Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kraken en rammelen bij optrekken

vragen over de T4
Plaats reactie
ton buurman

kraken en rammelen bij optrekken

Bericht door ton buurman »

Hallo, mijn t4 uit 1999 geeft een rammelend(krakend) geluid als ik in de 1 optrek. Zodra de toeren oplopen is het weg. Lage toeren in de twee idem. Koppeling in of uit maakt niets uit. Wel waren de inbusbouten uit de krukaspoelie gelopen ( een zat nog vast net zoals de centrale bout) gelukkig dat ik even keek. Het geluid zit aan de kant van de multiriem.
Zou het de demper kunnen zijn of de spanner, ook het hitteschildje over de uitlaatpijp rammelt.
Wie heeft het ooit meegemaakt of weet wat het is?
Dik

Re: kraken en rammelen bij optrekken

Bericht door Dik »

Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar ik heb ooit een soortgelijk probleem gehad. De dynamo bleek toen los te zitten (niet goed vastgezet na vervanging van de distributieriem).

Succes,

Dik
ton buurman

Beste Dik,

Merci voor je reactie maar de dynamo is het niet, ook niet de vrijloop. Er zit wel iets axiale speling op de poelie van de stuurpomp. Misschien is het dat, ik wacht af.
carlo huigen

Bericht door carlo huigen »

ik heb vorige week distributie plus poelie vervangen
had een soort gelijk probleem
bij mij bleek het schild achter de poelie iets aan te lopen
ik heb deze iets naar achter getikt probleem verholpen :bonk
groeten carlo
ton buurman

Dank je wel, maar met het deksel van de distributieriem er af doet hij het ook.
Roger B. (11)61

Bericht door Roger B. (11)61 »

carlo en jij hebben het waarschijnlijk over verschillende motoren (distributie kap kan bij TDI niet eraf zonder poelie te demonteren volgens mij)

als je even vermeld welk type motor je hebt kan er gerichte geäntwoord worden (TDI heeft ook geen imbusjes in de poelie dus ik vermoed dat je 2,4 d rijdt of een 1,9?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ton buurman

hallo, ik rijd een t4 uit 1999 2.5 TDI ,ACV motor, de krukaspoelie heeft een grote centrale bout met diamanten ring en 4 inbusbouten er om heen.
Roger B. (11)61

Bericht door Roger B. (11)61 »

:groteogen :bonk ben ik zo achterlijk?...jaartje terug de boel los gehad kan me die imbusjes niet voor de geest halen................

Maar in dat geval.. haal de multibelt er eens vanaf en voel eens of de buitenschijf van de poelie kan bewegen tov het hart?

is dat het geval dan is je poelie naar de knoppen en moet er een nieuwe op (ik heb toen 108 ex betaald meen ik, maar schijnt dat je tegenwoordig tegen de 200 kwijt bent voor zo'n kreng, en de centrale bout zit en moet achterlijk vast, daar moet je een krukasblokkeertool voor gebruiken anders red je dat echt niet.

De krukaspoelie bestaat uit twee metalen delen met daartussen gevulkanieseerd rubber, dit rubber krijgt scheurtjes en brokkelt dan langzaam weg --> speling in de poelie en daardoor geluiden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ton buurman

ik heb alles er af gehad laten controleren in de garage ( poelie met absorbtie rubber) alles oke
Plaats reactie