Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vastloper: en nu?

vragen over de T4
Leenvandee
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 22, 2008 18:09

vastloper: en nu?

Bericht door Leenvandee »

Onze bus (trotse bezitter van VW T4 2.5 TDi, 2001, 240.000 km, mooie dubbele cabine) - snik - heeft vanochtend een vastgelopen motor opgelopen.
Eerste diagnose van de garage (ik ben technisch een leek, dus misschien verwoord ik het verkeerd):
één van de poelies die door de distributieriem wordt aangedreven, is vastgelopen - daardoor de riem ook - tanden eraf - gekraak - kromme kleppen - etc.
Oorzaak moet nog gevonden worden, de eigen (kleine) garage kan er pas volgende week mee aan de slag. Schat dat bij reparatie bij hem de bus toch wel een week of drie uit de roulatie is.

Wat te doen?
- is dit beter om over te laten aan specialisten (revisiebedrijven)? is dat goedkoper/beter/sneller? bedrijven in de buurt van Arnhem?
- is het interessant om de motor te laten vervangen? bij hoeveel kosten?
- hoeveel garantie hoor je te krijgen je na zo'n reparatie?

Dank voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Leenvandee op di apr 22, 2008 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 18:28

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Tvier »

Damn, dat is niet mis.

Ik heb geen inhoudelijke kennis omtrent dit onderwerp dus ik kan ook niks met je delen, maar wil je toch succes wensen met alle ellende! Hoop dat je snel weer de weg op kan met je bus. :ikrij
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Christoffel »

Klink als een vastgelopen waterpomp. :groteogen :groteogen :groteogen

Als je riem stukgelopen is tijdens het rijden, en je kleppen hebben een optater gehad kun je op het volgende rekenen.

Hoogst waarschijnlijk een nieuwe of gereviceerde cilinderkop. Doordat de zuiger de kleppen raken komen deze vaak vast te zitten in de klepgeleider en barsten de hydraulisch klepstoters doormidden, waardoor deze muurvast in de kop komen te zitten, vaak breekt dan ook de nokkenas doormidden.

Schade aan het onderblok valt vaak erg mee. Soms gebeurd het wel eens dat je drijfstang krom raak, maar meestal is dit niet het geval. Zuigerhoogte meten in de bovenste stand bij alle cilinders en je weet het.

Je moet rekening houden met een (nieuwe) cilinderkop, kopbouten, diverse pakkingen, distributieset, waterpomp en arbeitsloon .

Daar je motor al 240.000 km gedraaid heeft kun je ook een gebruikt blok met minder km kopen,of een revicie blok, het draaiende gedeelte dan, en dan alles overzetten zoals pomp, verstuivers en turbo.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3071
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:08
Locatie: Zeijen

Re: vastloper: en nu?

Bericht door harry t5 191 »

Das grote pech man! :muur
Het kan inderdaad de spanrol van de distributieriem geweest zijn die kapot gelopen is.
Heb hier ook ervaring mee! Mijn motor had nog maar 29000 km gelopen!
Er is toen door VW een kompleet nieuw blok ingezet,dit met het oog op eventuele verborgen beschadigingen in het blok!
Ik wens je sterkte met je beslissingen.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: vastloper: en nu?

Bericht door frank884 »

Dat is heel jammer bij zo'n jonge T4 al de motor vast gelopen.
240.000km is voor een 2.5 TDI helemaal niet veel die motor moet normaal veel en veel meer
aan kunnen.
het is gewoon vette pech dat een onderdeel zws alles heeft laten kapot lopen
maar dat kan ook bij 120.000 km erop.
ik zou bij een of 2 motoren revisie bedrijf eens gaan vragen hoe hun er over denken/prijsopgave.
of andere moter??? ligt er ook aan wat er precies kapot is.......
Ik zou niet weten wat verstandig is hierin, moet je eerst weten wat er allemaal vernieuwd dient
te worden of zich dat loont of dat je beter voor een andere moter kunt kijken, maar daar wil je natuurlijk ook wel garantie op....
maar de bus (2001) is het best wel waard om hem te laten maken
ook al zal het een flinke financiele aderlating zijn.
sterkte ermee!!!!! en met het nemen van de juiste beslissing
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: za jan 13, 2007 23:03
Locatie: Silvolde

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Charles 1065 »

In Doetinchem zit Keizer nooit slechte dingen over gehoord is een bedrijf die gespecialiseerd is in het reviseren van diesel motoren. Weet diverse Mercedes rijders die louter positieve ervaringen hebben maar wel 30 kilometer van je vandaan! Veel wijsheid, en hoop dat je spoedig weer kunt genieten van je :T44EVER :zwaai
Gebruikersavatar
kakanox
Berichten: 85
Lid geworden op: di apr 22, 2008 23:37

Re: vastloper: en nu?

Bericht door kakanox »

kleine tip: op marktplaats staan nu zowel een cilinderkop van een ACV als een totaal blok met 170 pk.
Loopt allebei flink in de papieren en wees voorzichtig met de aankoop van dat soort onderdelen...

...verder: veel succes met de reparatie!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30419
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Multivan Generation »

een ACV blok met 170 pk zou ik afraden :ie Veels te veel gepushed dan, en dat gaat ten koste van de brouwbaarheid.

Of bedoelde je, 170.000 km? :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4427
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Donald4Motion »

ik vind dat die diesels van tegenwoordig helemaal niet zoveel KM's kunnen draaien zoals een echte diesel.
de enige met veel KM's die ik heb gezien is van die koerier die hier bij elke post z'n km's vermeld maar verder.

Maargoed, Ik heb ervaring met revisieblokken (2x) maar ben er absoluut niet tevreden over.
oliezuipen, vermogen verlies, koppakking die gesprongen was :mail
dit was bij een 2.8Liter TDI en een chevy V8.
het was een hoop ergenis en kon beter een nieuwe bus halen want dat was achteraf gezien goedkoper of even duur.

In spijkenisse zit de grootste blokken revisie bouwer van nederland VEGE, die hebben alle onderdelen voor deze wagen op de plank liggen :yingyang

Succes
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bestaat dat nog?? VeGe? dacht dat die een jaar of 4, 5 geleden op de fles gegaan waren......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4427
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Donald4Motion »

Roger B. schreef:Bestaat dat nog?? VeGe? dacht dat die een jaar of 4, 5 geleden op de fles gegaan waren......
Nee het is al vaker over de kop gegaan :ie maar je hebt garantie van een jaar op een blok, dus is toeval als ze net over de kop gaan :bonk
en ze werken met zeer veel toeleveranciers van onderdelen tot complete blokken als ze deze niet op voorraad hebben.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30419
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Multivan Generation »

je kunt ook je blok laten reviseren bij VW zelf.
Bijna niemand weet dat..
Blok wordt dan opgestuurd naar een motorenfabriek van VW.

Hier zitten wat oudere mensen, met veel liefde voor het vak, die het gehele blok uit elkaar halen, alles nameten en controleren. Als zij hem goed bevinden, dan is het revisieblok misschien wel beter als nieuw.. Kan wel even duren voordat je hem terug hebt. Hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan...

De meeste mensen die een revisie blok nodig hebben, kijken eerst naar de prijs, en dat wegen ze af tegen de geleverde kwaliteit. En dat is lastig...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 20:47
Locatie: Barneveld

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Christoffel »

Het reviceren via de fabriek houdt voor de dealer niets anders in dan het bestellen van een shortblok.

Onderblok met cilinderkop, het oude draaiende gedeelte moet dan terug gestuurd worden, zo niet krijg je je statiegeld niet terug.

Alles moet over gezet worden. Ook distributietandwielen, kappen, pomp, verstuivers, sensoren, werkelijk alles.

Onderblok wordt geleverd met waterpompen carterpan, en cilinderkop zit gemonteerd met kleppendeksel. Dat is alles.

Een hoop sleutel werk dus.

Chris
Afbeelding
Leenvandee
Berichten: 10
Lid geworden op: di apr 22, 2008 18:09

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Leenvandee »

Beste mensen,

Dank voor jullie meelevende reacties!
Inmiddels is er het nodige duidelijk: de waterpomp was vastgelopen, waardoor de riem al zijn tandjes verloor en o.a. alle inlaatkleppen tegen de zuigers zijn getikt/gebotst. Onderblok en nokkenas zijn hoogstwaarschijnlijk nog intact.
Aanpak van de garage: cylinderkop is inmiddels naar revisiebedrijf (alle inlaatkleppen moeten vervangen), nieuwe pakking, nieuwe distributieriem, nieuwe waterpomp, en hopelijk komen we niet nog meer tegen.
Dus: flinke kostenpost, maar gezien jullie reacties hierboven had het erger gekund (´tel je zegeningen´, zei mijn oma vroeger).

Je vraagt je achteraf wel af: tijdens de vorige distr.riem vervanging (bij 180.000 km) heeft de garage standaard ook de brandstofpomp vervangen. Had ik toen ook niet moeten vragen om de waterpomp te vervangen (of had de garage dat moeten voorstellen)? En hebben jullie suggesties wat er na zo´n akkefietje nu meteen zou kunnen worden meegenomen? Ik hoop natuurlijk nog lange tijd genieten van deze bus.

Leen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vastloper: en nu?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Euhhh..STANDAARD de brandstofpomp vervangen bij riemwissel :bonk hoop het toch niet (pomp kost pakweg 1500 euro) ik vermoed dat dat dan toch de waterpomp geweest zal zijn..... dat die dan pakweg 60.000 km later de geest geeft is domme pech en waarschijnlijk niet echt te verhalen als garantie.

Wat nu gedaan moet/kan worden
-koprevisie (doen ze denk ik wel aangezien ze de kleppen vernieuwen)met uiteraard nieuwe koppakking
-Nieuwe waterpomp (lijkt me logisch vanwege defect oud exemplaar)
-Nieuwe distributieriem (eveneens logisch omdat de oude verscheurd is)
-Nieuwe span/geleide rollen
-Nieuwe bout en diamantplaatje krukaspoelie Tevens de trillingsdemper in de poelie goed kontroleren en bij twijfel vervangen (pakweg 100 euro maar kan narigheid veroorzaken als er rubberdeeltjes van de demper in je distributie komen)
-Olie (+filter) en koelvloeistof verversen (kan bij demontage van de kop bij elkaar komen) eventueel volledige beurt laten doen afhankelijk van hoe ver die nog verwijderd is.
-eventueel meteen brandstofpompzijde ook distributieriem en rollen vervangen (zijn er toch al af)
-eventueel multiriem (drijft de dynamo en stuurpomp en eventueel aircopomp aan) vervangen

nog aanvullingen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie