Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dieselfilter

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Dieselfilter

Bericht door frank884 »

Multivan Generation schreef:ik vervang ook vaker hoor,
alleen volgens VW zou het 60.000 km mee moeten kunnen gaan.
Dat wordt er vermeld in het boekje..

Ik zelf zou een filter kiezen met een zes kant er op,
vind ik zelf namelijk prettiger met de- en monteren.
Ieder zijn voorkeur he..
voor de dieselfilter maakt me dat niet zo veel uit of de onderkant rond is of zeskant
die zit gewoon door een gat slangen eraf naar boven drukken en klaar.
maar bij de motoroliefilter (bij de ACV motor) is het een lastige klus om die eruit te krijgen als onder op de filter
geen maat 30 dop (alsco) of maat 27 dop (mahle oc 105) of een strip mann W950/4 kan
want met de klemketting/riem is daar geen plaats om aan te draaien, die filter zit op zo.n lompe plek :bonk :bonk
ik heb het zondag nog gedaan, met een dop 27 en een paar verlengstukken en een kruiskoppeling van de dopsleutel gaat het.
bij de ABL (de 1.9TD) daar zit die motorolie op een veel betere plaats, en daar maakt het niet uit.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dieselfilter

Bericht door Multivan Generation »

dom van me,
ik had even het olie filter in mijn hoofd :bonk :muur
Je hebt gelijk :toppie

Trouwens bij een T4 met ABS is het minder leuk om te doen---> meer werk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dieselfilter

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
Trouwens bij een T4 met ABS is het minder leuk om te doen---> meer werk
dat zei ik ook, maar ik werd voor gek verklaard destijds, was klusje van tien minuten hooguit kwartiertje.....

Ik heb er half uur tot drie kwartier over gedaan (wel koplamp compleet eruit gehad en op mijn dooie akkertje gewerkt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dieselfilter

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef:
dat zei ik ook, maar ik werd voor gek verklaard destijds, was klusje van tien minuten hooguit kwartiertje.....

Ik heb er half uur tot drie kwartier over gedaan (wel koplamp compleet eruit gehad en op mijn dooie akkertje gewerkt)
En dan ben je nog een wijsneus...ook.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dieselfilter

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:
Multivan Generation schreef:
Trouwens bij een T4 met ABS is het minder leuk om te doen---> meer werk
dat zei ik ook, maar ik werd voor gek verklaard destijds, was klusje van tien minuten hooguit kwartiertje.....

Ik heb er half uur tot drie kwartier over gedaan (wel koplamp compleet eruit gehad en op mijn dooie akkertje gewerkt)
Tja , bij mij zit dat dieselfilter er toch zeker binnen 10-15 minuten in hoor. En ja , ik heb ook ABS .En koplamp demonteren is bij mij helemaal niet nodig : filter kan gewoon recht naar boven , tussen koplamp en ABS blok .
Is de plaats van het filter dan aangepast tussen andere bouwjaren of zo ? (Ik denk nochtans van niet )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dieselfilter

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: Is de plaats van het filter dan aangepast tussen andere bouwjaren of zo ? (Ik denk nochtans van niet )
Ja is aangepast, er zit ook verschil tussen korte neus en lange neus, en ook verschil in bouwjaren.
Lange neus van de eerste bouwjaren (vanaf 96) zit het filter iets anders als bij de latere bouwjaren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dieselfilter

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb een 96-er wijsneus, bij mij kun je met je hand niet of nauwelijks van bovenaf tussen slotdrager/lampunit, ABS-blok en motorcomputer door bij het filter, daarom moet je er mijns inziens echt de koplamp uit nemen om er voldoende bij te kunnen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie