Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inrijden op vakantie

vragen over de T5
Plaats reactie
conanimus
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2007, 22:52
Locatie: Enkhuizen

Inrijden op vakantie

Bericht door conanimus »

Beste WJW-ers,

Er is hier al veel geschreven over inrijden, hoe je dat het best moet doen weet ik nu ongeveer wel.
Maar nu het volgende; door omstandigheden krijg ik mijn nieuwe bus niet 3 weken voor mijn vakantie, maar op de dag dat ik op vakantie ga!!!!!!! :gif :ie :groteogen :bonk :muur
Ik moet ongeveer 1200 km heen rijden en 2 weken later weer terug!!
De deskundigen op dit forum zeggen dat je de eerste 1200 km rustig en wisselende toerentallen moet rijden, maar nu ga ik dus zo'n 1200 km constant 130 km/u rijden. Wie kan mij vertellen in hoeverre dit schadelijk is?

Gegroet,

Conanimus
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: Inrijden op vakantie

Bericht door jw t5 121 »

rij met wissellende toerentallen constant 130km/h

stuk in 4e versnelling dan weer 5e en als je 6 bak hebt een stuk in 6

maar trek hem ook eens flik door naar de 3500 - 4000 t/min
bv bij het oprijden van invoegstook
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Inrijden op vakantie

Bericht door ferry395 »

hoi conan

Ik zal je vertellen dat je bus al het nodige te voorduren gehad heeft denk eraan op de boot rijden vanaf de boot rijden dat gaat gepaart met alleen maar volgas.
Elke nieuwe auto komt bij de dealer en heeft dan al mininaal 30 km gereden afgetrapt wel te verstaan.
De dealer set de km stand weer op nul en jij denkt dat er geen km mee gereden is.
De boot waar de autos mee aankomt die moet zo snel mogelijk leeggereden worden ivm kosten ligplaats etc etc en daarom is er vaak vertraging met veel autos omdat er div schades gemaakt moeten worden.
Dus gillende gympijs heeft hij al meegemaakt gillend door de bochten de parkeergarage in heeft hij al meegemaakt en dat alles met koude moter, geloof mij die constante snelheid van 130 kan hij makkelijk hebben alleen zou ik af en toe even doortrekken en dan weer aflaten zakken.

Mvgr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
pamadana
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:14
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: Inrijden op vakantie

Bericht door pamadana »

flinstone tijdperk zijn we allang voorbij,gewoon beetje normaal rijden.verstand gebruiken.
Gebruikersavatar
henkiepenkie
Berichten: 307
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:40
Locatie: ruinen
Contacteer:

Re: Inrijden op vakantie

Bericht door henkiepenkie »

het beste inrijden doe je in de 6e versnelling met zo,n 4000toeren. :politie
ben je trouwens ook lekker snel op de plek van bestemming. :jumpklap


hehhehehenkie
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Inrijden op vakantie

Bericht door Donald4Motion »

ik had al eerder een topic geopend over inrijden maar dat was meer omdat ik een 1,9ton zware caravan moet trekken.
Als jij alleen maar constant 130 rijdt heen en weer daar gaat de bus echt niet stuk van en hij gaat er ook niet minder van rijden.
ik vind het nog steeds raar dat er geen olie vervangen hoeft te worden na 1500km maar dat zou komen door de nog nauwere tolerantie's van de ondeldelen.

Als je wat gaat trekken is ook niet heel erg maar je moet niet te veel doortrekken ermee.
Je moet de motor dan lekker van onderuit laten werken da's beter is mij gezegd(voor de trekkers onders ons :ie )

:knipoog
Thei Luijten
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007, 18:28
Locatie: Swalmen

Re: Inrijden op vakantie

Bericht door Thei Luijten »

Transsupporters,
Moderne motoren hoeven nauwelijks of niet ingereden te worden. Dat wil niet zeggen dat je ze moet forceren. Als ik lees dat je meteen met 4000 toeren in de zes moet inrijden krijg ik kippenvel op mijn ziel, zo'n motor zal waarschijnlijk niet stuk gaan, maar het zijn echt niet de bussen die 4 of 5 keer de klok rond gaan zonder problemen. Waarom trouwens? Je kunt toch gewoon de motor op temperatuur laten komen en normaal rijden. Ik vroeg aan de chef-monteur in mijn garage wat ik moest doen als ik de volgende week met mijn spiksplinternieuwe T5 met (lichte) caravan op vakantie wil gaan. "Gewoon al rijdend op temperatuur laten komen en normaal rijden en doen of er niks aan de hand is", antwoordde hij. Als zo'n bus voor een bedrijf gaat rijden moet hij vanaf het eerste moment ook als werkpaard dienen, je kunt hem wel gerust wat milder behandelen. Degene die een motor fors inrijdt, en denkt dat hij daardoor sneller wordt, vergist zich schromelijk, hij gaat hooguit iets minder lang mee. Garages zij er echt niet bij gebaat auto's te kunnen repareren, door kwaliteit te leveren is VW, Audi, Toyota en Honda wereldberoemd geworden. Ze verkopen liever auto's waar je van op aan kunt.
Als het goed zou zijn zou het toch in elk instructieboekje staan!
Ik heb mijn T4 TDI 5,5 jaar, gebruikt geen olie, 1 op 14 à 15 diesel en loopt als een naaimachientje.
Ik heb overigens een sleepkabel bij me, maar niet voor mezelf...
Groet,
Thei
Bezint eer ge ontbint.
conanimus
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2007, 22:52
Locatie: Enkhuizen

Re: Inrijden op vakantie

Bericht door conanimus »

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie adviezen, ik ga met een gerust hart op weg!!!!

Gegroet Conanimus
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Inrijden op vakantie

Bericht door Guus NLB »

't Is even geleden maar: ik kocht in 1985, 1986 en 1988 een nieuwe Renault Espace 2.0.
Allemaal met dezelfde motor. Met alle drie 20.000 km gereden.
Alléén de tweede kreeg ik helaas pas daags voor mijn vakantie naar Zwitserland dus zo'n 1.000 km Autobahn en 1.000 terug. Alléén deze heeft altijd olie gebruikt.

Kan toeval zijn maar de klanten van mijn lpg-inbouwbedrijf dat ik 20 jaar heb gehad en die NIET eerst op benzine hadden ingereden, klaagden ook dikwijls over oliegebruik. Logisch, lpg spoelt de smeerfilm minder weg dan benzine, daarom gaan gasmotoren vééél langer mee. Hooguit bij sommige cylinderkoppen overgevoeligheid voor de kleppen. Daarom hadden we volop klanten met meer dan 3 ton op de teller, verschillende met het dubbele.

Als de motor eenmaal goed warm is (zo'n 25 km) vindt het inloopproces nauwelijks meer plaats.
Al hebben moderne motoren dat wat minder nodig, goed inrijden loont altijd de moeite !
Plaats reactie