Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

pomptiming

vragen over de T4
Plaats reactie
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: do mar 13, 2008 21:07

pomptiming

Bericht door stijnh » za jun 14, 2008 22:38

ik ben wat dingen met vag-com aan het uitmeten (zie ander toppic)
ik wou ook mijn pomptiming eens meten maar ik kan daar de AJT moter niet selecteren ( ik heb een AJT)
is acv ook goed?

ik heb al eens gemeten met ACV en de pomptiming staat op de rode lijn (dus te laat)
zou ik dit best juist stellen?
ik heb gelezen dat later inspuiten een hoger koppel geeft

als ik koud start zelf bij temp van 15-20°c kan het zijn dat hij eens direct terug uitvalt als er niet goed voorverwarmd wordt of niet lang genoeg gestart, kan dit daardoor komen?

wat raden jullie aan?

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij

Gebruikersavatar
René
Berichten: 5191
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:18
Locatie: Heerhugowaard gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Contacteer:

Re: pomptiming

Bericht door René » zo jun 15, 2008 11:27

Je kunt gewoon acv kiezen, enigste waar je naar moet kijken is wat voor motor computer je hebt.

MSA 15 is tot bj 98 (rechte lijnen in grafiek)
MSG 12 is vanaf 98 (schuine lijnen in grafiek)

Ik heb me inspuittijdsstip op 60 staan (schommeld tuusen de 58 en 61 in)
Pakt lekker op en gaat als de brandweer. Beter als dat hij op 55 stond.
Inspuittijdstip is per auto verschillend. Als je zelf veel rijdt dan merk je zelf hoe een auto oppakt bij bepaalde toerentallen/inspuittijdstip.
Om nu te zeggen XX is de perfekte timing lukt dus niet. Iedere motor staat immers op zijn eigen tolerantie.

René

stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: do mar 13, 2008 21:07

Re: pomptiming

Bericht door stijnh » zo jun 15, 2008 15:05

bedankt voor de uitleg

ik weet de waarde van het inspuitmoment niet van buiten maar ik zal het nog's nakijken

die tandriem van de pomp is wel een half jaar geleden vervangen en dan is de pomp geregeld op de blauwe lijn als ik het niet mis heb

kan dat ontregeld zijn doordat die riem wat rekt als hij nieuw is?

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: di apr 10, 2007 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: pomptiming

Bericht door Roger B. (11)61 » zo jun 15, 2008 17:23

ja, verlopen door rek van de riem kan, zal eigenlijk vrijwel zeker optreden.
of de vervangende monteur de timing op de blauwe lijn heeft afgesteld is niet te zeggen, verschillende mensen hebben verschillende ervaringen en stellen de timing met nieuwe riem anders af (zo kan er rekening met de rek gehouden zijn, maar ook door ervaring een andere timing afgesteld zijn.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: do mar 13, 2008 21:07

Re: pomptiming

Bericht door stijnh » zo jun 15, 2008 17:54

ik was erbij toen die riem vervangen is en afgesteld
ik ben het gewoon niet meer 100% zeker dat hij op de blauwe lijn is afgesteld maar ik vermoed van wel
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij

Plaats reactie