Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door Mastodont »

Verbazingwekkend weinig ruimte om de ballast(s) , op een mooie manier(!) in te bouwen te plaatsen.
Ivm hiermee maar zgn motorfiets ballastengebruikt. Deze zijn kleiner en vooral een stuk dunner.
Heb een tijdje dat spul verkocht en heb nog steed een hoop liggen..... dusss :bifun
Er zit wel in de kabel een extra kastje (ignitor) maar daarvoor is altijd wel een plekje te vinden.
Ik heb voor zowel groot als dim licht xenon geplaats(multivan koplampen)
Na het uitbouwen vd accu en het deksel vh luchtfitlerhuis de nodige ruimte gecreëerd.
Een mooi plekje voor de ballasten gezocht en deze afgetekend. (dus 2Xlinks en 2Xrechts)
Vervolgens de rugzijde vd ballasten ingesmeerd met een warmtegeleidende pasta, vóórdat ik ze op hun plek monteerde.
Hierdoor krijgen deze een groter afkoelend oppervlak en worden dus minder warm, wat de levensduur en goede komt (hoop ik) :nuts
Daarna nog een hele tijd zitten k*tten & kl*ten om de lampen geplaatst te krijgen.
Wat een gedoe met die klemveertjes, :wjw .
Hierna alles knap afwerken, draden mooi bundelen, accu en luchtfilterkast terugbouwen en de afdekkap er weer op.
KLAAR !!! :gekte
tussendoor enkele foto's gemaakt, ter lering en vermaak....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
PDBteH
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2008, 20:34

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door PDBteH »

Gaaf he
Ben wel eens wezen snupen op ebay maar kan daar nergens vinden of de lampen met een UV coating zijn behandeld anders worden de reflectors zwart.

Kun je wat info geven waar op te letten?
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door Mastodont »

Ook met gloeilampen (halogeen) krijg je uiteindelijk zwarte uitslag op de reflectoren.
Het is mij niet bekend of dat door xenon / uv komt.
Als dat zo zou zijn zouden je reflectoren dan ook niet zwart worden als je auto (vaak) in de zon staat ? :nuts

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door vaniac »

UV-licht heeft een groot scala aan verschillende golflengten. Bepaalde golflengten hebben een sterkere schadelijke uitwerking dan de overige golflengten. Halogeenlicht bevat andere UV-golflengten dan xenonlicht. Verder is de UV-bestendigheid van de koplampreflectors afhankelijk van de gebruikte materialen. Naamloze halogeen- en xenonpeertjes hebben vaak geen UV-filter op het lampglas en kunnen dan de koplamp aantasten. Merken als Philips en Osram geven duidelijk aan of de betreffende lampen een UV-filter hebben.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door erik 924 »

Daglicht functie is de grootste boosdoener!
Stationair draaien met de auto en de verlichting brandt bij deze optie altijd, dan worden de koplampen te heet en branden dan in!!!!
Heb zelf de draden voor deze functie doorgeknipt en let erop dat als ik stil sta ik de verlichting uitzet!!!!!

Wordt nu niet erger, de ontstane waas wordt wel uiteindelijk zwartig. Of dit ook met UV te doen heeft weet ik niet.
Pon deed net of ik de eerste van de wereld was die ingebrande Multivan lampen had! Heeft uiteindelijk mij met een kluitje in het riet gestuurd en niets gedaan om me tegemoed te komen!!!Nou veel succes met je nieuwe verlichting.
Ik ben van mening dat deze helderelampen ruimvoldoende licht geven in combinatie met groot en verstraal licht!!!
koning232
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:57
Locatie: Volendam

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door koning232 »

Ben alleen bang dat je groot licht niet zolang mee gaat. Een paar keer achterelkaar knipperen vindt ie niet lekker.

Of heb je hier een oplossing voor??

Niet knipperen :jump :jump :jump
l.vos
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:22
Locatie: grijpskerk

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door l.vos »

ik ben bang dat spoedig nieuwe koplampen moet kopen!.ik heb zelf namelijk een slechte ervaring met xenon in multivan koplampen ,deze hebben bij mij de koplamp blaker verbrandt ,en heb de koplampen moet vervangen.wel zonde want je hebt met xenon lampen mooi licht.maar ik ben genezen
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door Mastodont »

Bij (wat langer) stilstaan zet ik altijd dimlichten uit. :goodidea
Dit doe ik al jaren, ook met halogeen. Ik doe dit al zolang dat het vanzelf gaat.
Dit komt nog uit de tijd dat er geen xenon bestond an ik met 120watt Halogen geen reed voor meer licht.
Deze lampen werden natuurlijk veel heter als de standaard 55watt standaard "peertjes".
Voor wat betreft xenon... ik rijd hier al ruim 3 a 4 jaar mee met verschillende auto's en heb nog nooit iets
gezien dat lijkt op zwarte of zwart uitgeslagen/verbrande reflectors. :bbq
Ik kan voor wat betreft de MV koplampen nu alleen maar hopen dat ze goed blijven....

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door jw t5 121 »

Xenon is maar 35 watt

verkeerde plaatsing/montage lamp kan ook voor verkleuring zorgen

in het verleden waren er ook xenonlampen waarvan de branders langerwaren

en het brandpunt anders was dit zorgde ook voor veel problemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: vandaag xenon ingebouwd dim & groot licht

Bericht door HP Hulscher »

heeft dat zwart worden niet te maken met grotere hitte van de lamp? mijn ervaring met xenon is dat de lampen enorm veel koeling nodig hebben (dan heb ik het niet over autolampen hoor) dus ik kan me voorstellen dat als je lampspiegel daar niet voor gemaakt is er problemen ontstaan.
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Plaats reactie