iets over de timing geroepn. Ik heb een kabel gekocht en volgens de software draai ik precies wat ik moet draaien, maar dan ook echt precies. Ik weet niet meer welke waarde het was 55 of 65. Maar daar staat mijn bus nu dus op. Ik zal het binnenkort wel weer testen. Zaterdagmiddag denk ik. Of morgenavond als de brug vrij is en ik dan al terecht kan. De reden dat ik aan de gloeiers dacht is omdat de motor soms gewoon perfect start. Vooral in de middag als het ook weer wat warmer is. Die zwarte rook heb ik als ik voor een verkeerslicht sta te wachten en volgas wegtrek. Of als ik rustig heb gereden en dan wederom volgas wegtrek in 2. Maar zoals ik al zei, ik maak mij er niet meer druk om. Ik twijfel heel erg om de EGR af te doppen. Ik hoor tegenstrijdige berichten hierover in combinatie met een AHY/AXG blok. Ik denk dat ik de gloeispiralen aan het eind van de zomer voor de zekerheid maar vervang. Tenzij het mij weer gaat irriteren.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
meerman
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mei 2008, 16:36

Re: Veel rook

Bericht door meerman »

ik zou toch de verstuivers maar ns checken hebben met stationair of iets verhoogd toerental lekker de verbrandingskamer staan vol "pissen"bij volgas moet deze en de normaal in gespoten brandstof allemaal verbrand worden.
mijn 102 pktje rookt totaal niet.
dus ga dr maar niet aan wennen grote motorschade kan hiervan t gevolg zijn. :gif
K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
Plaats reactie