beste forumleden
ben sinds het allereerste begin lid en heb nu pas mijn droom bussie een 2.5 tdI
echter na 5000 km is ( denk ik ) de distributie geknapt
heeft iemand van uw een handleiding of stappenplan om de hele zaak wer in orde te krijgen?
ik hoort het graag van uw?\
grreets
sjoske
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ditributie geknapt hoe nu zelf dit verhelpen?
Re: ditributie geknapt hoe nu zelf dit verhelpen?
hallo sjorskesjoske schreef:beste forumleden
ben sinds het allereerste begin lid en heb nu pas mijn droom bussie een 2.5 tdI
echter na 5000 km is ( denk ik ) de distributie geknapt
heeft iemand van uw een handleiding of stappenplan om de hele zaak wer in orde te krijgen?
ik hoort het graag van uw?\
grreets
sjoske
Als de distributieriem is geknapt dan heb je een serieus probleem, als je de wagen nog maar 500okm hebt, dan zou ik met diegene die je deze heeft
verkocht eens gaan praten, mischien (garantie)
zelf het oplossen als de distributieriem kapot is (want dan zijn diverse onderdelen in de moter kapot meestal)
dan moet je wel heel erg handig zijn.
Ik hoop dat je nog garantie hebt als je nog maar 5000 hebt gereden
maar kijk eens eerst of het wel de distributie riem is??
succes...
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ditributie geknapt hoe nu zelf dit verhelpen?
1) distributiekapje rechts (bijrijderskant) verwijderen en kijken of de riem er nog op zit EN goed is (geen tandjes mist) (met lakstift even merkje op riem zetten en dan met dop op centrale bout krukas motor verdraaien tot de riem een keer rond geweest is) Je voelt dan bij defecte riem wel of er iets heel erg mis is....
2) Als de riem rechts goed is, dan zit je waarschijnlijk al goed.... hij kan nog versprongen zijn dan kan er toch nog schade zijn. Verwijder het kapje van de linker distributie riem en kijk op gelijke wijze als de rechter of deze goed is (als deze kapot is is alleen je aandrijving van je brandstofpomp weg en krijgt de motor geen brandstof meer en doet ie niets meer.... nieuwe riem en rollen en dan pomp weer op tijd zetten en je bent klaar (zou wel meteen de rechterriem, rollen, waterpomp, krukasbout en diamantschijfje mee vervangen)
Is de distributie riem rechts wel kapot, dan kan de schade redelijk groot zijn.
Cilinder kop demonteren en naar revisiebedrijf brengen voor koprevisie
zuigers goed controleren op schade en als je pech hebt vervangen
Gereviseerde kop monteren (uiteraard alle pakkingen vernieuwen die je tegen komt)
nieuwe distributie monteren (doe je zelf een lol, vervang de waterpomp en alle span/geleide rollen meteeen mee)
nieuwe brandstofpompriem monteren met rollen en afstellen inspuittijdstip
Bij demontage van de kop moet je eerst je koelvloeistof aflaten om zoveel mogelijk te voorkomen dat er water in je oliekanalen komt. Desondanks is er redelijke kans dat er water in je olie terecht gekomen is... olie (en filter) en koelvloeistof verversen is ook verstandig..
2) Als de riem rechts goed is, dan zit je waarschijnlijk al goed.... hij kan nog versprongen zijn dan kan er toch nog schade zijn. Verwijder het kapje van de linker distributie riem en kijk op gelijke wijze als de rechter of deze goed is (als deze kapot is is alleen je aandrijving van je brandstofpomp weg en krijgt de motor geen brandstof meer en doet ie niets meer.... nieuwe riem en rollen en dan pomp weer op tijd zetten en je bent klaar (zou wel meteen de rechterriem, rollen, waterpomp, krukasbout en diamantschijfje mee vervangen)
Is de distributie riem rechts wel kapot, dan kan de schade redelijk groot zijn.
Cilinder kop demonteren en naar revisiebedrijf brengen voor koprevisie
zuigers goed controleren op schade en als je pech hebt vervangen
Gereviseerde kop monteren (uiteraard alle pakkingen vernieuwen die je tegen komt)
nieuwe distributie monteren (doe je zelf een lol, vervang de waterpomp en alle span/geleide rollen meteeen mee)
nieuwe brandstofpompriem monteren met rollen en afstellen inspuittijdstip
Bij demontage van de kop moet je eerst je koelvloeistof aflaten om zoveel mogelijk te voorkomen dat er water in je oliekanalen komt. Desondanks is er redelijke kans dat er water in je olie terecht gekomen is... olie (en filter) en koelvloeistof verversen is ook verstandig..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon