Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Thei Luijten
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007, 18:28
Locatie: Swalmen

Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Thei Luijten »

Wie heeft er tekening ter beschikking van een bodemplaat van een KWB T5?
Is er verschil tussen de afmetingen van een recente T5 en een van bv. 2004?
Ik wil ook wel zelf de maten overnemen als de bezitter in de regio M-Limburg woont.
In ruil voor een mooie fles wijn.
Bvd.
Groet,
Thei
Bezint eer ge ontbint.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door vaniac »

Krijgt je T5 een dubbele cabine, of is het een gesloten bestelwagen? Door de dubbele kabine wordt de laadvloer een heel stuk korter. Bovendien zijn de zijpanelen van de scheidingswand meestal niet symetrisch van vorm. Het wordt dus passen en meten. Het beste kun je eerst met karton de contouren van de bodemplaat overnemen, zodat je een mal krijgt voor het uitzagen van het betonplex.

Aangezien de kale laadruimte nogal wat lawaai veroorzaakt, kun je beter eerst de hele laadruimte inclusief de bodemplaat isoleren. Ik heb zelf de laadvloer voorzien van de orginele isolerende rubbermat en daar nog eens een zwaar projecttapijt met een stijve rubber rug overheen gelegd. Dit levert al een flinke demping op. Tevens onstaat er een tamelijk zachte vloer waarop kisten, kratten etc. muurvast blijven staan. De zijwanden en het dak heb ik geïsoleerd met de produkten van Merford: http://www.akoestiekwinkel.nl/
Dezelfde spullen heb ik ook aangebracht in de cabine (vloer, dak, deuren en zijwand). Hierdoor worden de rijgeluiden een stuk minder. De deuren klinken bij het sluiten niet meer zo blikkerig, maar meer als een brandkastdeur :klappen :klappen :klappen
Thei Luijten
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007, 18:28
Locatie: Swalmen

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Thei Luijten »

Vaniac dank je voor je reactie.
Nee, het gaat een enkele cabine worden met tussenschot.
In mijn huidige T4 heb ik de bodem akoustisch en thermisch geïsoleerd met een plaat 12 mm dikke foam met daarop een 18 mm dikke laag multiplex uit 3 delen aan elkaar gelijmd.
Nu wil ik bij de T5 een plaat uit één stuk. Het is niet zo'n groot probleem om een tekening/patroon te maken van de vloer en die vorm uit de plaat te zagen. De bus wordt echter pas midden juli afgeleverd, en ik wilde de plaat dan al compleet met gaten voor schroefogen enz. klaar hebben staan.
De zijwanden isoleer ik ook met dezelfde foam als de T4, dat werkt voortreffelijk.
Ik ben verbaasd dat je deuren en dak van de cabine ook nog geïsoleerd hebt, het motorgeluid in de T4 vind ik nogal storend, is dit bij de T5 niet minder?
Groet,
Thei
Bezint eer ge ontbint.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Wim T4 935 »

Die platen kun je kant en klaar bestellen. Weet zo gauw niet waar maar is dat niet simpeler?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Thei Luijten
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007, 18:28
Locatie: Swalmen

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Thei Luijten »

Dag Wim,
Inderdaad, die kun je zo bestellen. Maar voor die prijs kan ik er zelf een stuk of 6 zagen, bovendien kan ik ze ook 18 mm dik maken i.p.v. 9 mm, zodat ik er altijd beter iets op vast kan schroeven en het isoleert beter.
Bedankt voor je reactie.
Groet,
Thei
Bezint eer ge ontbint.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Wim T4 935 »

Thei Luijten schreef:Dag Wim,
Inderdaad, die kun je zo bestellen. Maar voor die prijs kan ik er zelf een stuk of 6 zagen, bovendien kan ik ze ook 18 mm dik maken i.p.v. 9 mm, zodat ik er altijd beter iets op vast kan schroeven en het isoleert beter.
Bedankt voor je reactie.
Groet,
Thei
Bedankt Thei, heb ik weer wat bijgeleerd. Had wel enig prijsverschil verwacht maar dit is wel groot. Zit zelf te kijken naar een vorm van dubbelle bodem om er een oprijplank/plaat voor een scootmobiel te laten tussen vallen. Maar vanwege lengte en postuur zit ik voorlopig nog vast aan mijn T4.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door vaniac »

Thei Luijten schreef:Vaniac dank je voor je reactie.
Nee, het gaat een enkele cabine worden met tussenschot.
In mijn huidige T4 heb ik de bodem akoustisch en thermisch geïsoleerd met een plaat 12 mm dikke foam met daarop een 18 mm dikke laag multiplex uit 3 delen aan elkaar gelijmd.
Nu wil ik bij de T5 een plaat uit één stuk. Het is niet zo'n groot probleem om een tekening/patroon te maken van de vloer en die vorm uit de plaat te zagen. De bus wordt echter pas midden juli afgeleverd, en ik wilde de plaat dan al compleet met gaten voor schroefogen enz. klaar hebben staan.
De zijwanden isoleer ik ook met dezelfde foam als de T4, dat werkt voortreffelijk.
Ik ben verbaasd dat je deuren en dak van de cabine ook nog geïsoleerd hebt, het motorgeluid in de T4 vind ik nogal storend, is dit bij de T5 niet minder?
Groet,
Thei
De Transporter is ten opzichte van de Multivan minder goed geïsoleerd, zeker voor wat betreft de laadruimte. Er zijn nog altijd de nodige dB's geluidsdemping te verkrijgen door de grote vlakken extra te dempen. Het gaat niet alleen om het geluid van de motor, maar ook het rolgeluid van de banden. Met foam worden alleen de hogere frequenties gedempt. Voor de lage frequenties moet je bitumenplaten gebruiken. Hier geldt: hoe zwaarder hoe beter de demping.
Gebruikersavatar
Syste
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:41
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Syste »

Wim T4 935 schreef: Bedankt Thei, heb ik weer wat bijgeleerd. Had wel enig prijsverschil verwacht maar dit is wel groot. Zit zelf te kijken naar een vorm van dubbelle bodem om er een oprijplank/plaat voor een scootmobiel te laten tussen vallen. Maar vanwege lengte en postuur zit ik voorlopig nog vast aan mijn T4.
Zeg Wim, ik zag in een ander topic dat je klaagt over de t5 ivm te weinig ruimte..
Ik ben zelf 2 meter maar pas toch netjes in de kabine.. :yes
Ik heb zelf een enkele kabine met metalen af-fabriek tussenwand maar heb vernomen dat je met zo'n kuststof tussenwand van Snoeks (dacht ik) wat meer ruimte hebt zodat de stoel iets verder naar achteren kan...
Vraag dit maar eens na..
Groet
Ruben
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Wim T4 935 »

Ik zit gewoon klem met mijn knieen tegen het dashbord. Ik heb relatief lange benen en een korter bovenlijf en dat geeft voor mij problemen.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door broekhof »

Beste Wim
Ik ben ook bijna 2 meter (197cm).
Heb ook lange benen en heb me t5 besteld zonder tussenschot.
Heb er zelf één gemaakt van multiplex en die heb ik aan de binnenkant van de cabine bekleed met vinyl (zelfde materiaal als ik gebruik voor de plafonds in de jachten die ik betimmer) en het ziet er erg mooi en luxe uit. :gekte :gekte :gekte
Met dit schot kan ik goed zitten en je stoel kan helemaal in de achterste stand zetten, ook zit ik graag schuin en dat is ook goed te doen.
Somige mensen vinden zelfs dat ik lig in de auto. :ie :ie

Heb gehoort dat een kunstof tussenschot op den duur gaat staan piepen en kraken en als ik ergens een hekel aan heb!!! :muur :muur

Gr Coen
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Wim T4 935 »

Beste Coen,

Met liggen in de auto is mijns inziens niks mis zolang je maar niet rijdend in slaap valt.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Betonplex bodemplaat laadruimte KWB T5

Bericht door Danny »

Heb gehoort dat een kunstof tussenschot op den duur gaat staan piepen en kraken en als ik ergens een hekel aan heb!!!
dat is enkel als je 't er zonder een isolatietape tussen plaatst...
een stevige tape, het schot goed vatszetten en er zal geen lawaai optreden... :knipoog
Plaats reactie