Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouw 1.9 -> 1.9TD
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mei 2008, 12:26
Ombouw 1.9 -> 1.9TD
Allen,
Ik heb mijn eigen T4 gesloopt en heb het blok (ABL), incl. blauw dashbord en natuurlijk de kabelboom, in de T4 '91 van mijn vader geplaatst...
Het 1.9 (zonder turbo) blok had 550.000km gelopen en begon nu olie te verbruiken en de afnemende prestaties, inzoverre je van prestaties kunt spreken bij een "kale"1.9, beginnen nu soms wel vervelend te worden.
"oude" T4 (donor): http://www.weetjewel.com/foto_galerij_631_640.htm (foto nr.:633)
"nieuwe" T4 (ontvanger): http://www.weetjewel.com/foto_galerij_641_650.htm (foto nr.:641, tegenwoordig met verhoogd camperdak)
Natuurlijk heb ik bij het overzetten de startonderbreker ook meegenomen en samen met de (originele) sleutel onder het dashboard weggestopt. Hierdoor hoeven we niet alle sloten te vervangen en 1 nieuwe te kopen, de mijne had. nl. een klep en die van m'n vader achterdeuren.
Alles functioneerd en hij rijdt als nooit te voren... Zelfs inhalen is ineens geen straf meer .
De volgende stap is dat ik eigenlijk gewoon de startonderbreker kwijt wil. Ik wil nl. niet het risico lopen dat dat ding het ineens niet meer functioneerd, probeer dan bij de dealer maar 's om 'm weer in te lezen. Ik heb helaas de sleutel labels van de originele T4 niet meer en met een ratjetoe aan onderdelen krijgt de dealer nooit een nieuwe code van de fabriek.
Dus concreet, weet iemand een oplossing om deze startonderbreker voor eens en voor altijd te verwijderen?? Ik heb zelf al zitten denken om een losse draad vanaf het contactslot naar de stopzetter op de brandstof pomp te leggen. Maar ik heb liever een oplossing waarbij de hele startonderbreker helemaal weg is...
Ik wacht jullie antwoord af.
gr. Antonie
Ik heb mijn eigen T4 gesloopt en heb het blok (ABL), incl. blauw dashbord en natuurlijk de kabelboom, in de T4 '91 van mijn vader geplaatst...
Het 1.9 (zonder turbo) blok had 550.000km gelopen en begon nu olie te verbruiken en de afnemende prestaties, inzoverre je van prestaties kunt spreken bij een "kale"1.9, beginnen nu soms wel vervelend te worden.
"oude" T4 (donor): http://www.weetjewel.com/foto_galerij_631_640.htm (foto nr.:633)
"nieuwe" T4 (ontvanger): http://www.weetjewel.com/foto_galerij_641_650.htm (foto nr.:641, tegenwoordig met verhoogd camperdak)
Natuurlijk heb ik bij het overzetten de startonderbreker ook meegenomen en samen met de (originele) sleutel onder het dashboard weggestopt. Hierdoor hoeven we niet alle sloten te vervangen en 1 nieuwe te kopen, de mijne had. nl. een klep en die van m'n vader achterdeuren.
Alles functioneerd en hij rijdt als nooit te voren... Zelfs inhalen is ineens geen straf meer .
De volgende stap is dat ik eigenlijk gewoon de startonderbreker kwijt wil. Ik wil nl. niet het risico lopen dat dat ding het ineens niet meer functioneerd, probeer dan bij de dealer maar 's om 'm weer in te lezen. Ik heb helaas de sleutel labels van de originele T4 niet meer en met een ratjetoe aan onderdelen krijgt de dealer nooit een nieuwe code van de fabriek.
Dus concreet, weet iemand een oplossing om deze startonderbreker voor eens en voor altijd te verwijderen?? Ik heb zelf al zitten denken om een losse draad vanaf het contactslot naar de stopzetter op de brandstof pomp te leggen. Maar ik heb liever een oplossing waarbij de hele startonderbreker helemaal weg is...
Ik wacht jullie antwoord af.
gr. Antonie
Re: Ombouw 1.9 -> 1.9TD
Hoi Antonie, wat je ook kunt doen is de chip uit de oude sleutel plaatsen in de sleutel die bij de bus hoorde, dan is alles weer normaal... kijk maar eens bij tips en trucs gr Ton.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mei 2008, 12:26
Re: Ombouw 1.9 -> 1.9TD
Klopt, alleen wil eigenlijk de hele startonderbreker kwijt. Ik heb zelf bij een VW dealer gewerkt en heb derhalve genoeg storingen aan dit systeem voorbij zien komen dat ik zelf het risico eigenlijk niet wil nemen.Rotor schreef:Hoi Antonie, wat je ook kunt doen is de chip uit de oude sleutel plaatsen in de sleutel die bij de bus hoorde, dan is alles weer normaal... kijk maar eens bij tips en trucs gr Ton.
Maar bedankt voor je reactie.
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Ombouw 1.9 -> 1.9TD
Startblokkering bij een T4 1,9 td is niets meer dan een stuk elektronica welke los op de brandsofpomp gemonteerd zit en welke aangestuurd wordt door de unit binnen.
Als je nu dit stukje elektronica op de brandstofpomp demonteert, zit hieronder gewoon een stopklep welke op elke brandstofpomp te vinden is.
Hierop maak je een draad welke met +15 ( contact draad, welke ook stanning houd met starten) en alles is zoals het was bij de oude 19 diesel.
Echter om dit stukje elektronica van de pomp te verwijderen moet je hem wel kapot "hakken" omdat je anders niet bij de afbreekboutjes komt.
Succes Chris
Als je nu dit stukje elektronica op de brandstofpomp demonteert, zit hieronder gewoon een stopklep welke op elke brandstofpomp te vinden is.
Hierop maak je een draad welke met +15 ( contact draad, welke ook stanning houd met starten) en alles is zoals het was bij de oude 19 diesel.
Echter om dit stukje elektronica van de pomp te verwijderen moet je hem wel kapot "hakken" omdat je anders niet bij de afbreekboutjes komt.
Succes Chris
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mei 2008, 12:26
Re: Ombouw 1.9 -> 1.9TD
Dank je voor je reactie,Christoffel schreef:Startblokkering bij een T4 1,9 td is niets meer dan een stuk elektronica welke los op de brandsofpomp gemonteerd zit en welke aangestuurd wordt door de unit binnen.
Als je nu dit stukje elektronica op de brandstofpomp demonteert, zit hieronder gewoon een stopklep welke op elke brandstofpomp te vinden is.
Hierop maak je een draad welke met +15 ( contact draad, welke ook stanning houd met starten) en alles is zoals het was bij de oude 19 diesel.
Echter om dit stukje elektronica van de pomp te verwijderen moet je hem wel kapot "hakken" omdat je anders niet bij de afbreekboutjes komt.
Succes Chris
deze optie had ik zelf ook al bedacht, echter ligt het in mijn bedoeling om gebruikmakend van de originele kabelboom een soort bypass te maken ter hoogte van of ter vervanging van de startonderbreker unit.
gr. Antonie
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: Ombouw 1.9 -> 1.9TD
De drie draden die naar je zwarte blokje op je pomp lopen kun je ook gebruiken.
1 draad is massa, 1 draad is +15, en 1 draad is je communicatiedraad met je wegrijblokkerings ecu in de auto.
De +15 draad kun je dus rechtstreeks op je pomp zette.
Chris
1 draad is massa, 1 draad is +15, en 1 draad is je communicatiedraad met je wegrijblokkerings ecu in de auto.
De +15 draad kun je dus rechtstreeks op je pomp zette.
Chris
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 mei 2008, 12:26
Re: Ombouw 1.9 -> 1.9TD
Christoffel schreef:De drie draden die naar je zwarte blokje op je pomp lopen kun je ook gebruiken.
1 draad is massa, 1 draad is +15, en 1 draad is je communicatiedraad met je wegrijblokkerings ecu in de auto.
De +15 draad kun je dus rechtstreeks op je pomp zette.
Chris
Kijk das de info die ik zocht, ik was al in de veronderstelling dat het zo in elkaar moest zitten, maar wilde eerst wat research doen voor ik de boel begon los te trekken... Mooie klus voor volgend weekend..
TX...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Ombouw 1.9 -> 1.9TD
maar dan zul je nog steeds die blok van je pomp moeten slopen....
wat voor signaal komt er op die communicatie draad te staan? kun je daar iets mee, dan hoef je de electronica op de pomp niet te wijzigen....
wat voor signaal komt er op die communicatie draad te staan? kun je daar iets mee, dan hoef je de electronica op de pomp niet te wijzigen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon