Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nog een EGR vraag

vragen over de T4
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Nog een EGR vraag

Bericht door mrutgers »

Hallo allemaal,

Ik wil de EGR in mijn 102PK van 2002 gaan afsluiten. Op het forum en bij de tips en trucs heb ik er al heel wat over gelezen, maar er blijven nog een paar vragen over.
1. Je kunt een plaatje plaatsen alleen aan de inlaat zijde. Maar je kunt ook nog een extra plaatje plaatsen aan de uitlaatzijde en daarmee de hele verbindingsbuis verwijderen. Wat is verstandig om te doen? Ik heb een setje gekocht twee plaatjes en voldoende pakkingen. Dus ik kan beide kanten op.
2. Uit de verhalen begrijp ik dat de boel aardig smerig zal zijn als ik het openschroef. Hoe krijg ik dat het beste schoon? De hele EGR eraf halen en die apart schoonmaken?
3. Het schoonmaken van het traject na de EGR. Daarvan staat op het forum: "diesel verstuiver reiniger" inspuiten. Wat is dat precies? Ik ben bij de Brezan geweest en daar hadden ze een paar soorten van Wynn's staan. Men zei dat dat in de tank erbij moest en niet direct inspuiten. Welk spul kan ik nu het beste kopen?
4. Bij toch direct inspuiten bij draaiende motor: waar precies? In de EGR (zodat die meteen meegereinigd wordt en ik die niet apart hoef los te halen), of juist in het gat waar de EGR tijdelijk afgehaald is, of elders?
5. Oh, en voor de zekerheid: voor deze operatie moet ik de intercooler en een paar slangen verwijderen om erbij te kunnen. Heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig?

Vast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Marco 780
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Pascal-141 »

1.Plaatje plaatsen aan inlaatzij is voldoende . Het nut van zo'n plaatje is om te verhinderen dat uitlaatgassen terug in de motor komen. 1 versperring (plaatje) is dus voldoende . Een tweede plaatje is verder nutteloos en verloren tijd.
2.Het is niet de EGR die je moet schoonmaken , die ga je immers buiten werking zetten nu , maar (indien nodig) dient het de inlaatcollector schoongemaakt te worden.
3.Het traject na de EGR : da's dus de inlaatcollector , die kun je best demonteren van de motor en dan zo apart gaan reinigen. Daar kan namelijk écht veel troep inzitten , en dat wil je toch niet in een draaiende motor krijgen ?
Je maakt thuis toch ook geen aardappels klaar in dezelfde kom waar de resten van 2 dagen geleden nog inhangen? :knipoog
4.zie N°3
5. om de intercooler te verwijderen heb je geen speciaal gereedschap nodig , steeksleutels en een grote tang , daar kun je de klus wel mee klaren.

Succes ermee . :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door mrutgers »

Hallo Pascal,

Bedankt voor je reactie! Het ook afsluiten aan de uitlaatgas zijde zou voorkomen dat het rookgas nog probeert om die pijp in te stromen richting de EGR terwijl het daar toch niet verder kan. Je sluit als het ware de doodlopende weg af.

Wat betreft mijn andere vragen: ik gebruikte waarschijnlijk niet de juiste termen. Ik ben maar een leek op motor-gebied! :bonk

http://picasaweb.google.com/mrutgers67/ ... 0582648498
Het hele licht-gekleurde metalen ding op bovenstaande foto noemde ik 'de EGR'. Uit jouw antwoord begrijp ik dat dat de inlaatcollector is. Daar wil ik inderdaad alle rommel uit hebben. Losmaken en apart schoonmaken dus! Het plaatje komt uiteindelijk op de rood omcirkelde plek.

Blijft nog de vraag welk spul ik daarvoor kan aanschaffen en hoe ik de rommel wegkrijg die ongetwijfeld nog dieper in de motor zal zitten (dus na de inlaatcollector).

Groetjes,

Marco 780
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Pascal-141 »

mrutgers schreef:Het hele licht-gekleurde metalen ding op bovenstaande foto noemde ik 'de EGR'. Uit jouw antwoord begrijp ik dat dat de inlaatcollector is. Daar wil ik inderdaad alle rommel uit hebben. Losmaken en apart schoonmaken dus! Het plaatje komt uiteindelijk op de rood omcirkelde plek.

Blijft nog de vraag welk spul ik daarvoor kan aanschaffen en hoe ik de rommel wegkrijg die ongetwijfeld nog dieper in de motor zal zitten (dus na de inlaatcollector).

Groetjes,

Marco 780
Neen , wat je ziet op de foto (het licht gekleurde , dus dat alu onderdeel ), is de EGR .
De inlaatcollector (inlaatspruitstuk) zit daaronder (niet zichtbaar op de foto) .In feite zit het alu stuk van op de foto bovenop de inlaatcollector vastgeschroefd.
Het is net in die inlaatcollector dat het aangekoekte vuil moet verwijderd worden.
De inlaatcollector zit achteraan tegen de zijkant van de cilinderkop geschroefd.
Wat er nog in die EGR zit , maakt in feite niks meer uit ,want je zet hem toch buiten werking met het EGR plaatje.
Succes met de "reiniging" :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Ron---63--- »

En probeer er niet aan te komen met je blote handen............ :lach :lach anders slaap je vannacht alleen :knipoog

Succes met plaatsen, pies of keek

Groet Ron 63
Laatst gewijzigd door Ron---63--- op 04 jul 2008, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Harm »

Er is nog een reden om alleen het plaatje bij het aanzuiggedeelte er tussen te zetten en de rest van de EGR intact te laten.
Op deze manier is nauwelijks te zien dat de EGR buiten werking is gesteld, krijg je ook geen problemen/vragen bij keuringen etc...
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door mrutgers »

Hoi Pascal en Ron,

Duidelijk, bedankt! Ik ga morgen de boel openmaken en dan zowel de EGR als de inlaatcollector verwijderen en schoonmaken. Heeft een van jullie nog tips voor spul dat helpt bij het schoonmaken? Het schijnt hardnekkige rotzooi te zijn... Bij de "tips en trucs" wordt zelfs gesproken over het spuiten van 'diesel verstuiver reiniger' in het inlaatspruitstuk bij draaiende motor.

Ron: bedankt voor de tip! :toppie Ik zal zorgen zelf schoon te blijven. :jumpklap
Harm: ook duidelijk. Ik pak dan alleen de inlaatkant. Het plaatje is wel 4 mm dik, eens kijken of dat er goed tussenpast.

Groeten,

Marco 780
:T44EVER
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

inlaatcollector

Bericht door robertTREBOR »

niet als kritiek maar als hulp

inlaatcollector ?? mij onbekend! heet in ieder geval de volksmond inlaatspruitstuk
dat zal je waarschijnlijk meer bekend voorkomen.

missschien laten zandstralen ergens die binnenzijde ??? of onderdompelen in bad met reinigingsvloeistof

maar wat met het vuil dat bovenop de inlaatkleppen vastgebakken zit ??

volgens mij zit daar dan ook best wel e.e.a. kan toch niet anders? , zeker bij bjr. 2002

groet , robert :T54LIFE
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Multivan Generation »

voor het reinigen is dit wel een leuke link:

http://www.dalhaeuser.de/t4_tips_u_tric ... 40404.html

Wel een nieuwe pakking monteren en de boutjes moeten op moment vastgezet worden!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inlaatcollector

Bericht door Roger B. (11)61 »

robertTREBOR schreef: inlaatcollector ?? mij onbekend! heet in ieder geval de volksmond inlaatspruitstuk
dat zal je waarschijnlijk meer bekend voorkomen.
Pascal had inlaatspruitstuk ook al tussen haakjes erbij gezet. Pascal is een Belg, en omdat belgisch niet gelijk is aan nederlands zitten er zo nu en dan wat woorden tussen die anders zijn... so be it, hij heeft zelfs ZELF al het nederlandse woord erbij gezet. Al lang blij dat onze zuiderburen ook hun (vaak zeer nuttige) bijdragen aan dit forum geven :toppie
robertTREBOR schreef: missschien laten zandstralen ergens die binnenzijde ??? of onderdompelen in bad met reinigingsvloeistof
Zandstralen lijkt me A) overbodig en B) risicovol als er iets van straalgrit achterblijft en dan de motor in gezogen/geblazen wordt...

De aanslag is vooral VETTIG, spoelen met thinner of wasbenzine (of een ander oplosmiddel) werkt doorgaas redelijk goed, anders zou je nog met een buizenborsteltje (zo'n uit de kluiten gewassen pijpenrager) de hardnekkige delen kunnen doen.

(en als je dan toch bezig bent...... de binnenkant van het inlaatspruitstuk polijsten voor NOG betere doorstroming? :klappen )

maar meestal is scheut oplosmiddel erin en draai- en kantelbewegingen maken al voldoende, behandeling met schone vloeistof herhalen tot het schoon is.
robertTREBOR schreef: maar wat met het vuil dat bovenop de inlaatkleppen vastgebakken zit ??
volgens mij zit daar dan ook best wel e.e.a. kan toch niet anders? , zeker bij bjr. 2002
Als je dat wil verwijderen moet je bijna de kleppen demonteren. Ik denk overigens dat dat wel meevalt, de stromingssnelheid is langs de klep (kleine opening) vele malen hoger dan in het spruitstuk, waarschijnlijk is de afzetting (ook nogeens vanwege de hogere temperatuur) daar nihil.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door mrutgers »

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle tips! :toppie Vanmorgen aan de slag geweest. De EGR heb ik eraf gehad. De smeer erin viel me erg mee (105.000 op de teller). Op de site had ik veel ergere plaatjes gezien.
Aan de binnenkant van het inlaatspruitstuk zat wel wat troep, maar ook niet extreem. Ik kon niet goed bij de bouten om die er ook af te halen. Bovendien schreef 'Multivan Generation' dat er een nieuwe pakking tussen moest en die had ik niet gekocht. Uiteindelijk maar besloten om die te laten zitten.
Na wat schoonmaak van de EGR heb ik het RVS plaatje aan de inlaatzijde ertussen gezet. Alles weer teruggeplaatst en klaar! :yes Voor de ervaren sleutelaar waarschijnlijk een eitje, maar ik was blij dat 'ie weer startte! :jumpklap

Volgende stap: laten tunen, waarschijnlijk bij Tunex. Maar dat wordt denk ik na de vakantie, de komende twee weken gaat dat niet meer lukken.

Oh ja, ook nog even de :T44EVER sticker achterop geplakt!

Goed weekend verder!

Marco 780
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

mrutgers schreef: Volgende stap: laten tunen, waarschijnlijk bij Tunex. Maar dat wordt denk ik na de vakantie, de komende twee weken gaat dat niet meer lukken.
Ik zou dit nog even her-overwegen....... kijk hier eens in het topic waarin Robert verteld over het tunen van zijn bus bij Tunex......... vond de verhalen die hij vertelde niet uitgesproken vertrouwen wekkend.

Bij Marja is het niet of nauwelijks duurder (dan de normale Tunex prijs), maar daar hoor ik vertrouwen wekkendere verhalen over.....
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 05 jul 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Paulus »

Helemaal mee eens Roger,bij afgeblinde EGR kun je niet een standaard chip pakken,dan krijg je echt problemen.Er zijn er dus meer met die ervaring :toppie

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

In het topic waar ik op doelde ging iemand met een slecht trekkende T4 MET powerbox naar Tunex en daar werd zijn chip zondermeer getuned........(nieuwe software erop, OBD-tuning)

Probleem dat ik hiermee heb is dat een niet goed lopende motor niet eerst gerepareerd wordt alvorens te tunen. Hadden ze op zijn minst even mogen controleren, of ie goed aanvoelde (stukje rijden en je weet het al een beetje)

Ander probleem is de powerbox, dit is al niet de meest veilige/betrouwbare manier van tunen, maar om zo'n manipulatiebox gemonteerd te laten als je de chip tuned / getuned hebt vind ik ook geen symptoom van vakkennis/kwaliteitsbewustzijn...

Vandaar dat ik zelf niet voor deze firma zou kiezen (al rij ik er in 20 minuutjes heen)


Hoedanook, na bovenstaande aktie was de klant niet tevreden omdat zijn auto niet voelbaar beter liep en geen kilometer harder wilde .......... technische probleem werd immers niet verholpen door de tuning
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 05 jul 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Multivan Generation »

Goh Roger,
wat ben ik het met je eens :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie