Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 ombouwen naar lichte vracht

vragen over de T4
Plaats reactie
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: do mar 13, 2008 21:07

t4 ombouwen naar lichte vracht

Bericht door stijnh »

mijn vader wil zijn korter t4 (nu met 9 zitplaatsen) ombouwen naar een lichte vracht.
weet iemand hier of dat mogelijk is en waar ik zou kunnen vinden aan welke voorwaarden dat moet voldoen
zou een laag tussenschot achter de tweede rij zetels en het uithalen van de zetels en gordels genoeg zijn?

als iemand daar iets over weet of weet waar ik daar iets over kan vinden dan is dat zeer welkom

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10342
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: t4 ombouwen naar lichte vracht

Bericht door Pascal-141 »

Omdat de Belgische wetgeving totaal anders is dan de Nederlandse wetgeving op dat gebied , kun je deze vraag best stellen op het forum van de Belgian T4 Club ...
:knipoog

Als je een tweede rij zetels wil behouden , dan wil je er waarschijnlijk een dubbel cabine van maken.
Bij een dubbel cabine is het verplicht om een volledig gesloten wand te hebben die de laadruimte van de voorkant afsluit.
Alleen bij een "enkel cabine" , kun je kiezen tussen een gesloten wand , halve wand , of zelfs helemaal open.
Wanneer je wil gaan veranderen van aantal zetels , dus naar dubbel en enkel cabine , dan moet je zowieso ook bij D'Ieteren langs om een nieuw PVG-nummer aan te vragen , en bij de keuring voor een complete herkeuring , inclusief weging en opmeting .
Er hangt daarbij dan ook nog veel af van de ouderdom van je T4 , want voor oudere modellen T4 wil D'Ieteren geen nieuw PVG nummer meer afleveren...
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: do mar 13, 2008 21:07

Re: t4 ombouwen naar lichte vracht

Bericht door stijnh »

bedankt voor de uitleg!!
ik wist niet dat je daarvoor naar d'ieteren moest
en in de keuring bestaat het risico dat ze ambetant doen en hem niet keuren

kzal er nogs navragen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
-jo-
Berichten: 3
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 14:47

Re: t4 ombouwen naar lichte vracht

Bericht door -jo- »

Ik heb onlangs mijn T4 (ex rijkswacht) omgezet naar lichte vracht.

Heel raar verhaal, kenmerkend belgisch)...

Ik had de bus gekocht om "nest" mee te verhuizen, verschouwen, verbouwingswerken uit te voeren e.a . Bus gekeurd, geen probleem, verzekering ook geen probleem. 2 maand later komt den tax...67€ , woehoe ! Alles in orde tot ik nog een maand later een herziening krijg van vader staat. 790 € betalen !!!

Natuurlijk ging ik niet akkoord met deze zoete inval van vaderke staat. Dus, alle documenten bij elkaar gepakt en beginnen pluizen. Origineel geleverd van volkswagen uit als lichte vracht, omgebouwd door een gespecialiseerde firma (rijkswachtombouw).

Gescheiden rijkant met vast tussenschot
Gescheiden middendeel met achterbank met vast tussenschot
Achterbouw met kasten en schuiven

Alles zoals het hoort maar waar halen ze die 790 € dan ineens vandaan ????

Eerst naar de keuring gebeld, die wisten me te vertellen dat mijn T4 ingeschreven stond als lichte vracht (???????????????)
Wat ze niet wisten is waar dan die 790€ vandaan komt.

Naar de VW dealer geweest...die wist het ook effe niet meer, zelfde verhaal.

Uiteindelijk naar de belastingsdienst geweest op men eigen gemeente (Temse) met heel de papierberg. Wat ik verwachte bleek uit te komen, die wisten het ook niet. Gelukkig was daar een bereidwillig persoon die de telefoon genomen heeft en zelf naar brussel belde. Na veel gezever , gekeuvel , doorverbonden te worden kwamen we uit bij de persoon die de betaling heeft doorgestuurd.

Wat blijkt:

Mijn bus had tussen de wielbasis (van center voorwiel tot center achterwiel) minder dan 50% laadruimte waardoor het wel een lichte vracht was omdat het een overheidsvoortuig was.

Om mijn T4 in te schrijven als lichte vracht moest ik dus:

MEER dan 50% laadruimte hebben tussen de wielbasis met een vast tussenschot.

EN

ik moest een nieuw gelijkvormigheidsattest aanvragen bij d'ieteren

EN

ik moest opnieuw een herkeuring laten doen als zijnde volledig lichte vracht

Daarop werd zetel achter de bestuurder en bijrijder naar voor geplaatst met een vast tussenschot (attest voor nodig van de dealer): 280€
Gelijkvormigheidsattest werd aangevraagd bij d'ieteren via mijn vw garage hier in de buurt (1 week en 68€ administratieve kosten)
Herkeuring door de garage + klein nazicht voor de keuring: 170€

De 790 € kwamen te vervallen en herleid naar 68€

Hopelijk heb je hier iets aan, succes.
Plaats reactie